Bukefalos 28 år!

Lura i sig grönsaker

Finns vegobits och vegoschnitzel, bara att steka i smör eller värma i ugnen. Släng in i ugnen med sötpotatis-pommes så har du en hel måltid. Ta färdig sås till om du vill, tex bearnaise.
 
Jag sa oftast, inte alltid.

Då känns det som att det bästa är att du räknar ut ditt dagliga energibehov. Det kan du göra t.ex här

Sen får du helt enkelt läsa på färdigmaten du köper. Det positiva med den är ju att det står exakt hur mycket kalorier som är i så du behöver ju inte fundera så mycket utan det är bara att slå in i miniräknaren.

Du kommer troligtvis inte bli mätt jämt men det får man liksom bara ta om man vill gå ner i vikt. Om du kan tänka dig det så är sådant som sallad, tomat, gurka, stjälkselleri och andra "vattniga" grönsaker nästintill kalorifria och kan fungera som utfyllnad om man är sugen. Jag gillar också att dricka kalorifri läsk som "något gott" på typ kvällen.
Jag kommer nog inte stå ut med att gå hungrig. Då går jag i skåpen i jakten på något att äta. Det kan jag ju göra även när jag inte direkt är hungrig också.

Finns vegobits och vegoschnitzel, bara att steka i smör eller värma i ugnen. Släng in i ugnen med sötpotatis-pommes så har du en hel måltid. Ta färdig sås till om du vill, tex bearnaise.
Jag vet. Jag brukar äta sånt. Men det känns så onyttigt. Och bakplåtspappret är alldeles flottigt när en schnitzel legat på den i ugnen.
 
Jo, jag vet. Men det är sjukt jobbigt att avstå socker.
Det går över efter ett tag.
Kroppen behöver litet tid på sig att förändra sin förbränning.
Men just socker och snabba kolhydrater är den största boven när man går upp i vikt. Insulinpåslaget öppnar cellerna så att de kan ta in och lagra fett. Dessutom så gör det att man blir ännu mera hungrig.
Dålig idé alltså.
 
Jag kommer nog inte stå ut med att gå hungrig. Då går jag i skåpen i jakten på något att äta. Det kan jag ju göra även när jag inte direkt är hungrig också.


Jag vet. Jag brukar äta sånt. Men det känns så onyttigt. Och bakplåtspappret är alldeles flottigt när en schnitzel legat på den i ugnen.
Det finns ju "pommes" gjort på rotfrukter så som tex sötpotatis, palsternacka, morötter etc färdigt i frysdisken.
Vi kör såna i airfryern när vi inte orkar laga mat från grunden. Det blir ju väldigt lite matfett i en airfryer.

Man kan också göra andra grönsaker i den, tex hel broccoli, vaxbönor etc som man bara har lite olja, salt och kryddor på.
Eller större pytt-bitar av vegetarisk sort. Frysta rödbetsklyftor som jag sett finns i frysdisken borde funka fint det med.

Man kan även köra kyckling, fisk-crispies, halloumi eller en massa annat i den. Finns billiga varianter.
Så skönt att bara lägga allt i en skål med någon matsked olja och kryddor, röra runt och in i maskinen.
 
Det finns ju "pommes" gjort på rotfrukter så som tex sötpotatis, palsternacka, morötter etc färdigt i frysdisken.
Vi kör såna i airfryern när vi inte orkar laga mat från grunden. Det blir ju väldigt lite matfett i en airfryer.

Man kan också göra andra grönsaker i den, tex hel broccoli, vaxbönor etc som man bara har lite olja, salt och kryddor på.
Eller större pytt-bitar av vegetarisk sort. Frysta rödbetsklyftor som jag sett finns i frysdisken borde funka fint det med.

Man kan även köra kyckling, fisk-crispies, halloumi eller en massa annat i den. Finns billiga varianter.
Så skönt att bara lägga allt i en skål med någon matsked olja och kryddor, röra runt och in i maskinen.
Och allt ovanstående går att snacksa på, t ex med en yoghurtdip.
 
Jag kommer nog inte stå ut med att gå hungrig. Då går jag i skåpen i jakten på något att äta. Det kan jag ju göra även när jag inte direkt är hungrig också.
Du kommer ju inte hitta något i skåpen om där inget finns.

Det lättaste steget med minsta möjliga motstånd du kan göra för att äta nyttigare är att sluta köpa onyttiga saker som är lätta att stoppa i sig, ha inget sådant hemma så kan du inte äta det.

Är du säker på att du är hungrig då och inte bara sugen? Ibland kan man känna sig hungrig men man orkar inte fixa någon mat och "vill inte ha" någon grönsak, då är man inte hungrig utan bara sugen.

Att gå ner i vikt är jättejobbigt, framförallt om man redan mår dåligt. Det kommer inte finnas någon quick fix och det kommer att innebära obehag, så är det bara. Antingen får du förlika dig med det eller så kan du fortsätta att vara tjock och lära dig att trivas med det, det är också en lösning.
 
Broccoliris. Går att bara micra och röra ner en skvätt olivolja i och ah till nästan vilken mat som helst. Eller hälla ner direkt i gryta, soppa, pastasås, potatismos... (Willys är godast)

Falafel. Går att bara värma och äta som de är, eller ha något till och göra ett mål av det, eller komplettera ett mål som behöver lite mer mättnad.

Pommes. Häl ut på en långpanna och kör i ugnen. Funkar som snacks, eller som ett helt mål, eller som tillbehör till annat.
 
Anammas vegobollar (frysdisken). Små bollar, steks på några minuter. Favorit att ha i frysen hemma hos mig.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
661
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 372
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 245
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
812
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp