Märkliga uttalanden

På något vis tyckte jag att det här var så sorgligt. Vilken chock det måste vara för personen när den förstår hur det går till.
Fast är det inte ännu värre om man tror att man flår fåren levande, och sen när det vuxit ut ny hud nästa år, så flår man dem igen, och det är så det går till när man håller får?

Det vore ju oerhört grymt, jag tänker att det borde vara en lättnad när man förstår att nä, man avlivar dem innan man flår dem.
 
Jag måste erkänna att jag var lite plum i ett uttalande. Det uppstod en diskussion i lunchrummet ang cykelhjälm. En person har på sig cykelhjälm på sommaren men inte på vintern och jag var lite för snabb och sa att ”tomma lador behöver inget tak” 😳
Personen i fråga stänger av fläkten i bilen när de kör genom stan, är noga med skyddsutrustning (ansiktsmask, handskar, skyddsglasögon mm) men att cykla på vintern utan hjälm :confused:

Jag bad om ursäkt och personen höll med, man borde använda hjälm även på vintern.
 
Fast är det inte ännu värre om man tror att man flår fåren levande, och sen när det vuxit ut ny hud nästa år, så flår man dem igen, och det är så det går till när man håller får?

Det vore ju oerhört grymt, jag tänker att det borde vara en lättnad när man förstår att nä, man avlivar dem innan man flår dem.
Jag tror inte att man alls förstår vad ett fårskinn innebär. Jag kan inte tänka mig att någon tror att man flår levande får.
 
Var en som sa till mig att hon aldrig skulle köpa havre till hästen som var äldre än 2 månader. Frågade om hon menade krossad havre men nej det var hel havre hon menade.
Det med havre påminner mig om när jag stod i samma stall som en nybliven hästägare. Hon gav hästen havre, pellets och diverse grönsaker. Och hästen betedde sig inte som hon önskade (lite pigg och tittig osv) så jag sa att en del hästar kan inte äta ren havre. Så du kanske ska ta bort den. Men hästen åt ju inte ren havre. Hon blandade ju med annat i maten.
 
Lite som när man får kommentarer, oj, jag skulle aldrig kunna vara diabetiker för jag har sån nålfobi. Jaha, då får du nog inställa dig på att dö mycket snart.
Av erfarenhet så kan jag säga att absolut medicinsk nödvändighet är ett effektivt sätt att övervinna en nålfobi.

Jag tvivlar på att det bara är människor som inte är rädda för nålar som hamnar på sjukhus med dropp eller får diabetes. Men vad ska man göra, liksom, måste man så måste man.

Men såna kommentarer låter ju som att folk tror att man kan välja sjukdomar och sorger utifrån vad man tror man skulle klara.
 
Man kliver in på min mansdominerade arbetsplats. Tittar på mig: "Men det är ju ingen här".

Jag var en av "grabbarna på mastringen".
Lite som då en äldre man blev visad runt på min arbetsplats av chefen. Åhå, jobbar kvinnor här, utbrast han då då jag var den första personen han såg. Ja, ungefär hälften av oss är kvinnor, det är inte precis ovanligt att kvinnor jobbar 🤷‍♀️
 
Lite som då en äldre man blev visad runt på min arbetsplats av chefen. Åhå, jobbar kvinnor här, utbrast han då då jag var den första personen han såg. Ja, ungefär hälften av oss är kvinnor, det är inte precis ovanligt att kvinnor jobbar 🤷‍♀️
Har jobbat i en visningsfabrik som det kom köpare ifrån hela värden till och det var ingen konstigt kommentar från besökare. Sedan var det lite olika om det var positiva eller negativa till det att kvinnor bygger lastbilar.
 
En fd chef på medarbetarsamtal: ja ni singlar har ju mer tid att läsa på, utvecklas och ”grotta” ner er i kunskap än vi som har familjer….

Ok, så därför är jag bättre på mitt jobb än de flesta? För jag har inget annat att göra för jag inte har familj? För att jag är singel?
 
I sak hade ju chefen rätt, så om det var knäppt eller inte beror på vad avsikten var och vad som mer sades. Orden i sig självt behöver inte betytt att hon menade att graviditeter alltid är enkla.

Graviditet i sig är inte en sjukdom, däremot kan de besvär man får vara skäl för sjukskrivning om man inte kan utföra sina arbetsuppgifter. Inte så få faktiskt anger dock bara "graviditet" när de ansöker istället för att ange besvären och hur det påverkar möjligheten att utföra sitt arbete, och då får man ju avslag helt i onödan. När någon uttrycker att man behöver bli sjukskriven för att man är gravid kommer den här typen av ordväxling ofta upp, men det betyder inte att alla gravida förväntas ha en enkel graviditet av den som försöker förklara grunderna för en sjukskrivning.

Givetvis är jag medveten om att det inte är en sjukdom, precis som kollegan var.
Men nu handlar tråden om konstiga uttalanden och jag skulle vilja säga att det passar in när man får en sån kommentar istället för ett grattis eller liknande.
Plus att jag skrev vad chefen menade och kollegan gick liksom inte till chefen för att säga till om sjukskrivning utan bara för att informera om graviditeten.
Hade möjligtvis varit rimligt att säga så om kollegan uttryckt att hon antog att hon skulle bli sjukskriven pga graviditeten trots att hon inte hade några problem, men så var som sagt inte fallet.
 
Min absoluta favritkommentar i livet kommer ändå alltid att vara från "varulvsmannen". :D En random välklädd medelålders man satt bredvid mig och båda hundarna på bussen en gång, bussen var full så det fanns inte mycket till val.
Efter en rätt lång tystnad och lite sneglande anförtror han allvarligt:
"My dad always told me all dogs are evil, and the people that own them are werewolves..."

Vi pratade lite mer sedan och utöver det verkade han helt normal! 😅
 
Min absoluta favritkommentar i livet kommer ändå alltid att vara från "varulvsmannen". :D En random välklädd medelålders man satt bredvid mig och båda hundarna på bussen en gång, bussen var full så det fanns inte mycket till val.
Efter en rätt lång tystnad och lite sneglande anförtror han allvarligt:
"My dad always told me all dogs are evil, and the people that own them are werewolves..."

Vi pratade lite mer sedan och utöver det verkade han helt normal! 😅

Fantastiskt! :rofl:

Edit: Undrar vad hans pappa hade sagt om katter :D
 
Fått detta berättat för mig:
Detta hände på 90-talet tror jag.
Två personer, A och B, var på ett kafé. Alla bord var upptagna så de satte sig vid ett bord där det satt en ensam kille/man.
A och B pratade med varandra. Killen sitter tyst. Plötsligt säger han:
- Vet ni vad som kännetecknar en massmördare? - Quick i hjärnan och Flinck i fingrarna.

:cautious:
 
Det med havre påminner mig om när jag stod i samma stall som en nybliven hästägare. Hon gav hästen havre, pellets och diverse grönsaker. Och hästen betedde sig inte som hon önskade (lite pigg och tittig osv) så jag sa att en del hästar kan inte äta ren havre. Så du kanske ska ta bort den. Men hästen åt ju inte ren havre. Hon blandade ju med annat i maten.
Eller som ägaren av den tjocka hunden bedyrade att den bara åt hundmat. Att den däremellan fick tuggben, grisöron, plockade nedfallna äpplen i trädgården räknades inte. För den fick ju bara hundmat i matskålen :arghh:.
Och det är tyvärr inte bara en ägare som räknat så.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 933
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 209
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Insåg just att jag behöver fatta ett beslut eftersom jag imorgon har ett möte med engelska kollegor, utöver svenska kollegor och svenska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 690
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp