Märkliga uttalanden

Eller som ägaren av den tjocka hunden bedyrade att den bara åt hundmat. Att den däremellan fick tuggben, grisöron, plockade nedfallna äpplen i trädgården räknades inte. För den fick ju bara hundmat i matskålen :arghh:.
Och det är tyvärr inte bara en ägare som räknat så.
Meen, när godis man äter i bilen, och glass man äter när man går utomhus, inte räknas för människor. Då blir det ju jättekonstigt om man ska räkna annorlunda för hundar. :p
 
Fast är det inte ännu värre om man tror att man flår fåren levande, och sen när det vuxit ut ny hud nästa år, så flår man dem igen, och det är så det går till när man håller får?

Det vore ju oerhört grymt, jag tänker att det borde vara en lättnad när man förstår att nä, man avlivar dem innan man flår dem.
Jag är inte säker på att alla inser att det är en hud som är flådd (även om man tycker namnet får-/lammSKINN borde vara ledande...) Det skulle inte förvåna mig om det finns folk som tror att fårfällarna (;)) skapas på något magiskt sätt av den ull som man får när man klipper fåren.
 
När jag gick på föräldraträff med mina 6-månaders tvillingar och en annan mamma sa ”oj, fick du med dig båda två ut?”. Man bara ja, i vanliga fall lämnar jag en av dem hemma ensam, eller?

Annars fick jag höra många kommentarer när jag var gravid som tillexempel ”usch, jag hade aldrig velat ha tvillingar” eller ”jag avundas dig verkligen inte”. Tack för infon. Väldigt bra för mig att veta.
 
Enheten har alldeles för mycket jobb och är underbemannade, det är helt omöjligt att hinna med alla saker som ska göras i tid (viktiga deadlines), och enheten frågar chefen om hen kan hjälpa till med några av sakerna vilket bestod av att möblera två rum, skriva ut lite papper och vika lite kuvert typ.
Svar från chef: Nej alltså jag har för mycket betalt för att göra det där.
 
Enheten har alldeles för mycket jobb och är underbemannade, det är helt omöjligt att hinna med alla saker som ska göras i tid (viktiga deadlines), och enheten frågar chefen om hen kan hjälpa till med några av sakerna vilket bestod av att möblera två rum, skriva ut lite papper och vika lite kuvert typ.
Svar från chef: Nej alltså jag har för mycket betalt för att göra det där.
Låter som ett bra argument till att sluta betala den personen öht 👍
 
En f.d kvinnlig chef talade om för mig att eftersom jag inte hade någon familj och var ung så skulle jag finna mig i att behöva jobba hela tiden, privatliv hade man tydligen bara om man hade barn och man.

Tur att mitt ex fick tag i telefonen morgonen då hon försökte tvinga(!) in mig på ytterligare ett 10-timmarpass efter att ha jobbat 15 sådana pass på raken och sa att jag inte fick komma in för honom för jag var viktigare och mer värd för honom än vad jobbet någonsin skulle betala.
 
Sedan har jag ju psykologen som när jag berättat om att jag var så trött att jag inte klarade av något efter jobbet, inte klarade av att äta och kände mig allmänt orkeslös och ledsen tyckte att jag skulle göra dessa två mycket enkla saker för att kunna må bättre: Flytta hemifrån och byta jobb! :idea:

Visst hade det absolut hjälpt, men hen kan inte ha en susning över hur mycket ansträngning det är att göra dessa två saker, dessutom samtidigt. När man är helt dränerad. :cautious:
 
Sedan har jag ju psykologen som när jag berättat om att jag var så trött att jag inte klarade av något efter jobbet, inte klarade av att äta och kände mig allmänt orkeslös och ledsen tyckte att jag skulle göra dessa två mycket enkla saker för att kunna må bättre: Flytta hemifrån och byta jobb! :idea:

Visst hade det absolut hjälpt, men hen kan inte ha en susning över hur mycket ansträngning det är att göra dessa två saker, dessutom samtidigt. När man är helt dränerad. :cautious:

Lite som en psykolog när jag sa att jag hade svårt att komma igång och diska eftersom det är det värsta jag vet - förutom att tvätta. Jag har ingen diskmaskin och får inte plats med den i köket.

Lösning: Flytta.
 
Det här inte på samma nivå som vissa andra uttalanden, men lite stör det mig. Hen som sa det tycker jag väldigt bra om, men ibland är hen plump.

Jag hade åkt Vasaloppet, persat med nästan en h och var nöjd. Hen frågar om min tid och säger "Jaha, i mål bland dom sista då."
Eh, med ca 3000 pers bakom mig i mål tror jag plus säkert 10% dvs 1500 som bröt kan jag inte tycka det... vilket jag sa. Hade inte vart fel att va sist heller, men vart lika onödig kommentar då.
 
Det här inte på samma nivå som vissa andra uttalanden, men lite stör det mig. Hen som sa det tycker jag väldigt bra om, men ibland är hen plump.

Jag hade åkt Vasaloppet, persat med nästan en h och var nöjd. Hen frågar om min tid och säger "Jaha, i mål bland dom sista då."
Eh, med ca 3000 pers bakom mig i mål tror jag plus säkert 10% dvs 1500 som bröt kan jag inte tycka det... vilket jag sa. Hade inte vart fel att va sist heller, men vart lika onödig kommentar då.
Men fy faan vad elakt! Satan vad coolt med att slipa personbästat med över en timme ju!

Vet inte när det skedde men den här bukefalisten är iaf jävligt stolt över dig 🎉
 
Det här inte på samma nivå som vissa andra uttalanden, men lite stör det mig. Hen som sa det tycker jag väldigt bra om, men ibland är hen plump.

Jag hade åkt Vasaloppet, persat med nästan en h och var nöjd. Hen frågar om min tid och säger "Jaha, i mål bland dom sista då."
Eh, med ca 3000 pers bakom mig i mål tror jag plus säkert 10% dvs 1500 som bröt kan jag inte tycka det... vilket jag sa. Hade inte vart fel att va sist heller, men vart lika onödig kommentar då.
Åh det påminner mig om när jag kom till en fest och var så nöjd över att precis ha sprungit min första mil. Jag berättade det för en ny bekantskap. Han svarade att han inte ens tyckte det var nödvändigt att byta om för mindre än en mil.

Synd att jag inte sa det jag tänkte (”Ja, det känns ju på doften…”)
 
Åh det påminner mig om när jag kom till en fest och var så nöjd över att precis ha sprungit min första mil. Jag berättade det för en ny bekantskap. Han svarade att han inte ens tyckte det var nödvändigt att byta om för mindre än en mil.

Synd att jag inte sa det jag tänkte (”Ja, det känns ju på doften…”)
En fd kollega var expert på sådana kommentarer. Jag springer regelbundet och han frågade om min tid på milen. Jag svarade att jag oftast ligger på mellan 52-55 minuter varpå han rynkade på näsan och konstaterade att ”det ju inte är särskilt bra”. Jag svarade att all motion som blir av är bra.

En annan gång kom han in på mitt kontor och tittade på en bild av mig och mitt yngsta barn. Efter en stund frågade han om det var jag på bilden. När jag svarade jakande frågade han om jag var nöjd med det kortet. Det var jag fram till dess, ja.
 
Jag satt på medarbetarsamtal med en tidigare chef och ifrågasatte varför jag inte fick högsta bedömning på en viss post i bedömningslistan. Fick till svar "du är inte bättre än X (närmaste kollegan)", eh.... ursäkta va?
"Du gör ett jobb motsvarande högsta bedömning men jag vill att du fortsätter vara motiverad så du får näst högsta " kan man också säga tydligen :angel1:
 
Givetvis är jag medveten om att det inte är en sjukdom, precis som kollegan var.
Men nu handlar tråden om konstiga uttalanden och jag skulle vilja säga att det passar in när man får en sån kommentar istället för ett grattis eller liknande.
Plus att jag skrev vad chefen menade och kollegan gick liksom inte till chefen för att säga till om sjukskrivning utan bara för att informera om graviditeten.
Hade möjligtvis varit rimligt att säga så om kollegan uttryckt att hon antog att hon skulle bli sjukskriven pga graviditeten trots att hon inte hade några problem, men så var som sagt inte fallet.

Ja, var det chefens första ord när hon fick vetskap om graviditeten så håller jag med om att det var konstigt att svara med de orden.

Det var framför allt pgs "med andra ord" som lät som att det var din/din väns tolkning av vad chefen sagt, som jag ville lyfta fram att det kunde funnits en annan avsikt. För även om du och din vän nu har full koll på detta, så är det inte ovanligt att det blir missförstånd pga vilka ord man använder så det skadar inte att på ett öppet forum poängtera att det konstiga i uttalandet inte var att graviditet inte är underlag för sjukskrivning, utan att det var chefens första respons på informationen som var det märkliga.
 
Jag satt och pratade med en annan fd chef. Det skulle anställas en mellanchef och som arbetstagare fick jag vara med i processen. Jag satt och önskade ungefär som: Jag skulle vilja ha en korsning av Alice Bah Kunke och Magdalena Andersson. Chefen svarar med beklagande röst: "- Men du måste förstå att du inte kommer att få tjänsten." Snacka om att han trodde att jag hade en grandios självbild. Han var märklig överlag. Han förklarade också för mig och en praktikant att invandrarkillar spelar hellre Futsal än vanlig fotboll för dom orkar inte springa så mycket. Jaha, sa jag, som Zlatan då eller? Han var grodornas kung den chefen.
 
Enheten har alldeles för mycket jobb och är underbemannade, det är helt omöjligt att hinna med alla saker som ska göras i tid (viktiga deadlines), och enheten frågar chefen om hen kan hjälpa till med några av sakerna vilket bestod av att möblera två rum, skriva ut lite papper och vika lite kuvert typ.
Svar från chef: Nej alltså jag har för mycket betalt för att göra det där.

Vår verksamhetschef packade och bar flyttlådor.

Folk är onekligen olika.
 
Ja, var det chefens första ord när hon fick vetskap om graviditeten så håller jag med om att det var konstigt att svara med de orden.

Det var framför allt pgs "med andra ord" som lät som att det var din/din väns tolkning av vad chefen sagt, som jag ville lyfta fram att det kunde funnits en annan avsikt. För även om du och din vän nu har full koll på detta, så är det inte ovanligt att det blir missförstånd pga vilka ord man använder så det skadar inte att på ett öppet forum poängtera att det konstiga i uttalandet inte var att graviditet inte är underlag för sjukskrivning, utan att det var chefens första respons på informationen som var det märkliga.

Min första mening var:
En kollega går till chefen och berättar att hon är gravid.
Och därefter skriver jag att chefen svarar att graviditet inte är en sjukdom.

Jag håller absolut med dig i att det är bra att poängtera så alla förstår, men jag tycker nog inte jag kunde skrivit det mycket tydligare.
Kollegan berättar att hon är gravid. Chefen svarar.
”Med andra ord” var mitt sätt att förtydliga det underförstådda i chefens svar, istället för att skriva ner hela historien, speciellt eftersom jag inte kommer ihåg allt ordagrant precis.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Insåg just att jag behöver fatta ett beslut eftersom jag imorgon har ett möte med engelska kollegor, utöver svenska kollegor och svenska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 652
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp