Bukefalos 28 år!

Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Ursäkta men jag har inte läst alla svar så detta kanske diskuterats redan.
När jag såg att du åt 2 st mitt val kvinna om dagen så blev jag inte direkt förvånad över ditt problem. Järn är ett effektivt stoppmedel i tarmen och, i alla fall av det märke jag äter, så innehåller EN tablett 108% av rekommenderat dagligt intag. Du äter alltså 216% av det järn du behöver via tabletter+ det du får i dig via maten. Att du har förstoppning är för mig fullt begripligt. När jag tar en tablett så är lös mage mitt minsta problem och jag har haft en del problem med det de senaste åren.
Jag skulle om jag var du leta reda på ett preparat utan järn i att komplettera den första tabletten med alternativt leta reda på en med ca hälften av det järn som ingår i den du äter idag men i övrigt liknande så du kan ta två av den om du tror du behöver den extra skjutsen som två innebär. Vad innehåller mitt val man för något, skiljer det på mer än järninnehållet?

Nej, du har tittat fel. 2 tabletter ger 108 % av RDI för järn.
 

Bifogade filer

  • 20211208_084955.jpg
    20211208_084955.jpg
    234,9 KB · Visningar: 18
Nej, du har tittat fel. 2 tabletter ger 108 % av RDI för järn.
Okej då läste jag fel men effekten är jag ändå inte förvånad över med tanke på hur stoppande en tablett är. Du får garanterat i dig järn även via andra källor om du inte äter extremt selektivt
 
  • Gilla
Reactions: Sel
300 kcal mer enligt länk ovan. Och ändå är 1200 kcal det man hört och hör ihop med viktnedgång.
Var har du hört det?

Jag är bara 2 cm längre än du och såhär blir det om jag räknar ut mitt bmr. Kommer inte ner på, eller under 1200 kcal ens om jag skulle vilja gå ner 0.5 kg/vecka, vilket vore tämligen ohälsosamt för min del så det är mer ett exempel för att belysa felaktigheten i din tro på 1200 kcal.
Screenshot_20211208-184603_Chrome.jpg
 
Jag äter nog rätt extremt selektivt.
Jag tänkte selektivt för att aktivt undvika järn. Försöket hitta vd du äter men hittar det inte så kan inte avgöra något om hur ditt övriga järnintag ser ut men du skriver ju även att du inte har mens och mensen är ju orsaken till kvinnors större behov av järn så finns inte den så minskar ju även järnbehovet. Jag tror fortfarande på att se vad som händer om du minskar järnintaget.
 
Ska försöka få i mig mer mat, även om 1300 kcal inte låter som en jättelåg nivå med tanke på hur mitt liv ser ut. Men upp till det får jag sträva.
Angående mat, så är det, som jag skrev ett stort problem och har alltid varit. Jag kommer troligen aldrig kunna äta en genomnyttig kost som ger mig allt jag behöver, framförallt inte när jag ska gå ner i vikt. Det är mer än att inte tycka om, det handlar om rena panikkänslor. Det är inget nån psykolog kunnat råda bot på än, så det lär inte hända. Därför handlar det om att försöka göra det bästa av situationen.
 
Var har du hört det?

Jag är bara 2 cm längre än du och såhär blir det om jag räknar ut mitt bmr. Kommer inte ner på, eller under 1200 kcal ens om jag skulle vilja gå ner 0.5 kg/vecka, vilket vore tämligen ohälsosamt för min del så det är mer ett exempel för att belysa felaktigheten i din tro på 1200 kcal.
Visa bifogad fil 81165

På massa olika ställen under många år.
 
På massa olika ställen under många år.
Det stämmer som sagt inte, såvida man inte av outgrundlig anledning vill/för överlevnads skull måste svälta och rasa i vikt toksnabbt.

Vilket kcal-intag som behövs för viktminskning på ett hälsosamt sätt är väldigt individuellt.
 
Det stämmer som sagt inte, såvida man inte av outgrundlig anledning vill/för överlevnads skull måste svälta och rasa i vikt toksnabbt.

Vilket kcal-intag som behövs för viktminskning på ett hälsosamt sätt är väldigt individuellt.

Om det nu är väldigt individuellt, så kan man ju heller inte säga att 1200 är på tok för lågt 🤷‍♀️
 
På massa olika ställen under många år.

Men det låter ju jättemärkligt. När jag har kaloriräknat har jag hamnat på allt mellan 1800-1300 kcal för viktnedgång beroende på hur fort jag vill att det ska gå. Aldrig hört siffran 1200 kcal specifikt? Hur mycket man "ska" äta har ju med ett gäng olika faktorer att göra?

Att äta så lite som 1300 kcal eller mindre under en längre period är inte hälsosamt som frisk, vuxen människa.
 
Om det nu är väldigt individuellt, så kan man ju heller inte säga att 1200 är på tok för lågt 🤷‍♀️
Allt under bmr är för lågt. Det absolut minsta man behöver är för att täcka upp bmr och sedan måste man räkna ut ens individuella behov av kcal som man gör av med på en dag och därifrån dra av kcal i hälsosam mängd.
 
Allt under bmr är för lågt. Det absolut minsta man behöver är för att täcka upp bmr och sedan måste man räkna ut ens individuella behov av kcal som man gör av med på en dag och därifrån dra av kcal i hälsosam mängd.
Då får jag väl försöka komma upp till 1400 då. Beräknat på att i princip inte göra nått annat än jobba på ett stillasittande jobb.
 
Det handlar ju inte bara om kcal heller utan att man helt enkelt inte får i sig tillräckligt med alla näringsämnen och byggstenar.

Det räknar jag ändå med att få ta tillskott för. Jag har väldigt svårt att se att jag någonsin ska få i mig alla näringsämnen och byggstenar enbart via mat
 
Det räknar jag ändå med att få ta tillskott för. Jag har väldigt svårt att se att jag någonsin ska få i mig alla näringsämnen och byggstenar enbart via mat

Har du tagit prover tidigare som visat på brist, innan viktnedgången?
Edit; du tar ju endast ett tillskott, hur vet du att det räcker?
 
Jag äter minipiller, därför ingen mens. Så det är sen 20 år tillbaka. Hade för kraftig mensvärk för att funka.

Skönt att höra att det fanns en rimlig förklaring!

Men håller med alla övriga efter att ha läst vad som skrivits, att den beräkningen du beskrev ger svaret på varför det inte stämmer överens med förväntan. Det är inte konstigt om du är trött och kroppen protesterar när den bara får i sig motsvarande vad som krävs för att ligga i sängen dygnet runt!

Känner inte heller igen att 1200 kcal skulle vara något allmänt använd riktlinjer. Själv kan jag gå så lågt ner en eller max två dagar i veckan men äter då mer övriga dagar, dvs en variant 5:2-tänket. Att äta så lite som du gör konstant under flera månader skulle jag avråda starkt ifrån, om du behöver gå ner i vikt är det bättre att minska på takten så att kroppen hänger med.
 
@MissFideli
Det hade kanske inte varit helt fel att testa dig? Att ha gått på en strikt diet ett längre tag då känns det rimligt att behöva kolla dina värden.

Jag har tagit järntillskott tidigare pga låga värden och min mage blir kajko.
Jag vet inte hur det är på din VC, men på min är det inget svårt att få tillgång till dietist, däremot så är det en viss väntet. Om du själv vet med dig att du äter väldigt ensidigt så kan kanske dietisten komma med individuella råd om vad just du kan förbättra, än att vi ska sitta och ge råd här.

Sen vill jag säga att jag har också hört att man ska hålla sig runt/ under 1200 kcl vid viktnedgång, för en "kick start" men att det inte är tanken att göra det en längre tid just för ev näringsbrist.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 425
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 668
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 671
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp