Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

@Magiana Hur klarar du att improvisera i affären om du inte kan laga mat? För mig är det helt omöjligt. Varje gång jag inte har skrivit ner ingredienser från några recept kommer jag hem med korv och bröd, ingredienser till köttfärssås, en sallad från plocka själv-disken och en grillad kycklingklubba + en mozzarellasallad från delikatessen. ALLT annat måste jag skriva ner från recept. :meh:
Det jag spontanhandlar kan röra sig om påsar med frysta grönsaker, laxbitar, findus och dafgårds färdiga rätter, kycklingfile ibland, sojakorv, vårrullar, diverse från hälsans kök m.m. Det är alltså sånt jag kan äta utan att fundera så mycket på hur det ska tillagas.

Varför tänker du att målet ska vara att tjäna tid? Jag tänker att målet med matkassar i första hand borde vara bättre mat, dvs godare och mer näringsrik.
Jag vill inte lägga tid på matlagning. Det är inte kul. Lång tillagningstid är ju inte synonymt med att maten blir godare.
 
Det jag spontanhandlar kan röra sig om påsar med frysta grönsaker, laxbitar, findus och dafgårds färdiga rätter, kycklingfile ibland, sojakorv, vårrullar, diverse från hälsans kök m.m. Det är alltså sånt jag kan äta utan att fundera så mycket på hur det ska tillagas.

Aha, jag förstår. Ungefär som mina Felix klassiska köttbullar, kräver bara lite makaroner.
 
Men spelar det någon roll då? Du sa ju att du äter vad som finns och inte har en aning om vad du tycker är gott.

Alltså, det är ju inget måste att variera sig och äta god mat. Bara man får i sig det man behöver så räcker det.

Att äta god mat, inga halvfabrikat, och inte alls vilja laga mat är såklart svårare. Jag tänker att du kanske får välja två av tre där.
Jag vet ju när mat inte smakar bra/är tråkigt, men jag har ingen aning om hur man ska göra för att göra bra mat. Trist mat vill jag inte ha (men äter det i brist på annat). Trist mat är alltså en nödlösning.
 
Jag vet ju när mat inte smakar bra/är tråkigt, men jag har ingen aning om hur man ska göra för att göra bra mat. Trist mat vill jag inte ha (men äter det i brist på annat). Trist mat är alltså en nödlösning.
Jag tror som sagt det är svårt att 1) Inte laga mat 2) Inga halvfabrikat och 3) God mat. Välj två av dem. Antingen ska maten vara god och inte kräva matlagning - halvfabrikat. Eller så är den från grunden och god, men då måste du laga mat. Eller så kräver den ingen matlagning och är från grunden, men då är den ju inte så god.

Vad är det i att t ex värma kyckling och broccoli i creme fraiche som gör att det känns för komplicerat? Jag förstår inte riktigt.
 
Jag blir fundersam på vad det är du vill uppnå?

Att minimera din matlagningsinsats och hålla tidsåtgång, komplexitet så låg som möjligt. Bara det finns något som innehåller näring och går att mätta sig med.
Att att lära dig laga mat för att kunna göra godare rätter, eller variera innehåll och tillgodose dina preferenser om vilken typ av mat/ingredienser du vill ha.
För de lär inte vara förenliga.

Eller är det att du vill nå båda, och då kanske problemformulerar på ett sätt som gör uppgiften svår(o-)löslig? Så du behöver börja med att begränsa vilka mål du ska fokusera på i närtid.
Eller fastnar du i upplevelsen "Jag har ett matproblem" med den önskade lösningen "Slippa matproblemet"? Så du behöver avgränsa och konkretisera vad du vill ha för nivå på både din insats och maten. För att alls göra uppgiften greppbar och låta dig för tillfället bara arbeta med fokus på enskilda mindre aktivitetsmål.
 
Men det är trist att göra så. I princip gör jag redan så (om jag "lagar mat"). Det gör jag dessutom inte varje dag heller.
Men om du tycker att det är trist så måste det betyda att du vill ha något annat.

Hur skulle du vilja att din matvecka ser ut om du själv får välja och inte alls tänker på hur komplicerat det är eller hur lång tid det tar? Om någon annan lagade maten vad hade du velat äta?
 
Men om du tycker att det är trist så måste det betyda att du vill ha något annat.

Hur skulle du vilja att din matvecka ser ut om du själv får välja och inte alls tänker på hur komplicerat det är eller hur lång tid det tar? Om någon annan lagade maten vad hade du velat äta?
Jag skulle vilja ha mat så som den serveras på restaurang eller motsvarande. Det är dock inte realistiskt till vardags för jag har inte kompetensen att laga sådan mat.
 
Jag skulle vilja ha mat så som den serveras på restaurang eller motsvarande. Det är dock inte realistiskt till vardags för jag har inte kompetensen att laga sådan mat.
Om du försöker specificera det lite ytterligare, om vi gick på en restaurang, vad skulle du beställa? Fundera på ett par rätter du skulle vilja äta. Ofta är det lättare än man tror att göra själv, eller så kan man hitta något liknande som är mindre komplicerat och så att säga jobba sig uppåt.

Jag är verkligen ingen stjärnkock men det måste man inte vara, med väldigt enkla medel kan man göra god mat. Dessutom finns det bara ett riktigt sätt att lära sig och det är att göra.

Det låter ju som att du vill lära dig lite mer och då tror jag säkert att det finns ett sätt att skräddarsy det också för att du ska känna att det känns lätt och överkomligt att komma igång.
 
Jag skulle vilja ha mat så som den serveras på restaurang eller motsvarande. Det är dock inte realistiskt till vardags för jag har inte kompetensen att laga sådan mat.
Kan du inte lära dig?

Jag tänker att god mat måste lagas. Antingen gör man det själv, eller så får man betala någon annan (restaurang el halvfabrikat) för att göra det. Men nån behöver laga den.

Kan du inte ge ett exempel på en rätt du ätit som nån annan lagat som du tyckte var god, så kanske vi på Buke kan berätta hur man lagar den?
 
Exempel på en riktigt snabb pastasås:
Stek ett paket bacon, låt fettet rinna av på hushållspapper. Ta en halv burk creme Fraiche, en halv burk Philadelphia, ett kryddmått svartpeppar. När det har smält ihop, ner med bacon. Klart! Tar typ 10 min + ditt tillbehör. Pasta? Jag brukar göra zucchinipasta, dvs koka en riven/skuren zucchini typ en minut.
 
Jag är väldigt enkel när jag lagar mat. Gärna få ingredienser.
Även på jobbet.

Det måste inte vara komplicerat för att få den bra. Särskilt inte svensk husmanskost.

Men man måste börja nånstans och i början kan det te sej mer tidskrävande och komplicerat än vad det behöver vara.
 
Jag skulle vilja ha mat så som den serveras på restaurang eller motsvarande. Det är dock inte realistiskt till vardags för jag har inte kompetensen att laga sådan mat.
Men då finns det ju egentligen bara ett svar, och det är att du måste lära dig. Det är inte det minsta omöjligt, men det krävs intresse och övning. Antingen övning på egen hand eller att du går någon baskurs i matlagning.
 
Om du försöker specificera det lite ytterligare, om vi gick på en restaurang, vad skulle du beställa? Fundera på ett par rätter du skulle vilja äta. Ofta är det lättare än man tror att göra själv, eller så kan man hitta något liknande som är mindre komplicerat och så att säga jobba sig uppåt.

Jag är verkligen ingen stjärnkock men det måste man inte vara, med väldigt enkla medel kan man göra god mat. Dessutom finns det bara ett riktigt sätt att lära sig och det är att göra.

Det låter ju som att du vill lära dig lite mer och då tror jag säkert att det finns ett sätt att skräddarsy det också för att du ska känna att det känns lätt och överkomligt att komma igång.
Jag beställer något vegetariskt. Mer specificerad kan jag inte vara. Jag vet inte vad rätterna heter eller vad de innehåller.

Kan du inte lära dig?

Jag tänker att god mat måste lagas. Antingen gör man det själv, eller så får man betala någon annan (restaurang el halvfabrikat) för att göra det. Men nån behöver laga den.

Kan du inte ge ett exempel på en rätt du ätit som nån annan lagat som du tyckte var god, så kanske vi på Buke kan berätta hur man lagar den?
Jag har försökt lära mig hela livet och har suttit och bläddrat i kokböcker. En del rätter har jag tillagat men jag har inte lärt mig hur man gör rätterna. Jag måste ha recept precis exakt varje gång. Utrymme för improvisation finns inte. Vissa recept gör jag under en tid och sen glömmer jag bort dem. Ett recept kan jag inte göra längre för jag får inte tag i rätt sorts ris.

Jag vet inte vad maten heter eller vad den innehåller (om jag inte lagat den själv).

Exempel på en riktigt snabb pastasås:
Stek ett paket bacon, låt fettet rinna av på hushållspapper. Ta en halv burk creme Fraiche, en halv burk Philadelphia, ett kryddmått svartpeppar. När det har smält ihop, ner med bacon. Klart! Tar typ 10 min + ditt tillbehör. Pasta? Jag brukar göra zucchinipasta, dvs koka en riven/skuren zucchini typ en minut.
Jag äter inte bacon. Så receptet faller direkt.
 
Jag beställer något vegetariskt. Mer specificerad kan jag inte vara. Jag vet inte vad rätterna heter eller vad de innehåller.


Jag har försökt lära mig hela livet och har suttit och bläddrat i kokböcker. En del rätter har jag tillagat men jag har inte lärt mig hur man gör rätterna. Jag måste ha recept precis exakt varje gång. Utrymme för improvisation finns inte. Vissa recept gör jag under en tid och sen glömmer jag bort dem. Ett recept kan jag inte göra längre för jag får inte tag i rätt sorts ris.

Jag vet inte vad maten heter eller vad den innehåller (om jag inte lagat den själv).


Jag äter inte bacon. Så receptet faller direkt.
Byt ut mot önskad proteinkälla.
 
Jag beställer något vegetariskt. Mer specificerad kan jag inte vara. Jag vet inte vad rätterna heter eller vad de innehåller.


Jag har försökt lära mig hela livet och har suttit och bläddrat i kokböcker. En del rätter har jag tillagat men jag har inte lärt mig hur man gör rätterna. Jag måste ha recept precis exakt varje gång. Utrymme för improvisation finns inte. Vissa recept gör jag under en tid och sen glömmer jag bort dem. Ett recept kan jag inte göra längre för jag får inte tag i rätt sorts ris.

Jag vet inte vad maten heter eller vad den innehåller (om jag inte lagat den själv).


Jag äter inte bacon. Så receptet faller direkt.
Byt ut mot skinka eller champinjoner?
 
Jag har försökt lära mig hela livet och har suttit och bläddrat i kokböcker. En del rätter har jag tillagat men jag har inte lärt mig hur man gör rätterna. Jag måste ha recept precis exakt varje gång. Utrymme för improvisation finns inte. Vissa recept gör jag under en tid och sen glömmer jag bort dem. Ett recept kan jag inte göra längre för jag får inte tag i rätt sorts ris.
Vet du kockarna på restaurang använder också recept så det är inte alls en bra måttstock egentligen.

Om din definition av att "kunna laga mat" är att man ska kunna komponera sina egna rätter på den nivån så har du satt ribban väldigt, väldigt högt.

Jag har en receptpärm där jag sparar recept som faller mig i smaken, som jag vill göra igen och som passar mig personligen både vad det gäller smak och tillagningssätt (det ska vara lätt). Det är väldigt få rätter jag kan laga helt ifrån huvudet och även mina favoriter måste jag ibland kika i pärmen för att se hur det var nu igen.

Det är ju inte rimligt att det som ska avgöra hur bra man är på matlagning är hur bra minne man har. Visst finns det andra saker, så som att kunna smaka av och känna att det behövs mer salt, eller att se en rätt som innehåller t.ex svamp och kunna avgöra om det är något jag kan hoppa över eller byta ut.

Allt det senare kommer med tid och övning. Kan du läsa ett recept kan du laga många sorters mat. Jag tror att du kan klara dig utmärkt med enkla rätter och att det bara är självkänslan som behöver lyftas lite, och det kommer med tiden allt eftersom du lär dig. Bara prova, vad är det värsta som kan hända liksom.
 
Jag är som dig, har kollat upp och skrivit ut recept från nätet och rivit ur recept ur tidningar och jag tror jag följt recept ungefär 10 gånger i mitt liv. Jag har ett antal rätter jag kan i huvudet som jag provat mig fram till och jag äter dom hela tiden :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 950
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp