Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

M

Marbe507

Är bara så less på att tvingas "byta" häst... Nu blir det 5:e gången på 2 år som jag av olika anledningar inte kan forsätta ta hand om hästen jag är medryttare på. :confused:

1:a hästen = flyttade 20 mil bort
2:a hästen = blev kroniskt sjuk och fick inte ridas
3:e hästen = flyttade även den, fast 35 mil
4:e hästen = ägaren hade problem och var väldigt oansvarig. Blev senare uthyrd på foder
5:e hästen = skall nu säljas

Finns det någon som har liknande erfarenheter? Jag har ju ingenting att säga till om när det gäller hästens framtid! Det är så frustrerande eftersom jag verkligen känner för de hästar jag tar hand om! Så rätt vad det är skall de iväg :cry:
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Har man som medryttare något att säga till om om hästens framtid? Svar:Nej.

Måste man som medryttare ta det fulla ansvaret för hästens välmående och framtid?
Svar: Nej.

Jag är övertygad om att ägaren till den kroniskt sjuka hästen väldigt gärna hade haft kvar en medryttare som hjälpte till med skötsel och eventuellt delar av kostnaden för hästhållningen. Som medryttare har man dock "turen" att kunna byta häst om hästen blir oridbar.

Likaså har man som medryttare ganska lite att säga till om vad gäller hästägarens livssituation..Om hästägaren måste flytta måste hästen också göra det. Om hästägaren tappar intresset, får ekonomiska problem, blir sjuk eller annat kanske hästen måste säljas. Kort sagt, enda sättet att få bestämma om hästens väl och ve är att köpa en egen.

Men jag förstår att det är frustrerande att hela tiden förlora medryttarhästar man tycker om.
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Meningen med denna tråden var inte att fiska påhopp. Jag är fullt medveten om att saker händer som man inte styr över. Jag kanske formulerade rubriken fel.

Det jag vill veta är om andra har varit i samma situation och hur de upplever det / har tacklats med situationen?

Jag har svårt att föreställa mig att det genomsnittliga tisdfönstret som man hjälper till med en häst är ca 5 månader? :confused: Eller är det så att jag har råkat ut för många enstaka fall?
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Verkar som om du har haft väldig otur med dina medryttarhästar.
Medryttare har rent juridiskt ingenting att säga till om, men som någon redan påpekat - heller inget ansvar.

Hur hade du velat förändra de ovanstående situationerna du råkat ut för?
Hellre sett att ägarna, som har det fulla ansvaret för hästen, låter hästarna bo kvar i ditt område och själva pendla 40-70 mil / dag?
Rida en kroniskt sjuk häst?

En häst lämnades ju ut på foder - kan ha varit så att om du hade den ekonomiska kapaciteten kunde du ha tagit den på foder? Varför inte?
Och den sista ska säljas - kanske ägaren inte kan/vill ha den kvar. Där kan du påverka genom att köpa loss den, men fortfarande, den ekonomiska biten. Som faktiskt vilar tungt på en hästägares axlar och inte går att komma ifrån.

Jag har själv flyttat ifrån min medryttare under en period, kanske hade jag lämnat hästen kvar och besparat den resan, men då gäller det att medryttaren ska kunna ta den på foder och klara av att hantera den ekonomiska börda och det juridiska ansvar som detta innebär, och det kanske inte alltid är så ROLIGT längre?
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Har också råkat ut för liknande situationer, tyvärr är det ju en risk man får ta som medryttare/fodervärd. Enda sättet att vara 100% säker att hästen inte försvinner är att köpa den...
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Medryttare har rent juridiskt ingenting att säga till om, men som någon redan påpekat - heller inget ansvar.
Detta vet jag. Det var inte det tråden var tänkt att handla om :crazy: Jag har alltså haft egen häst och vet vilket ansvar det är. Syftet var återigen att jag ville höra hur ANDRA MEDRYTTARE upplever sin situation.

Hur hade du velat förändra de ovanstående situationerna du råkat ut för?
Hellre sett att ägarna, som har det fulla ansvaret för hästen, låter hästarna bo kvar i ditt område och själva pendla 40-70 mil / dag?
Rida en kroniskt sjuk häst??
Jag kunde inte gjort nånting åt någon av situationerna. Den sjuka hästen hjälpte jag till med ½ år utan att rida nånting, men när jag var där oftare än ägaren tyckte jag det kändes rent löjligt. Att ägaren flyttar händer ju också, men det hade varit roligt om de stannade.

En häst lämnades ju ut på foder - kan ha varit så att om du hade den ekonomiska kapaciteten kunde du ha tagit den på foder? Varför inte?
Jag har den ekonomiska kapaciteten att ha en häst eftersom jag jobbar heltid som logistikutvecklare. Dock var ägaren som sagt väldigt labil och jag kände att hon när som helst kunde "ta tillbaka" hästen. Jag hade kontrakt hemma och skulle skriva på, men då såg jag bl.a. att hon skrivit ett datum i förra veckan. Kontraktet skulle alltså redan ha börjat gälla! Detta bland MYCKET annat gjorde att jag inte tog hästen på foder.

Och den sista ska säljas - kanske ägaren inte kan/vill ha den kvar. Där kan du påverka genom att köpa loss den
Jag har inte 140 000 + moms = 175 000 som hon vill ha för den. Denna hästen hade jag gärna tagit på foder men hon vill ha nån som rider S:t George isf. för att behålla hästens nivå. Hon tycker nämligen inte att hon har tid nu, fastän jag rider 4 dar i veckan och betalar för det också.

... så tillbaka till tråden: :p Syftet var återigen att jag ville höra hur ANDRA MEDRYTTARE upplever sin situation??
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Har också råkat ut för liknande situationer, tyvärr är det ju en risk man får ta som medryttare/fodervärd. Enda sättet att vara 100% säker att hästen inte försvinner är att köpa den...
Jaaa... jag börjar tro det. Tänkte att det kunde funka DENNA gången :smirk: När jag hade häst tyckte jag att det var oslagbart att ha en (vettig) medryttare som tog ansvar och gjorde sitt de dagar denna avlastade mig. Tänkte att jag kunde vara denna avlastning för någon! :idea:
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Är bara så less på att tvingas "byta" häst... Nu blir det 5:e gången på 2 år som jag av olika anledningar inte kan forsätta ta hand om hästen jag är medryttare på. :confused:

1:a hästen = flyttade 20 mil bort
2:a hästen = blev kroniskt sjuk och fick inte ridas
3:e hästen = flyttade även den, fast 35 mil
4:e hästen = ägaren hade problem och var väldigt oansvarig. Blev senare uthyrd på foder
5:e hästen = skall nu säljas

Finns det någon som har liknande erfarenheter? Jag har ju ingenting att säga till om när det gäller hästens framtid! Det är så frustrerande eftersom jag verkligen känner för de hästar jag tar hand om! Så rätt vad det är skall de iväg :cry:

Jag har inte riktigt samma problem, Men jag är medryttare. Och har haft tre stycken. Är inne på min tredje nu. Tänker dock köpa en egen häst då jag vill ha en egen häst att ta hand om i ur och skur. Just nu är jag lite trött på att hjälpa andra helatiden med deras hästar. Även om det också är kul, men jag vill som sagt ha en egen istället. Och just säkerheten att den inte försvinner förens jag säljer den. Jag vet hästar kan bli sjuka osv osv osv.. men inte just nu! :p

Kanske borde du också fundera på en egen häst igen? :bump:
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Kanske borde du också fundera på en egen häst igen? :bump:

Det gör jag :D Men lite passivt, vill verkligen att det skall bli rätt häst isåfall! Samtidigt vill jag inte sluta rida helt medan jag lurar på hästanskaffning :angel: Nu håller jag iof på att ge upp då jag blir så ledsen när hästarna lämnar mig.
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

jag behöver en medryttare :angel:


jag förstår din frustration. Det fanns ju inte så mycket du kunnat göra. Själv letar jag medryttare men det verkar som att alla medryttare är som bortblåsta eller bor långt långt bort...suck. flytta ner till skåne vet jag så har jag en häst du kan hjälpa till med :idea:
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

flytta ner till skåne vet jag så har jag en häst du kan hjälpa till med :idea:
Ååhh skåneland är så fint :) älskar skåne! Min killes familj har sommarstuga i Höllviken så vi brukar åka ner några gånger varje år. Och hans pappas "nya" (de har varit ihop i 10 år men ändå) dam bor i Malmö. Och så har jag varit på Österlen ett par gånger, där är det också fint :love:
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Det verkar som om du vill ha ut mer av hästeriet än vad medryttarskap kan ge dig. Du verkar redan ha passerat det där stadiet när du prioriterar ett "eget liv" utanför stallväggarna, så gör slag i saken och börja leta efter en egen häst istället. Det är där du kommer att hamna iaf. Kanske har du någon bekant som behöver lite hjälp med sin häst fram tills dess?
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

ÅHÅ du, jajemen! Här har du en som har liknande problem :)

Fast nu ska jag kanske inte påstå att det är riktigt lika illa, för det beror kanske mer på andra omständigheter för mig. Som att hästarna står för långt bort, blir ridna för sällan av ägarna (så man får en stressad och sur häst att rida två gånger i veckan), står i lösdrift utan tillgång till värme, ridbana, vatten eller bil fyra mil bort så det hela blir ett jäkla projekt, o.s.v. Jag är kanske lite lyxig jämfört med en del som satsar hela livet på sin medryttarhäst, men det gör jag å andra sidan sen när jag kan köpa en egen.

Jag tror att det är många medryttare som drömmer om egen häst men som helt enkelt inte har råd eller möjlighet. Själv har jag gjort drömt väldigt aktivt i tre år nu, men under tiden får jag ta vad som finns!

Å andra sidan har jag flera gånger varit med om riktiga kap! Så jag hoppas att du hittar någon du med!
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Å andra sidan har jag flera gånger varit med om riktiga kap! Så jag hoppas att du hittar någon du med!
:) :) MMmmmm det hoppas jag med! Det är därför jag tänker att NU skall det väl vara färdigbytt! :bump: E ju bäst för hästarna om de känner igen extramatten också.
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Trist för dig. Men att ägaren flyttar och vill ha med sig sin häst måste väl du förstå?

Det finns ett stort skäl till att jag efter många år som skötare/medryttare köpte egen häst! För då får man bestämma ALLT över hästen!
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Trist för dig. Men att ägaren flyttar och vill ha med sig sin häst måste väl du förstå?

Det finns ett stort skäl till att jag efter många år som skötare/medryttare köpte egen häst! För då får man bestämma ALLT över hästen!

Jo det är klart att jag förstår att de flyttar... Men jag kan ju fortfarande tycka det är tråkigt! :smirk:

Tycker du att det fungerar bra med egen häst, att du hinner med alla 7 dagar i veckan? När jag hade egen häst bodde jag fortfarande hemma och slutade klockan 15 om dagarna :rofl: Lite annat nu när man jobbar och har eget "hus".
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Usch, jag förstår dig!!
Min "medryttarhäst" (en travare som jag rider på lov och helger, men som annars är i träning) var på väg att säljas för drygt ett år sedan..:cry: Men hans ägare insåg hur mycket jag älskar den här hästen så han behöll honom:love: !! Och så lovade han att om det någonsin skulle vara aktuellt igen så skulle jag ha första tjing:D !
Men jag var verkligen jättedeppig under den perioden, jag låg hemma och grät hela dagarna:crazy: ... Jag vet, det låter barnsligt, men den hästen betyder allt för mig och jag har lagt ner så mycket tid och hårt arbete på honom, så det kändes verkligen förjävligt att behöva se honom ryckas bort från mig:( ..
Men som sagt, ägaren är en ängel och jag är honom evigt tacksam:love: :bow: !!
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Om du skaffar en egen häst och sedan har en medryttare som rider ett par dagar i veckan, så får du tid över till annat och får bestämma över hästen.
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Var i Skåne står din häst? Jag är medryttare på två hästar men måste köra drygt 2 mil och har knepiga tider. Det skulle det kännas bra om jag hade häst på närmare håll.
 
Sv: Medryttare/halvfodervärd = utan nåt att säga till om?

Jo det är klart att jag förstår att de flyttar... Men jag kan ju fortfarande tycka det är tråkigt! :smirk:

Tycker du att det fungerar bra med egen häst, att du hinner med alla 7 dagar i veckan? När jag hade egen häst bodde jag fortfarande hemma och slutade klockan 15 om dagarna :rofl: Lite annat nu när man jobbar och har eget "hus".

Jorå, jag har en islandshäst på lösdrift och min hyresvärd sköter alla fodringar. Det innebär att jag inte måste ut till stallet 7 dagar per vecka om jag inte vill/kan. Jag är nog ute 4-5 dagar per vecka i genomsnitt så kollar hon till hästarna de andra dagarna. Har sambo, bor i lgh, jobbar heltid (kontorstider), inga barn. Jo, jag tycker man hinner rätt bra. Du kanske kan stalla upp hästen där full service finns?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 509
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 859
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 062
Senast: Stereo
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 917
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp