Tycker inte det dräller alls. Iofs äter jag zoely sedan flera år tillbaka så det blir knappt något som kan drälla. Lite bökigt första gångerna tills man får kläm på det hela sedan är det inga problem. Speciellt om man tömmer den lika ofta som man byter tampong i början så riskerar man knappt alls att få den överfull så den dräller.
 
Jag startade en menskoppstråd för ett tag sen, kanske finns svar där :)

Jag tyckte det var svårt första gångerna att ta ut min menskopp men nu har jag hittat en bra teknik.
Sitter på toaletten, krystar så att koppen åker långt ner (då sticker botten ut) och tar in ett finger för att trycka lite på koppen så att vaakumet släpps. Sen är det bara att ta tag i nedre delen av koppen och dra lätt. Så länge man krystar då är nedre delen av koppen utanför kroppen så man behöver inte stoppa in flera fingrar i underlivet.

Jag häller ut blodet i toan direkt och lägger koppen i handfatet (når från toan). Hade jag inte haft tillgång till handfat hade jag nog bara stoppat inkoppen direkt igen efter tömningen. Tänker att det enstaka gånger nog är ok utan att skölja den.
Det blir ju lite menskladd på fingrarna men inte så farligt. Tvättas bort alt torka bort med papper om man inte har handfat inne vid toan, typ som i bås.
 
Jag har tidigare haft ganska rikligt, men minns ändå bara en enda gång då jag behövt tömma mer än 2 ggr på ett dygn. :)

För mig skulle det inte vara så bökigt med ett steg utan fungera bra det med. Känns kanske något bökigt ibland men för mig överväger fördelarna rejält.
Då har vi lite olika preferenser på riklig :o Jag kan inte ha koppen första två dygnen för koppen fylls och svämmar över. Jag tömmer minst fyra gånger per dygn.
 
Då har vi lite olika preferenser på riklig :o Jag kan inte ha koppen första två dygnen för koppen fylls och svämmar över. Jag tömmer minst fyra gånger per dygn.
Ungefär samma här men jag bär den första dagarna ändå. Däremot brukar jag få ett par timmar där den fylls i extrem hastighet så den rinner över några gånger på 1-2 timmars tid. Landar i 1-1.5 dl då och sen avtar det. Det kommer någon gång första dagarna. Superäckligt.
 
Då har vi lite olika preferenser på riklig :o Jag kan inte ha koppen första två dygnen för koppen fylls och svämmar över. Jag tömmer minst fyra gånger per dygn.
Ungefär samma här men jag bär den första dagarna ändå. Däremot brukar jag få ett par timmar där den fylls i extrem hastighet så den rinner över några gånger på 1-2 timmars tid. Landar i 1-1.5 dl då och sen avtar det. Det kommer någon gång första dagarna. Superäckligt.
Oj, har ni största koppen då?
Är det ens hälsosamt att blöda så mycket? Provat medicin för att minska blödningen?

Jag har en standardstorlek på min kopp och den blir fylld till max 1/4 på hela dagen de dagar jag blöder som mest..
 
Oj, har ni största koppen då?
Är det ens hälsosamt att blöda så mycket? Provat medicin för att minska blödningen?

Jag har en standardstorlek på min kopp och den blir fylld till max 1/4 på hela dagen de dagar jag blöder som mest..
Om jag inte är ute och seglar står det 20ml på min. Gynekologen sa att jag skulle äta järn och annars ingenting. Fick tips om någon medicin från en kompis men den krockade med mina antiepileptika så det kändes inte riktigt värt :p det som rasar ut på de där timmarna är koagulerat blod i samma storlek som menskoppen. Rätt sunkigt.
 
Oj, har ni största koppen då?
Är det ens hälsosamt att blöda så mycket? Provat medicin för att minska blödningen?

Jag har en standardstorlek på min kopp och den blir fylld till max 1/4 på hela dagen de dagar jag blöder som mest..
Jag mätte precis nu och det går i 35 ml.
Nä det enda alla säger är att det bara är inbillning, man blöder inte mer än fyra matskedar men man upplever det som så mycket mer.

Jaha. Kul. Till exempel efter jag duschat mig rinner det ju bara efter benen innan jag ens hunnit torka mig. (Då är det riktigt bekvämt med menskopp.) Men nu är jag över 40 och har bara en sådan dag i månaden istället för tre. Så nu får det vara som det är.
 
Jag mätte precis nu och det går i 35 ml.
Nä det enda alla säger är att det bara är inbillning, man blöder inte mer än fyra matskedar men man upplever det som så mycket mer.
Tänk om det hade stämt. Nu med dessa mätdon blir det ju så uppenbart. Fast det är säkert påhittade siffror ;)

Det här är relativt nytt för mig dock. Det dök upp förra sommaren eller nåt tror jag. Tror det kom i samband med en ny antiepileptika. Första gångerna var jag heeelt slut. Jag fick gå och lägga mig när de där 1-2 timmarna hade gått. Nu har jag vant mig lite och funkar någorlunda.
 
Jag är nyfiken men har inte ens vågat prova. Tycker att det låter vansinnigt opraktiskt att fastna på allmän toalett utan handfat när det är dags att byta... och fruktar liksom känslan att "släppa på vakum" och få en härlig dusch av mensblod över handen. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig att det funkar att sova med koppen heller.
Hur gör ni som använder kopp men har riklig blödning hela natten?
 
Jag är nyfiken men har inte ens vågat prova. Tycker att det låter vansinnigt opraktiskt att fastna på allmän toalett utan handfat när det är dags att byta... och fruktar liksom känslan att "släppa på vakum" och få en härlig dusch av mensblod över handen. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig att det funkar att sova med koppen heller.
Hur gör ni som använder kopp men har riklig blödning hela natten?
På en allmän toalett utan handfat kan du ju i nödfall använda papper.
 
Då har vi lite olika preferenser på riklig :o Jag kan inte ha koppen första två dygnen för koppen fylls och svämmar över. Jag tömmer minst fyra gånger per dygn.

Tjaaa... Med ganska riklig menade jag inte extremt. Men blödde igenom tamponger som ett såll och behövde byta jag vet inte hur många gånger de första dagarna och hade alltid binda då också ifall ifall. Koppen klarade oftast den mängden utan problem, men ibland var den väldigt välfylld när den tömdes.

Sen upplevde jag att det ganska ofta rann förbi tampongjäveln, så det enda den gjorde var att torka ut mig..... :mad:

Numera är den inte ens i närheten av riklig, positiv bieffekt av medicinering mot pcos. :up:

Men fyfan att blöda så mycket! Blödde mycket mer som yngre också och fyyyyfan!
 
Jag är nyfiken men har inte ens vågat prova. Tycker att det låter vansinnigt opraktiskt att fastna på allmän toalett utan handfat när det är dags att byta... och fruktar liksom känslan att "släppa på vakum" och få en härlig dusch av mensblod över handen. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig att det funkar att sova med koppen heller.
Hur gör ni som använder kopp men har riklig blödning hela natten?

Om man är rädd för att behöva panikbyta på offentlig toalett för att man ska vara iväg hela dagen, så kan man ju använda annat mensskydd den dagen. :)

Vakuumet som släpper är det inte ens alltid jag känner av, men det är bara att koppen släpper från slidväggarna, blodet ligger kvar i koppen. Jag har fått mensblod över hela handen en gång dock, när jag tappade greppet om koppen samtidigt som jag drog ut den. Men det var hemma så det var ju bara att tvätta sig.

Om andra mensskydd håller hela natten så borde koppen göra det också. Annars får man tömma på natten också, precis som med andra mensskydd som ibland måste bytas på natten. Varför skulle koppen inte fungera att sova med?
 
På en allmän toalett utan handfat kan du ju i nödfall använda papper.
Visserligen.... för att torka av det värsta innan man går ut ur båset för att vackert skölja ur koppen i ett allmänt handfat och sedan gå tillbaka in och sätta tillbaka eländet. :crazy:
Eller menar du att man torkar ur koppen med toapapper och sedan knösar in den igen?

Jag inser att jag målar fan på väggen och överdriver, men jag ser verkligen inte hur det är praktiskt med riklig blödning.
 
Jag mätte precis nu och det går i 35 ml.
Nä det enda alla säger är att det bara är inbillning, man blöder inte mer än fyra matskedar men man upplever det som så mycket mer.

Jaha. Kul. Till exempel efter jag duschat mig rinner det ju bara efter benen innan jag ens hunnit torka mig. (Då är det riktigt bekvämt med menskopp.) Men nu är jag över 40 och har bara en sådan dag i månaden istället för tre. Så nu får det vara som det är.
Usch, så jävligt att få ”inbillning” slängt på sig!
 
Visserligen.... för att torka av det värsta innan man går ut ur båset för att vackert skölja ur koppen i ett allmänt handfat och sedan gå tillbaka in och sätta tillbaka eländet. :crazy:
Eller menar du att man torkar ur koppen med toapapper och sedan knösar in den igen?

Jag inser att jag målar fan på väggen och överdriver, men jag ser verkligen inte hur det är praktiskt med riklig blödning.
Du kan ju hälla ur blodet i toaletten och sen sätta tillbaka den utan att skölja koppen. Det blir kanske lite kladdigt i mynningen men det går ju lätt att torka bort med papper :)
 
Om man är rädd för att behöva panikbyta på offentlig toalett för att man ska vara iväg hela dagen, så kan man ju använda annat mensskydd den dagen. :)

Vakuumet som släpper är det inte ens alltid jag känner av, men det är bara att koppen släpper från slidväggarna, blodet ligger kvar i koppen. Jag har fått mensblod över hela handen en gång dock, när jag tappade greppet om koppen samtidigt som jag drog ut den. Men det var hemma så det var ju bara att tvätta sig.

Om andra mensskydd håller hela natten så borde koppen göra det också. Annars får man tömma på natten också, precis som med andra mensskydd som ibland måste bytas på natten. Varför skulle koppen inte fungera att sova med?

Fast med tanke på att de flesta arbetar heltid och därmed behöver använda offentlig toalett en stor del av dagen blir det lika bra att använda annat mensskydd känner jag.. om man nu har bekymmer med överflöde och byta alltså.


Personligen får jag vackert byta under natten de första dagarna, men känner ändå att en absorberande massa som typ tampong innebär mer "smygläckage"... alltså ett par doppar.. snarare än en översvämmad kaffekopp där det inte finns någonting emellan som fångar upp vätskan. Antar att man oavsett får sova med dubbelskydd i så fall, och då undrar jag vad som är så fantastisk?

Jag är absolut inte anti - bara skeptisk! :D
 
Du kan ju hälla ur blodet i toaletten och sen sätta tillbaka den utan att skölja koppen. Det blir kanske lite kladdigt i mynningen men det går ju lätt att torka bort med papper :)

Jag tror att jag skulle behöva prova rent praktiskt innan jag skulle kunna svara på om det skulle funka för mig. Min omedelbara känsla är NOPE. Svårt att säga varför.
 
Jag har i vuxen ålder alltid haft mycket bra blodvärden och blöder ändå som en gris innan jag skaffade hormonspiral, snäppet före menskopp är det guds gåva till kvinnan! :up:
Jag fick tömma koppen flera ggr/dygn, innan var jag tvungen att använda både tampong och binda första dygnen. Tror mitt blodvärde var 157 sist jag kollade när jag lämnade blod. :)
 
Jag är nyfiken men har inte ens vågat prova. Tycker att det låter vansinnigt opraktiskt att fastna på allmän toalett utan handfat när det är dags att byta... och fruktar liksom känslan att "släppa på vakum" och få en härlig dusch av mensblod över handen. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig att det funkar att sova med koppen heller.
Hur gör ni som använder kopp men har riklig blödning hela natten?
Jag tycker att menskopp är det bästa på natten. Då slipper jag att det rinner efter ryggen när jag vänder mig på rygg. Så länge jag ligger ned rinner det ju inte ut :D Men gissar att det fungerar helt tvärtom för andra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 174
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 581
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp