Jag är nyfiken men har inte ens vågat prova. Tycker att det låter vansinnigt opraktiskt att fastna på allmän toalett utan handfat när det är dags att byta... och fruktar liksom känslan att "släppa på vakum" och få en härlig dusch av mensblod över handen. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig att det funkar att sova med koppen heller.
Hur gör ni som använder kopp men har riklig blödning hela natten?

Nu blöder jag inte supermycket utan nog rätt normalt men jag kan svara på din första fråga. Jag behöver väldigt sällan tömma den på offentliga toaletter. Jag tömmer på morgon och kväll. Första dagen kan jag ibland behöver tömma mitt på dagen också. Men säg att jag tömmer den kl. 6 och kl. 18. Men kl. 11 ska jag kanske till stallet och har inte tillgång till en bra toalett så då tömmer jag den en extra gång hemma innan jag ger mig iväg till stallet och då behöver jag inte tömma den medan jag är i stallet. Jag brukar försöka ha med mig en cupwipe (desinficerande våtservett för menskoppar från Lunette) och då kan jag rengöra koppen utan att ha tillgång till handfat.
 
Fast med tanke på att de flesta arbetar heltid och därmed behöver använda offentlig toalett en stor del av dagen blir det lika bra att använda annat mensskydd känner jag.. om man nu har bekymmer med överflöde och byta alltså.


Personligen får jag vackert byta under natten de första dagarna, men känner ändå att en absorberande massa som typ tampong innebär mer "smygläckage"... alltså ett par doppar.. snarare än en översvämmad kaffekopp där det inte finns någonting emellan som fångar upp vätskan. Antar att man oavsett får sova med dubbelskydd i så fall, och då undrar jag vad som är så fantastisk?

Jag är absolut inte anti - bara skeptisk! :D

På mitt jobb har vi toaletter med handfat. Inte alla men hälften ungefär. Så om jag ska tömma koppen väljer jag bara en toalett med handfat.

Jag har bara blött så mycket att koppen (Lunettes minsta storlek) har läckt några enstaka gånger. Oftast finns det marginal. Av någon anledning var det bara i början... kanske var det inte läckage pga för fullt utan pga att musklerna i underlivet inte var starka nog. Koppen sitter helt klart bättre nu än den gjorde i början. Tror att det beror på att musklerna blivit starkare av att jag använt koppen.

Men blöder man så mycket att menskoppen måste tömmas ofta så är ju menskydd överhuvudtaget rätt besvärligt kan jag tänka mig. Och jag tycker nog att man kan gå till gynekolog och höra om det finns något att göra åt det. Kan ju inte vara bra att blöda så mycket varje månad.
 
Kanske OT, men hur bär man sig åt för att prova/välja ut menskopp? Det finna ju så många att välja bland. Och jag vill framför allt göra vad jag kan för miljön.

Det här är inte reklam utan bara ett tips så jag hoppas jag får tipsa om en tjej på youtube som kallar sig precious stars pads. En ung tjej som har gjort en del filmer där hon förklarar bl.a. val av menskopp, insättning osv på ett rätt pedagogiskt sätt. Kan verkligen rekommendera hennes filmer om man är nyfiken eller behöver lite mer info.
 
Funkar inte för mig, känner av den hela tiden som ett tryck i underlivet, som efter en halv dag blir en molande värk. En sån lättnad när den kom ut!

Det var inte lätt att få ut den heller, i och med vaccumet så sög den sig ju fast mot slidväggen. Och jag fick knappt in ett finger brevid koppen för att lätta på vaccumet.

Den ska inte sitta upp mot slidväggen så då har den glidit snett. Men allt kan inte passa alla. Vi är ju alla formade lite olika i slidan och blöder olika mycket osv.
 
Jag blöder också extremt mycket, har köpt den menskoppen som rymmer absolut mest men överfyller den ändå på en timme under den värsta tiden. 2-3 dl blöder jag varje period (har mätt med koppen). Jag har inte riktigt förstått att jag blöder ovanligt mycket, inte förrän jag mätte. Nu tar jag tranexamsyra mot blödningen de värsta dagarna och det är fantastiskt! Finns receptfritt på apoteket. Lite OT, men kände att det kanske fanns fler här som skulle ha nytta av det. Jag har gått från att blöda handikappande mycket till att kunna leva som vanligt även första mensdagarna (synd att det tog över 20 år bara).
 
För mig funkade det inte. När jag blödde som mest fyllde jag koppen på någon timme. Blödde jag mindre var det svårt att inte få den att läcka så ofta läckte den och så tog jag ut koppen och den var halvfull... dessutom kunde jag inte använda den alla dagar då min livmoder ligger långt ner vissa dagar av menscykeln, är precis att jag får in en liten tampong dessa dagar. Så jag kastade min efter ett antal försök. Jag gillar idéen, men funkar inte för mig.
 
Jag har kört med kopp i ca två år nu, är jättenöjd! Blöder inte jättemycket så för mig räcker det med att tömma en gång per dag.

Det tog ett tag innan jag lärde mig att sätta in den, men att rulla ihop den gör det betydligt enklare att få in den. Hade problem med torra och känsliga slemhinnor när jag var yngre och det har blivit mycket bättre nu när jag slipper uttorkade tamponger. Är över 30 men ha inga barn, har en Femmecup men fick klippa av piggen nertill.
 
För mig funkade det inte. När jag blödde som mest fyllde jag koppen på någon timme. Blödde jag mindre var det svårt att inte få den att läcka så ofta läckte den och så tog jag ut koppen och den var halvfull... dessutom kunde jag inte använda den alla dagar då min livmoder ligger långt ner vissa dagar av menscykeln, är precis att jag får in en liten tampong dessa dagar. Så jag kastade min efter ett antal försök. Jag gillar idéen, men funkar inte för mig.
Min menskopp läcker om jag råkar sätta in den för långt in. Verkar som att den lätt hamnar snett då och så rinner det bredvid.
Däremot om jag sätter in den lågt så är det aldrig läckage.
Tänker eftersom du jämför med tampong, menskoppen ska ju inte sitta lika djupt utan mycket lägre.
 
Vid ett spiralbyte fick jag mens i ett par omgångar, köpte då en kopp eftersom jag inte vill tortera slemhinnorna med tampong. Det tog någon gångs användning innan jag fick kläm på hur den skulle sitta, jag blödde inte mycket utan kunde tömma en gång per dygn.

Gjorde som andra beskriver: krystade ner den så piggen hamnade utanför, drog ut den och tömde i toaletten. Eftersom jag tömde sällan så gjorde jag det hemma, så tvättade av den och satte in den direkt.
 
Min menskopp läcker om jag råkar sätta in den för långt in. Verkar som att den lätt hamnar snett då och så rinner det bredvid.
Däremot om jag sätter in den lågt så är det aldrig läckage.
Tänker eftersom du jämför med tampong, menskoppen ska ju inte sitta lika djupt utan mycket lägre.
Jag hade den som man skulle, testade alla möjliga tekniker som tipsades om att sätta in den och inget funkade för mig.. blev samma sak varje gång. Det var helt enkelt inte för mig, tyvärr eftersom jag gillar idéen och ville att det skulle funka pga det verkar smidigt och för slemhinnor och miljöns skull, men om jag ändå måste ha binda för läckagets skull vinner inte miljön på det och mitt underliv mår sämre av binda än tampong.
 
Nu vid femti har det minskat lite, men värsta dygnet så använder trippla menskydd ( Menskopp, nattbinda och specialtrosa med inbyggt menskydd) för att känna mig säker.
Hade glömt menskoppen på båten då jag fick mensen senast och hade bara bindor hemma, fyy vad vidrigt obekvämt det kändes, sprang på toa varje kvart för jag var säker på jag blödde igenom hela tiden :arghh:
Menskoppen har gett mig ett bekvämare liv, även om jag större delen av tiden måste använda dubbla (eller trippla) skydd
Och den som säger "man bara" blöder 4 msk kan hoppa upp och bita sig själv nånstans
 
Jag vill bara uppmuntra alla som blöder extremt mycket att söka vård! Det är ju ett uppenbart handikapp och även om vården har varit och ibland fortfarande är rätt blind för kvinnoproblem som detta så är ändå min uppfattning att det finns läkare som tar detta på allvar.
Men man måste nog söka hos kompetent gynekolog och inte på typ vårdcentral..

Det är ju inte meningen att vi ska blöda litervis varje månad!
 
Jag vill bara uppmuntra alla som blöder extremt mycket att söka vård! Det är ju ett uppenbart handikapp och även om vården har varit och ibland fortfarande är rätt blind för kvinnoproblem som detta så är ändå min uppfattning att det finns läkare som tar detta på allvar.
Men man måste nog söka hos kompetent gynekolog och inte på typ vårdcentral..

Det är ju inte meningen att vi ska blöda litervis varje månad!
Jag sökte vård upprepade gånger när jag var yngre men fick bara höra "allt är normalt" :cool:
Man tröttnar till slut och lär sig leva med det helt enkelt
 
Hur vet man vilken storlek man ska ha på koppen? När jag läser lite om olika koppar så finns de oftast i två storlekar. Ålder anges som skäl att välja den ena eller andra koppen. Varför då? Att det påverkar om man har fött barn kan jag köpa men det där med ålder förstår jag inte.
 
Jag vill bara uppmuntra alla som blöder extremt mycket att söka vård! Det är ju ett uppenbart handikapp och även om vården har varit och ibland fortfarande är rätt blind för kvinnoproblem som detta så är ändå min uppfattning att det finns läkare som tar detta på allvar.
Men man måste nog söka hos kompetent gynekolog och inte på typ vårdcentral..

Det är ju inte meningen att vi ska blöda litervis varje månad!
Jag vet inte vad jag skulle söka för? Det är knappast onormalt att ha kraftig mens så jag tycker du ska sluta kalla oss onormala! Jag har fantastiska blodvärden och har alltid haft, jag är sällan sjuk, tränat mycket hela mitt liv tidigare, är blodgivare och stark. Ingen jävla PMS. Min mens är inget som påverkar mig annat än att jag måste byta oftare de första dagarna, på vilket vis är jag handikappad?
 
Visserligen.... för att torka av det värsta innan man går ut ur båset för att vackert skölja ur koppen i ett allmänt handfat och sedan gå tillbaka in och sätta tillbaka eländet. :crazy:
Eller menar du att man torkar ur koppen med toapapper och sedan knösar in den igen?

Jag inser att jag målar fan på väggen och överdriver, men jag ser verkligen inte hur det är praktiskt med riklig blödning.
Menar det sistnämnda ;p
 
Jag vet inte vad jag skulle söka för? Det är knappast onormalt att ha kraftig mens så jag tycker du ska sluta kalla oss onormala! Jag har fantastiska blodvärden och har alltid haft, jag är sällan sjuk, tränat mycket hela mitt liv tidigare, är blodgivare och stark. Ingen jävla PMS. Min mens är inget som påverkar mig annat än att jag måste byta oftare de första dagarna, på vilket vis är jag handikappad?
Men nu överreagerade du väl ändå?
Att blöda igenom efter fåtal timmar innebär ju att man måste göra anpassningar. Tät tillgång till toalett är ju en sådan.
Tycker man är det funkar problemfritt så är ju det lugnt. Mitt inlägg handlade ju självklart om de fall när de rikliga mängderna mens skapar problem på det sätt flera vittnat om i den här tråden.

Det man söker för är stora mängder blödning. Man söker då till gynekolog på samma sätt som om man har problem med smärtor, pms eller liknande.

Min gynekolog är väldigt tydlig med att kvinnor inte ska stå ut med stora smärtor, massiva blödningar osv. Det kan man få hjälp mot genom tex hormonella preparat eller annan medicinering.

Det är ju långt ifrån alla människor som blöder så mycket som det vittnas om i tråden. Många blöder betydligt mindre, så jag vet inte om man ska säga att det är det vanliga med enorma blödningar.
 
Men nu överreagerade du väl ändå?
Att blöda igenom efter fåtal timmar innebär ju att man måste göra anpassningar. Tät tillgång till toalett är ju en sådan.
Tycker man är det funkar problemfritt så är ju det lugnt. Mitt inlägg handlade ju självklart om de fall när de rikliga mängderna mens skapar problem på det sätt flera vittnat om i den här tråden.

Det man söker för är stora mängder blödning. Man söker då till gynekolog på samma sätt som om man har problem med smärtor, pms eller liknande.

Min gynekolog är väldigt tydlig med att kvinnor inte ska stå ut med stora smärtor, massiva blödningar osv. Det kan man få hjälp mot genom tex hormonella preparat eller annan medicinering.
Jag gör anpassningar, får tömma flera ggr/dygn eller använda både tampong och binda, jag anpassar mig och har ändå fantastiska blodvärden så jag vet inte vad som är problemet? Med menskoppen blev livet oändligt mycket enklare och att behöva tömma den 4-5 ggr/dygn första dygnen är varken onormalt eller svårt.
 
Jag gör anpassningar, får tömma flera ggr/dygn eller använda både tampong och binda, jag anpassar mig och har ändå fantastiska blodvärden så jag vet inte vad som är problemet? Med menskoppen blev livet oändligt mycket enklare och att behöva tömma den 4-5 ggr/dygn första dygnen är varken onormalt eller svårt.
Men varför tar du åt dig om du inte upplever det som ett problem?
Ser du inte i tråden att flera skriver om att stora blödningar är problematiska för dem?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 166
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 488
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 803
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp