Hjälp en newbie. I går började det stora menskoppsäventyret för mig. Jag satte in den i duschen första gången, kände efter lite om den satt bra och jag gissade att den gjorde det. Dock satte jag den nog lite på snedden, den läckte och jag kände ett konstant tryck från den. När jag plockade ut den märkte jag att den inte hade vecklats ut som den ska heller.
Jag var räddast för att inte få ut den, men det gick ju efter lite om och men :nailbiting:

Nu efter 5 insättningar har jag nog fått kläm på hur den skall sitta och kännas när den sitter bra. Den har inte läckt alls förutom en gång då den var tokfull, och jag känner i princip bara att den är där om jag spänner till där nere.
Problemet är att det tar så satans lång tid att få den att veckla ut sig ordentligt! Jag har googlat och testat massor med saker: Alla möjliga olika vikningar, att spola den i kallvatten så den blir styvare, olika positioner. Andra knep som snurra på den (helt omöjligt, den sitter som berget) trycka på slidväggarna, hoppa runt och dansa som en tok för att den skall veckla ut sig av sig själv fungerar inte heller.
Så tröttsamt att kämpa i 40minuter till en timme varje gång för att få den att sitta bra. Tur jag är envis.
Nu sista gången tog det dock bara 10 minuter... ingen aning vad jag gjorde annorlunda :cautious: någon som har veckla ut tips?
 
Hjälp en newbie. I går började det stora menskoppsäventyret för mig. Jag satte in den i duschen första gången, kände efter lite om den satt bra och jag gissade att den gjorde det. Dock satte jag den nog lite på snedden, den läckte och jag kände ett konstant tryck från den. När jag plockade ut den märkte jag att den inte hade vecklats ut som den ska heller.
Jag var räddast för att inte få ut den, men det gick ju efter lite om och men :nailbiting:

Nu efter 5 insättningar har jag nog fått kläm på hur den skall sitta och kännas när den sitter bra. Den har inte läckt alls förutom en gång då den var tokfull, och jag känner i princip bara att den är där om jag spänner till där nere.
Problemet är att det tar så satans lång tid att få den att veckla ut sig ordentligt! Jag har googlat och testat massor med saker: Alla möjliga olika vikningar, att spola den i kallvatten så den blir styvare, olika positioner. Andra knep som snurra på den (helt omöjligt, den sitter som berget) trycka på slidväggarna, hoppa runt och dansa som en tok för att den skall veckla ut sig av sig själv fungerar inte heller.
Så tröttsamt att kämpa i 40minuter till en timme varje gång för att få den att sitta bra. Tur jag är envis.
Nu sista gången tog det dock bara 10 minuter... ingen aning vad jag gjorde annorlunda :cautious: någon som har veckla ut tips?

Jag brukar dra med fingret längst kanten på den och snurra lite på den. Då brukar den veckla ut sig. Kanske ska du ha en kopp som är lite hårdare?
 
Hjälp en newbie. I går började det stora menskoppsäventyret för mig. Jag satte in den i duschen första gången, kände efter lite om den satt bra och jag gissade att den gjorde det. Dock satte jag den nog lite på snedden, den läckte och jag kände ett konstant tryck från den. När jag plockade ut den märkte jag att den inte hade vecklats ut som den ska heller.
Jag var räddast för att inte få ut den, men det gick ju efter lite om och men :nailbiting:

Nu efter 5 insättningar har jag nog fått kläm på hur den skall sitta och kännas när den sitter bra. Den har inte läckt alls förutom en gång då den var tokfull, och jag känner i princip bara att den är där om jag spänner till där nere.
Problemet är att det tar så satans lång tid att få den att veckla ut sig ordentligt! Jag har googlat och testat massor med saker: Alla möjliga olika vikningar, att spola den i kallvatten så den blir styvare, olika positioner. Andra knep som snurra på den (helt omöjligt, den sitter som berget) trycka på slidväggarna, hoppa runt och dansa som en tok för att den skall veckla ut sig av sig själv fungerar inte heller.
Så tröttsamt att kämpa i 40minuter till en timme varje gång för att få den att sitta bra. Tur jag är envis.
Nu sista gången tog det dock bara 10 minuter... ingen aning vad jag gjorde annorlunda :cautious: någon som har veckla ut tips?
Jag låter min veckla ut sig innan den är helt inne. Drar ett finger runt och släpper vacuumet och då brukar den veckla ut sig.
Sedan låter jag den vara långt ner så att den självmant kryper uppåt.
Ibland kan jag krysta ner den, släppa vacuum så att den snabbt fyller på luft igen och vecklar ut sig helt.

Har läst många som skriver att den behöver vara helt torr innan insättning för att vecklas ut!
 
Jag brukar dra med fingret längst kanten på den och snurra lite på den. Då brukar den veckla ut sig. Kanske ska du ha en kopp som är lite hårdare?
Har funderat på om jag skall ha en hårdare, men tänker att jag skall testa med denna ett par gånger till och se om det är något i min teknik som fallerar.
 
Jag låter min veckla ut sig innan den är helt inne. Drar ett finger runt och släpper vacuumet och då brukar den veckla ut sig.
Sedan låter jag den vara långt ner så att den självmant kryper uppåt.
Ibland kan jag krysta ner den, släppa vacuum så att den snabbt fyller på luft igen och vecklar ut sig helt.

Har läst många som skriver att den behöver vara helt torr innan insättning för att vecklas ut!
Där hade vi det! jag satte den nog för långt in innan jag släppte. :D Nu släppte jag tidigare, krystande en gång, och så vecklade den ut sig :banana: :bow:
 
Där hade vi det! jag satte den nog för långt in innan jag släppte. :D Nu släppte jag tidigare, krystande en gång, och så vecklade den ut sig :banana::bow:
Nice! Jag tycker också att den hamnar rakt när man låter den ”krypa uppåt” på egen hand. Min hamnar nästan alltid lite snett (med läckage som följd) om jag sätter in den för djupt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 134
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 277
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp