Hur vet man vilken storlek man ska ha på koppen? När jag läser lite om olika koppar så finns de oftast i två storlekar. Ålder anges som skäl att välja den ena eller andra koppen. Varför då? Att det påverkar om man har fött barn kan jag köpa men det där med ålder förstår jag inte.
Den koppen jag har finns i tre storlekar. Jag valde standard då det lät som att den passar de flesta + att jag blöder väldigt lite.
Jag hade bara tagit den stora om jag hade haft riklig blödning.

Vissa märken har bytesrätt om det blir fel med storleken!
 
Nu har jag haft min ca 1 år och är skitnöjd, har minipiller så har småblödningar "hej vilt" men med koppen är det inga problem alls då jag kan ha den 12 h och glömma blödningarna under tiden.
Sköljer antingen ur den i vasken eller tömmer i toaletten först innan skölj beroende på hur "full" den bör vara vid uttag.

Använder intimtvål att tvätta den med en gång om dagen, kokar efter varje periods användning eller oftare.

Att det spiller över lite har jag förvisso inte ont av så det kan jag inte svara på. Har inte ont av blodet då det inte är äckligt på det viset som bajs och kiss är i mina ögon. Mycket opraktiskt, ja, men inte äckligt.

Hade stora problem i början och fick både panik och kramp i händerna om vart annat, men nu sitter den som en smäck vid första försöket. Vik ihop, peta dit och släpp. Har alltid haft problem med tamponger (gör ont som om de vore av sandpapper) så är glad att ha hittat koppen. Har från menskopp.se. storlek Normal tror jag att jag valde. Har klippt av knoppen med.
 
Du kan ju hälla ur blodet i toaletten och sen sätta tillbaka den utan att skölja koppen. Det blir kanske lite kladdigt i mynningen men det går ju lätt att torka bort med papper :)
Det provade jag en gång men den jäveln sa Plopp när jag vek den och rasade ner i toaletten. På T-centralen :yuck::wtf: sedan dess är det verkligen minst torka utsidan torr innan jag får för mig att sätta in den utan tvätt.
 
Jag vet inte vad jag skulle söka för? Det är knappast onormalt att ha kraftig mens så jag tycker du ska sluta kalla oss onormala! Jag har fantastiska blodvärden och har alltid haft, jag är sällan sjuk, tränat mycket hela mitt liv tidigare, är blodgivare och stark. Ingen jävla PMS. Min mens är inget som påverkar mig annat än att jag måste byta oftare de första dagarna, på vilket vis är jag handikappad?
Fast ärligt talat. Jag har ju pratat med en gynekolog om det där som sa att jag skulle äta järn för att inte få brist. Att jag sen måste tömma en överfull kopp full med stora klumpar flera gånger på en timme är ju faktiskt ett handikapp för mig. Skulle jag råka ut för det på en obligatorisk föreläsning i plugget eller på jobbet där jag inte kan dra iväg på det sättet hur som helst är ju ett handikapp som kommer färga mina brallor och eventuella stolar jag sitter på.

Därmed är det kanske värt för mig att jaga vidare efter rätt vård med mediciner som inte krockar ut mina antiepileptika. Om det är möjligt vetefan dock
 
Fast med tanke på att de flesta arbetar heltid och därmed behöver använda offentlig toalett en stor del av dagen blir det lika bra att använda annat mensskydd känner jag.. om man nu har bekymmer med överflöde och byta alltså.


Personligen får jag vackert byta under natten de första dagarna, men känner ändå att en absorberande massa som typ tampong innebär mer "smygläckage"... alltså ett par doppar.. snarare än en översvämmad kaffekopp där det inte finns någonting emellan som fångar upp vätskan. Antar att man oavsett får sova med dubbelskydd i så fall, och då undrar jag vad som är så fantastisk?

Jag är absolut inte anti - bara skeptisk! :D

Hehe, tänkte inte ens på att jobb innebär offentliga toaletter, alla mina jobb utom ett har haft där man kan gå in och har handfatet inne på toan. men det är ju klart att det kan se olika ut, ibland är inte hjärnan riktigt med... :D

Även om koppen blir full upplever inte jag att det blir någon översvämning i floder, utan att man märker att det droppar och då kan gå och tömma.

Menskoppen är säkerligen inte fantastisk för alla. Men det kan ju finnas fördelar för det. Jag gillar inte binda för att blodet samlas på utsidan och speciellt när jag blöder mycket känns det inte bra. Jag gillar inte tampong för att det suger upp allt- menskoppen låter mina slemhinnor fungera som de ska och mår SÅ mycket bättre utan tamponger. Sedan blir det så sjukt mycket billigare och så väldigt mycket mindre bindor och tamponger som måste både produceras och sedan slängas. Så även om man behöver dubbla med binda vissa dagar eller hellre har tampong vissa dagar på mensen, så känns det som att fördelarna är många. En liten del i sammanhanget jag ofta tänkte på i början var att jag slapp åka tillbaka till affären för att jag glömde köpa tamponger. :)
 
Jag har provat menskopp flera gånger men tycker tyvärr inte att den funkar speciellt bra. Den är svår att sätta in och svår att få ut, dessutom gör det ofta ont och det blir väldigt kladdigt. För att ta ut en tampong är det bara att dra i snöret, för att få ut menskoppen måste jag in och rota med halva handen... Även fast den sitter rätt måste jag ändå använda trosskydd, det kommer alltid lite bredvid i alla fall. Dessutom, vart ska jag göra av den om jag vill ta en paus ifrån den? Tygpåsen som följde med när jag köpte den är ju bara fräsch första gången man använder den. Att lägga menskoppen i resväskan/i necessären/i ett badrumsskåp känns inte fräscht och man kan ju inte koka den jämt. Plastpåsar ska man ju inte använda eftersom den behöver "andas". Dessutom måste man städa toaletten efter att man tömt den om man vill undvika att lämna spår efter sig...

Så tyvärr ser jag alldeles för många nackdelar med den, även fast jag från början tycker att det verkade vara en bra grej.
 
Jag blöder också extremt mycket, har köpt den menskoppen som rymmer absolut mest men överfyller den ändå på en timme under den värsta tiden. 2-3 dl blöder jag varje period (har mätt med koppen). Jag har inte riktigt förstått att jag blöder ovanligt mycket, inte förrän jag mätte. Nu tar jag tranexamsyra mot blödningen de värsta dagarna och det är fantastiskt! Finns receptfritt på apoteket. Lite OT, men kände att det kanske fanns fler här som skulle ha nytta av det. Jag har gått från att blöda handikappande mycket till att kunna leva som vanligt även första mensdagarna (synd att det tog över 20 år bara).
Samma här, blödde lika mycket som dig . Och jag har också fått höra att det bara KÄNNS som mycket... Jo men visst.

tranexamsyra och kopp. Har verkligen räddat mig. Med p-piller minskade blödningen också drastiskt.
 
Jag har provat menskopp flera gånger men tycker tyvärr inte att den funkar speciellt bra. Den är svår att sätta in och svår att få ut, dessutom gör det ofta ont och det blir väldigt kladdigt. För att ta ut en tampong är det bara att dra i snöret, för att få ut menskoppen måste jag in och rota med halva handen... Även fast den sitter rätt måste jag ändå använda trosskydd, det kommer alltid lite bredvid i alla fall. Dessutom, vart ska jag göra av den om jag vill ta en paus ifrån den? Tygpåsen som följde med när jag köpte den är ju bara fräsch första gången man använder den. Att lägga menskoppen i resväskan/i necessären/i ett badrumsskåp känns inte fräscht och man kan ju inte koka den jämt. Plastpåsar ska man ju inte använda eftersom den behöver "andas". Dessutom måste man städa toaletten efter att man tömt den om man vill undvika att lämna spår efter sig...

Så tyvärr ser jag alldeles för många nackdelar med den, även fast jag från början tycker att det verkade vara en bra grej.

Nu gör du det nog mer besvärligt än vad det är.

Tygpåsen använder jag bara när koppen helt ren (d.v.s. kokt). När jag tar ut koppen och inte ska sätta in den igen tvättar jag av den med vatten och Lunettes kopprengöring, torkar och lindar in den i toapapper. Sen får den ligga så tills jag ska koka den. Känns inte alls äckligt eftersom den är avtvättad, torr och luktar inte.

Varför behöver du städa toaletten efter att du använt koppen? Det behöver inte jag. Jag bara spolar toan och sen är det klart.

Om du krystar ut den innan du tar ut behöver du inte in och rota med hela handen. Och om du behöver använda trosskydd så sitter den inte rätt.

Men allt kan inte passa alla.
 
Fast med tanke på att de flesta arbetar heltid och därmed behöver använda offentlig toalett en stor del av dagen blir det lika bra att använda annat mensskydd känner jag.. om man nu har bekymmer med överflöde och byta alltså.


Personligen får jag vackert byta under natten de första dagarna, men känner ändå att en absorberande massa som typ tampong innebär mer "smygläckage"... alltså ett par doppar.. snarare än en översvämmad kaffekopp där det inte finns någonting emellan som fångar upp vätskan. Antar att man oavsett får sova med dubbelskydd i så fall, och då undrar jag vad som är så fantastisk?

Jag är absolut inte anti - bara skeptisk! :D
För det flesta räcker det med byte morgon och kväll. Jag har använt kopp i 8 år och kommer aldrig gå tillbaka till äckliga bindor och tamponger. Morgon och kväll tömmer man och friheten att slippa något som skaver när man är i stället är grymt!
 
Nu gör du det nog mer besvärligt än vad det är.

Tygpåsen använder jag bara när koppen helt ren (d.v.s. kokt). När jag tar ut koppen och inte ska sätta in den igen tvättar jag av den med vatten och Lunettes kopprengöring, torkar och lindar in den i toapapper. Sen får den ligga så tills jag ska koka den. Känns inte alls äckligt eftersom den är avtvättad, torr och luktar inte.

Varför behöver du städa toaletten efter att du använt koppen? Det behöver inte jag. Jag bara spolar toan och sen är det klart.

Om du krystar ut den innan du tar ut behöver du inte in och rota med hela handen. Och om du behöver använda trosskydd så sitter den inte rätt.

Men allt kan inte passa alla.

Det brukar bli en stor, röd "plump" kvar i botten av toaletten även efter att jag spolat. Inte så fräscht för nästa som kommer. Men behöver man bara tömma 2 ggr/dag kan det kanske vara värt det. Ska fundera på om jag ska prova igen... :/
 
Det brukar bli en stor, röd "plump" kvar i botten av toaletten även efter att jag spolat. Inte så fräscht för nästa som kommer. Men behöver man bara tömma 2 ggr/dag kan det kanske vara värt det. Ska fundera på om jag ska prova igen... :/

Lägg lite papper i toan innan du tömmer koppen så åker allt blodet ut när du spolar.

Jag behöver bara tömma 2 ggr per dag. Kanske behövs en extra gång vid lunchtid första dagen ungefär en gång om året. Men jag brukar oftast känna det på hur mensvärken känns och har inte blivit överraskad på länge nu.
 
Jag är jättedålig på att tvätta koppen. Jag tömmer rakt i toaletten eller i handfat om jag når. Sen sköljer jag ur och sätter in den igen
Finns det inte vatten så tömmer jag bara och in igen.

Efter mensen tvättar jag typ med handtvål eller nåt och så sätter jag den nånstans i en låda.. Sköljer av innan insättning igen.

Har typ aldrig kokat. Ibland rengör jag noggrant med nåt antiseptiskt.

Koppen är typ 8 år gammal och väldigt fräsch, och jag har aldrig haft infektion eller ens svamp så jag har klarat mig smidigt.
 
Jag är jättedålig på att tvätta koppen. Jag tömmer rakt i toaletten eller i handfat om jag når. Sen sköljer jag ur och sätter in den igen
Finns det inte vatten så tömmer jag bara och in igen.

Efter mensen tvättar jag typ med handtvål eller nåt och så sätter jag den nånstans i en låda.. Sköljer av innan insättning igen.

Har typ aldrig kokat. Ibland rengör jag noggrant med nåt antiseptiskt.

Koppen är typ 8 år gammal och väldigt fräsch, och jag har aldrig haft infektion eller ens svamp så jag har klarat mig smidigt.
Samma här, jag har haft min i typ 12 år och aldrig någonsin kokat men efter tips här på Buke för ett par år sen så kör jag den numera i diskmaskinen efter avslutad mens. :D

F ö så tycker jag den största och mest oslagbara fördelen såhär års är att man inte behöver greja när man ska bada! :banana:
 
Samma här, jag har haft min i typ 12 år och aldrig någonsin kokat men efter tips här på Buke för ett par år sen så kör jag den numera i diskmaskinen efter avslutad mens. :D

F ö så tycker jag den största och mest oslagbara fördelen såhär års är att man inte behöver greja när man ska bada! :banana:
Eller hur!
 
Jag är jättedålig på att tvätta koppen. Jag tömmer rakt i toaletten eller i handfat om jag når. Sen sköljer jag ur och sätter in den igen
Finns det inte vatten så tömmer jag bara och in igen.

Efter mensen tvättar jag typ med handtvål eller nåt och så sätter jag den nånstans i en låda.. Sköljer av innan insättning igen.

Har typ aldrig kokat. Ibland rengör jag noggrant med nåt antiseptiskt.

Koppen är typ 8 år gammal och väldigt fräsch, och jag har aldrig haft infektion eller ens svamp så jag har klarat mig smidigt.
Ja, Jag har slutat koka min. Kör med tvål, kopprengöring och sprit emellanåt.
jag undrar ju om inte kokningen är viktigare på ställen där man inte har tillgång till tvål och rent vatten lika ofta som här? Koppen är liksom i silikon och förvaras torrt när den inte är i kroppen, Det är inte direkt någon påfallande gynsam grogrund för bakterier.

Jag stoppar ju både det ena och det andra och ur bakteriesynpunkt betydligt värre saker i fittan utan att koka dom först, som fingrar och könsorgan.
 
Samma här, jag har haft min i typ 12 år och aldrig någonsin kokat men efter tips här på Buke för ett par år sen så kör jag den numera i diskmaskinen efter avslutad mens. :D

F ö så tycker jag den största och mest oslagbara fördelen såhär års är att man inte behöver greja när man ska bada! :banana:
Jag läste för ett tag sedan om någon som kokade sin kopp både efter mensen och innan hon använde den igen.
Jag kan inte begripa varför? Vad trodde hon händer med koppen mellan mensperioderna? Att bakterier dyker upp från tomma intet på den och partajar loss när den ligger på förvaring?
Jag blir så trött...
 
Jag läste för ett tag sedan om någon som kokade sin kopp både efter mensen och innan hon använde den igen.
Jag kan inte begripa varför? Vad trodde hon händer med koppen mellan mensperioderna? Att bakterier dyker upp från tomma intet på den och partajar loss när den ligger på förvaring?
Jag blir så trött...
När jag testade runt med menskoppar för några år sedan så hittade jag en som jag tyckte passade bättre än den första, så jag rengjorde och kokade den första efter avslutad period (som jag alltid gör) och stoppade ner den ren och fin i sin påse, sen glömde jag bort den ett tag (kanske nåt år eller två). När jag hittade den igen så var den helt vidrig - det hade skett nån form av tillväxt i de små hålen och det var en ytterst otrevlig upplevelse att se! :yuck: Då hade jag ändå varit noga att regelbundet tvätta med tvål och desinficera och koka den medans jag använde den. Efter det blev jag väldigt nojjig med att tvätta min nya med både tvål, sprit, koka före, koka efter, försöka göra rent de små hålen med nål och tvål, mm, mm.
Nu använder jag inte menskopp längre för att det aldrig funkade riktigt bra för mig, men medans jag gjorde det kokade jag definitivt både före och efter!
 
Ja, Jag har slutat koka min. Kör med tvål, kopprengöring och sprit emellanåt.
jag undrar ju om inte kokningen är viktigare på ställen där man inte har tillgång till tvål och rent vatten lika ofta som här? Koppen är liksom i silikon och förvaras torrt när den inte är i kroppen, Det är inte direkt någon påfallande gynsam grogrund för bakterier.

Jag stoppar ju både det ena och det andra och ur bakteriesynpunkt betydligt värre saker i fittan utan att koka dom först, som fingrar och könsorgan.
Vad är kopprengöring?

Jag orkar typ inte använda koppen för jag glömmer alltid bort att koka den. Att slippa det skulle ju underlätta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 160
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 400
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 795
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp