Messenger funkar inte 😡

Messenger anvÀnder jag till dom allra flesta, men sista tiden har det krÄnglat och ibland kommer meddelanden fram lÄngt senare Àn de skickas.
Sms anvÀnder jag tex om det Àr nÄgot nÀr messenger krÄnglar, eller till frisör, hovslagare, trÀnare m.fl.
Signal vet jag inte vad det Àr. Snapchat tycker jag var dÄligt. Whatsup gillar jag, bra för att skicka lÀngre filmklipp mm, men det Àr inte sÄ mÄnga som har det.
Ja whatsapp Àr överlÀgset för att skicka bÄde film och foto, blir inte alls lika dÄlig kvalitet som i messenger!
 
Hmm idag nÀr jag gick in i Messenger-appen stod det ett meddelande om att mitt konto kommer stÀngas av frÄn 1 september om jag inte registrerar min födelsedag. SÄ jag klickade pÄ den, la in min födelsedag och dÄ stod det att jag nu kommer kunna fortsÀtta anvÀnda Messenger. NÄgon annan som fÄtt upp det?
 
Hmm idag nÀr jag gick in i Messenger-appen stod det ett meddelande om att mitt konto kommer stÀngas av frÄn 1 september om jag inte registrerar min födelsedag. SÄ jag klickade pÄ den, la in min födelsedag och dÄ stod det att jag nu kommer kunna fortsÀtta anvÀnda Messenger. NÄgon annan som fÄtt upp det?
Jag fick upp det! SÄ inget om att det ska stÀngas ned för alla.
 
Inte jag heller!
Första gÄngen jag hört om det Àr i denna trÄd
Signal Àr en rÀtt ny app för sms och chat. Mycket lik Whatsup men ska ha högre sÀkerhet och högre "integritetsskydd" och Àgs inte av Facebook (vilket Whatsup gör, eller ja Whatsup Àgs av Meta).
 
Eftersom missfostren pÄ Facebook tvingar en att ha FB för att anvÀnda Messenger i fortsÀttningen registrerade jag ett konto och nu funkar f-n ingenting :rage:

Kan nÄgon hjÀlpa mig hur sjutton jag fÄr skiten att fungera?! Hilfe!

(och ni som kÀnner mig... ingen idé att försöka lÀgga till mig, jag kommer att inaktivera FB sÄ fort Messenger funkar).
Jag förstÄr verkligen frustration men vad svÄrt jag har för ordet "missfoster ".
 
FörlÄt för OT - FrÄga frÄn en nyfiken - Vad anvÀnder ni messenger till? AlltsÄ vilka "pratar" ni med dÀr? AnvÀnder ni det som en sms/chat-tjÀnst?

Har i princip aldrig anvÀnt messenger. För chat och sms med vÀnner och familj anvÀnder jag Signal och Whatsup.
Grupper frÀmst... typ stallet, kommande event osv.

Inte valt sjÀlv men blivit. Kommunicerar med nÄgra vÀnner dÀr. Men frÀmst grupper.
 
"Fascinerande" Àr det vÀl inte, men se mitt svar ovan. Det underlÀttar med messenger nÀr jag skriver frÄn datorn och kan lÀgga in lÀnkar, bilder, osv vÀldigt smidigt.

Jag anvander datorn att skriva meddelanden pa sms ocksa ...

MÄnga mÀnniskor mÄr dock bra av att reducera antalet appar som ger pushnotiser. Jag vet mÄnga som gör som mig och bara har kvar det för samtal och SMS. Alla andra appar fÄr vÀnta pÄ att tid för uppmÀrksamhet tas aktivt.

Jag har stangt av nastan alla pushnotiser ... de ger mig grona utslag och nervosa sammanbrott 😂

Har har de allra flesta, alla jag kanner i alla fall, "unlimited" surf och jag tror sms ar "unlimited" for alla. Jag HAR bade whatsApp och messenger for att jag har kompisar i Sverige som bara anvander det ... men det ar definitivt inte nagot jag valjer. Har var Googles Hangout nog den storsta, sedan den bytte till Google chat har alla Signal istallet.
 
Men liksom, sms? Really? Wow.
AnvÀnder Messenger till vÀnner pÄ Fb och vÀnner IRL samt arbetskamrater och familj, SMS till nÄgon arbetskamrat, min bror, hyresvÀrd, barnen, mamma osv Har inte whatsapp eller nÄgot annat, bara FB och messenger.... och SMS förstÄs.
 
Men ... vad ar det for skillnad pa messenger och sms?
Jag har en (1) Svensk van som anvander messenger ... och en (1) Svensk van som anvander WhatsApp ... Sa om jag vill ha contact med dem maste jag ha "deras appar" ...
Med vanner och familj runt varlden har jag Signal och eftersom jag hade Google's Hangout har jag nu Google chat, men nastan alla ar pa Signal sa...
Via jobbet anvander vi SMS

Messenger kommer jag Ät i vilken dator som helst. SMS bara pÄ mobilen. Jag föredrar helt klart Messenger.
 
Det Ă€r jĂ€ttejobbigt, tycker jag, att avsĂ€ndaren kan se om man öppnat och lĂ€st meddelandet i Messenger. Att sen inte svara genast anses lite som dĂ„lig stil, oartigt, eller rentav att man dissar personen. DĂ€rför avstĂ„r jag ofta(st) frĂ„n att öppna meddelanden om jag inte har tid/lust/energi att svara genast. Framförallt med personer som sen rullar vidare med nya svar som man förvĂ€ntas svara pĂ„ osv osv. Överhuvudtaget tycker jag messande kan bli en jĂ€ttestor stressfaktor och ibland nĂ€stan ett intrĂ„ng i mitt liv.

DÄ Àr email lite enklare - jag kan öppna och lÀsa utan att avsÀndaren har en aning om det. Och svara nÀr jag vill.
Jag tycker att det Ă€r sĂ„ trĂ„kigt att man har sĂ„dana förvĂ€ntningar pĂ„ andra mĂ€nniskor, att de mĂ„ste svara genast för att de lĂ€ser det alltsĂ„. Jag bryr mig inte om om personen jag skriver till lĂ€ser det genast och inte svarar eller till och med inte svarar alls, det kommer nĂ€r tid och lust finnes tĂ€nker jag. Är det alltsĂ„ nĂ„got akut viktigt som jag behöver ett svar pĂ„ upprepar jag kanske mig om jag ser att personen lĂ€st men inte svarat pĂ„ ett tag och förklarar att det Ă€r viktigt. Men sĂ„ Ă€r det typ aldrig.

Men visst kÀnner jag igen det ÀndÄ. Jag lÀser ett meddelande jag fÄtt och inser att det tex Àr min tur i kön plötsligt, och har dÀrmed inte tid att svar. FÄr dÄ lite dÄligt samvete ibland. Men det ska jag inte behöva och det tycker inte de som skriver heller att jag ska ha!
 
Jag har inte mÀrkt nÄgot med Messenger, har ett inaktiverat Facebook-konto sedan 2014, men anvÀnder messenger med mobilnumret sÄ det Àr skiljt.
Det enda jag fick en varning om var att det kommer inaktiveras om jag inte fyller i mitt födelsedatum, vilket jag gjorde. Sen försvann varningen.

Jag skulle egentligen klara mig fint utan Messenger, bara det att jobbet har valt att ta all internkommunikation via Messenger. Vilket jag fullkomligt hatar! 😡 Vill inte blanda jobb och privatliv pĂ„ samma kanaler.

NÄgon som har tips pÄ app eller liknande att anvÀnda för kommunikation mellan kollegor/pÄ arbetsplatsen? Det ska alltsÄ vara nÄgot man inte anvÀnder privat som typ whats app, instagram eller liknande. Mail finns men anvÀnds inte sÄ.
Teams har vi pÄ jobbet. Skype?
 
Kan man skriva till varandra pÄ teams eller Àr det bara videomöten?
Skype tror jag inte blir bra, det finns sÀkert en del som anvÀnder det privat.
Visst kan man skriva till varandra pÄ teams, fungerar med chat och videomöten osv. praktiskt. Kopplat till mailen, eller man loggar in med mailen, sÄ pÄ jobbet Àr jag inloggad frÄn det att min dator startar till jag stÀnger av, via jobbets mail.

Tror skype fungerar pÄ samma vis, ocksÄ kopplat till mailen, bÄde video och chat funktion. Ni har vÀl jobbmail sÄ dÄ kan ni koppla skype till den Àven om man har skype privat. Eller teams om ni vill det. :) Vi hade skype tidigare pÄ jobbet men teams tog över sÄ nu anvÀnds bara det.
 
Kan man skriva till varandra pÄ teams eller Àr det bara videomöten?
Skype tror jag inte blir bra, det finns sÀkert en del som anvÀnder det privat.
Hade ett lite irritationsmoment över skype, teams och jobbet för nÄgon vecka sedan. Skulle ha ett möte med en annan sekreterare utanför min arbetsplats, arbetar privat sÄ inte pÄ regionen vilket pÄverkar.... Startar arbetsdatorn dÄ det Àr arbetsrelaterat och testar skype. Kan logga in men kan inte starta lÀnken hon skickar. 4 försök senare ger vi upp det. Skype anvÀnds inte lÀngre pÄ mitt jobb helt enkelt.

Sedan tar vi teams, efter mycket om och men hittar hon mig men bara chatten kan anvÀndas, vi behöver dela skÀrm... sÄ vi ger upp det med. hon Àr ju utanför organisationen sÄ det Àr liksom "blockerat"....

Startar privata datorn, loggar in pÄ min mail och trycker pÄ skypelÀnken hon skickar- fungerar klockrent trots att jag aldrig anvÀnt skype privat (pÄ mycket mÄnga Är alltsÄ-20 kanske? Det hette nog MSN pÄ den tiden...)!

Gode. Gud!
 
@alla alltsÄ jag tycker inte sms Àr töntigt eller sÄ. Jag var genuint överraskad över att folk faktiskt anvÀnder det.

HÀr Àr ocksÄ sms gratis beroende pÄ abonnemang, men som nÄn skrev sÄ prioriterar ingen sms utan vÀljer paket med snabb surf.

AngÄende andra appar som nÀmns har jag aldrig ens hört om dem! Det verkar ju vara vÀldigt finskt (?) att anvÀnda klassikerna messenger ocv whatsapp, eller vad sÀker andra finlÀndare?
 
  • Gilla
Reactions: MCP
@alla alltsÄ jag tycker inte sms Àr töntigt eller sÄ. Jag var genuint överraskad över att folk faktiskt anvÀnder det.

HÀr Àr ocksÄ sms gratis beroende pÄ abonnemang, men som nÄn skrev sÄ prioriterar ingen sms utan vÀljer paket med snabb surf.

AngÄende andra appar som nÀmns har jag aldrig ens hört om dem! Det verkar ju vara vÀldigt finskt (?) att anvÀnda klassikerna messenger ocv whatsapp, eller vad sÀker andra finlÀndare?

Jag har ungefÀr samma upplevelse som du, och var förvÄnad över att whatsapp inte verkar anvÀndas i lika stor utstrÀckning i sverige.
För mig sÄ anvÀnds vanlig sms av (Àldre)slÀktingar (bl.a. mamma, fram tills nyligen dÄ hon ocksÄ skaffade whatsapp) tidsbokningar, paketavin o.dyl.
Whatsapp Àr det som anvÀnds mest i mina kretsar, Àven pÄ jobbet. Sedan kommer messenger.
Jag har inte fria sms, men ett visst antal gratis. Minns inte hur mÄnga dÄ jag sÀllan/aldrig överstigit antalet. Fri surf, som merparten av finlÀndska abonemang.
 

Liknande trÄdar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bÀttre pÄ problemlösning. Och har man sÄna mÄl i livet sÄ...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en 8-Ă„rig hanhund av liten sĂ€llskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gĂ„ in pĂ„ detaljer, men kort sagt sĂ„ har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 954
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har under mĂ„nga Ă„r funderat pĂ„ att skaffa katt, men inte vĂ„gat ta pĂ„ mig det ansvaret. Möjligheten att fĂ„ kattvakt Ă€r ocksĂ„...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 176
IT & mobiler Vi fick Àrva en gammal iMac frÄn sambons förÀldrar. UtifrÄn vad jag förstÄr Àr det en iMac 11,2. Vi försöker nu ÄterstÀlla den...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp