Messenger funkar inte 😡

Ok har bÄde mycket surf och fria sms/samtal. Messenger anvÀnder jag mer till företag eller folk jag inte kÀnner.
Ja det finns sĂ„klart abonnemang som har bĂ„da, men inte alla och inte till samma pris som om man bara har mycket av det ena😊

MÄnga anvÀnder messenger och dÄ blir det ju smidigt. Inte konstigare Àn sÄ..
 
Sms? Jag visste inte att folk anvÀnde det lÀngre. Det kostar ju oftast.

Jag kÀnner ingen som har varken messenger eller whatsapp. De allra allra flesta har bÄda. Jag har alltsÄ aldrig stött pÄ nÄn som inte gÄr att nÄ varesig sig whatsapp eller messenger.
👋

Har aldrig haft nĂ„n av dem pĂ„ vare sig dator, iPhone eller Android. Och aldrig stött pĂ„ nĂ„gon som velat haft kontakt över just dem. (Men sĂ„ har jag heller aldrig haft nĂ„got konto hos Facebook, vilket kanske pĂ„verkar det en del
)

HÀr i Sverige har SMS varit gratis i mÄnga abonnemang ganska lÀnge, mÄnga Är, och med EU-förordningen som kom samma i hela EU, sÄ SMS/MMS funkar fint.

(Numer ska jag Àrligt sÀga att jag inte vet exakt tekniskt hur alla meddelanden gÄr fram, det verkar bero pÄ mottagaren, men de skickas och tas emot genom standardappen.)
 
Signal Àr bra för man anvÀnder sitt telefonnummer som anvÀndarnamn sÄ man behöver inte registrera konto nÄgon annanstans och folk vet hur de ska hitta en om de har ens nummer.

Jag visste inte att man kan ha messenger utan att ha facebookkonto sÄ jag har haft ett konto i mÄnga Är nu. Givetvis under pseudonym.

Sms Àr utmÀrkt och de jag kÀnner skickar sms om det Àr nÄgot viktigt eftersom man inte kan förvÀnta sig att alla kollar messenger varje dag.
 
Sms Àr utmÀrkt och de jag kÀnner skickar sms om det Àr nÄgot viktigt eftersom man inte kan förvÀnta sig att alla kollar messenger varje dag.
Fast bÄde sms och Messenger-meddelandet kommer ju upp pÄ skÀrmen som en notis (eller vad det heter, notification...)?

Yngre idag anvÀnder oftast ingetdera utan bara Snapchat.... Som jag (gammal, tydligen...) mest upplever som jobbig. FastÀn gratis.
 
Fast bÄde sms och Messenger-meddelandet kommer ju upp pÄ skÀrmen som en notis (eller vad det heter, notification...)?

Yngre idag anvÀnder oftast ingetdera utan bara Snapchat.... Som jag (gammal, tydligen...) mest upplever som jobbig. FastÀn gratis.
MÄnga mÀnniskor mÄr dock bra av att reducera antalet appar som ger pushnotiser. Jag vet mÄnga som gör som mig och bara har kvar det för samtal och SMS. Alla andra appar fÄr vÀnta pÄ att tid för uppmÀrksamhet tas aktivt.
 
Fast bÄde sms och Messenger-meddelandet kommer ju upp pÄ skÀrmen som en notis (eller vad det heter, notification...)?

Yngre idag anvÀnder oftast ingetdera utan bara Snapchat.... Som jag (gammal, tydligen...) mest upplever som jobbig. FastÀn gratis.
Ja man fÄr notiser frÄn messenger och sms om man har stÀllt in sin telefon pÄ det sÀttet. Det Àr ju inte helt ovanligt att folk har stÀngt av notifikationerna frÄn messenger eftersom det Àr sÄ lÀtt att bli nÄdd dÀr via facebook. Och sÄ kollar de messenger nÀr de har tid, vilket inte Àr hela dagarna och kanske inte ens varje dag alltid. De personerna nÄr man genom sms sÄ plingar det direkt i deras telefon.
Jag Àr lika dan förresten, vill man vara sÀker pÄ att jag ska lÀsa samma dag Àr det bÀst med sms.

Snapchat har jag aldrig provat.
 
MÄnga mÀnniskor mÄr dock bra av att reducera antalet appar som ger pushnotiser. Jag vet mÄnga som gör som mig och bara har kvar det för samtal och SMS. Alla andra appar fÄr vÀnta pÄ att tid för uppmÀrksamhet tas aktivt.
Ja men man kan ju vÀlja vilka typer av pushnotiser man vill ha. Det gÄr utmÀrkt att stÀnga av alla notiser förutom just meddelanden. Det blir ju inte fler notiser bara för att meddelanden kommer via ex messenger Àn om de hade kommit som sms.
 
Ja men man kan ju vÀlja vilka typer av pushnotiser man vill ha. Det gÄr utmÀrkt att stÀnga av alla notiser förutom just meddelanden. Det blir ju inte fler notiser bara för att meddelanden kommer via ex messenger Àn om de hade kommit som sms.
Jag Ă€lskar sĂ€ttet e-post fungerar pĂ„ (om man sĂ„klart inte aktiverar notiser för det
). Det Ă€r sĂ„ vĂ€nligt mot mottagaren, stjĂ€l inte uppmĂ€rksamhet förrĂ€n mottagaren vĂ€ljer att gĂ„ igenom postlĂ„dan och finns bĂ„de avsĂ€ndare och en kort titelrad som gör att postsorteringen kan ske smidigt. Och ingen förvĂ€ntan om att snabbt svar ska komma.

Men du har sÄklart rÀtt i att om samma mÀngd meddelanden bara kanaliseras i en annan app sÄ gÄr inte antal notiser ned. PÄ nÄt sÀtt har jag en idé om att sms anvÀnds lite annorlunda kanske, mest för att jag sjÀlv anvÀnder det pÄ ett visst sÀtt.
 
Senast Àndrad:
Men du har sÄklart rÀtt i att om samma mÀngd meddelanden bara kanaliseras i en annan app sÄ gÄr inte antal notiser ned. PÄ nÄt sÀtt har jag en idé om att sms anvÀnds lite annorlunda kanske, mest för att jag sjÀlv anvÀnder det pÄ ett visst sÀtt.
Ja det dÀr varierar nog. Vissa skickar bara meddelanden nÀr de vill nÄgot, andra mer för att prata. Men sÄ har det vÀl alltid varit? Innan det blev stort med messenger osv sÄ skickade mÄnga sms pÄ samma sÀtt, alltsÄ för att tjattra om diverse. Jag tror inte att det Àr mediet som avgör utan helt enkelt att folk Àr olika. De som skickar meddelanden om "ingenting" hade gjort samma om bara sms fanns att tillgÄ :)
 
Det Ă€r jĂ€ttejobbigt, tycker jag, att avsĂ€ndaren kan se om man öppnat och lĂ€st meddelandet i Messenger. Att sen inte svara genast anses lite som dĂ„lig stil, oartigt, eller rentav att man dissar personen. DĂ€rför avstĂ„r jag ofta(st) frĂ„n att öppna meddelanden om jag inte har tid/lust/energi att svara genast. Framförallt med personer som sen rullar vidare med nya svar som man förvĂ€ntas svara pĂ„ osv osv. Överhuvudtaget tycker jag messande kan bli en jĂ€ttestor stressfaktor och ibland nĂ€stan ett intrĂ„ng i mitt liv.

DÄ Àr email lite enklare - jag kan öppna och lÀsa utan att avsÀndaren har en aning om det. Och svara nÀr jag vill.
 
Det Ă€r jĂ€ttejobbigt, tycker jag, att avsĂ€ndaren kan se om man öppnat och lĂ€st meddelandet i Messenger. Att sen inte svara genast anses lite som dĂ„lig stil, oartigt, eller rentav att man dissar personen. DĂ€rför avstĂ„r jag ofta(st) frĂ„n att öppna meddelanden om jag inte har tid/lust/energi att svara genast. Framförallt med personer som sen rullar vidare med nya svar som man förvĂ€ntas svara pĂ„ osv osv. Överhuvudtaget tycker jag messande kan bli en jĂ€ttestor stressfaktor och ibland nĂ€stan ett intrĂ„ng i mitt liv.

DÄ Àr email lite enklare - jag kan öppna och lÀsa utan att avsÀndaren har en aning om det. Och svara nÀr jag vill.
SÄ brukar jag ocksÄ göra, men mest för att jag annars glömmer att jag har fÄtt ett meddelande :angel:
 
Det blir ju inte fler notiser bara för att meddelanden kommer via ex messenger Àn om de hade kommit som sms.

Om en deltar/blir inbjuden i diverse gruppchattar dÀr det skickas mycket "skoj", typ memes fram och tillbaka, sÄ blir det rÀtt mycket onödiga pushnotiser bara för att vara nÄbar utifallatt nÄgot viktigt skickas över sociala medier.

(Jo, jag vet att det gĂ„r att stĂ€nga av notiser för enstaka grupper men det ploppar liksom upp nya grupper hela tiden hos mig sĂ„ orka 😝)
 
Om en deltar/blir inbjuden i diverse gruppchattar dÀr det skickas mycket "skoj", typ memes fram och tillbaka, sÄ blir det rÀtt mycket onödiga pushnotiser bara för att vara nÄbar utifallatt nÄgot viktigt skickas över sociala medier.

(Jo, jag vet att det gĂ„r att stĂ€nga av notiser för enstaka grupper men det ploppar liksom upp nya grupper hela tiden hos mig sĂ„ orka 😝)
Ja, gruppchattar Àr ett jÀkla otyg! Jag hatar gruppchattar :wtf:
Jag brukar gÄ ur gruppchattar, men finns fÄtal jag behöver vara med i (typ en med kollegor nÀr vi i nödfall behöver nÄ varandra utanför arbetstid). Det vÀrsta jag vet Àr nÀr folk inte har vett att sÄlla vad de skickar i dessa utan tex skickar i gruppchatten trots att det bara berör en person..
 
Messenger anvÀnder jag till dom allra flesta, men sista tiden har det krÄnglat och ibland kommer meddelanden fram lÄngt senare Àn de skickas.
Sms anvÀnder jag tex om det Àr nÄgot nÀr messenger krÄnglar, eller till frisör, hovslagare, trÀnare m.fl.
Signal vet jag inte vad det Àr. Snapchat tycker jag var dÄligt. Whatsup gillar jag, bra för att skicka lÀngre filmklipp mm, men det Àr inte sÄ mÄnga som har det.
 
Jag har inte mÀrkt nÄgot med Messenger, har ett inaktiverat Facebook-konto sedan 2014, men anvÀnder messenger med mobilnumret sÄ det Àr skiljt.
Det enda jag fick en varning om var att det kommer inaktiveras om jag inte fyller i mitt födelsedatum, vilket jag gjorde. Sen försvann varningen.

Jag skulle egentligen klara mig fint utan Messenger, bara det att jobbet har valt att ta all internkommunikation via Messenger. Vilket jag fullkomligt hatar! 😡 Vill inte blanda jobb och privatliv pĂ„ samma kanaler.

NÄgon som har tips pÄ app eller liknande att anvÀnda för kommunikation mellan kollegor/pÄ arbetsplatsen? Det ska alltsÄ vara nÄgot man inte anvÀnder privat som typ whats app, instagram eller liknande. Mail finns men anvÀnds inte sÄ.
 
Jag har inte mÀrkt nÄgot med Messenger, har ett inaktiverat Facebook-konto sedan 2014, men anvÀnder messenger med mobilnumret sÄ det Àr skiljt.
Det enda jag fick en varning om var att det kommer inaktiveras om jag inte fyller i mitt födelsedatum, vilket jag gjorde. Sen försvann varningen.

Jag skulle egentligen klara mig fint utan Messenger, bara det att jobbet har valt att ta all internkommunikation via Messenger. Vilket jag fullkomligt hatar! 😡 Vill inte blanda jobb och privatliv pĂ„ samma kanaler.

NÄgon som har tips pÄ app eller liknande att anvÀnda för kommunikation mellan kollegor/pÄ arbetsplatsen? Det ska alltsÄ vara nÄgot man inte anvÀnder privat som typ whats app, instagram eller liknande. Mail finns men anvÀnds inte sÄ.

Slack finns bÄde som app och i webblÀsare och man kan chatta enskilt eller i olika grupper, skicka filer och sÄ vidare. Enkelt att vÀlja vilka grupper man vill ha notifikationer frÄn.
 

Liknande trÄdar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bÀttre pÄ problemlösning. Och har man sÄna mÄl i livet sÄ...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en 8-Ă„rig hanhund av liten sĂ€llskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gĂ„ in pĂ„ detaljer, men kort sagt sĂ„ har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 963
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har under mĂ„nga Ă„r funderat pĂ„ att skaffa katt, men inte vĂ„gat ta pĂ„ mig det ansvaret. Möjligheten att fĂ„ kattvakt Ă€r ocksĂ„...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 179
IT & mobiler Vi fick Àrva en gammal iMac frÄn sambons förÀldrar. UtifrÄn vad jag förstÄr Àr det en iMac 11,2. Vi försöker nu ÄterstÀlla den...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • VĂ€lja sĂ€kerhetsvĂ€st
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtrĂ„den II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp