Bukefalos 28 år!

Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Nu har jag hittat hit.

Mycket att hålla reda på och speciellt kanske för att det är min första lek men det kommer bli roligt och invecklat vad det ser ut som :D
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Har en fråga om vapensmeden, om han omvänder en missionär, får de andra missionärerna reda på det? Och kan han omvända en god roll (säg völvan eller hirdmannen) till missionär eller blir de bara bybor?

Har varit på möten och föreläsningar hela dagen, så är gott bränd i huvudet = trög.

Edit: läste igenom rollen igen. Om jag förstår det rätt nu så blir en missionär bybo men ulvarna vet inte om det? Och om völvan blir omvandlad så blir hen en missionär som jobbar utanför flocken? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Har en fråga om vapensmeden, om han omvänder en missionär, får de andra missionärerna reda på det? Och kan han omvända en god roll (säg völvan eller hirdmannen) till missionär eller blir de bara bybor?

Har varit på möten och föreläsningar hela dagen, så är gott bränd i huvudet = trög.

"Vapensmeden (ny roll, ni får skälla på mig om den inte funkar) - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen."

Byta sida = ond blir god eller tvärt om. Och en omvänd missionär är okänd för sina f d kollegor, d v s en förrädare.

TILLÄGG: Helt rätt uppfattat, Soffiproppi!
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

"Vapensmeden (ny roll, ni får skälla på mig om den inte funkar) - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen."

Byta sida = ond blir god eller tvärt om. Och en omvänd missionär är okänd för sina f d kollegor, d v s en förrädare.

TILLÄGG: Helt rätt uppfattat, Soffiproppi!

Vänta lite, du säger att en omvänd missionär är okänd för sina fd kollegor - men de borde ju märka om någon kollega plötsligt försvinner från lyan och vet då direkt vem det är som blivit god - och då vill de ju undanröja henom så fort som möjligt eftersom hen vet vilka som är missionärerna?
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

"Vapensmeden (ny roll, ni får skälla på mig om den inte funkar) - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen."

Om det fetstilta, inser att det är otydligt: tjuven blir alltså god om hen omvandlas = bybo.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Vänta lite, du säger att en omvänd missionär är okänd för sina fd kollegor - men de borde ju märka om någon kollega plötsligt försvinner från lyan och vet då direkt vem det är som blivit god - och då vill de ju undanröja henom så fort som möjligt eftersom hen vet vilka som är missionärerna?

Det är okänt att missionären har bytt sida. Personen är en förrädare i lyan.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Faktiskt inte, men jag är arkeolog. Med tidsmässig inriktning på vikingatid.

Jag tänkte väl att det var någonting sånt när jag läste temat - håller själv på att läsa historia på universitetet å farsan är arkeolog :D
Fast jag anar att det kommer inte att hjälpa ett dugg i den här leken :p
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

*kl*

Har också hittat hit, och oj vilket skojigt tema! Och OJ vad mycket att hålla i huvudet med både massor av deltagare och nya roller :D.

Jag förvarnar direkt om att jag kommer att rösta ikväll - imorgon är en helt vansinnig dag då jag ska åka 20 mil, vara i skolan 8-16, åka tillbaka 20 mil, åka direkt till stallet och komma hem lååångt efter DL :p. Förhoppningsvis kan jag kika in från mobilen imorgon, men säkrast att ha det gjort.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

KL

Nu har jag också hittat hit!
Vilket kul tema. Extra kul med så många spelare och nya roller.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har hittat hit nu! Kul tema och roligt med flera nya roller! Förvirrande - ja. :D Känns som att jag kommer få läsa igenom rollistan några gånger under spelet, för det finns inte en chans att lyckas ta in hur allt fungerar på en gång känner jag. :p Men ska bli himla roligt!
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Tjuven (ännu en nypåhittad roll) – stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex völvan ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång. Tjuven är på missionärernas sida, men de känner inte till henom och tjuven känner inte till missionärerna.

Förtydligande: det här innebär att tjuven har tre tillfällen då hen får stjäla, ungefär som brevbäraren får lämna tre paket. Så om tjuven har otur kammar hen noll!
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har hittat hit nu! Kul tema och roligt med flera nya roller! Förvirrande - ja. :D Känns som att jag kommer få läsa igenom rollistan några gånger under spelet, för det finns inte en chans att lyckas ta in hur allt fungerar på en gång känner jag. :p Men ska bli himla roligt!

Ja alltså, det känns som att det kommer att ta ett par DL innan man börjar få någon koll alls på den här leken :D.

Det lär ju inte heller vara möjligt att som i de små lekarna få någon liten koll på alla ungefär samtidigt, utan det känns som att många kommer att glida under radarn fullständigt till en början. Och när man väl tror att man börjar få koll på någon har den väl bytt sida :cautious:.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Ja alltså, det känns som att det kommer att ta ett par DL innan man börjar få någon koll alls på den här leken :D.

Det lär ju inte heller vara möjligt att som i de små lekarna få någon liten koll på alla ungefär samtidigt, utan det känns som att många kommer att glida under radarn fullständigt till en början. Och när man väl tror att man börjar få koll på någon har den väl bytt sida :cautious:.

Skoja inte! Men jag ser fram emot att läsa allas förstadagsteorier, känns som att de "gamla vanliga" i form av "x verkar väldigt förvirrad" och "x verkar inte ha läst rollistan ordentligt" är ganska körda. :D
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Hoppas alla hittar hit snart så man får lite att gå efter nu när vi är så många. Tråkigt att behöva teoria om ett enstaka inlägg.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Skoja inte! Men jag ser fram emot att läsa allas förstadagsteorier, känns som att de "gamla vanliga" i form av "x verkar väldigt förvirrad" och "x verkar inte ha läst rollistan ordentligt" är ganska körda. :D

Ja jisses :D. Frågan är vad sjutton man ska ha som motivering då - jag ska ju rösta inom några timmar. Ingen ulv som känner för att avslöja sig? :p

Fast när första rösten väl är lagd kan ju alla köra på klassikern "Huuur kan hen rösta med så dålig motivering, måste vara en ulv :nailbiting:".
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

När jag läser om rollerna är den mest utstickande drottningen. Om vi tänker på vår historia så var det faktiskt så att Sverige blev inte kristet förrän kungar blev det och om vi då tänker oss en drottning som i början är på folkets sida och sedan går över till missionärernas och då enbart för egna syften tycker jag är helt fel. En drottning (eller kung) finns för folkets skull och inte tvärtom. Att döda "oliktänkande" och hävda sin rätt känns tråkigt. Men missionärena är väl lite så. Andra kinden till i teorin, yxan i verkligheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
96 109
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 375
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 558
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp