Min man var otrogen

Bukefalos 30 år!

Inte som jag känner till. Vi har vår kommunhälsan.
Jag fattar att det kan kännas tufft om det är en liten kommun, men jag har också fått bra hjälp av företagshälsovården. Också fått fysiska möten med Skandia via facket men kan ju vara en tillgångsfråga, dvs om de har fysiskt anknutna psykologer/terapeuter nära dig. Låter som typ samma försäkring, fick också 6 tillfällen men har andra försäkringar (privat och via jobbet som täcker 10).

Jag fattar att det kan kännas tufft om det är en liten kommun, men jag har också fått bra hjälp av företagshälsovården. Också fått fysiska möten med Skandia via facket men kan ju vara en tillgångsfråga, dvs om de har fysiskt anknutna psykologer/terapeuter nära dig. Låter som typ samma försäkring, fick också 6 tillfällen men har andra försäkringar (privat och via jobbet som täcker 10).
Jag har Skandia via facket. Allt som står är att det är 6 digitala besök.

Företagshälsovården riktar sig väl mot just företag. Inte kommunen, som har sin egen instans med egen personal. Jag vill inte gå till min arbetsgivare med mina problem, även om de har tystnadsplikt. Inte kul att träffas i matsalen och bara "Tjena tjena".

Och som jag skrivit har jag efter många om och men fått en tid på vårdcentralen. Nästa vecka.

Företagshälsovården riktar sig väl mot just företag. Inte kommunen, som har sin egen instans med egen personal. Jag vill inte gå till min arbetsgivare med mina problem, även om de har tystnadsplikt. Inte kul att träffas i matsalen och bara "Tjena tjena".

Och som jag skrivit har jag efter många om och men fått en tid på vårdcentralen. Nästa vecka.
Vår kommun anlitar ett externt företag för vår företagshälsovård så det kan nog vara olika från kommun till kommun.

Jag har alltid varit trygg i att vi hittar på saker var och en för sig. Men nu fixar jag inte ens att han går ner i källaren för att spela. För tänk om han tar kontakt med henne igen? Eller nån annan? Jag kan ju inte gärna kräva att se hans telefon och historik liksom. Han har rätt till ett privatliv, även om vi är gifta. Precis som jag inte vill att han ska läsa mina privata grejer (inte för att jag har nåt, mitt privatliv försvann när vi fick barn...). Vill han läsa det här är det ju ett öppet forum liksom.

Det gör ont i hela mig. Att jag känner såhär, att han har fått fram en sån hemsk sida hos mig. Det gör fysiskt ont i mig.

Jag ska till läkaren imorgon förmiddag. Mina förhoppningar om hjälp är små. Jag får nog försöka härda ut på egen hand. Testar olika tricks och knep jag hittar på nätet men det är svårt när hjärnan går på högvarv.

Jag har alltid varit trygg i att vi hittar på saker var och en för sig. Men nu fixar jag inte ens att han går ner i källaren för att spela. För tänk om han tar kontakt med henne igen? Eller nån annan? Jag kan ju inte gärna kräva att se hans telefon och historik liksom. Han har rätt till ett privatliv, även om vi är gifta. Precis som jag inte vill att han ska läsa mina privata grejer (inte för att jag har nåt, mitt privatliv försvann när vi fick barn...). Vill han läsa det här är det ju ett öppet forum liksom.

Det gör ont i hela mig. Att jag känner såhär, att han har fått fram en sån hemsk sida hos mig. Det gör fysiskt ont i mig.

Jag ska till läkaren imorgon förmiddag. Mina förhoppningar om hjälp är små. Jag får nog försöka härda ut på egen hand. Testar olika tricks och knep jag hittar på nätet men det är svårt när hjärnan går på högvarv.
Jag tycker inte att det stämmer att han har fått fram en "hemsk sida" hos dig. Det låter som om det skulle vara något fel på dig, och det är det ju inte. HAN har upprepade gånger uppfört sig på ett sätt som gör att det - helt realistiskt - blir väldigt svårt att lita på honom. Jag har full förståelse för hur du känner.

Jag kan ju inte gärna kräva att se hans telefon och historik liksom. Han har rätt till ett privatliv, även om vi är gifta.
Jag tycker absolut att du kan kräva det. Du behöver inte rota i konversationer han har med vänner och familj. Men jag tycker inte det är orimligt att vilja se vilka övriga han skriver med. Det är HAN som har något att bevisa för dig.

Hade det varit min man så hade han fått en knapptelefon med möjligheten att ringa typ tre nummer :angel:

Jag kan ju inte gärna kräva att se hans telefon och historik liksom. Han har rätt till ett privatliv, även om vi är gifta.

Jag tycker absolut att du kan kräva det. Du behöver inte rota i konversationer han har med vänner och familj. Men jag tycker inte det är orimligt att vilja se vilka övriga han skriver med. Det är HAN som har något att bevisa för dig.

Hade det varit min man så hade han fått en knapptelefon med möjligheten att ringa typ tre nummer :angel:
Men vill man vara den personen? Är det sthu?
Jag förstår till 100% att tilliten är borta men är kontroll den enda/rätta vägen att återfå tillit?

sthu - jag tror att det är viktigt att ni hittar en gemensam väg ur detta, oavsett om ni i slutändan separerar eller hänger ihop, som det ser ut just nu så kämpar du med ditt mående och han.. ja, vad gör han? Han fick ju lämpa av sig sin skuld på dig och nu är det din grej liksom?

Ibland tänker jag att om nu nån är otrogen och genuint ångrar sig så kan väl hen bära det själv istället för att bikta sig till partnern som då blir den som måste bearbeta situationen.

Ett tips är att ringa dem (tror det kallas hälsolots eller liknande) och fråga. Jag tror jag fick välja, men att de försökte sälja in digitala besök som ”förstaval”. Om det inte skulle funka via vc alltså :) . Där jag jobbade innan var också företagshälsovården inom samma ”region” men samma tystnadsplikt gäller ju som inom vården och man behöver inte berätta för sin chef vad det gäller, det räcker med kris, att man inte mår bra eller vad man nu är bekväm med att säga, företagshälsovården oavsett driftsform får inte utan ditt medgivande prata med chefen om vad ni pratar om bara meddela att su varit där och hur många gånger, men oftast behöver chefen vara den som beställer om kontakten ska vara mer långvarig (men behöver fortfarande inte veta vad saken gäller, de behöver ju rent krasst inte ens veta vad du är sjukskriven för om det inte går så långt att det blir ett mer omfattande rehabansvar och det tror jag inte det blir för dig) . De flesta företag har antingen försäkring med ganska stora valmöjligheter mellan aktörer eller köper tjänsten av företagshälsovård. Som sagt, om det inte skulle funka med kuratorn på vc. Håller alla tummar för att det gör det.

Hur tänker du på att han sa att han är kär i henne? Han har ju bevisligen agerat på det och inte ens under impuls utan planerat. Jag finner det som osannolikt att han helt plötsligt skulle sluta ha kontakt med henne, särskilt om han är kär. Vill du vara med honom fast han är kär i en annan?

Jag kan få 6 x 30 minuter digitalt via försäkringen.
Nu har jag ju redan bokat kurator på vårdcentralen nästa vecka, med brasklapp att de kommer remittera tillbaka mig till psyk.
Hoppas att kuratorn är bra och att det ger dig en person att ventilera med. Om inte så hoppas jag att psyk kan ge en bättre kontakt så att du får hjälp ❤️.

Det är svintufft att vara i en situation som man inte har valt. Att livet dumpat skit i ens knä som man bara kan försöka hitta en väg genom. Att alla känslor åker berg och dalbana genom ens kropp tills man varken vet ut eller in, vad som är upp eller ner och energin totalt lämnat kroppen.
Gudarna ska veta att jag gick många långa promenader i mörkret i vinterkvällarna med tårarna rinnande. Jag skällde ut honom för noter, högt ut i mörkret och det hjälpte, att sätta ord högt på känslorna gjorde dem lättare att bära, även om det bara var jag som hörde dem.

Men vill man vara den personen? Är det sthu?
Jag förstår till 100% att tilliten är borta men är kontroll den enda/rätta vägen att återfå tillit?

sthu - jag tror att det är viktigt att ni hittar en gemensam väg ur detta, oavsett om ni i slutändan separerar eller hänger ihop, som det ser ut just nu så kämpar du med ditt mående och han.. ja, vad gör han? Han fick ju lämpa av sig sin skuld på dig och nu är det din grej liksom?

Ibland tänker jag att om nu nån är otrogen och genuint ångrar sig så kan väl hen bära det själv istället för att bikta sig till partnern som då blir den som måste bearbeta situationen.
Fast då måste ju den otrogna parten sköta det på något annat sätt än genom att plötsligt inte komma hem på hela natten.

Jag håller med dig för övrigt, alltså. Jag tänker ofta att det där att bekänna att man har varit otrogen handlar om att utan tanke på den andra personen lätta sitt hjärta. Sen ligger det känslomässiga arbetet hos partnern, som @sthu .

Men den här mannen var ju inte diskret. Tvärtom. Han försvann över natten. Det står för något, men jag kan inte gissa för vad.

Men det blir ju helt outhärdligt. Hur länge ska det sedan vara på det viset?

Din reaktion är för mig helt normal för man utsätts för svek. Har han någon sorts sex beroende med? (detta behöver du såklart inte svara på) men för mig är det HONOM som behöver bevisa saker för dig, inte andra vägen runt.
Tillit är något man förtjänar och han har svikit dig något enormt. Om du behöver kolla hans mobil för att må bra, så är det så det är. Att du skall gå runt och känna den där smärtan är ohållbart (been there done that).

I mitt förhållande har vi "öppen mobil" policy, dvs skulle man behöva kolla något i någons mobil så kan man det. Vi har varit ihop i 9 år. Vi går inte runt och kontrollera varandra, men jag har ingenting som min sambo inte får se och vice versa.
Edit: ingen av oss kollar konversationer etc man har med andra (har en syster som har en kontrollerande sambo, och fy fan vad hemskt det är att få höra om hur han rotat i hennes saker och privata konversationer). Men öppen telefon policy är helt normalt för mig 🤷‍♀️

Folk som har något att dölja vill väldigt ofta inte visa sin mobil. (vill inte utlämna för mycket detaljer om tidigare förhållande, men ja varit med om sånt själv, så känner igen mig till 100% i ditt mående, för man mår så fruktansvärt dåligt man typ bara vill dö och man får panik över minsta lilla).

Om ni hade möjlighet att gå hos en DUKTIG terapeut som kan sex/porr beroende, (och inte förespråker sex beroende) så kan det hjälpa oerhört mycket. Där finns grupper vart man går hos varje sin terapeut och sedan får träffas "gemensam terapi" med varje sin terapeut. Och då får man redskap att hantera denna extremt svåra och extremt jobbiga situation, och ofta har även dessa grupp sessioner vart (om man vill) kan få träffa andra kvinnor som varit i liknande sits etc etc. Skall inte tjöta om detta, men bara en tanke så du kan få må bra igen. (kan säga dom flesta män absolut inte vill gå till sånt).

Som sagt behöver du inte svara på något av detta, bara en tanke som eventuellt kan hjälpa, fattar den kan kännas extremt övervällande med allt som händer för dig just nu, men bara något du kan ha en tanke på om du vill.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?