Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

Det var det dummaste jag läst här på Buke!

Våld är våld och inget annat!

Snart säger du väl att det är skillnad på våldtäkt och våldtäkt??
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Nja, om den mer ranghöga hästen sparkar, så går den ranglåga undan. (Precis som tjejen gör i det här fallet.) Annars blir det slagsmål. Vilket hästar helst undviker.

/V
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

SJälvklart är det inte ok att banka skiten ur en häst. Aldrig!

Däremot om en häst anfaller dig vid longering eller i hage är det naturligtvis helt ok att använda det våld som krävs för att freda sig själv. Hästen måste alltid ha möjlighet att vika undan och inte sitta fast. Fullföljer denna häst sitt hot. Dvs den bits och sparkas och träffar eller hotar den bara och viken undan när man viftar med handen?
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Ja... vad skall jag säga... jag har aldrig haft många varianter på denna problem och det viktiga tror jag är att på det medvetna planet analysera problemet vilket du ju gör.

Hästar beter sig olika med olika personer beroende på hur auktoritära personerna är. Vissa hästar testar mer än andra. Ibland tycker jag att det är befogat att ge en häst en korrigering och ibland rejält. Men jag tänker säga till dig att det är okej för DIG att göra det med DEN hästen... Eftersom jag inte känner någon av er eller situationen.

Däremot tror jag inte att det hjälper ägaren och hästen att du går in och klappar till hästen. Det du behöver göra är att hjälpa ägaren att hjälpa sig själv. Kanske är det så att hästen behöver en korrigering, men då är det nog främst ägaren som skall korrigera... För slutgiltigt så är det ju ändå h*n som skall kunna hantera den.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker att man ska säga ifrån rejält, helt enkelt "banka skiten" (bli inte jätte sur på mej :cry: )
då om de handlar om respektlöshet, är det att hästen är rädd så ska du inte göra så.. ! lycka till!

jag bankar inte skiten ur hästen så länge hästen inte bankar skiten ur mej och då handlar det om vanligt självförsvar för att markera för hästen, få den att sluta. Jag klipper aldrig till en häst för att den inte förstår vad jag vill eller visar tecken på att attackera, då skickar jag bara iväg den och säger "ja men om du inte kan respektera mej då kan du gå och bråka nån annanstans!" Det kan handla om en höjd hand i luften, eller bara göra sig stor och göra en stark markering så går hästen där ifrån för att undvika att ta upp en fight med mej. Hästar undviker slagsmål. Fast det finns säkert hästar som vågar gå lite längre, men det bord eman försöka luska ut innan man ens markerar, annars kan det sluta med att man bara blir en våt fläck på marken. Dock har jag inte träffat en sådan häst - än så länge.

Så kort och gott, om hästen attackerar eller visar dominans på något sätt skickar jag bara iväg den och det brukar hjälpt med en gång, sen kommer hästen efter 5 min och ber om att få komma fram.
Sen som många andra påpekat, om det är ägaren som ska hantera hästen i framtidne är det HOn som måste ändra sig - inte hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

:bow:


*knapplån*

Jag har läst tråden nu efter att ha missat den ett tag...

Intressant. Jag håller med här om att man måste få försvara sitt eget liv och sin hälsa.

Aldrig någonsin annars har man rätt att slå en annan individ. Spelar ingen roll om det är en häst eller något annat.

Jag har också slagit hästar utan anledning, det erkänner jag utan att blinka. Jag tyckte jag hade en anledning då. Men som tur är så lär man sig saker...

Men jag har insett att om människor kan få vilken häst som helst att göra vad som helst UTAN VÅLD, vad ger då mig rätt att slå hästen bara för att jag inte kan? Det är ju JAG som måste lära mig, det är MIG det hänger på. INTE hästen!

Utgår man härifrån från början så kommer man aldrig behöva försvara sitt liv, och därmed aldrig slå hästen.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag skulle snarare låta avliva en häst med dåligt lynne:smirk:
Hästen mår inte bra & man riskerar människor som hanterar den.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker att det som är skillnaden på våld mot en häst och tillsägelse, eller vad man nu ska kalla det, är TAIJMING och gå aldrig på hästen mer än du måste för att få reaktion!! Man måste korrigera hästen vid precis rätt tillfälle, kommer det bara några sekunder för sent förstår inte hästen vad det handlade om!!
Gå inte på hästen om den inte förstår vad du menar! utan isf som en förstärkning av din brist på kroppsmassa gentemot hästen! Dom lär sej inget av att bli slagna mer än att dom inte kan lita på dej! Men bara för det kan man ju inte bara gosa dom tillrätta!! Dom är levande djur med en egen vilja!! Genom att vara en koncekvent trygg ledare så vill hästen följa dej!!
Som flera sagt, hästar är ju väldigt stora djur och så mycket starkare än oss.
Vi eftersträvar ju att vara hästens ledare! Den ledare hästen kan lita på och följa i alla lägen!! Endel hästar behöver en tuffare mer koncekvent ledare medans andra behöver en mer lugn, trygg ledare, beror ju på hästen och dess plats i flocken/ rangen.

det är ändå hästarnas naturliga sätt att korrigera vanandra! om det inte händer något, så sker det istället med ett bett eller en spark! Men oftast behövs inte ens det för att den ranglåge redan vet vad som kommer att hända och flyttar sej!! Om en häst blivit "korrekt" hanterad, enligt mej, från den varit föl så ska man inte behöva mer än titta på den och en liten kroppsgest visa vad som gäller!

Men det värsta jag vet är verkligen folk som slår hästarna, när hästarna inte vet vad det handlar om!! Tex som man sett på någon ridskola ibland: En häst sparkade på dörren i väntan på mat, en av stalltjejerna gick dit, öppnade dörren och daskade till hästen!! FAST hästen ju slutat!!:mad: Eller en annan ponny där som var en sån som är tjurig i boxen, kunde även göra utfall, men vad jag vet aldrig bitit någon... Han skrapa tänderna mot gallret när en tjej gick förbi, hon gjode samma sak! Vände öppnade dörren å gick in å daskade till hästen!!! :mad: Då hade ju han redan backat från gallret och lade öronen bakåt!! Det var väl verkligen inte konstigt!! Han lär ju försvara sej och sin box iafall folk bara kommer in och slår honom utan vad han förstår, anledning.


Kanske vart lite vimsigt... :angel: Men kanske fattar poängen!?

Eller va ska man säga som sammanfattning då?.. hmn..

Taijmingen är väldigt viktig och gå inte på hästen mer än du måste, det är DÅ den förlorar respekten för dej!


Men som sagt, ta hjälp av någon som kan! Man kan göra det så mycket värre.... Lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

hur beter sig hästen mot andra hästar i hagen?
tar den för sig?
drar den sig undan?

om en häst skulle sparka mig,hota mig skulle jag göra som en ledarhäst - ge den 2 ordentliga sparkar i sidan.
(men inte om hästen är otrygg,rädd förstås )
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Jag tycker ni ska pröva me NH!

"Dominansen tar man
Respekten förtjänar man
och förtroendet får man"

Det tycker jag e väldigt kloka ord!
Lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Jag tycker ni ska pröva me NH!

"Dominansen tar man
Respekten förtjänar man
och förtroendet får man"

Det tycker jag e väldigt kloka ord!
Lycka till!


...och respekten förtjänar man inte om man slår hästen... och man får heller inget förtroende.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Exakt!! Precis min åsikt!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)

Mycket bra skrivet! :banana:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

:eek: :eek: :eek:
Banka skiten??? Är du en hästmänniska? Ett aggressivt beteende upplever inte jag som särskilt smart att lösa med våld, den saken är klar. Är hästen rädd? Varför gör den så? Själv skulle jag jobba med att vinna förtroende. Aldrig slå på den iaf........:crazy:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

:eek: :eek: :eek:
Banka skiten??? Är du en hästmänniska? Ett aggressivt beteende upplever inte jag som särskilt smart att lösa med våld, den saken är klar. Är hästen rädd? Varför gör den så? Själv skulle jag jobba med att vinna förtroende. Aldrig slå på den iaf........:crazy:

det är skillnad på att bankaskiten ur och tillrättavisa.
man kan ju inte vinna fötroende om hästen inte vet vem ledaren är ?
vissa hästar är ju faktist mer dominanta
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

jag är en människa, min häst är en häst!
ja kan inte jämföra mig med en häst stryrka övehuvudtaget, det ja måste använda är ju huvudet och övervinna ledarskapet på de sättet!
de finns så otroligt många ledarskapsövningar så de går inte att räkna!
när man ska tämja en häst tex så kan man inte använda våld, när man ska lära en häst så vill inte jag använda våld! och när man ska vinna en hästs förtroende eller respekt så vill inte ja använda våld!
ja är av de slaget att ja kör med positiv inlärning, dvs att berömma då hästen gör rätt istället för att straffa då hästen gör fel. visserligen så funkar ju även de andra alternativet men du har man ungerfär 0,2 sek på sig att straffa och det är fan tufft, gör man de vid fel tillfälle så blir de inte kul varken för dig eller din häst! men att ge beröm vid fel tillfälle är faktiskt inte så farligt!
och visste ni att i en flock så är de inte nån hingst som är ledaren utan det är ett sto som oftast har mycke erfarenhet och hon har inte fått ledarskapet genom att slåss utan hon använder sin vishet och självsäkerhet och balansgången mellan hjärnan och hjärtat!
det är så jag vinner mitt förtroende hos mina hästar och absolut inte genom våld eller så kallade tillrättavisningar..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker ALDRIG att det är okej att bli riktigt våldsam.
Min häst stod på ridskola förut och var hemsk när man skulle hålla på med honom. Högg, sparkade, trängde upp en mot väggen osv. hela paketet.
Sen flyttade jag honom till ett lugnt stall där jag började om från början, var vänlig men bestämd. och bara några veckor senare var han totalt förändrad. nu är hans världens lammunge. (visst kan han tjaffsa ibland - men vem gör inte det?)

Jag håller med om att det är viktigt att visa vem som bestämmer.
Men för sjutton, tror ni inte att hästarna ser skillnad på andra hästar och människor och förstår att vi reagerar olika?!
En häst som är sur har blivit det pga människors okunskap, inget annat! Sparkar hästen när man borstar och man slår till den - hur tror du den kommer reagera nästa gång du borstar? Inte kommer den tycka att det är skönt och mysigt! Den kommer istället stå på helspänn och bara vänta på när slagen ska börja komma.

Visst kan man diciplinera sin häst på det här sättet!
Slår man den tillräckligt kommer den lyda en, men hur kul är det på en skala?
Själv vill jag betydligt hellre ha en häst som lyder mig för att den vill det - inte för att den är rädd vad som annars kommer hända!!!!!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Skit i vad alla ha skrivit orkar inte läsa alla de va så mkt men har varit med om detta och äg behöver läsa Monty Roberts böcker och börja med att göra en Join Up. Kan inte sitta här och skriva om det men de finns hem sida att läsa. och kontakta Ann Lindberger på Montys sida. Prova de är absolut värt ett försök. Jag vet de fungerar var med min häst hos monty. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 810
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 718
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp