Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

du har så rätt , hästarna varnar före de går på varandra.
hästarna hotar oss människor oxå före de gör något då kan man ju reagera med kroppsspråk/röst.

och som sagt ärdet en självklarhet att våldet kommer i sista hand,alltid.

men ibland krävs det tyvärr :/

så kan man ju definera ordet daska till, som enligt mig är då man klatschar till hästen. hästen får absolut inga men, dasken medför väldigt knappt med smärta.

att slå hästen är då det kan uppstå en lite brännande smärta som varar en väldigt kort tid.

ridskolehästar utstår sparkar och slag nästan dagligen , är inte det betydligt värre? för där handlar det om missförstånd.

att jag daskar till en häst som försöker bita mig när jag går förbi dess box eller dess mat är väl av en helt annan typ, som ännutill är betydligt mindre elakt åt hästen.

detta gäller ju inte bara ridskolehästar, även en hel del privathästar.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

när har jag sagt att jag gör det varje dag !!!?

jag sa nån gång. vilket inte alls betyder varenda dag, varannan dag.
vill du få mig att verka som en misshandlare?

det enda jag menar är att man får daska till hästen om det krävs.
och det är inte en så stor grej heller.
det är stor skillnad på att daska till den och att utdela ett regn av slag..

å jag har aldirg heller sagt att jag vet vad min häst säger till mig.
men skulle den hota mig/bita mig för att jag går nära hans/hennes mat skulle jag säkert daska till h*n.

Om hästen tror att du tänker ta maten så hjälper det knappast att slå till den. Visa att du bara tänker stå där... Det kan ta tid men hästen kommer inse att även om du ställer dig ivägen en kort stund så får den tillbaka sin mat. Hästar kan bli såhär pga att de någon gång fått svälta, eller varit lågt i rang så de fått kämpa till sig maten. Känns lite taskigt att slå hästen då när den vill försvara sig.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

ja det beror ju alltid på hästens bakgrund, men ändå skall den inte bita mig för att jag står i närheten.

inte slår jag till en utmärglad häst som inte fått mat....

det kan ta en tid skrev du, menar du då att man skall stå där och låta den bita en?
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag har erfarenhet liknande den som seems sweet har. Jag tog mycket tid på mig och bara snälla ord och kli i manen. Ponnyn slutade sparkas och bitas efter ett tag. Tyvärr gällde det bara mig.

En ponny/häst med dåliga erfarenheter måste generellt sätt eventuellt bygga nya relationer på ett lugnt och harmoniskt sätt med alla nya personer som ska hantera den. Det går ju inte om den som ska hantera den är rädd. Människor kan vara genomskinliga som glasburkar. Tid och åter tid är en annan aspekt.

Den hästen som i inledningen blev beskriven verkar dock inte rädd... utan mer extremt respektlös. Tjejen borde kanske ha en enklare häst? Förmodligen har de hamnat i en ond cirkel.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

skrev tidigare att jag tillrättvisar genom en eller 2 tilldaskningar.
inte att jag står och hamrar på den :p

tilldaskningar eller hamring - sak samma! det spelar ingen roll om du slår hårt eller slår bara lite mindre, det är våld, hästen ser det som våld oavsett styrka eller upprepningar, om du menar att slå hästen så menar du det och då förstår hästen det. Har du ens testat att bara säga ifrån med kroppspråket? Om inte - kanske är värt att testa...:cool:

Jag ser när hästen försöker hota och då räcker det oftast bara med att hota tillbaka så vet hästen vad som gäller igen. Visst att jag råkat ut för tänder och slag några få ggr men då har det handlat om ytterst lite och då har jag bara sagt ifrån med kroppen och sen har det inte hänt igen. Och då har jag inte heller klandrat hästen, för det finns ju trots allt alltid en ANLEDNING till att hästen gör som den gör.
Nu har jag en åring som inte går att röra skapet på - än - men ja får komma närmare nu. Men när jag går över gränsen riktar han en spark och då säger jag ifrån med röst, eller kropprpåk - behöver inte peta på honom ens, sen är allt bra.

Ridskolehästarna måste ju vara bland den farligaste sorten, de som utsätts för okonsekventa människor och behandlas på 100 olika sätt, det blir opftast bara värre desto fler ggr någon använder våld som uppfostran. Jag har iallafall aldrig uppnått något med hjälp av våld och kommer nog aldrig göra det heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

men varför biter den en fannih?
om de är i brist på repekt så vinnar man INTE respekten genom att daska till den!
varför inte köra ledarskapsövningar som inte innefattar slag?
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

nej det gör man inte.(vinner respekt)
men vad skulle du göra om en häst biter dig för att du står nära dess mat eller utanför dess box?

man vinner förtroende genom att vara konsekvent, eftertänksam, bestämd men vänlig och visa respekt.

som jag sa är våld det yttersta och skall undvikas i högsta mån.

med vissa hästar tar det längre att vinna denna respekt, oftast gäller det psykiskt starka och kloka hästar. då gäller det att själv vara starkare och smartare ,altså psykiskt starkare.
eller så gäller det hästar som blivit utsatta för psykiska/fysiska lidanden.

det är knepigt hur hästar som anses ha, eller rättare sagt har, lägre intelligens än oss, otaliga gånger lurar oss och är ett steg före oss.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

åter igen samma problem.
vill du få mig att verka som en misshandlare !?

jag har skrivit att VÅLDET BÖR UNDVIKAS I STÖRTSA GRAD.
kanske jag skall skriva det en gång till

VÅLDET BÖR UNDVIKAS I STÖRTSA GRAD.

när har jag sagt att jag inte använder mig av kroppspråk?
det är väl ganska basic för en häsägare att använda..

det är skillnad på våld. hästar användersig av olika våld.
oftast då ma ntror att de biter en annan häst så "klappar " de med läppar/tänder mot den andra hästens hud.

ibland biter de till ordentligt.

jag anser ,fastän du inte gör det, att då man klatschar/daskar till hästen är det mindre våldsamt än då någon slår den med ett spö, ger ordentlig skänkel eller bankar skiten ur den.

man uppnår faktist en hel del med våld.
man blir argare, hästen blir räddare/argare, man förlorar kontrollen och man förlorar kontakt med hästen.

kanske inte precis det man vill uppnå, men en hel följder blir det.

ett bra sätt före man tar till våld är ju just att vänta ut hästen.
om den inte vill gå framåt,och röst/hjälper inte funkar, ja då står man där tills hästen blir led på att stå stilla.

att vänta brukar funka i de flesta tillfällen.

alla tränar vi kroppsspråk varje dag, men få är medvetna om att de gör det.
jag brukar försöka tänka på det så mycket jag kan.ex alltid då jag leder en häst tänker jag på mitt kroppsspråk.
är det kanske därför jag kan gå hur långt bort hemifrån med hästen utan att just leda den, den följer efter mig vartän jag går.
(detta funkar dock bara på en av mina hästar)

förr red jag min envisa nordis utan träns, sedan med bara ett band till grimman för att tillsist bara ha grimman på utan något fast i den.
hon löd precis lika bra som med träns.(nå okej, vi red ju inte dressyr den vägen,utandå vi red ut i skogen)

så om du nu tror att jag är en misshandlare,vilket jag har fått uppfattningen om, skulle hästen göra detta för mig då?
skulle den visa mig den respekten, om jag inte skulle visa samma fina respekt till den?
knappast.

kanske du nu kommer att fråga om jag har video, för annars tror du mig inte
kan jag svara att jag inte har, men om du kräver det så skall det inte ta länge att få..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

å jag har aldirg heller sagt att jag vet vad min häst säger till mig.
men skulle den hota mig/bita mig för att jag går nära hans/hennes mat skulle jag säkert daska till h*n.

VARJE GÅNG jag går förbi utanför boxen hos mina ston så lägger de öronen bakåt och "går emot mig/varnar mig". Jag ignorerar det för jag har förstått efter många år att det INTE är något som går att få bort. Det är en reaktion från deras sida att försvara sin mat. Öppnar jag boxen däremot och går in är de hur snälla som helst. Då är beteendet som bortblåst...Skulle de göra en ansats till att bita mig så får de en "ögonbläng", en argare röst/morr och ett pekfinger som manar "fy". Så gör jag iaf...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

åter igen samma problem.
vill du få mig att verka som en misshandlare !?

VÅLDET BÖR UNDVIKAS I STÖRTSA GRAD.

när har jag sagt att jag inte använder mig av kroppspråk?
det är väl ganska basic för en häsägare att använda..

det är skillnad på våld. hästar användersig av olika våld.
oftast då ma ntror att de biter en annan häst så "klappar " de med läppar/tänder mot den andra hästens hud.

ibland biter de till ordentligt.

jag anser ,fastän du inte gör det, att då man klatschar/daskar till hästen är det mindre våldsamt än då någon slår den med ett spö, ger ordentlig skänkel eller bankar skiten ur den.

man uppnår faktist en hel del med våld.
man blir argare, hästen blir räddare/argare, man förlorar kontrollen och man förlorar kontakt med hästen.

kanske inte precis det man vill uppnå, men en hel följder blir det.

ett bra sätt före man tar till våld är ju just att vänta ut hästen.
om den inte vill gå framåt,och röst/hjälper inte funkar, ja då står man där tills hästen blir led på att stå stilla.

att vänta brukar funka i de flesta tillfällen.

alla tränar vi kroppsspråk varje dag, men få är medvetna om att de gör det.
jag brukar försöka tänka på det så mycket jag kan.ex alltid då jag leder en häst tänker jag på mitt kroppsspråk.
är det kanske därför jag kan gå hur långt bort hemifrån med hästen utan att just leda den, den följer efter mig vartän jag går.
(detta funkar dock bara på en av mina hästar)

förr red jag min envisa nordis utan träns, sedan med bara ett band till grimman för att tillsist bara ha grimman på utan något fast i den.
hon löd precis lika bra som med träns.(nå okej, vi red ju inte dressyr den vägen,utandå vi red ut i skogen)

så om du nu tror att jag är en misshandlare,vilket jag har fått uppfattningen om, skulle hästen göra detta för mig då?
skulle den visa mig den respekten, om jag inte skulle visa samma fina respekt till den?
knappast.

Men om du ser ute i flocken så ger "våldet" samma effekt oavsett styrka. Om en häst bara nafsar - den andra går därifrån - om en högre häst biter - den lägre går därifrån, om den högre bara visar tänderna - kanske den lägre går därifrån. det beror helt på hur långt den lägre är villig att gå. Och dessförinnan har säkert den lägre fått otaliga varningar, jag har själv studerat flocken här hemma och sett hur den lille åringen uppfostras. Men jag ser ingen anledning till att daska till en häst om det går att uppnå samma reaktion med bara kroppspråket?

nej jag ser dje inte som en misshandlare bara för att du daskar till din häst ibland men jag vill bara säga att våld är våld oavsett styrka. Så har jag iallafall förstått det när jag busar med hästarna ute i hagen, oftast använder dom så små medel som möjligt för att göra sig förstådd, det är bara reaktionen dom är ute efter, sen hur långt dom går beror på den andra hästen.

Och jag har sett min lilal åring nafsa den äldre damen och hon stå och visa tänderna och lägga öronen i nacken ett bra tag innan det smäller till, då har åringen fått otaliga varningar och har VALT att inte lyssna till dom.

Om du nu säger att du tar till våld i sista utväg, varför då daska till en häst när den hotar dig? utan att ens testa en annan teknik först..? Låter ju inte som om du gör det? Låter typ som den här "ja, om hästen hotar mig, klart jag daskar till den" och visst, om du vill göra så och tycker det är bäst finns det inte mycket jag kan göra.

jag väljer att varna min häst med kroppspråket så långt det går, jag tänker mig för både en eller två ggr innan jag reagerar som du verkar göra. Och kroppspråket har räckt långt för mej, jag är trygg i hagen bland en fölmärr, en åring och en 3 årig ponny (sto) och jag är väldigt nöjd med det. Alla tre respekterar mig och jag respekterar dom, så som det ska vara.

Och om en annan häst skulle sparkas eller bitas betyder inte det att jag ger tillbaka med samma medicin, att bara hota att sparka eller bita tillbaka bvurkar hjälpa och varför gå längre om man vet att man gjort sig förstådd?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

kan tillägga att jag inte behöver daska till mina hästar och väldigt sällan ens säga åt dem. mycketmycket sällan.

men dock har grannen en jobbig bestämd häst, den sparkar andra hästar,väldigt dominant. då man rider förbi flyger den på en genom/över staketet,eller den försöker .

hästen blir väl omskött, aldrig blivit vanvårdad på nåt vis.

den hästen daskar jag till om den försöker bita mig, eftersom den är så otroligt dominant av sig. sen kan den nog uppföra sig oxå, inte ät den galen på heltid.
men jag använderkroppsspråk först förståss, men efter andra gången daskar jag till honom.

men den blir nästan galen i hagen om någon annan häst försöker stiga över honom i rang.


om nån av mina hästar skulle hota mig skulle det genast komma en tillrättavisning i form av att jag kanske skulle göra mig lite större och ryta till lite.
men har aldrig behövt göra det nu på sista tiden..(kanske 3-4 år sedan sist då min andra ponny höll på att installera sig hos oss)
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

.

jag väljer att varna min häst med kroppspråket så långt det går, jag tänker mig för både en eller två ggr innan jag reagerar som du verkar göra. Och kroppspråket har räckt långt för mej, jag är trygg i hagen bland en fölmärr, en åring och en 3 årig ponny (sto) och jag är väldigt nöjd med det. Alla tre respekterar mig och jag respekterar dom, så som det ska vara.

som sagt, använder alltid kropps språk först.
en jobbig häst daskar jag till,eller en som verkar väldigt hotfull, då kroppspråket inte tar , mer sällsynta fall...

men man vänder ju saker dit man vill.

alltid svårt att förklara saker övernätet, då man inte ser personen i fråga. det blir så lätt missförstånd då man varken ser ansiktsuttryck,tonfall eller att nån gestikulerar..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

ja det beror ju alltid på hästens bakgrund, men ändå skall den inte bita mig för att jag står i närheten.

inte slår jag till en utmärglad häst som inte fått mat....

det kan ta en tid skrev du, menar du då att man skall stå där och låta den bita en?


Om jag visste att hästen ville bita mig skulle jag stå en bit ifrån. Sedan ta ett steg närmare när hästen lugnat sig. Den blir antagligen sur igen - står kvar tills den lugnat sig. Och så fortsätter jag tills jag står bredvid hästen och smeker den på halsen. (klappar den inte om den försöker bita mig då :smirk: ) Hela denna procedur kanske inte går på samma gång. Men ett steg närmre varje dag kanske... Beror på hästen. :idea:

En unghäst i vårt stall blir vansinnig när han har mat. Särskilt kraftfoder. Slår man till honom då blir man uppmosad i väggen. Har ett vittne på att det INTE är en trevlig upplevelse!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

ja måste bara få säga att ja även förstår fannih i hennes tankesätt.. men de här är en jättesvår disskussion.. nu när ja tänker tillbaka på min islandshäst (dog för 4 mån sen *snyft*) när han skulle skos, alternativt verkas, blev han ibland riktigt jobbig att ha att göra med, han kunde typ lägga sig ner och hålla på och testa, måste tillägga att de gjorde han INTE för att de gjorde ont eller nåt sånt utan de va ren och skär olat, han sa till honom med rösten, lite svårt att använda kroppsspråket i en sån situation, men han slog till honom, inte hårt men bestämt, och de tyckte ja va ok för att de va bara därför att han ville testa.. vad tycker ni om de? va skulle han ha gjort i en sådan situation? (min hovslagare kände honom väldigt väl också så han visste även att han testade)
men som ja har uppfattat fannihs situation så skulle nog ja nog aldrig slå till hästen..
mvh
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker fortfarande att det aldrig är okej att slå en häst. Men jag vet inte hur jag skulle löst den situationen. Det visste nog inte din hovslagare heller och det kanske var därför han slog (Där kunskapen slutar tar våldet vid). Jag vet att det finns männsikor som kan få en häst att göra precis vad som helst utan att slå den, så varför skulle jag slå den bara för att jag inte kan? Då är det ju upp till mig liksom...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Alla hästar varnar inte innan de slår och om de har gjort det kan det vara med så små signaler att människan inte ens har märkt dem!

Exakt, du ser det inte. Och da har man automatiskt ratt att dramma till hasten? Om hasten inte varnar beror det antagligen pa att han vet att du anda inte kommer lyssna. Men, som du sjalv sa, signalerna kan vara sa sma att det kravs ett tranat oga och god kansla for att upptacka dem.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

som sagt, använder alltid kropps språk först.
en jobbig häst daskar jag till,eller en som verkar väldigt hotfull, då kroppspråket inte tar , mer sällsynta fall...

Sag att jag missforstar, men menar du att att daska till ar kroppsprak? :confused: Jag missforstar dej va?
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

där har vi helt andra principer.
jag daskar till en häst som biter mig för att testa om det går.

skulle aldrig falla mig in att slå en häst vid skoning.
min ponny har varit otroooooooooooligt jävlig.
han har haft hovslagare som legat på golvet, de som har gråtit och de som har slagits.
att slå en häst vidskoning känns väldigt fel för mig.
då den ena hoslagaren slog till honom blev han (hästen) väldigt rädd och uppjagad, ögonen bara snurrade .
inte är han rädd att bli skodd, men det är en väldigt smart ponny.

så nu finns det bara en som kan sko honom.
den hovslagaren är såå luugn, allting han gör är halvtrööögt, å han taalaar liite låångsaamt.
detta har medfört att ponnyn aldrig fått någon uppmärksahet då han har fjantat sig, men beröm då han stått stilla, ibland har hovslagren höjt rösten aningen, men väldigt lugn röst iaf.. och nu är han helt lugn vid skoning.

dock var min allra första ponny en filur vid skoningen, och efter att samma hovslagare skott henne i 12 år så daskade han faktist till henne då hon bråkade.

så hästarna är väldigt olika.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

ja menade att då kroppspåket inte verkar gå fram så daskar jag till den. och till kroppspråk hör inte våld.. är det inte självklart?

jag förstår inte varför ni måste krångla till det så mycket !?

många gånger får man känslan av att folk just vill det, de vill missförstå för att de skall kunna himla lite med ögonen och försöka hålla en dummare än vad man är.

detta gäller inte bara här utan överlag på buke.

men det är klart om man missförstår skall man ju fråga =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 608
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 620
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp