Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Haller med dej, ibland blir man morkradd av hur en del tanker..

Bara for man ager hasten betyder inte det att den automatiskt ser en som dess ledare! Och skulle ni respektera och tycka om nagon som slar er? Kom nu inte med "men hastar gor sa i hagen", da har ni missat en viktig detalj: I hagen har hasten alltid en chans att komma undan, och framfor allt; hastarna pratar samma sprak och varnar alltid innan de slar, och hur garna vi an vill sa ar vi inga hastar, ytterst fa kan VERKLIGEN tala med hastar. NH i all ara, det funkar jag gillar det, men jag tror inte man kan saga att man verkligen forstar ALLT hasten sager. Man kan lasa ut en del med manga ars traning, men (precis som med manniskor) man vet inte vad som doljer sig "under ytan".
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

det är väl en ganska basic sak att ett gammalt sto är ledaren.
dit kommer hon med styrka(psykisk)och vishet.
men inte är hon barhärtig om någon skulle försöka ta hennes plats.

jag använder väldigt sällan våld mot en häst. det mest våldsamma är väl då tjaa knuffar undan min feta nordis som står på min fot :D
märkväl knuffar inte slår ..för det är ju mitt fel från början.

men engång var jag på prao i ett stall. blev underrättad om att en häst var "galen". vilket jag inte trodde på. men iaf kom den på folk i boxen å sånt. ägaren var livrädd för den, den gavs godis för att den skulle fångas i boxen m.m.

iaf så var denna häst väldigt aggressiv mot andra hästar med, väldigt dominant kille.

en gång skulle jag ge mat i hagen och hästen skulle förståss komma på mig - jag röt åt honom, sparkade till honom och jagade honom med ikeapåsarna.
jag hade inga som helst problem med den sedan.
och jag var precis lika vänlig åt den hästen efteråt som åt andra hästar.

det är klart att man skall vinna repekt genom tillgivenhet.
man måste ju oxå vara väldigt aktsam hur/var man tillrättavisar en häst.

alltid skall ju vänlighetm.m gå före,men ibland måste man säga ifrån
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

ni skriver så korkat många av er. brist på häst vett.:devil: :eek:

skulle du bara stå kvar om en häst skulle sparka dig?

altså inte då om hästen är märkbart rädd, men det finns faktist hästar som INTE ÄR RÄDDA SOM SPARKAR.

sen är det skillnad på att dagligen ge sin häst stryk än att göra det engång.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

det är självklart att man inte skulle respektera någon som slår en.
men som det är välskillnad på att göra det någon gång än varje dag?

för mig är det en självklarhet att daska/slå till en häst som biter mig utan egentlig anledning .
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

en häst gör aldrig något sånt utan andledning!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

du måste ja bara fråga-riktigt nyfiken =)-va är en vettig anledning tycker du?
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

vettig anledning för hästen är om den känner sig väldigt rädd/instängd.då hästen inte finner någon annan anledning än att attackera.
eller om man misshandlar den?

sen måste man ju veta skillnad på när hästen faktist är otrygg.

så måste man oxå reda ut begreppet tillrättavisa.
jag tillrättavisar genom att 1 gång eller 2 gånger slå till den.
inte att ge ett regn av slag.

tycker det är värre då ryttare på ridskolor sparkar skiten ur hästarna å slår dem med spö för att få fram hästarna än då man tillrättavisar hästen engång om den beter sig illa.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

nu är ja väldigt förvirrad....

för mig är det en självklarhet att daska/slå till en häst som biter mig utan egentlig anledning . (dina ord)

en häst gör aldrig så utan anledning sa då jag

då sa du att inte utan en vettig anledning.. eller hur?

ja frågade va en vettig anledning va och då sa du att om den va rädd osäker, instängd och sånt...eller hur?

menar du då att de är en vettig anledning till att daska till sina hästar när dom är det.............?

fattar inte nå?
en häst gör inte sånt utan vettig anledning? varför då tillrättavisa något som hästen försöker säga till dig...?

eller har ja missat nåt?

hoppas du förstod va ja ha skrivit =)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

oj

ja menade att för hästen är det en vettig anledning att bita om den är just otrygg, och då är det INTE acceptabelt att jag slår den.

men fö mig är det en vettig anledning att daska till den om den biter mig då den inte befinner sig i en otrygg situation.

ex jag går nära hans/hennes mat.

blev det klarare :crazy: :)

om någon vill krångla till det kan man ju säga att det kan vara otryggt för hästen om jag går nära dess mat eftersom den då kan bli rädd att jag tar den...hmm
men jag hoppas ni förstår pointen :p:D
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

en fråga till de som tycker att det är fel att tillrättavisa sin häst.

står ni på fullaste allvar och bara tittar på er häst om den biter er?
skulle ni inte slå till den isåf?

eller säger ni bara lilla vännen inte får man väl bita husse ?? :D

förresten ka nju hästar vara riktigt elaka med varandra, det ser man ju ibland i hagar då det finns en hackkyckling som nu som då har en del spark/bitmärken.

detta hade ju inget med diskussionen att göra. ville bara påpeka att hästar inte är änglar.

men dock så härliga ändå:)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

men att tillrättavisa behöver ju inte nödvändigtvis vara att slå...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

en fråga till de som tycker att det är fel att tillrättavisa sin häst.

står ni på fullaste allvar och bara tittar på er häst om den biter er?
skulle ni inte slå till den isåf?

eller säger ni bara lilla vännen inte får man väl bita husse ?? :D

förresten ka nju hästar vara riktigt elaka med varandra, det ser man ju ibland i hagar då det finns en hackkyckling som nu som då har en del spark/bitmärken.

detta hade ju inget med diskussionen att göra. ville bara påpeka att hästar inte är änglar.

men dock så härliga ändå:)

Kan du inte tillrättavisa din häst utan att "banka skiten" ur den så förstår jag om den attackerar...Menar du att daska till en häst och banka skiten ur den är samma sak? Det är det inte för mig iaf. Tillrättavisa den måste man ju göra men det kan man väl göra genom rösten kroppsspråk och kanska en liten "tilldaskning". Men våld löser nog inte mkt...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

det är självklart att man inte skulle respektera någon som slår en.
men som det är välskillnad på att göra det någon gång än varje dag?

för mig är det en självklarhet att daska/slå till en häst som biter mig utan egentlig anledning .

Sa det ar okej att sla hasten lite da och da? Skulle du lita pa nagon som emellanat klipper till dej nar du sagt ifran? Hur vet du att hasten inte hade en anledning? Vet du exakt vad din hast sager till dig hela tiden, gor du det far du garna komma hit och lara mig.
Min hast biter efter mig nar jag borstar, han tycker inte om det alltsa borstar jag inte pa de stallen han inte gillar forran han accepterar mig. Att hastar biter nar man spanner sadelgjorden, ja det hade jag med gjort.. Dessutom har hastar, precis som manniskor, "personliga zoner", dar inte vem som helst ar valkommen. Vill hasten vara ifred, lat den vara det.
Respektera hasten, om du vill att den ska respektera dej.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

det är självklart att man inte skulle respektera någon som slår en.
men som det är välskillnad på att göra det någon gång än varje dag?

för mig är det en självklarhet att daska/slå till en häst som biter mig utan egentlig anledning .

det finns ALLTID en anledning, och det är bara vi människor som tror vi kan avgöra om den e vettig eller ej. Och det här med tillrättavisning, det är sällan jag ens behövt peta på nån av mina hästar när dom hotat eller så... det räcker med kroppspråk och sen är allt bra igen. Om du tittar ute i hagen så ger inte alltid hästarna igen på samma sätt, om en lägre häst nafsar en annan då kanske den högre hästen bara lägger öronen bakåt och varnar och då går den andra hästen där ifrån - om inte, så förstärker den högre hästen varningen. Det gäller bara att vara konsekvent och detta kan man uppnå utan våld, jag tycker inte våld verkar lösa mycket. MEn om man skulle bli attackerad och hotad för livet klart jag skulle försvara mig tills hästens slutade men än så länge har jag inte råkat ut för det och jag tror inte någon utav mina hästar skulle göra det så länge jag inte gör något väldigt underligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Haller med dej, ibland blir man morkradd av hur en del tanker..

Bara for man ager hasten betyder inte det att den automatiskt ser en som dess ledare! Och skulle ni respektera och tycka om nagon som slar er? Kom nu inte med "men hastar gor sa i hagen", da har ni missat en viktig detalj: I hagen har hasten alltid en chans att komma undan, och framfor allt; hastarna pratar samma sprak och varnar alltid innan de slar, och hur garna vi an vill sa ar vi inga hastar, ytterst fa kan VERKLIGEN tala med hastar. NH i all ara, det funkar jag gillar det, men jag tror inte man kan saga att man verkligen forstar ALLT hasten sager. Man kan lasa ut en del med manga ars traning, men (precis som med manniskor) man vet inte vad som doljer sig "under ytan".

Alla hästar varnar inte innan de slår och om de har gjort det kan det vara med så små signaler att människan inte ens har märkt dem!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

absolut inte , men iblandkan det vara det . våld är ju något man i högsta gradskall undvika
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

skrev tidigare att jag tillrättvisar genom en eller 2 tilldaskningar.
inte att jag står och hamrar på den :p
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

när har jag sagt att jag gör det varje dag !!!?

jag sa nån gång. vilket inte alls betyder varenda dag, varannan dag.
vill du få mig att verka som en misshandlare?

det enda jag menar är att man får daska till hästen om det krävs.
och det är inte en så stor grej heller.
det är stor skillnad på att daska till den och att utdela ett regn av slag..

å jag har aldirg heller sagt att jag vet vad min häst säger till mig.
men skulle den hota mig/bita mig för att jag går nära hans/hennes mat skulle jag säkert daska till h*n.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 633
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp