Bukefalos 28 år!

När rasvalet blir fel men man älskar hundjäkeln

OUL

Trådstartare
Hej.

För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med "stöttning" av andra naiva och opålästa hundmänniskor så blev det denna hund, jag kunde inte bestämma mig för en ras så lurad av allmänhetens bild av att blandraser ska vara friskare och trevligare blev det en sån (:banghead:).

Med tiden har mitt hundintresse vuxit och ganska snart insåg jag att denna hund kommer jag få jobba med. Och det har jag, hon har diverse rädslor för konstiga saker, hon är väldigt osäker bland okända hundar så vi jobbar konstant med hundmöten. Men det absolut största problemet är (surprise, surprise liksom) hennes jaktinstinkt. Hon är 50% älg-/björnhundras och hon tycks brås mest på den rasen, så det är ju inte så konstigt. Men så otroligt jobbigt.

Det eskalerade, i min upplevelse, när vi började spåra. Jag tänkte att om hon får utlopp för sina spårinstinkter så blir det bättre. Tvärtom så blev det helt ohanterbart. Jag inser att det är mitt fel och att jag säkert tränade detta fel men nu är vi där vi är, och jag vet inte vad jag ska göra. På promenad i skog så spårar hon hela tiden, är hon lös (vilket hon inte får vara längre) så sticker hon i 5-10 min åt gången och kommer tillbaka helt utmattad och är hon kopplad så blir hon så otroligt blockerad, jag får ingen kontakt med henne alls. Hon blir så stressad när hon inte kan springa efter spåret och drar som en tok, gnäller, skäller osv.

I allt detta så har jag även utvecklat en kärlek till agility, det är det jag vill syssla med, men hunden tycker inte alltid att det är så kul. Vi vill helt olika saker, jag och vovven. Men jag älskar henne över allt annat fast jag tror att hon skulle vara lyckligare om hon fick göra detta istället, att jaga/spåra alltså. Jag kan ingenting om jakt men jag förstår att hon kanske inte skulle bli en särskilt bra jakthund, iom att hon är blandras. Men jag har fått en del erbjudanden av jägare som träffar henne, som vill köpa eller låna henne av mig. Detta är ju såklart ingen garanti för att hon skulle bli bra men det säger ju något tycker jag.

Så vad tycker ni? Är det rättvist att lägga massa tid och pengar (på instruktörer, för vi kan inte fixa det själva) på att träna detta eller är det orättvist mot både henne och mig? Vad hade ni gjort? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Jag är så himla kluven, vad gör man? Jag älskar henne så mycket men kanske räcker det inte :cry: Hjälp uppskattas något enormt.
 
Känner du ingen som jagar och som kanske kan använda henne till det?
Åtminstone testa och se om hon fungerar i skogen.
 
Känner du ingen som jagar och som kanske kan använda henne till det?
Åtminstone testa och se om hon fungerar i skogen.

Jag har ett par bekanta som visat stort intresse men då uppfyller de inte min krav som hundägare... Jag vill inte att hon ska sitta i en hundgård hela sitt liv. Det finns en person som i princip är beredd att sno henne av mig men hans hundar bor mer eller mindre i hundgården :(
 
Jag har ett par bekanta som visat stort intresse men då uppfyller de inte min krav som hundägare... Jag vill inte att hon ska sitta i en hundgård hela sitt liv. Det finns en person som i princip är beredd att sno henne av mig men hans hundar bor mer eller mindre i hundgården :(

Dom bor inte i närheten så att du kan lämna henne där/att dom kan hämta henne inför jakt? :)
 
Jag har ett par bekanta som visat stort intresse men då uppfyller de inte min krav som hundägare... Jag vill inte att hon ska sitta i en hundgård hela sitt liv. Det finns en person som i princip är beredd att sno henne av mig men hans hundar bor mer eller mindre i hundgården :(
Du behöver ju inte ge upp ägandet bara för att du lånar ut hunden till jakt. Det är inte helt ovanligt att folk lånar jakthundar där ägaren inte jagar av någon anledning.
 
Det är tyvärr inte lätt att stå med en hund man inte har resurser att hålla nöjd. Därav alla upprörda röster här när folk vill skaffa/skaffar hundar de inte klarar av.

Det finns inga enkla lösningar, alla kräver uppoffringar.

1: Avliva hunden.
2: Sälj hunden till nån som kan ge den vad den behöver
3: Låna ut den till nån som kan testa den/använda den till jakt
4. Ställ om och ställ in dig på att ändra din tillvaro så att du kan ge hunden vad den behöver.
 
Jag tycker det låter som en god ide att testa hunden som jakthund. Du kan till och med lägga ut en annons på valfri sida, att du önskar testa hunden som jakthund men själv inte har kunskapen. Kanske vill någon låna henne några dagar i veckan under jaktsäsongen. För faktum är att det enklaste sättet att få en jakthund nöjd är att låta den jaga!

Till en början kan du låta henne spåra mer och svårare. Lägg spår med enbart klöv (Inget blod) och utmana hunden rejält med svårigheter och liggtid, gärna två spår i veckan men den här årstiden kanske det är mer realistiskt att låta henne spåra på helgen.
 
Dom bor inte i närheten så att du kan lämna henne där/att dom kan hämta henne inför jakt? :)

Du behöver ju inte ge upp ägandet bara för att du lånar ut hunden till jakt. Det är inte helt ovanligt att folk lånar jakthundar där ägaren inte jagar av någon anledning.

Personen bor ca 3½ h bort, vilket inte är så långt om hon ska vara där hela jaktsäsongen men ingen sträcka man kör några gånger i veckan. Tror jag.. Men det är ju sant, jag kan ju låna ut henne :)


Det är tyvärr inte lätt att stå med en hund man inte har resurser att hålla nöjd. Därav alla upprörda röster här när folk vill skaffa/skaffar hundar de inte klarar av.

Det finns inga enkla lösningar, alla kräver uppoffringar.

1: Avliva hunden.
2: Sälj hunden till nån som kan ge den vad den behöver
3: Låna ut den till nån som kan testa den/använda den till jakt
4. Ställ om och ställ in dig på att ändra din tillvaro så att du kan ge hunden vad den behöver.

Tro mig, jag är så smärtsamt medveten om att det blev fel och jag fick lära mig den hårda vägen. Men jag kan inte förändra vad som redan är gjort, utan bara försöka göra det bästa av situationen. Jag kommer ALDRIG skaffa en ras/hund som jag inte 100% vet att jag klarar av framöver.



Jag tycker det låter som en god ide att testa hunden som jakthund. Du kan till och med lägga ut en annons på valfri sida, att du önskar testa hunden som jakthund men själv inte har kunskapen. Kanske vill någon låna henne några dagar i veckan under jaktsäsongen. För faktum är att det enklaste sättet att få en jakthund nöjd är att låta den jaga!

Till en början kan du låta henne spåra mer och svårare. Lägg spår med enbart klöv (Inget blod) och utmana hunden rejält med svårigheter och liggtid, gärna två spår i veckan men den här årstiden kanske det är mer realistiskt att låta henne spåra på helgen.

Är det blocket som gäller då eller finns det några bättre sidor? Jag har ju som sagt en del intresserade men det allra bästa hade ju varit om jag hittar någon som bor närmare.. Vi har bara gått en nybörjarkurs i viltspår så jag kan inte så mycket, kan man lägga spår på vintern?
 
Absolut, blocket är ett bra alternativ så länge du är tydlig med att hunden inte är injagad och troligtvis kommer kräva mycket tid i skogen.

Du kan spåra året om! Är det mycket snö kan du med fördel hålla dig till upptrampade stigar och plogade ytor.
 
Jag sålde min första hund, en border collie, hon hade väldigt mycket energi och gick inte att valla med pga. stress och att hon lämnade öronen utanför fårhagen (eller fållan) och körde sitt eget race. Jag försökte aktivera henne med annat så mycket jag hann men jag gick gymnasiet och skolan tog mycket tid och den aktivering jag erbjöd henne räckte inte, så jag bestämde mig för att sälja henne vidare till någon som kunde ge henne all den tid och aktivering hon behövde. Ett väldigt tufft beslut, för jag älskade den hunden, men hon fick verkligen det ultimata livet, för henne, sedan hon flyttat från mig.
Nu har jag sedan några år tillbaka en helt annan ras som passar mig som handen i handsken, både i fråga om temperament, aktiveringsnivå och för de aktiviteter jag vill satsa på.
 
Nu ska jag vara tråkig men tror inte din hund skulle fungera som jakthund som löshund på älg iallafall, du skriver att hon inte är borta mer än 5 till 10 min vilket är mycket kort tid under jakt om det inte handlar om en hund under året.

Viltspår på nybörjar nivå är på tok för enkelt för en hund som är hälften jakthund, börja med att lägga spåren över vägar, korsa vilt stigat, över bäckar och bergshällar mm så hunden får börja tänka.
 
Nu ska jag vara tråkig men tror inte din hund skulle fungera som jakthund som löshund på älg iallafall, du skriver att hon inte är borta mer än 5 till 10 min vilket är mycket kort tid under jakt om det inte handlar om en hund under året.

Viltspår på nybörjar nivå är på tok för enkelt för en hund som är hälften jakthund, börja med att lägga spåren över vägar, korsa vilt stigat, över bäckar och bergshällar mm så hunden får börja tänka.
Även jakthundar måste ju tränas till att förstå vad de ska göra. De har varken bättre luktsinne än andra raser eller föds med kunskapen om hur de ska arbeta på ett effektivt sätt.

Så även jakthundar ska börja spåra på enkel nivå för att gradvis öka svårighetsgraden. Kan inte tänka mig att de gör kompletta långa arbeten från dag ett heller.
 
Jag hade nog annonserat i någon av jakttidningarna eller på svenskjakt.se :)
Jag hade absolut övervägt att låna ut hunden, åtminstone över jaktsäsongen.
I vissa fall kan jag t om tänka mig att en hund som får stå i hundgård i veckorna (och naturligtvis rastas utanför enligt regler osv), men får jaga 2-3 dagar i veckan kanske mår bättre än en hund som går med mängder av energi och jaktlust som den inte får utlopp för.
Ett hundgårdsliv är inte särskilt rockigt, men det finns sämre alternativ så att säga. *hukar mig lite*

Vad är det för raser i hunden?
 
Jag hade nog annonserat i någon av jakttidningarna eller på svenskjakt.se :)
Jag hade absolut övervägt att låna ut hunden, åtminstone över jaktsäsongen.
I vissa fall kan jag t om tänka mig att en hund som får stå i hundgård i veckorna (och naturligtvis rastas utanför enligt regler osv), men får jaga 2-3 dagar i veckan kanske mår bättre än en hund som går med mängder av energi och jaktlust som den inte får utlopp för.
Ett hundgårdsliv är inte särskilt rockigt, men det finns sämre alternativ så att säga. *hukar mig lite*

Vad är det för raser i hunden?

Håller faktiskt med här. När jag var barn hade vi en border collie, och när hon inte var med pappa ute i markerna hos djuren, eller med oss på gården, så var hon i sin hundgård. Det var inget hon verkade lida av ö.h.t utan låg mest och sov i sitt hundhus och väntade tålmodigt. Var aldrig några problem att få in henne, hon gick in självmant. Min erfarenhet är således att det nog ofta är så att hundgården inte blir hemsk för hunden förrän den inte ha något att se fram emot, eller när den används som straff. Vår gamla border collie visste att hon inte skulle vara där "för alltid" utan att hon får komma ut och vara med oss igen om en stund. Det är mycket "vana" bakom det hela. Sen är det klart att vissa hundar inte funkar att ha i hundgård av olika anledningar, men jag tycker inte man automatiskt ska välja bort ett potentiellt jättetrevligt hem där hunden får precis vad den behöver, bara för att dem råkar ha hundarna i hundgård mer än vad dem har dem i soffan.
 
Jag hade nog annonserat i någon av jakttidningarna eller på svenskjakt.se :)
Jag hade absolut övervägt att låna ut hunden, åtminstone över jaktsäsongen.
I vissa fall kan jag t om tänka mig att en hund som får stå i hundgård i veckorna (och naturligtvis rastas utanför enligt regler osv), men får jaga 2-3 dagar i veckan kanske mår bättre än en hund som går med mängder av energi och jaktlust som den inte får utlopp för.
Ett hundgårdsliv är inte särskilt rockigt, men det finns sämre alternativ så att säga. *hukar mig lite*

Vad är det för raser i hunden?

Nej absolut, jag har ingenting emot hundgårdar om de används på rätt sätt men denna person har två jakthundar varav en är "jobbig" så då sätter de ut henne i hundgården och så står hon där och skäller konstant. Jag tror inte hon är nöjd. Östsibirsk lajka, border collie och malinois är hon (jag vet, inte konstigt att det går som det går).

Jag måste dock påpeka att jag upplever henne inte som understimulerad, vi går mycket långa promenader och tränar agility, tricks, och tills nyligen, spår. När vi är ute där det inte finns mycket vilt så sköter hon sig bra, men får hon upp ett spår så går det liksom inte att stoppa henne. Så numera är hon bara lös när vi aktivt tränar något, annars är det lina som gäller.

Tack för alla svar, jag läser och tar till mig allt. Just nu lutar det åt att låta något prova jaga med henne så får vi se sen. Och juste, jag har ingen aning om hon skulle bli en bra jakthund, jag kan ingenting om jakt. Men det vet jag ju inte innan en jägare testat. Jag hade inte övervägt att låna ut henne till jakt om inte rätt många jägare påpekat att hon skulle bli en bra jakthund :)
 
Jag tycker också det låter som en bra idé att annonsera/låna ut hunden och låta henne testa på att jaga.
Det är väl inget som säger att hon inte kan bli en lämplig jakthund för att hon är borta 5-10 min i dagsläget? För TS skull är det skönt att hon inte dragit iväg på längre rundor än så. Att hon är blandras tycker inte jag spelar någon roll, det finns många jakthundskorsningar som är duktiga på att jaga. Dock kan man fråga sig vad hon jagar för något när hon drar sina rundor? Vet du om det jagas något med hennes syskon?

Min sambo köpte sig en jakthund förra sommaren, en tax och det är första gången jag lever med någonting annat än sällskapshundar. Det gick knackigt i början av injagningen innan han kom på vad det handlade om och ett par veckor senare har har drevtider på över en timme. De måste få chans att komma på vad det är de ska göra, precis som med all annan inlärning.
Taxen lever för jakt och blir ganska jobbig att umgås med om han inte släpps regelbundet. Han är jättetrevlig, men kräver betydligt mer än gemene sällskapshund. Jag tycker du ska undersöka möjligheterna att testa jakt med din hund, kanske får du ett nytt intresse på vägen? Det är väldigt kul att se dem i arbete och låta dem göra det de är avlade för.
 
Dock kan man fråga sig vad hon jagar för något när hon drar sina rundor? Vet du om det jagas något med hennes syskon?

Jag vet inte vad hon jagar. Vi har ett ställa dit vi brukade åka och busa, springa och gå långa rundor men det är mycket ren, älg, hare där så det går inte längre..

Hennes kullsyskon vet jag inte om de jagar men kombinationen har gjorts innan också och "uppfödaren" sa i alla fall att några av de tidigare valparna blev duktiga jakthundar och en jobbar som tjänstehund (?). Hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 758
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 617
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 546
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp