Nedklippta pälsraser

Winni

Trådstartare
Vad tycker ni om att vissa hundar klipps ned helt eller får annan "frisyr" än de vanligtvis har? Är det mer ok att hålla vissa raser nedklippta?

En pudel som är helt snaggad höjer inte folk direkt blicken för, men hur är det med t ex shih tzu, bearded collie, briard, tibetansk terrier eller bedlington terrier för att nämna några?

Skulle vara spännande att höra vad ni tycker?
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tycker det är bättre att klippa ned än att missköta en päls. En misskött päls kan göra ont, vara ohygienisk osv för hunden och för mig är prio ett att hunden mår bra. Många klipper ner afghaner när dom börjar bli gamla för att hunden ska slippa all pälsvård det innebär att vara fullpälsad.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tycker inte att det är optimalt, då man ofta sabbar pälsen genom att klippa ner det. Dock klipper vi familjens pom på sommaren, då han efter kastreringen fick ENORM päls, och helt enkelt inte mår bra under sommarhalvåret. Han är en aktiv hund, håller jämna steg motionsmässigt som Aussien och tävlar aktivt agility klass 2, men i värmen och pälsen vill han ingenting.


Med päls, innan kastrering, nu har han nästan dubbelt upp:crazy:

DSC_0216.jpg



Sommarfrisyr:

DSC_0145.jpg



Halvlångt:

DSC_0144.jpg



Tyvärr relusterar detta i att pälsen blir ännu sämre (ullig och med sämre "skydd"), men vi anser ändå att detta är bästa alternativet. Har aldrig upplevt att han haft problem av pälsen förutom på sommaren.

Sen tycker jag absolut inte att man ska klippa en långpälsad hund bara för att den tycker det är jobbigt när det är som varmast mitt i sommaren. Skulle aldrig få för mig att klippa ner min jappe, som har en bra och fungerande päls (trots kastrering;)), men pommen har jobbigt april - september.

Vill man ställa ut är det väl inte heller någon bra idé, då det kan ta lång tid för pälsen att återhämta sig. Detta är dock inte aktuellt med pommen (kasterarad krypt, 28 :eek: cm hög, underbett, tappade tänder, osv osv:angel:
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Oftast är det skitfult.
Min tibetanska terrier är väldigt vacker i lång päls.

Men det är inte värt besväret. Finns det vatten så ligger han i det, ju dyigare och skitigare destå bättre. Efter lerinpackningen så rullar han sig i sand,barr eller skit.
grilltraff7.JPG
från www.drakera.se
p1010063.jpg

Enough said liksom
Inte tycker han om att bli borstad heller.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

En sak är säker och det är att det borde vara halshuggning på att klippa pudlar! Pudlar ska ha frisyr, punkt slut!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Självklart är det okej att ha en hund kortklippt eller annan frisyr än vanligt.
En hund lider inte av att ha kort päls (annat från extrem kyla), men lång päls kan bli mycket besvär om man missköter den.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Han ser ju ut som en katt ju :D

DSC_0145.jpg


Min mormor hade alltid yorkies, hon klippte ner dom för hon gick mycket ute i skogen, och dom blev underbart söta...såg ut som valpar :love:
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Därmed inte sagt att jag tror att en nerklippt hund på något sätt skulle lida av det. Snarare tror jag isf att den pälsvård och utkamning av tovor de extremt pälsade raserna (som vi kloka människor avlat fram :grin:) måste utsättas för riskerar att vara plågsam (för att då inte tala om hur plågsamt det måste vara om nämnda päls inte tas om hand alls :crazy:).
 
Sv: Nedklippta pälsraser

En sak är säker och det är att det borde vara halshuggning på att klippa pudlar! Pudlar ska ha frisyr, punkt slut!

Och jag tycker tvärtom, fy satan vad showklippta pudlar är fula! De är allra finast när de är nedklippta och faktiskt ser ut som HUNDAR, inte som nå slags cirkusdjur...
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Givetvis ska man klippa ner pälsen på sina hundar om det inte är praktiskt möjligt att ha den som den var. Hundens välmående ska alltid komma före utseende och rasstandard, i alla fall enligt mitt tycke.

Vi klipper vår Pomeranian varje år. Och jag hör till dem som tycker att hans päls aldrig varit så fin som efter. Han används inte i avel och blir mycket piggare och smidigare utan allt hår. Vi är aktiva och han följer mycket med i skog,fjäll och mark. Det är omöjligt för han med all den pälsen som han egentligen har. Hunden är viktigast!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

..Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ ....

Livet förändras ju även för hundar med mycket päls. De används t ex inte till avel längre. Eller så gör man som våran lilla familj - flyttar till fjället och skogen i de Norska landskapet. Det är stört omöjligt att ha pälsklädda hundar här av en Pomeranians karaktär.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Huvudsaken är att man sköter om sin hund!
Hade vår dvärgpudel fullpälsad första året. Nu mer ner klipp i kort enkel vardags frissyr. På sommaren mycket kort så hon torkar efter bad och inte blir så varm. Hon gillar inte tovutredning eller att matte plockar barr i timmar efter skogs promenaden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 857
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 739
Senast: Tiger tok
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 598
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp