Bukefalos 28 år!

Nedklippta pälsraser

Sv: Nedklippta pälsraser

Livet förändras ju även för hundar med mycket päls. De används t ex inte till avel längre. Eller så gör man som våran lilla familj - flyttar till fjället och skogen i de Norska landskapet. Det är stört omöjligt att ha pälsklädda hundar här av en Pomeranians karaktär.

Ja, så kan det självklart vara :idea:.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Därmed inte sagt att jag tror att en nerklippt hund på något sätt skulle lida av det. Snarare tror jag isf att den pälsvård och utkamning av tovor de extremt pälsade raserna (som vi kloka människor avlat fram :grin:) måste utsättas för riskerar att vara plågsam (för att då inte tala om hur plågsamt det måste vara om nämnda päls inte tas om hand alls :crazy:).

I rasens hemland blir pälsen aldrig så lång som de som ställer ut tibbar vill ha. De klipps nån gång om året, samtidigt som fåren och pälsen slits rejält ändå. Men plockar man hem en sådan hund och håller på och sköter den noga så blir den lång.
Min gräns går när pälsen hindrar hunden från att bete sig som en hund och njuta av hundnöjen. Trots att jag la nån timmes pälsvård om dan på honom när han var i tovåldern så råkade han ut för värmeexem efter en utflykt, då var vi ute i flera timmar. Enda sättet att undvika det vore att inte tillåta honom att bada eller bli blöt på andra sätt. Går ju inte att ha med fön om man sover i tält. Det är inget liv för en badgris!Jag hoppas att min lillas päls blir lättare nu när han börjar få vuxenpäls, för i tovåldern så hinner de tova ihop igen i framänden när man nåt till bakänden...

Jag har en känsla att man nog lätt ransonerar lerbaden och barrrullande om man har en sån här hund
http://www.kyang.net/bilder/foppa/foppa-kopia.jpg
foppa-kopia.jpg
Det är alltså inte min hund på bilden *s*
Tänk att många som stälelr ut har ett helt gäng sådana där hemma!
 
Senast ändrad:
Sv: Nedklippta pälsraser


Då skulle du se när han hoppade ner i ett ruttet lerhål. Jag försökte doppa honom i en bäck efteråt men han var trots det täckt i dreads skapade av stinkande gjyttja. Och vi skulle åka hem i kompisens bil...

Ska se om jag har någon bild på när han har mycket päls och är ren... Det här är faktiskt tagit ett par timmar efter bilden när han är i dypölen i ett tidigare inlägg
p1010050.jpg
Det ser bra ut på ytan men luktar skunk och värmen och fukten var ingen hit skulle det visa sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Nedklippta pälsraser

mammaskamera117.jpg

papafestsk014.jpg

ute-023.jpg


ute-036.jpg

ute-023.jpg
ceasar7.jpg
ceeasarbildspel2.jpg
mini035.jpg


Blandade bilder och pälslängd. Hunskrället har dessutom bytt färg från det att jag köpte honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag hade en Schapendoes som jag efter några år började klippa ner.
Lång päls och hund som älskade att rulla sig och gnussa in ljung och gransris,
det blev lite överkurs att reda ut varje dag till slut. :o

Vintertid fick det växa ut.
Men han blev väldiugt yschig varje gång han blev av med pälsen.
Däremot blev han mer eller mindre irriterad runt snoppen efter klippningen.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Nog för att det finns många raser, men kollar man sällskapsgruppen där t ex Lhasa, Shih och Bichon är ganska lika till sättet så är alla de långhåriga. Jag älskar Shih-Tzus, är uppväxt med dem och kommer nog alltid att ha minst en i huset. Däremot vill jag inte ställa ut eller avla just den rasen, därför är mina nerklippta. Det är fortfarande samma underbara ras, och jag kan inte tänka mig någon av de korthåriga i sällskapsgruppen som "byte".

Så fort våra blev pensionerade eller inte passade på utställningar så blev de nedklippta.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Kanske för att man är mer intresserad av hundens egenskaper och personlighet än dess vackra lockar?
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Pudlar är skitfula i frisyr så de ska absolut vara nedklippta. Det är inga barbiedockor.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Pudlar är skitfula i frisyr så de ska absolut vara nedklippta. Det är inga barbiedockor.

Nej, det är snygga hundar helt enkelt :love:

Tänk att först strutta runt på stan med en sån här tjusig sak, och sedan dra till klubben och träna. Fräckt! Tyvärr inte hundra procent min kopp te mentalt, då hade jag redan haft en.

stor_pudel_graffiti_ransat.jpg


Refererar inte pälsen/frillan ett dugg till barbiedockor, däremot är det kanske lite babianlikt? :D
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Oland-008.jpg


Den här frisyren förstår jag dock inte, varför har man såna bollar? Och varför klipps dom så superkort på övriga delar av kroppen?
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Bollarna behöll man för att skydda kroppens mer vitala delar när hunden apporterade i vatten. Bollarna på ryggen skyddar njurar och den stora där fram lungor, hjärta osv. Det är så jag har fått förklarat för mig! :)
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jo det har jag också,men om man tex klipper ner en pudel så som de flesta i tråden verkar föredra ligger ju ändå pälslängden på kanske 1-2 cm. Varför är pudeln (den vita) på bilden så snaggad att det nästan ser ut som att man rakat den med lödder och hyvel? Varför göra just bollar av pälsen, och vad gör isåfall bollarna på svanstippen och ovanför tassarna för nytta? Vad för nytta gör lejonklippningen på den svarta storpudeln?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 215
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 824
Senast: Tiger tok
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 704
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 791
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp