Nekad intensivvård

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Du frågade hur stor chans en i övrigt hyfsat frisk 70-80 åring har att klara intensivvård och den bästa uppskattningen jag har är de data SIR redovisar, det är mycket möjligt det finns bättre data men det är det jag känner till och kan bidra med. I deras register kan du förutom ålder välja ut period och region så hur och om det skiljer sig mellan olika sjukvårdsregioner går kanske att se.
Men man ska inte tolka registerdata som lekman. Vad det här säger vet ingen av oss egentligen något om.

Jag antar att det var Alexandra_W du tänkte svara på?
Jag antog hela tiden att plats=lokal, personal och material eftersom socialstyrelsen sagt så och påpekade det också längre ned. Så då tyckte jag det var konstigt att säga att det finns fler platser om det ej skulle finnas bemanning.

Njae, jag hade inte behövt citera någon egentligen men ursäkta om jag citerade fel. :)

Enligt dessa tipsare som SVT skriver om så skulle det vara pga (befarad kommande) platsbrist. Inte pga ordinarie medicinska prioriteringar.

"5 april: Tipsarna från Capio S:t Görans sjukhus skriver att de är oroade över hur covidpatienter selekteras till respiratorvård inom Region Stockholm.

”Vi har vid upprepade tillfällen upplevt att de patienter som bedöms kunna behöva respiratorvård under lång tid (t.ex. ett par veckor), nekas intensivvård med argumentet att en yngre patient med bättre prognos kan komma att behöva platsen om några dagar, när intensivvårdsplatserna i regionen tar slut”, står det bland annat.

De menar att minst två sjukhus agerat som om de vore i katastrofläge trots att det finns IVA-platser kvar."
Och min erfarenhet är att liknande tips skulle komma oavsett om det är sant eller inte. Det ligger i sakens natur att folk har olika bedömningar, olika upplevelser och sen finns det de som vill ha sitt "moment of fame". Därför föredrar jag att man kollar vad som finns bakom siffrorna istället för att dra slutsatser utifrån några diagram oxh gissningar.

Ställ frågan till dig själv i stället vad du vill med inlägget ovan. Du staplar lösryckta spekulationer och underliga slutsatser utan värde i syfte att förstöra en vettig diskussion.

Det diagrammet visar är att läkarna som arbetar på dessa intensivvårdsavdelningar gjort bedömningen att en betydande andel sjuka i Covid-19 i åldersgruppen 70-79 år har en rimlig chans att klara sig med hjälp av intensivvård. Det är fakta och det är svaret jag gav på @Alexandra_W :s fråga.
Enligt ditt visade diagram.
Att bara 11 av 122 vårdtillfällen är 80+ drar du slutsatsen att 80+ inte får vård.
Att bara 44 av 122 vårdtillfällen är kvinnor drar du inte motsvarande slutsats.
Därför att?

Jag undrar ärligt hur du resonerar så det vore superintressant att höra.

Enligt ditt visade diagram.
Att bara 11 av 122 vårdtillfällen är 80+ drar du slutsatsen att 80+ inte får vård.
Att bara 44 av 122 vårdtillfällen är kvinnor drar du inte motsvarande slutsats.
Därför att?

Jag undrar ärligt hur du resonerar så det vore superintressant att höra.
Varifrån får du att jag dragit de slutsatser du påstår ovan? Eftersom jag inte gjort det är det direkt falskt. Och jag frågar faktiskt ärligt varför tror du att skulle jag bry mig om att svara på sådant?

Vissa regioner har drabbats betydligt mildare än vad de räknat med har överkapacitet. Nu vet jag inte om det redan görs men jag kan se som alternativ att man flyttar kvalificerad IVA personal därifrån till platser där trycket är hårt, tex Stockholm.
Här i Dalarna flyttar man patienter till bl a Sundsvall. Inte för att det är brist på platser än, utan för att sprida ut arbetsbördan. Sjukhus som står beredda, men inte har patienter än får "låna" härifrån.
Väldigt bra tänk tycker jag, att hjälpas åt nu mellan regionerna

Varifrån får du att jag dragit de slutsatser du påstår ovan? Eftersom jag inte gjort det är det direkt falskt. Och jag frågar faktiskt ärligt varför tror du att skulle jag bry mig om att svara på sådant?
Har du inte skrivit att ditt visade diagram är fakta på att 80+ inte får vård? 🤔

Jag tror i princip alla i övrigt hyfsat friska 70-80 åringar skulle läggas in om det finns tillräckliga resurser, men det är en fråga som har många parametrar. Bästa svaret jag kan ge är visa SIR:s data över fördelningen för vilka åldersgrupper som intensivvårdats för Covid-19 i södra och sydöstra sjukvårdsregionen under de senaste veckorna:

Visa bifogad fil 49548
Men du, det där är en graf över "vårdtillfällen", dessutom lossbruten ur sitt sammanhang.

Den har ju inte ens som rubrik "Intensivvård".

Så det går inte att dra några slutsatser om något alls av det stapeldiagrammet.

Den här konversationen känns minst sagt underlig. Har JAG skrivit att diagrammet jag visade är fakta på att 80+ inte får vård? Eller skojar du med mig?
Det är ju det din argumentation gått ut på i flera veckor. Om det inte är det du försöker säga får du formulera dig helt annorlunda för det exakt det de flesta av oss läser in i inläggen.
Vad försöker du säga om det inte är detta?

Den här konversationen känns minst sagt underlig. Har JAG skrivit att diagrammet jag visade är fakta på att 80+ inte får vård? Var då?
Ok, du har alltså inte skrivit att 80+ inte får vård.
Vad diskuterar vi då? Det är väl det tråden handlar om, bortprioriteringar i vården av 80+? Där har jag uppfattat det som att du argumenterar för att det sker, genom att visa diagram med låga staplar för just 80+. Om jag missuppfattat vad du försökt visa med dessa får du jättegärna utveckla det då jag tycker ämnet är intressant.

Det är ju det din argumentation gått ut på i flera veckor. Om det inte är det du försöker säga får du formulera dig helt annorlunda för det exakt det de flesta av oss läser in i inläggen.
Vad försöker du säga om det inte är detta?
Jag undrar faktiskt om ni är seriösa nu? Min kommentar till diagrammet var att det visar att personer i ålder 70-79 år tas in för intensivvård och ni hävdar att det betyder att jag skrivit att diagrammet visar att 80+ inte får vård? Alltså liiite högre nivå av läsförståelse förväntar jag mig när jag skriver något.

Den här konversationen känns minst sagt underlig. Har JAG skrivit att diagrammet jag visade är fakta på att 80+ inte får vård? Eller skojar du med mig?
Lite citat från dig. Ja jag är helt övertygad om att du gång på gång skrivit att 80+ inte får vård bara i den här tråden och det finns massor av exempel även i andra trådar
Det gäller inte i hela landet utan i Stockholmsområdet och även företrädare för läkarorganisationen SFAI, Svensk förening för anestesi och intensivvård har gått ut med samma som i DN-artikeln. Går du in och tittar på data i SIR, Svenska intensivvårdsregistret ser du att fördelningen över vilka åldersgrupper som tas in för intensivvård nu ser helt annorlunda ut i Stockholm än i t.ex. södra Sverige och samma i jämförelse med Stockholmsområdet för en månad sedan. Jag kan inte se någon annan anledningen som skulle kunna förklara den skillnaden i data som SIR:s register redovisar och som bekräftar det som stod i DN.
Jag tror inte att de äldre, främst 80+ och en del 70-80 som enligt SIR:s data verkar prioriteras bort i Stockholm flyttas till andra län, åtminstone inte i någon större utsträckning.

Kan lägga till att jag har förståelse för att det i nuvarande läge kan behöva prioriteras vilka som skall intensivvårdas, men det är en väldigt allvarlig sak och det måste finnas en öppenhet för hur och när besluten tas.
Jag tror i princip alla i övrigt hyfsat friska 70-80 åringar skulle läggas in om det finns tillräckliga resurser, men det är en fråga som har många parametrar. Bästa svaret jag kan ge är visa SIR:s data över fördelningen för vilka åldersgrupper som intensivvårdats för Covid-19 i södra och sydöstra sjukvårdsregionen under de senaste veckorna:

Visa bifogad fil 49548

Jag undrar faktiskt om ni är seriösa nu? Min kommentar till diagrammet var att det visar att personer i ålder 70-79 år tas in för intensivvård och ni hävdar att det betyder att jag skrivit att diagrammet visar att 80+ inte får vård? Alltså liiite högre nivå av läsförståelse förväntar jag mig när jag skriver något.
Fast du vi läser lite fler inlägg än det sista du skriver och glömmer inte allt mellan inläggen.

Lite citat från dig. Ja jag är helt övertygad om att du gång på gång skrivit att 80+ inte får vård bara i den här tråden och det finns massor av exempel även i andra trådar
Då är vi inne på området läsförståelse igen. Frågan det gällde nu var SIR:s diagram för södra och sydöstra sjukvårdsregionen som jag lade in på förra sidan vilket jag också tydligt skrev . Ställer man en fråga på det kan man inte hänvisa till vad jag skrivit om andra diagram för Stockholmsregionen. Det funkar liksom inte så.

Går du tillbaka och läser så ser du att jag med diagrammet försökte ge ett svar på frågan från @Alexandra_W om huruvida hyfsat friska 70-80-åringar klarar intensivvård eller ej. Men nu får det här sidospåret räcka för min del.
Fast diagrammet säger absolut inget om huruvida någon klarar intensivvård, bara att de får det.

Om många missuppfattar dig så kan man i och för sig trycka på att de har dålig läsförståelse, men om du nu tror att vi är så usla på det området kanske du får uttrycka dig på ett klarare vis så vi som inte hänger med i dina tankegångar kan hänga med. Det är mycket mer effektivt än att skylla på mottagaren av budskapet.

Sen oavsett vad du vill framföra med diagram så är det viktigt att se till att diagrammet verkligen visar vad du påstår.

Då är vi inne på området läsförståelse igen. Frågan det gällde nu var SIR:s diagram för södra och sydöstra sjukvårdsregionen som jag lade in på förra sidan vilket jag också tydligt skrev . Ställer man en fråga på det kan man inte hänvisa till vad jag skrivit om andra diagram för Stockholmsregionen. Det funkar liksom inte så.
Kan du inte bara förtydliga lite vad du menade att diagrammet skulle visa på? Det måste vara något steg i ditt resonemang som jag också missar.
Varför urvalet av Sydsverige om det inte är menat att ställas mot något annat (riket? annan region?)

Menar du att du diskuterar ett antal olika saker i den här tråden som handlar om samma sak men inte har någon inbördes koppling till varandra? Om så är fallet så blir dina inlägg totalt obegripliga

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 436
Senast: Cambrie
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 978
Senast: Jenka
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 939
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –... 30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 808
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?