NH, behövs inte alltid eller?

vadå NH behövs inte det finns bara ett sätt att hantera hästar eller djur i överhuvudtaget och det är på deras språk vilket vi har kallat NH!
Att försöka få djur att förstå hur vi funkar och hur vi tänker går inte utan vi får lära oss om dom och jobba utefter det!
 
Djur vet mer än väl hur vi funkar o tänker...jag skulle vilja påstå att det är fifty/fifty angående det
dom lär sig att anpassa sig efter oss människor mer än vi anpassar oss efter dom, iannat fall skulle det inte gå att få dom tama övht.
 
Nja det vill jag inte hålla med om att hästar vet hur vi funkar.
Eftersom vi människor inte ens vet det ibland :D
En häst vet inte ex vad hämd är vilket vi människor gör.
Om en ny hingst tar över en flock kan den ha ihjäl dom nya fölen som inte är hans stoet försöker så klart hjälpa sitt föl men kommeer snart i brunst och är då villig att para sig med den hingst som nyss hade ihjäl hennes föl.

Så funkar hästar vi människor funkar inte så skulle jag ha ett barn och min nya kille skulle ha ihjäl mitt barn skulle jag knappast vilja "para" mig med han efter det utan snarare ha ihjäl han (hämnas).
Du kan försöka lära en häst att tänka som vi att lära sig att hämnas och att vara långsint men du kommer bli besviken när du kommer på att det inte går!

Utan vi människor måste lära oss att tänka som hästar att hämd och tjurighet inte finns om en häst slänger av dig och hoppar och skuttar kan man inte bli arg och börja gapa och skrika på sin häst.. DET är människans språk inte hästens!!
 
...jag menar ju att hästen scannar av oss och våran status hundra ggr bättre än vad vi gör med dom...dom ser DIREKT om du är nån att lita på, dom VET när dom varit "dumma"...men därifrån till att gapa o slå är ett långt kliv
Hämnd FINNS i hästar liv...jag har sett mer än en gång hästar som gaddat ihop sig mot en annan häst....hästar och djur övht är ena elaka stycken i sin natur....men dom vet oftast att inte vi innebär ett hot för dom, MEN OM vi skulle göra det så kommer vi förmodligen råka ut för det...vilket det är med bett o slag eller istadighet från hästens sida....du kan ALDRIF fejka ett ledarskap....det har du....eller så har du det inte...detta vet djuren, och en del är såpass hygglo att dom låter människan hållas ändå, andra är mindre hyggliga och då får du problem.
 
NH hit och NH dit...
Jag är "uppfostrad" traditionellt och har aldrig läst eller brytt mig särskilt mycket om att ta reda på hur NH fungerar. Däremot har jag en stallkamrat som är superduktig och ägnar sig mycket åt det.

Skiljer sig vår hästhantering åt? Inte mycket. Vi har precis samma grundinställning till häst, ställer samma krav och ger samma rättigheter och är precis lika vettiga båda två. Hon tar det visserligen ett steg längre än vad jag gör och tränar medvetet, medan jag "bara" ägnar mig åt situationer som uppstår i vardagen.

Jag kallar det sunt förnuft och god hästhantering. Egentligen är det väl NH när jag hanterar min häst också, jag försöker ju jobba efter hästens förutsättningar och funktion.

Man kan väl säga såhär: Det finns NH och det finns NH.

Dels finns det sunt förnuft och vettig hantering, vilket många ägnar sig åt utan att man är medveten om att man kan kalla det NH.

Sedan finns det de som kallar sig utövare av NH, men som inte ägnar sig åt vettig hästhållning.
 
det är inte HÄMD dom hästarna sysslar med utan det kan vara så att det är en skimmel eller en vek individ bara. Och en sådan häst kan innebära döden för dom andra hästarna och dom stöter ut den svaga hästen. Varje dag är en kamp mot överlevad hos en häst odm starka överlever dom svaga dör. Det är vi människor som kommer in och räddar dom svaga"dom mobbade hästarna" vi sätter in dom i en annan hage så den hästen få gå själv!
Hästvärden är långt ifrån snäll!

och jo en häst känner på en gång om du är sur ledsen ocg det signalerar osäkerhet till hästen du som ledare är inte trygg just nu och då testar hästen dig.Som man brukar säga att en häst aaaalltid ska jävlas när man är på dåligt humör...konstigt??? NÄÄ=)
 
egentligen har jag ingen lut att tjata, men har du verkligen aldrig sett en häst som har förpestat en hel flock under långa perioder??? tillslut så samlar sig flocken och sparkar skiten ur den hästen för dom blir bara nöjda på den.....har den TUR och överlever så KANSKE den får komma in i flocken igen..
Jag vet inte hur lång och hur mycket erfarenheter du har av hästar, hur mycket du sett eller läst....men i det verkliga livet finns alla sorters hästar, precis som hos oss människor.
 
Så du påstår att jag inte kan hästar bara för jag tror att hästar inte kan hämnas??
Vad säger inte att det är tvärt om??
Vi alla får tycka och tänka vad man vill och jag har goda själv läst ett antal NH böcker och alla säger samma sak.Du har tydligen läst en hel del och dom böckerna säger raka motsatsen. Författare har också olika uppfattningar om saker och ting=)
Jag hävdar fortfarande att djur inte kan hämnas utan om en hästflcok går till attack mot en häst som är "Jobbig* i våra ögon så är det nog mera så att dena hästen är så utstött och gör allt för att komma in i flcoken och är #jobbig" tillslut vill hästarna inte ha kvar den svaga individen i sin flcok och puttar bort den i värsta fall har ihjäl den!
 
men hallå...jag har inte läst...jag har SETT :crazy:
Jag hade själv ett sto som var a pain in the ass för alla andra hästarna, hon föste och levde rövare i flera månader och var rent okynnes otrevlig....när tillfället gavs så flög den ena valacken på henne och sparkade bägge bena av på henne...han hade fått nog och inväntade bara på rätt tillfälle....det var nog inget som han kom på just precis då, utan hade väl gått och retat sig så tillslut brast det.

jag har sett flera sådana incidenter , och när en hel flock gav sig på ett apskaft
så innan du börjar och skall överbevisa saker du varken sett eller hört, så får du vara med i verkligheten ett tag till....det är inte alltid verkligheten står i böckerna :crazy:
 
hehe skrattar jag har SETT jag med ´en häst i hagen var alltid elak mot alla hästar i hagen. han skulle ha alla höhögarna samtidigt han skulle jaga bort alla hästarna mmm m.Det var en sådan otrygg stämning i hagen så det liknade ingenting.Alla andra hästarna blev oroliga och tjuriga. eftersom alla hästarna var lika hög i rang "nästan" så väntade dom andra hästarna ut den "dumma" hästen tills den dagen han var lite svag PANG sa det och dom såg sin chans att ta över han!
det handlar INTE om att hämnas utan att ta över ledarskapet och få en trygg flock. Kan ju säga såhär att den dumma hästens ägare kom aldrig ut till hästen hästen såg alla andra hästar få bli ridna borstade och bli klappade han fick bara stå själv i sin box.
Stallägaren mockade och gav den mat och borstade kasnke 1 gång i veckan på hästen.Han var otygg i sig själv och han var så vilsen i sig själv att det gick ut på dom hästarna i hagen! DOCK INTE hämt utan han försökte bara få uppmärksamghet.
En häst kan inte hämnas dom vet inte vad det är... som jag sa med att hingsten dödar ett föl och 1 månad efter vill stoet para sig med hingsten..borde inte stoet döda hingsten för att hämnas att den hade ihjäl hennes bäbis då om nu hästar kan hämnas???
Jag överbevisar inget utan jag säger bara mina argument för att hästar INTE kan hämnas.Måste ju få säga mitt ord och du ditt?? eller är det diktatur så bara du få säga vad du tycker????? :confused: :confused:
 
Du är kul du.... :angel:

kan du specificera ordet hämnd?? Vad ÄR hämnd??
Vad kallar du ovanstående beteende??ledarskap är inget beteende..inte heller osäkerhet, eller vilsenhet.
 
NH = Natural Horsemanship

För mig är det egentligen Sunt Hästförnuft!

Med detta ingår, enligt mig, ett naturligt förhållande med hästen på "hästspråk". Att vara tydlig i sitt språk gentemot hästen, ha ett kärleksfullt förhållande med mycket ömhet och tillgivenhet men samtidigt vara bestämd och tydlig.

Men detta är enligt mig, kanske inte alla har samma idéer.......
 
Men lägg ner lynchmobben nån gång! :mad:

hon säger ju för 17 att hon INTE tror att hästar hämnas! Förstår inte hur du läser vissas inlägg??
 
"lynchmobben" ????

Jag läste precis som du att hon först skriver att hästar inte kan hämnas. I nästa inlägg står det att hästen var avundsjuk för att de andra hästarna blev pysslade med och att den därför var dum mot dom. Vad är det då?

Varför kallas jag lynchmobb för att jag skriver ett inlägg och ifrågasätter? Vad är du då som genast kastar dig i strupen på mig ocgh är otrevlig????? Hur läser du mina inlägg egentligen? :mad:
 
Det var en rajtig tråd det här.

Jag ska inte peta så värst i den fast en sak tänker jag hävda vänligt men bestämt.

NH kan vara en massa saker.

Men NH är INTE sunt förnuft.

Jag har hanterat hästar sedan jag var 12 år tills jag blev ca 34 år med sunt förnuft. Det funkade skitbra! Jag är nämligen begåvad med sunt förnuft(?).

Skulle jag sakna "sunt förnuft" kan man konstatera att det går t o m alldeles utmärkt att hantera hästar framgångsrikt utan vare sig NH i bagaget eller en gnutta sunt förnuft... :crazy:

****

De sista fem åren har jag lärt mig eller försökt lära mig massor om NH och det kom jag ganska snabbt fram till att det är INTE sunt förnuft. Förnuftig kan vem som helst vara och sund också för den delen men ändå sakna nödvändig kunskap och erfarenhet... det funkade bra förut men personligen funkar det bättre idag och jag har kommit närmare hästens essens.


Min arbetskamrat här bredvid är också en person med massor av sunt förnuft. En mycket klok kvinna faktiskt.
Jag betvivlar ändp att hon trots sitt sunda förnuft skulle klara av en promenad med Kokopelli runt kvarteret i grimma och grimskaft? Av den enkla anledningen att hon saknar kunskap!

Det optimala är givetvis kunskap, erfarenhet OCH sunt förnuft?

Frid Kokopelli Mana
 
Därför att du är på Atös jämt och ständigt och hackar vad hon än skriver! Jag ska vara ärlig, jag vet inte vad Atös menar för jag har oftast jättesvårt att förstå vad hon skriver. Men jag förstår oftast andemeningen i hennes inlägg, jag fattar på ett ungefär vad hon försöker få fram. I detta fallet var det just att hon inte tror att hästar hämnas. Du å andra sidan väljer att bortse från 99% av hennes inlägg, hittar EN ENDA mening att hänga upp dig på.

Jag blir förbannad när folk ständigt ska hitta någon (yngre/ någon som inte är jättebra på att formulera sig/ som inte kan försvara sig av annan anledning) att hålla på och hacka på. Det är ju inte första gången! Du är ju vuxen Snuffsan, föregå med gott exempel. Särskilt som du även är moderator.
 
fast det beror ju lite på vart det sunda förnuftet kommer ifrån....jag tror nog att jag skulle kunna gå runt med kokopelli i kvarteret :D..medans min morfar kanske inte med SITT sunda förnuft klarat av det.....att förstå hästar och vara en självklar ledare räcker långt....jag kan inte hålla på och befästa en massa saker så fort det kommer en ny häst i stallet, och det är heller inget jag behöver.....väldigt sällan har jag problem på dom nivåerna...mina problem ligger mer på om dom är ledsna, inte äter osv....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 795
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 965
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 235
Senast: Maaddeh
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp