Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Hungers och mättnadskänslor blir helt konstiga när man äter oregelbundet, precis som du beskriver. Då behöver man införa ett regelbundet ätande oavsett hur hungrig eller ej man är.

Du har säkert rätt, men när jag ätit regelbundet så är jag bara proppmätt hela tiden haha. Men jag skulle tro att det har med min magkatarr att göra också, då känner man sig ofta väldigt hungrig och så blir man mätt direkt när man äter. Men för vikt, blodsocker osv så är det bäst att äta regelbundet så klart men det är sjukt svårt speciellt nu när jag pluggar. Det är lättare när jag jobbar kontorstider (vilket jag kommer göra när jag är klar till våren) för då blir det naturligt. Man äter frukost, sen har man förmiddagsfika, lunch och ngt på eftermiddagen och sen äter man middag när man kommer hem. Men får nog ta tag i mina matvanor nu (eller helst igår).
 
Jag är normalviktig - men bara när jag tränar, dvs simmar och framförallt springer. Då behöver jag faktiskt inte tänka alls på vad jag äter (fast jag äter bara vegetariskt, mest veganskt, och rätt nyttigt tror jag) .

Om jag INTE tränar alls, går jag upp i vikt fastän jag äter nyttigt. Jag måste då räkna ut kaloriinnehåll osv osv och är ofta vimmelkantig och svag för att jag ätit för lite. Och jag blir på dåligt humör i största allmänhet. Ändå går jag (även under perioder när jag inte tränar) 5 - 10 km om dagen med min hund, men det räcker inte.

Jag har t.ex. nu haft en period då jag inte hunnit träna (springa) pga för mycket jobb och tidsbrist. VIPS har jag gått upp 6 kilo fastän jag aldrig äter godis, kakor, etc. Jag tror många som försöker gå ner i vikt skulle klara det betydligt bättre om de istället för att räkna kalorier in, räknade kalorier UT - eller, helt enkelt, började springa. Och jag springer INTE snabbt eller snyggt, jag skubbar på, korta steg, rätt långsamt. Nä, förresten, väldigt långsamt! Just nu är jag otränad och springer 3 - 5 km, tidigare sprang jag lätt kanske 17 km och detta utan att vara nån elitidrottare, milt uttryckt! Jag hatade dessutom att springa i början, nu saknar jag det enormt och längtar efter att vara igång igen.

Blev detta off topic...? Förlåt isåfall.....

Annars:
Till frukost äter jag alltid samma sak: A-fil med fruktmyssli och en kopp te med minimjölk. Lunchen är ofta spartansk, nån soppa med bröd eller kanske bröd med ost. Kaffe. Med mellanmjölk i. Sen äter jag kanske nån frukt eller nåt före middan, som vi äter vid 5 ungefär. Då blir det oftast helveganskt, dvs ris eller gryn med bönor av nåt slag, massssor med grönsaker stekta i kokosfett och rapsolja eller olivolja. Ibland nån vegansk grej till, typ nuggets eller nåt. Är jag sen vrålhungrig på kvällen tar jag mig cornflakes och mellanmjölk eller myssli kanske. Jag fikar aldrig och äter inte godis, om jag inte är på ICA och är svimfärdig av hunger, då kan jag smälla i mig en Snickerbar i bilen.......
 
Senast ändrad:
Du har säkert rätt, men när jag ätit regelbundet så är jag bara proppmätt hela tiden haha. Men jag skulle tro att det har med min magkatarr att göra också, då känner man sig ofta väldigt hungrig och så blir man mätt direkt när man äter. Men för vikt, blodsocker osv så är det bäst att äta regelbundet så klart men det är sjukt svårt speciellt nu när jag pluggar. Det är lättare när jag jobbar kontorstider (vilket jag kommer göra när jag är klar till våren) för då blir det naturligt. Man äter frukost, sen har man förmiddagsfika, lunch och ngt på eftermiddagen och sen äter man middag när man kommer hem. Men får nog ta tag i mina matvanor nu (eller helst igår).
Ja, klart du är proppmätt i början när du inte är van vid att äta så. Men om du håller i så vänjer sig kroppen.
 
Nu ska ni få se riktigt skruttiga matvanor, som dock har blivit bättre sen jag bytte jobb och numera är förskollärare .

Frukost kl 8 - Youghurtkvarg och 1-2 mackor. Oftast utan pålägg men har ägg på ibland. Vatten till.

Lunch kl 11 - Lagad lunch, samma som barnen så det varierar mycket vad för mat det blir. Dricker vatten till.

Mellanmål - Kanske en mjukmacka och 1-2 hårdbrödmackor. Ibland med ägg eller gurka, oftast ingenting. Vatten eller te till.

Middag - Här spårar det ur. Det kan bli 2 chokladbollar en dag och nästa dag ett paket nudlar. Någon gång ibland blir det 2-3 mackor.

Det värsta för min del är mitt Cola zero drickande där emellan målen... Men gott är det, och chokladbollar har jag dille på så brukar bli 2-3 stycken varje dag :d
 
Exempel från idag:

Frukost: 2 kokta ägg, en macka med ost/skinka, en stor kopp kaffe och ett glas vatten.

Lunch: Lax och massa bönor med lite olivolja på

Mellis: Kaffe med massa mjölk, en liten skål smaksatt kvarg och några valnötter.

Middag: En stekt korv med hög kötthalt, ett stekt ägg, spenat, ett knäckebröd, en apelsin och en kiwi.

Kvällsmellis: Massa te med mjölk och honung, lite nötter, keso eller nåt.

Typ såhär ser dagarna ut. Lunch och middag varierar, men jag försöker äta hyfsat rent och någon form av protein till varje måltid. Styrketränar en del och om jag slarväter så blir jag så sjukt sötsugen. På helgerna blir det godis och fika.
 
Intressant tråd! Den ska jag läsa igenom ordentligt senare. Nu svarar jag bara på första inlägget.

Jag äter alltid(!) frukost. Ofta a-fil och osötade flingor, finns en sort som jag gillar. Annars kan det bli nudlar med ett lass grönsaker.

Lunch, det som jag inte åt till frukost (dvs, antingen nudlar eller flingor).

Är jag duktig så äter jag en rejäl middag, tex färs med pasta eller något annat bra. Ofta skippar jag dock middagen och äter onyttigheter istället.

Lyckas jag skippa onyttigheterna så äter jag dessutom någon typ av kvällsmat.

Äter glutenfritt och vegetariskt. Förutom filen jag äter på morgonen så blir det mestadels veganskt. Att jag inte blir tjock trots mitt enorma intag av onyttigheter beror på att jag promenerar minst 5-6 timmar varje dag.
 
Frukost runt 7.00: Naturell yoghurt eller fil med havregryn, kanel och blåbär (mycket havregryn, cirka 2,5 dl).
Lunch runt 12.00: Lax/kyckling/kött med smörstekta grönsaker
Mellanmål runt 15:00: Samma som frukost
"Middag" runt 20.00: 200 gram Marabou mjölkchoklad

Japp, detta är tyvärr den bistra sanningen. Springer cirka 5-6 mil i veckan, när jag inte springer tar jag vanligen inget mellanmål. Är och har alltid varit normalviktig, med undantag för en period av anorexi. Rekommenderar inte andra att följa min kosthållning, men kan ändå nämna att jag med denna diet är typ den friskaste människan jag känner (inte psykiskt, men fysiskt), det måste vara kakaon som gör tricket :idea:.
 
Jag har lite underliga arbetstider så vad och när jag äter varierar ordentligt. Är dålig på att äta regelbundet och har alltid varit men försöker tänka på vad jag äter. Aldrig varit en frukostperson och skulle utan problem kunna äta en jättemåltid bara en gång om dagen om jag skulle gå efter hungerkänslor. Alltid varit normalviktig men är ganska muskulös och långt ifrån petite. Rör mig mycket på jobbet och tränar en hel del.

Morgon: Äter frukost de dagar jag är ledig. Då oftast ägg och macka. Ingen frukost om jag ska gå och lägga mig, då är jag alldeles för trött.
Lunch: Äter bara när jag är ledig, annars sover jag. Om jag äter något så är det oftast rester, sallad eller något som går fort.
Mellanmål om jag ska träna: Proteinsmoothie
Middag: Lite seriösare lagad mat men försöker äta mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater.
Nattmat om jag jobbar: Oftast keso/kvarg med bär eller linssoppa och en näve nötter.
Morgonmat om jag jobbar: Ibland proteinshake och frukt men oftast ingenting alls. Har jag haft ett riktigt dåligt arbetspass --> choklad.

Fika/godis försöker jag att bara äta på helgerna. Jag är en riktig godisälskare så om jag låter bli går jag ner ett par kilo, tänker jag inte på det går jag upp ett par men ligger oftast rätt stabilt i vikt.

Dricker generellt vatten, mineralvatten, svart kaffe eller grönt te utan något i.
 
Jag kämpar för att hålla mig normalviktig. Tyvärr är jag extremt lättfödd, likt en shettis eller så.

Frukost varierar hur dagen ser ut, men allt ifrån en proteinmjölk till cornflakes/gröt/macka/ägg. Jag äter sällan någon stor frukost, utan det får räcka med något litet, tex 2 st ägg eller en macka.

Lunch äter jag inte då jag jobbar så dumma tider numer, men jag äter kanske 2-3 frukter på en dag under dagen på jobbet. Idag har jag ätit en kiwi, en klementin och en banan. Ibland, men det är sällan, köper jag en baguett med god fyllning ifall jag ätit extremt lite frukost och är hungrig.

Middag äter jag oftast rätt så bra. Det blir gärna någonting snabbt dock eftersom jag kommer hem så sent. Köpe-sushi (bor bredvid en restaurang), spagetti och köttfärssås, någon färdig soppa etc.

Innan jag lägger mig brukar jag dricka lite te.

Till maten dricker jag antingen vatten (oftast) eller saft. Sen dricker jag mellan 2-4 koppar kaffe på en dag när jag jobbar. Jobbar jag inte så dricker jag sällan kaffe.

Blir jag bjuden på mat eller går jag ut och äter äter jag allting med glädje. Dvs förrätt, huvudrätt, dessert. Varje fredag har vi bulle på jobbet och det går också ner. På helgen blir det oftast en del alkohol, och eftersom jag börjar så sent på dagarna händer det att jag är ute och umgås med vänner över ett glas mitt i veckan också.
 
Jag är inte hälsosam. Jag väger 56-58 kg till 170 cm.

Men jag lever just nu på popcorn, frukt, glass osv. :wtf: Jag har inga fasta måltider utan äter när jag blir hungrig.
 
Jag äter sedan ganska länge nu enligt någon sorts periodisk fast på vardagarna, inte för att hålla vikten eller så utan för att jag helt enkelt upptäckt att jag mår bra då.

Dricker en kopp te på morgonen. Sedan äter jag efter jobbet, så hela dagens måltider hamnar mellan klockan 18 och 21 ungefär. Börjar ofta med att äta något litet direkt jag kommer hem medan jag lagar maten, och äter sedan middag. Ofta äter jag även någon smörgås eller så lite senare på kvällen också.

Middagen består av lagad mat, äter vegetariskt och inte ägg men lite mjölkprodukter ibland. Ofta olika typer av grytor med bönor/linser och pasta/ris/bulgur/potatis. Äter i stort sett aldrig råa "salladsgrönsaker" men använder mycket grönsaker i matlagningen. Eftersom jag bara äter en gång per dag så äter jag rejäla portioner på kvällen.

Äter en del godis och snacks också, men inte så ofta på vardagarna.
 
Oj, mina rutiner och matvanor är helt åt skogen. Fast sen är jag nog inte "normalviktigt" längre, tror jag ligger mer åt undervikt i gränslandet där någonstans.

På vardagarna när jag jobbar brukar jag dricka ett glas o'boy till frukost, sen äter jag två mackor vid 9-tiden, sen framåt lunch äter jag ytterligare två mackor. Sen när jag kommer hem brukar jag dricka lite te, eventuellt äter jag någon macka.

På helgerna kan det hända att jag bara dricker lite te och äter någon macka, ibland gör jag riktig mat. Jag vet att jag är en slarvmaja. Händer ibland att jag äter ute, och jag äter lite för mycket godis.
 
Räknas nog som normalviktig och har alltid stått ganska still i min vikt, tränar sällan och små äter när jag får tråkigt.

Frukost tummar jag dock aldrig på, mitt absoluta favoritmål! Och jag blir ganska hemsk om jag inte får äta på morgonen. Frukost intas när jag går upp, vilket kan variera mellan 6- 12 ungefär. Då äter jag oftast 2 knäckebröd och en skål fil med flingor.
Någon gång under dagen, vilket oftast brukar ske någonstans mellan 16-22, blir det ett oftast ett lagat mål mat.

Och ja, sen äter jag en hel del onyttigt i form av choklad, chips, popcorn osv, när jag känner för det. Men om man ska se det från den ljusa sidan har jag åtminstone slutat med läsk:up:
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?
Jag håller vikten utan att behöva göra nåt. Är normalviktig och rätt smal.

Jag äter:
Lite yoghurt till frukost
Smörgås till förmiddagsfikat på jobbet
Lunch blir bara yoghurt och flingor om jag är hemma, nu när jag jobbar nåt mer ordentligt. Typ köttfärssås och spaghetti-typ av mat.
Smörgås till eftermiddagsfikat på jobbet
Vanlig mat till middag alt bara yoghurt och flingor. Äter inte särskilt nyttig mat utan äter det mesta.

Utöver detta blir det mängder med frukt och en del choklad. Absurda mängder popcorn men väldigt lite läsk. Alltid juice till frukost.
 
Så olika det är.
Med så många mackor hade jag varit överviktig och inte haft någon energi alls :D
Jag tror det här är hela grejen. Vi är olika, förbränner olika, känner mättnad av olika saker på olika sätt och rör oss så klart olika mycket. Vad som funkar för en är inte nödvändigtvis bra för en annan.

Jag rör mig lågintensivt men väldigt mycket varje dag, och högintensivt några timmar i veckan. Äter rejäla portioner middagsmat, kan mycket väl äta middagsmat till frukost om det finns rester i kylen. Lagar all mat från grunden, äter en aning för mycket kött eftersom det är en råvara jag har tillgång till i överflöd, mycket smör/grädde och väldigt lite tillsatt socker. Igår jobbade jag 11 timmar och åt då sex stora skinkmackor, en burk creme fraiche och en skål gröt.

Jag äter godis och glass ganska ofta, men i väldigt små mängder (har jag förstått). När jag äter glass handlar det om max 2 matskedar per portion.
 
Ett par smörgåsar på grovt bröd till frukost plus kaffe. Arbetsdagar är lunchen baserad på mycket grönsaker (mättande sådana, givetvis inte gurka och tomat) med tex halloumi eller pasta till (inte både ett fett och ett kolhydratrikt tillbehör), middag i stil med lunchen fast oftast lite mer omfattande. Vatten och kaffe som vanliga drycker, och ganska ofta vin.

Sötsaker och kakor och sådant undviker jag i princip på vardagar och är hyfsat måttlig på helger. Chips och snacks äter jag aldrig, men en del godis och kakor och desserter.

Jag tror att de flesta normalviktiga behöver kontrollera både hur stora/många portioner vi äter och begränsa oss när det gäller sötsaker. Jag är även restriktiv när det gäller öl och väljer hellre vin pga kalorierna (och jag föredrar vin).

Är det något extra, tex födelsedag eller hotellfrukost, så äter jag som jag har lust. Jag försöker äta lite i underkant vanliga dagar för att ha utrymme till det goda vid tillfälle.
Jag tänker att måttlighet är en faktor för mig. Jag tänker aldrig på att hålla igen men jag skulle ändå aldrig äta en hel chipspåse, 200gram choklad och en bigmac med plusmeny.
Sambon kan dock lätt göra det på en dag, men å andra sidan glömma bort att äta två måltider dagen efter..
 
Vad intressant det är att läsa om hur smala människor äter. Det jag slås av är mängden, att många äter väldigt lite. Jag skulle också kunna hålla vikten om jag åt så lite som många här gör, det är ju så att vi som är överviktiga underskattar hur mycket vi pular i oss och normalviktiga gör tvärtom. Många äter mycket skräpmat men väldigt lite kalorier sett över en hel dag ändå. Jag är överviktig, ligger på 27 i BMI så det är några kg för mycket som jag konstant kämpar med känns det som. Jag tränar ofta och har idag ätit:
Planti soygurt (är allergisk mot mjölk) och en liten banan och flingor betavivo för de mättar och fyller upp men jag tar ändå för många.
En konferensmacka till förmiddagen eftersom jag var på det
Lagad lunch, 60% bestående av grönsaker
Två knäckebrödssmörgåsar med kalkonpålägg med smör och senap
Pasta, vegetariska köttbullar, grönsaker.

Sen kommer jag nog äta en apelsin också ikväll. Ser ganska bra ut men jag äter för stora portioner även fast jag fyller ut med grönsaker. Och mellanmålet på em kunde ha varit en macka i stället för två.
Så här äter jag varje dag, äter väldigt sällan något onyttigt.
Dricker ingen läsk. Jag ser ju på jobbet hur smala arbetskamrater äter, de äter ibland hälften av vad jag gör...och det kan man ju även läsa här i tråden. Operation minska portionerna ska jag alltså inleda nu.
 
Jag tror det här är hela grejen. Vi är olika, förbränner olika, känner mättnad av olika saker på olika sätt och rör oss så klart olika mycket. Vad som funkar för en är inte nödvändigtvis bra för en annan.

Jag rör mig lågintensivt men väldigt mycket varje dag, och högintensivt några timmar i veckan. Äter rejäla portioner middagsmat, kan mycket väl äta middagsmat till frukost om det finns rester i kylen. Lagar all mat från grunden, äter en aning för mycket kött eftersom det är en råvara jag har tillgång till i överflöd, mycket smör/grädde och väldigt lite tillsatt socker. Igår jobbade jag 11 timmar och åt då sex stora skinkmackor, en burk creme fraiche och en skål gröt.

Jag äter godis och glass ganska ofta, men i väldigt små mängder (har jag förstått). När jag äter glass handlar det om max 2 matskedar per portion.
Men sex stora skinkmackor, cf, och gröt på en hel dag är ju inte mycket. Då rörde du på dig dessutom.
 
Brukar äta havregrynsgröt till frukost, rejäl portion lagad mat till middag och dricka väldigt mycket. Mjölk, vatten, saft, te mm. Ibland äter jag någon macka eller banan antingen runt lunch eller sent på kvällen. Godis och läsk fredag och lördag. Borde äta oftare så det inte blir så stora portioner och matkoma.
 
Jag äter mat av typen kött, fisk, ägg med potatis, pasta, ris och en massa grönsaker.
Mackor till frukost och vid hunger.
Sedan så dricker jag vatten och kaffe med en massa mjölk i.
På sommaren så byts i princip mackorna ut mot frukt från trädgården.
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 195
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 412
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 379
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp