Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Hade jag inte haft en sambo som älskar matlagning så hade min kosthållning varit rätt värdelös. Inte för att jag inte gillar mat (tvärtom!) utan för att det är så skräptrist att laga den.

En vanlig arbetsdag ser oftast ut så här:
Frukost 8:30: Kaffe, 1 smörgås med pålägg om jag är på jobbet, måste tvinga i mig mat så tidigt.
(Ev. mellanmål: En frukt, kaffe.)
Lunch: Gårdagens rester. En hel del vegetariskt, gärna kryddigt och, tack vare den förträfflige sambon, väldigt varierat. Vatten till. Oftast kaffe efter maten.
Mellanmål: En frukt, mer kaffe.
Mellanmål runt 17-18: Knäckebröd, avokado, nötter eller liknande som går att äta direkt när jag kommit hem från jobbet.
Middag runt 21-tiden: Se ovan, vegetariskt varvat med en hel del långkok och grytor. Ibland vatten till maten, ibland ett glas vin eller en öl.

På lediga dagar äter jag oftast inte frukost före 12 om jag inte måste men sitter gärna länge med typ brunch hemma. Äter sällan middag före 21 då heller, det passar min dygnsrytm så väldigt mycket bättre.

När jag levt själv så har maten varit extremt tråkig, typ pastasallader, nudlar och pulvermos varvat med kladdkakedagar :o. Någon gång sådär när stjärnorna stått i linje har jag fixat med storkok av t.ex. chili con carne, linssoppa och liknande. Känner mig duktig i minst en månad efteråt :D.
 
Jag är normalviktig 49 kg till 164 cm (underviktig enligt bmi, men jag är väldigt liten), men äter allt annat än hälsosamt. Jag har bra gener.
Frukost; mackor med nåt köttigt pålägg och ett rejält lager smör. Dricker Redbull,oboy på jobbet, hemma dricker jag juice, till allt.
lunch; på vardagar mackor, eller om det finns rester. har vi chips eller glass hemma brukar det slinka ner lite sånt :o.
Middag; snabbmat om jag svälter ihjäl till/från stallet. Lagad "ordentlig" mat om det finns annars blir det mackor.
äter alltid nåt litet innan jag går och lägger mig.

Laga mat är ungefär det tråkigaste jag vet. Finns det mat hemma så äter jag den (bor hemma) annars blir det mackor, rester eller snabbmat. Jag äter väldigt små potioner, annars hade jag nog varit betydligt tyngre. Skäms alltid när jag äter ute för jag orkar ALDRIG äta upp. :meh:
 
Jag tänker att måttlighet är en faktor för mig. Jag tänker aldrig på att hålla igen men jag skulle ändå aldrig äta en hel chipspåse, 200gram choklad och en bigmac med plusmeny.
Sambon kan dock lätt göra det på en dag, men å andra sidan glömma bort att äta två måltider dagen efter..

Samma här :).
..

Jag är helt normalviktig, med helt normalt ämnesomsättning. Med för många kalorier går jag upp och med för få går jag ner ;). Det händer dock att jag får småbittra kommentarer från folk om att "Ja, VISSA kan minsann smälla i sig vad som helst utan att bli tjocka, medan vi andra måste kämpa bara för att hålla vikten :grin:". Jo, jag smäller i mig VAD som helst, men i långa loppet blir det bara inte tillräckliga mängder tillräckligt ofta av skräpet för att sätta sig alltför mycket som överhull :). Ibland äter jag en jättemåltid till lunch, men då orkar jag kanske inte en riktig middag. Ibland blir det pizza två dagar i rad, men det är sällan jag orkar en hel pizza oavsett osv. Första näven från godispåsen med favoritgodiset brukar kastas in i munnen, men resten kan bli stående på soffbordet i en vecka utan att intressera mig så värst :).

Mitt matintresse är inte särskilt stort (uppskattar dock en god måltid som någon annan lagat :D ) och jag har haft magkatarr så många gånger att jag inte kan lita på varken hunger- eller mättnadssignaler från min kropp. Jag har ett krävande jobb som ibland kräver att man snabbt får i sig något blodsockerhöjande på de dagar man inte har tid til minsta kisspaus. Om man dessutom lägger till att jag ibland har problem med att stressen sätter sig på aptiten och att jag därför har som (o)vana att ge magen det som hjärnan kan tänka sig här och nu, så kan maten se ut som detta autentiska exempel från idag :p:

Frukost (högst ovanlig företeelse för mig): den stackars pytte-pytte portionen av nån Thairätt som var över från middagen i går

Mellanmål: En energidryck och en banan.

Lunch: En snickers och en flaska bubbelvatten i bilen.

Middag: En rejäl och hyfsat god microrätt med ganska fräscha (färska) grönsaker, räkor och nudlar som jag utsvulten kastade i mig efter en lång dag på farten. Ett glas cola som måltidsdryck :angel:.

Kvällsmål: Jag fick någon sorts oväntad craving efter Kalles Kaviar på knäckebröd :o. Var därför tvungen att ge mig ut i regnet på cykel för att genomsöka närområdets matbutiker efter detta. Jag bor alltså inte i Sverige så det var långt i från säkert att uppdraget skulle lyckas, men det gjorde det :p. Nu har jag därför klämt i mig fyra Wasa med Kalles och känner mig väldigt svensk för en gångs skull :rofl:.
 
Jag tänker att måttlighet är en faktor för mig. Jag tänker aldrig på att hålla igen men jag skulle ändå aldrig äta en hel chipspåse, 200gram choklad och en bigmac med plusmeny.
Sambon kan dock lätt göra det på en dag, men å andra sidan glömma bort att äta två måltider dagen efter..

Håller helt med! Har för övrigt en exakt likadan sambo.
 
Nej självklart, vet många som lever på godis och läsk och är normalviktiga. Sen har man så klart olika förutsättningar, det någon håller vikten på kan vara förödande för någon annan. Men ändå intressant att se vad de som ändå har en normal vikt äter. Gemensamt är ju att alla verkar äta hyffsat "schemalagt" jag har en förmåga att äta väldigt oregelbundet. Ena dagen äter jag frukost andra dagen låter jag bli. Är jag ledig kan jag äta en bra frukost och sen glömma av att äta under dagen och komma på att jag kanske skulle laga mat på kvällen. Inte så bra. Eller så hoppar jag frukosten och blir vrålhungrig till lunch och äter som en tok. Har knepiga hungerskänslor som lever sitt eget liv, skulle jag äta efter när jag är hungrig eller inte skulle jag äta 3 pizzor ena dagen och en morot den andra.

Jag tycker du har fått bra svar av @MiniLi och instämmer i att dina knepiga hungerskänslor troligen är ett resultat av att du äter såpass oregelbundet. Det är förstås inget man ändrar i en handvändning men det är värt ett försök :)
 
När min häst är igång håller jag vikten. Annars går jag upp :p

Har hästen hemma, bor på gård, äter garanterat på tok för mycket. Alltså typ 4-5000 kcal har jag för mig en kaloriräknande vän räknade ut någon gång. Typ mest spenderat på oboy och smör/grädde/mjölk :D

Idag är typ en normallat kvällsjobbsdag:
Frukost 10.30
4 finncrisp m bregott. 2 m ägg, makrillfilé i tomatsås, majonnäs. 2 m leverpastej o smörgåsgurka. 2 glas oboy.
Stallfix o miniridtur pga igångsättning av häst efter skada.
"Lunch" 13 hann jag som vanligt inte med:
Några bitar mörk choklad
Vanlig lunchersättning på jobb ca 15:
2-3 (idag 2 pga bråttom o ny fruktkorg) knäckebörd m bregott. 1 mugg varm choklad. 1 banan.
Lunch 18:
Massa onyttig sallad från Statoil (annars matlåda hemifrån eller Findus SMAK matlåda fr jobbets frys), jag äter typ bara de där krämiga rörorna. Stort glas vatten. 1 stor kopp choklad. 1 stor tårtbit (firade ett rekord på jobb annars ofta godisbit/frukt)
Lite senare i kväll innan hemgång ca 21:
2-3 knäckebröd m bregott. 1 mugg varm choklad. Nån frukt om det finns.

Addera varierande mängd godis/chips/ostbågar, te m honung o mjölk, mer oboy, något annat än vatten de dagar jag äter middag hemma typ. Rör mig mycket på jobbet och normal mängd för att bo på gård o rida 1 häst.
 
Jag äter nog ganska onyttigt skulle jag tro. På morgonen blir det bara några koppar kaffe med mjölk och en knäckemacka vid 9:30 om jag inte sitter i möte. Lunch blir antingen matlåda/sallad från Ica eller en pizza på restaurang (restaurang utbudet är inte det bästa där jag arbetar). Efter det blir det mer kaffe och fika runt kl 15:00 som brukar bestå av kaffe och någon godisbit eller en bra dag en frukt. Middag runt 18:00 och den mer ordentlig när mannen är hemma och lagar mat än när jag står för matlagningen då blir det oftast pasta med någon form av enkelt tillbehör.
 
Lägger till. Är helt övertygad om att jag skulle mått mycket bättre och orkat mycket mer om jag tänkt mer på vad jag ätit.
 
Jag blir så ledsen av den här tråden. Gott om inlägg där folk äter ganska bristfälligt och så iallafall kommentarer i stil med "jag är så onyttig, konstigt att jag ändå kan hålla mig smal!".
Klart att det inte är nyttigt att äta pizza varje dag, men när pizzan nästan är det enda man äter så hamnar man på underskott iallafall.

Ät vad fan ni vill, men sluta kommentera hur "onyttiga" ni är om ni äter en kaka eller hur tjocka ni hade varit om ni åt ordentligt med mat!
 
Äter oregelbundet och dåligt. Massa socker och onyttigt. För lite mat och för mycket mackor osv. Så jag har bara snälla gener.

Håller vikten uppe tack vare skräpet. Skärper mig ibland av hälsoskäl - då går jag ner :S För jag orkar inte äta tillräcklig med kalorier från mat. Däremot skräp är lättare och trots att jag äter dåligt osv får jag i mig tillräckligt med kalorier för att hålla vikten då.

Däremot hälsan skulle vara bättre med vettigare kost.

Tillägg: 47-48 kg till 158 cm med slarvkosthållningen
 
Senast ändrad:
Vad intressant det är att läsa om hur smala människor äter. Det jag slås av är mängden, att många äter väldigt lite. Jag skulle också kunna hålla vikten om jag åt så lite som många här gör, det är ju så att vi som är överviktiga underskattar hur mycket vi pular i oss och normalviktiga gör tvärtom. Många äter mycket skräpmat men väldigt lite kalorier sett över en hel dag ändå.

Exakt vad jag observerat i min bekantskapskrets också - det är precis samma mönster som här på Buke. Det är vanligt med bara någon macka eller två eller yoghurt och flingor till middag respektive lunch... Eller att man till och med hoppar över måltider och kanske äter lite godis/chips istället.. Mycket skräpmat och generellt dåliga matvanor men ändå väldigt lite kalorier som du säger.

Skulle jag äta enbart mina vanliga måltider varje dag skulle jag hålla en bra vikt på det! Jag äter två knäckemackor med keso till frukost + en frukt, lagad mat till lunch (blandat vegetariskt och kött, vanlig traditionell mat skulle jag säga), ev. en frukt till mellanmål och sedan lagad lunch till middag igen. Rätt skapliga portioner. Men det som gör att jag inte håller normalvikt utan ständigt ligger lite över är att SAMTIDIGT som jag äter allt det där också drar i mig mycket godis, chips, lättdrycker, efterrätter, fikor, snabbmat och ibland något för stora portioner om maten är extra god. Mina vänner som är normalviktiga eller åt det smala hållet skulle aldrig kunna äta både massa lagad mat och sedan massa skräp uppepå. De liksom väljer, och oftast väljer de skräpet. Och de har sällan lika mycket hungerkänslor, och äter väldigt oregelbundet.
 
Jag är normalviktig åt det smala hållet (160 cm/ca 45 kg). Jag äter nog ganska normalt för min "storlek" så att säga, dvs jag äter nog mindre än de flesta vuxna men så är jag ju liten även på längden också!

En vanlig dag kan se ut så här:
Frukost: 1-2 koppar kaffe med lite (standard)mjölk, 2-3 glutenfria mackor med smör och ost.
Lunch: Matlåda med gårdagens middagsmat. Vatten till.
Ev. någon frukt som mellanmål under dagen, ibland en kopp te.
Middag: Vanlig okomplicerad mat typ glutenfri spagetti och köttfärssås/tonfiskröra eller liknande. Vatten eller lättdryck.
Kväll: Ofta lite choklad eller nötter, gärna ett glas vin.

Jag tränar inget utöver ridning och hundpromenader just nu, men löptränar och styrketränar periodvis. Jag har ett jobb där jag rör mig ganska mycket. Båda mina föräldrar och min syster är naturligt smala utan att vara några "hälsomänniskor" eller träna särskilt mycket, så jag antar att det är generna som gör att jag har den vikt jag har i första hand.
 
Jag blir så ledsen av den här tråden. Gott om inlägg där folk äter ganska bristfälligt och så iallafall kommentarer i stil med "jag är så onyttig, konstigt att jag ändå kan hålla mig smal!".
Klart att det inte är nyttigt att äta pizza varje dag, men när pizzan nästan är det enda man äter så hamnar man på underskott iallafall.

Ät vad fan ni vill, men sluta kommentera hur "onyttiga" ni är om ni äter en kaka eller hur tjocka ni hade varit om ni åt ordentligt med mat!

Jag läser tråden ganska annorlunda än dig märker jag :). Onyttigt ÄR det ju många i tråden som äter, jag själv inkluderad, men onyttigt är ju inte nödvändigtvis lika med stora mängder? Som du själv påpekar så blir det ju underskott på kalorier om pizzan är det enda man äter en dag.

Tycker det har varit väldigt få som nämnt något om att ordentligt med mat skulle göra att de gick upp i vikt. Jag hade hellre än gärna ätit god och vällagad mat til varje mål i väl avvägda portioner och jag är 100 % säker på att jag inte blivit tjock av det alls! Däremot tycker jag inte att jag har tillräckligt med intresse/tid/energi/motivation/pengar till en sund kost. Just nu. Just nu lever jag i en matmässig nödlösning och den är just onyttig. En rökare som håller sig upprätt med hjälp av Redbull och micromat känns ju jävligt osunt om man säger så ;).

Jag håller med om det du skriver ditt första stycke, men ser inte sammanhanget med ditt andra stycke om de generella åsikterna i just den här tråden.
 
Jag läser tråden ganska annorlunda än dig märker jag :). Onyttigt ÄR det ju många i tråden som äter, jag själv inkluderad, men onyttigt är ju inte nödvändigtvis lika med stora mängder? Som du själv påpekar så blir det ju underskott på kalorier om pizzan är det enda man äter en dag.

Tycker det har varit väldigt få som nämnt något om att ordentligt med mat skulle göra att de gick upp i vikt. Jag hade hellre än gärna ätit god och vällagad mat til varje mål i väl avvägda portioner och jag är 100 % säker på att jag inte blivit tjock av det alls! Däremot tycker jag inte att jag har tillräckligt med intresse/tid/energi/motivation/pengar till en sund kost. Just nu. Just nu lever jag i en matmässig nödlösning och den är just onyttig. En rökare som håller sig upprätt med hjälp av Redbull och micromat känns ju jävligt osunt om man säger så ;).

Jag håller med om det du skriver ditt första stycke, men ser inte sammanhanget med ditt andra stycke om de generella åsikterna i just den här tråden.
Jag är yrkesskadad och går igång på småsaker, men jag tycker ändå att det är ett tydligt mönster. Här och i samhället i stort.
 
Har rätt så lika matvanor oavsett om det är helg eller mitt i veckan. Tränar mycket men har som tur är inget problem med att äta motsvarande mängd i "riktig mat". Märker stor skillnad i sockersug och ork om jag äter oregelbundet eller dåligt!

Frukost - Havregrynsgröt med mjölk. Dricker mjölk och te. Toppar ibland med kanel och äpple, ibland med banan men oftast ingenting.
Mellanmål - har jag tränat på morgonen blir det ofta chiapudding eller en frukt annars inget.
Lunch - matlåda från kvällsmaten dagen innan.
Mellanmål - Väldigt ofta riskakor med smör. Är det slut blir det en frukt eller ibland två mackor. Har svårt att komma på något bra mellanmål på eftermiddagarna!
Kvällsmat - Lagad mat. Är det tidsbrist så blir det pulvermos med korv/köttbullar men annars mest husmanskost. Svenskt kött och råvaror! Soppa, kött, fisk, potatis. Standardmjölk och smör. Det mesta går att smaksätta med kalvfond och grädde, typ. :D Morot, gurka och isbergssallad till.

Däremellan, te. Massor av te. Är dålig på att hitta på mellanmål och nya maträtter men hade gärna ätit lagad mat tre gånger om dagen!
Hade jag bott själv hade jag levt på samma rätt i en vecka tills den tog slut. Tycker inte det är kul att laga mat och framförallt inte till mig själv bara. Vilket också hade lett till att jag ätit mindre portioner. Äter dock inte lika sunt som det verkar utan kan lätt klämma ner våfflor till frukost en dag och choklad som mellanmål. Men det är mer sällan och mycket än ofta och lite.
 
Jag äter generellt väldigt regelbundet och trivs väldigt bra med "ofta och lite åt gången"-stilen. Jag äter säkert på tok för mycket socker, som så många andra, men precis som en del andra nämnt så är jag bra på att hålla i disciplinen och jag äter väldigt sällan enorma mängder av något. En vanlig vardag ser ut såhär:

Frukost vid 7: Ett kokt ägg samt antingen en skål gröt med russin/frukt och mjölk, en skål naturell yoghurt med müsli eller 1-2 knäckemackor med t.ex. ost eller salami. En kopp kaffe och en vitamintablett till detta.
Mellis kring 11: Frukt med keso, nötter och russin, en müslibar eller liknande. Vatten.
Lunch kring 14: Beroende på vad jag planerar till middag blir det antingen två grova mackor med grönsakspålägg, eller en matlåda från tidigare middagar. Vatten till det.
Mellis kring 16: En frukt, en näve nötter eller liknande om det behövs. Jag äter dock inte alltid detta melliset, utan bara när jag haft en liten mindre lunch eller så.
Middag kring 19: Oftast något hemlagat och jag använder mycket kyckling, råris och fullkornspasta i mina maträtter. Har jag däremot ätit riktig mat till lunch händer det att jag bara äter en skål gröt, ett par mackor eller liknande till middag.

Ibland slinker det ner en kaka eller två efter middagen och ibland slinker det ner ett par godisbitar på jobbet om sådant bjuds, men generellt försöker jag vara ganska restriktiv med sötsakerna då jag lätt får hjärnspöken och lättare kroppsångest när det blir för mycket sådant. På helgerna är jag dock betydligt mindre noga med det och unnar mig en hel del.

Jag gymmar 2-3 gånger i veckan och är relativt aktiv på fritiden, men jag har ett väldigt stillasittande jobb tyvärr. Tror att jag hade mått bättre både fysiskt och mentalt om jag kunde promenera till jobbet eller liknande, men 4 mil enkel väg känns liiite magstarkt ;)
 
Jag väger inom normalspannet. Har alltid gjort. Äter jag lite går jag ner, äter jag för mycket går jag upp.
Äter alltid frukost (yoghurt/fil/mjölk+ flingor och/eller ägg och/eller macka) och två lagade mål mat per dag. Ungefär ala tallriksmodellen.
Äter alltid godis eller nått annat sött per dag. Äter en frukt varje dag. Har häst och två barn så jag rör mig relativt mycket. Nu pluggar jag (vilket gjorde att jag gick upp ett par kilo ganska direkt med tanke på hur stillasittande man är) men innan hade jag ett jobb där jag rörde på mig mycket.

Jag tänker på att jag inte kan äta chips och 6 rostmackor varje dag bara för det är gott. Men godis är jag svag för. Det går i perioder dock. Nöjer mig oftast ganska snabbt efter ca 10 bitar. Endel är ju så att om de börjar äta kan de inte sluta och äter upp ett kilo.
 
Jag är normalviktig åt det smala hållet (160 cm/ca 45 kg). Jag äter nog ganska normalt för min "storlek" så att säga, dvs jag äter nog mindre än de flesta vuxna men så är jag ju liten även på längden också!

En vanlig dag kan se ut så här:
Frukost: 1-2 koppar kaffe med lite (standard)mjölk, 2-3 glutenfria mackor med smör och ost.
Lunch: Matlåda med gårdagens middagsmat. Vatten till.
Ev. någon frukt som mellanmål under dagen, ibland en kopp te.
Middag: Vanlig okomplicerad mat typ glutenfri spagetti och köttfärssås/tonfiskröra eller liknande. Vatten eller lättdryck.
Kväll: Ofta lite choklad eller nötter, gärna ett glas vin.

Jag tränar inget utöver ridning och hundpromenader just nu, men löptränar och styrketränar periodvis. Jag har ett jobb där jag rör mig ganska mycket. Båda mina föräldrar och min syster är naturligt smala utan att vara några "hälsomänniskor" eller träna särskilt mycket, så jag antar att det är generna som gör att jag har den vikt jag har i första hand.
Hade jag ätit så lite som du gör hade jag varit hungrig som en bäver och börjat gnaga i mig min egen fot. Jag inser att mina matvanor verkligen bör ses över.
 
Jag är faktiskt ganska noga med maten, inte av viktskäl primärt, utan för att jag mår väldigt dåligt om jag inte äter bra och regelbundet. Dels blir jag arg av hunger och dels är min mage känslig.

Frukost: pruttbulle (recept från Buke) med färskost och tomat, kiwi, kokt ägg och en kopp te. Alltid samma, älskar min frukost.
Mellis: frukt
Lunch: matlåda, lagad mat, 98% av matlådorna är vegetariska och mycket sallad till.
Mellis: frukt eller smoothie på frukt, havregryn och vatten
Kvällsmat: flera knäckebrödsmackor med någon form av ost och grönsak, kokt ägg. Ibland äter jag maten som jag lagar, men oftast bara knäckisar, är inte så hungrig på kvällen om jag ätit ordentligt under dagen.

Jag dricker alltid vatten, tycker inte om söta drycker, har aldrig gjort. Bäljar i mig minst en liter te varje dag. Äter inte sötsaker i veckorna, förutom att jag tar en bit 70% choklad till mitt kvällste. Dricker alkohol kanske 7-8 gånger per år.

Jag har alltid varit normalviktig. Inte för att jag alltid ätit så himla bra, mest för att jag har hög ämnesomsättning och är aktiv. Nu får jag vara mer noggrann med maten, nu när jag är äldre:D
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 195
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 409
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 379
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
851
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp