Midsommarblomster
Trådstartare
Det går att installera kamin i de flesta hus![]()
Definitivt! Inte helt optimala förutsättningar för oss dock.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går att installera kamin i de flesta hus![]()
Alkoholfri öl är ganska nära sin giftiga frände ändå. Alkoholfritt vin är nära nog odrickbart. Men det finns också mycket annan festlig dryck som must och annat kul som ofta finns.Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.
Skarpa hjärnor är mer seriösa och tänker på morgondagen.
Nää. Skarpa hjärnor vill sova på småtimmarna. Vin blir man piggare av![]()
Man är väl oftast nykter när man planerar. Och bättre på att gå och lägga sig fast man inte vill.Och planerar inte en spelkväll på veckodagar?
Exempelvis Talisman tar ju många timmar. Lämpligt på lördagar typ.
Jo, det finns god alkoholfri och -svag öl. Men blir det inte ändå mer som en sorts lösning av problemet med måltidsdryck, än ett sätt att "göra helg" på?Alkoholfri öl är ganska nära sin giftiga frände ändå. Alkoholfritt vin är nära nog odrickbart. Men det finns också mycket annan festlig dryck som must och annat kul som ofta finns.
Jag dricker kanske ett glas vin vartannat år, mörk öl lite oftare. För mig är det inte mer "en del av mitt liv" än nån godissort jag gillar eller kul strumpor. Har svårt att se att det är jättesund relation till rusmedel när de blir en del av livet som man inte vet om man kan välja bort utan problem?Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv?
Jag vet faktiskt inte. En del av mig ser inget skäl att fatta något beslut kring det, det kanske kommer att variera över ett år och genom ett liv, vad man känner för. En annan del av mig tycker att ”dricka bara lite/sällan” är ganska komplext socialt. Vi skulle exempelvis gått på en fest igår. Det är en årlig fest som är väldigt uppstyrd och värdparet lägger mycket engagemang på festen. Att inte dricka då, och ta bilen, kan jag uppfatta som lite trist när man är en person som ibland dricker. Det känns som att jag då inte prioriterar just den här festen till att dricka alkohol. Eller någon annan fest, som någons födelsedagsfest, där jag vill signalera att jag är där med hela mig. Jag tänker att det kanske då hade varit enklare att bara vara en person som inte dricker, och att alla vet det. Det blir ingen osäkerhet kring om jag dricker eller inte, och om det signalerar något eller inte. Det kanske skulle finnas en trygghet i det. Jag vet, de vet, och jag och maken behöver inte fundera på vem som ska köra om det behövs. Enklare, kanske?
Jag vet faktiskt inte. En del av mig ser inget skäl att fatta något beslut kring det, det kanske kommer att variera över ett år och genom ett liv, vad man känner för. En annan del av mig tycker att ”dricka bara lite/sällan” är ganska komplext socialt. Vi skulle exempelvis gått på en fest igår. Det är en årlig fest som är väldigt uppstyrd och värdparet lägger mycket engagemang på festen. Att inte dricka då, och ta bilen, kan jag uppfatta som lite trist när man är en person som ibland dricker. Det känns som att jag då inte prioriterar just den här festen till att dricka alkohol. Eller någon annan fest, som någons födelsedagsfest, där jag vill signalera att jag är där med hela mig. Jag tänker att det kanske då hade varit enklare att bara vara en person som inte dricker, och att alla vet det. Det blir ingen osäkerhet kring om jag dricker eller inte, och om det signalerar något eller inte. Det kanske skulle finnas en trygghet i det. Jag vet, de vet, och jag och maken behöver inte fundera på vem som ska köra om det behövs. Enklare, kanske?
För ett gäng år sedan hade jag en ”vit månad” och tyckte om det, så det blev en till och sen en tredje. Det var ovanligt just då, eftersom vi fortfarande var unga och ute en del. Sen kom sommaren och med det alkohol igen. Men jag är lite sugen på att testa något liknande igen. Att bara testa en period, och förlänga om det känns bra. Det kan ju bli ett ”dricker inte just nu” som kan utvecklas hur det vill över tid.
Det är bara att säga som det är enligt min mening, att du inte dricker alkohol för tillfället.
Har svårt att se att det är jättesund relation till rusmedel när de blir en del av livet som man inte vet om man kan välja bort utan problem?
Jag blir så stressad över detta! Vill verkligen inte verka dömande men det du beskriver är sådant som gör att jag har svårt för vissa sociala sammanhang. Helt plötsligt finns det en massa sätt att göra fel på och förväntningar om hur man borde agera. Men nu förstår jag ditt startinlägg lite bättre tror jag och mitt första svar här ovan blir kanske inte så givande. Men det låter lite jobbigt så hoppas du hittar ett sätt att hantera det lite smidigt![]()
Men vem har påstått det?Jag är snarare förvånad över att det är jag som får det att låta som att det finns en kultur och social norm kring alkohol i Sverige i den här tråden. Den är givetvis stark eller nästintill obefintlig beroende på kretsar. Jag har följt min pappa som är nykter alkoholist under mitt liv som berättat mycket om detta. Jag tycker nästan att det snudd på gaslighting när det låter som att det enbart är jag och de jag umgås med som existerar i en alkoholkultur.
Men vem har påstått det?
Att några (bland annat jag) tolkade det du skrev som att det skulle kunna stå för ett problem betyder väl inte att man inte också fattar att det är många som brottas med liknande saker?
Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.Jag är snarare förvånad över att det är jag som får det att låta som att det finns en kultur och social norm kring alkohol i Sverige i den här tråden. Den är givetvis stark eller nästintill obefintlig beroende på kretsar. Jag har följt min pappa som är nykter alkoholist under mitt liv som berättat mycket om detta. Jag tycker nästan att det snudd på gaslighting när det låter som att det enbart är jag och de jag umgås med som existerar i en alkoholkultur.
Sjukt, glad att jag aldrig haft ett jobb där kulturen är sån!Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.
Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.
Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.
Haha ja har så mycket bisarrt jag skulle kunna dela med mig av från våra avslutningar och konferenser men det får bli den dagen jag slutat.Sjukt, glad att jag aldrig haft ett jobb där kulturen är sån!
Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.
Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.
Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.