Nödvändigt eller inte att analysera allt foder?

Ja? Det är inget konstigt eller nytt. Jag undrar vilka vitaminer du menar att hästar bara tillverkar i tarmen under sommaren.
Du hittar verkligen på egna små fabler om allt möjligt. Var har jag skrivit att hästar bara tillverkar vissa vitaminer bara i tarmen på sommaren? Du har verkligen blivit överbevisad i alla dina påståenden och när du anklagat mig för att komma med fantasier. Snacka om "vet bäst-attityd" utan att veta ett dugg...

Så här skrev jag i inlägg #90:
"Och du vet väl att hästarna bildar egna vitaminer på somrarna (om de får gå ute och äta gräs, vilket ju varierar och är svårt att mäta på varje enskild häst... för det beror ju t ex på om hästen har regntäcke på sig, hur mycket skugga den står i osv) som sedan lagras i bl a levern och räcker i flera månader? Så du skulle egentligen behöva ta blodprover varje månad samt analysera fodret i takt med att du använder det och räkna om foderstaten i takt med att tiden går för annars tillkommer ännu fler felkällor. Det är fakta."

De bildar alltså mer vitaminer om de äter gräs och går ute i solen. Detta har jag ju visat att det stämmer, se citat i mina andra inlägg. Vilka vitaminer har du ju också fått svar på i citaten. Detta var bara ett av alla konkreta exempel som jag gett dig, som illustrerar varför en grovfoderanalys inte på något sätt ger hela sanningen.

Som sagt, du visar upp vet-bäst-mentalitet när den är som "bäst", med ett tydligt inslag av faktaresistens :)

Så, nu blev det ett inlägg till från mig som @Görel får ta med i en eventuellt utbrytning...
 
Nej jag kan inte svara på det. Jag har bara läst om fallet och har inte pratat med veterinären själv men att det var brister som orsakade det var solklart.
Eftersom @Görel inte hunnit bryta ut tråden än så fortsätter jag här så länge.
Du kallade det urkalkade ben, det som den där hästen hade, är det osteoporos du menar alltså? Om du har läst om fallet så kan du ju leta på texten och klippa in den här.
 
Jag är inte heller så värst petig. Men hur gör man ett år som detta utan analys? Jag tänker mig att man lyckas få tag på exakt mängd grovfoder men gör ingen analys. Plötsligt står man där med en häst som får på tok för lite protein (och hinner falla ur innan man märker något) eller galet mycket socker (och hästen hinner bli fet eller få fång). Hur kan det ses som fånigt och onödigt att ta en analys? Man hade kunnat hindra detta.

Angående mineralbrist och vitaminbrist vågar jag inget säga för jag är totalt okunnig. Själv hade jag ingen egen analys utan fodrade efter ögat och hade tur. Fast dethär var snart tjugo år sedan.
 
Jag är inte heller så värst petig. Men hur gör man ett år som detta utan analys? Jag tänker mig att man lyckas få tag på exakt mängd grovfoder men gör ingen analys. Plötsligt står man där med en häst som får på tok för lite protein (och hinner falla ur innan man märker något) eller galet mycket socker (och hästen hinner bli fet eller få fång). Hur kan det ses som fånigt och onödigt att ta en analys? Man hade kunnat hindra detta.

Angående mineralbrist och vitaminbrist vågar jag inget säga för jag är totalt okunnig. Själv hade jag ingen egen analys utan fodrade efter ögat och hade tur. Fast dethär var snart tjugo år sedan.
Jag har hört flera som brukar analysera som inte kommer att göra det just i år eftersom de har en massa "småskvättar" från olika gärden, och det skulle bli massor av olika analyser att hålla reda på (och dyrt).

Hur man gör; man kollar ju hästens hull varje dag (som vanligt) och fyller på med t ex lusern om hästen börjar falla ur det minsta lilla.

Ingen har sagt att det är fånigt att analysera vad jag ser? Jag har iaf skrivit flera gånger att det så klart inte är fel att analysera, men man måste vara medveten om alla felkällor och man kan verkligen inte dra slutsatsen: analysera=kunnig, inte analysera=okunnig. Vissa gör den kopplingen och de personerna upplever jag ofta som de mest okunniga.
 
Jag är inte heller så värst petig. Men hur gör man ett år som detta utan analys? Jag tänker mig att man lyckas få tag på exakt mängd grovfoder men gör ingen analys. Plötsligt står man där med en häst som får på tok för lite protein (och hinner falla ur innan man märker något) eller galet mycket socker (och hästen hinner bli fet eller få fång). Hur kan det ses som fånigt och onödigt att ta en analys? Man hade kunnat hindra detta.

Eller hur gör man ett år som detta om man gör en analys och värdena inte passar de hästar man har? Utbudet är ju inte så stort om man vill köpa annat foder. Jag antar att de flesta helt enkelt får göra det bästa av situationen. Kanske vi om tio år kommer att prata om de hästar som föddes -18 och -19?
 
Alltså, du påstår ju att det är fantasier att näringsinnehållet ändras när det lagras :confused: Så då borde ju den infon som jag klistrade in vara ny för dig :D
Jag fortsätter att citera för att styrka mina "fantasier" som jag "fabulerat" om i mina tidigare inlägg:

"Vitamin K kan hästen syntetisera i tillräckliga mängder själv i grovtarmen och behöver därmed inte tillföras via foder. Vitaminer som räknas in i den vattenlösliga gruppen är vitamin B och C. Gemensamt för dessa vitaminer är att även dessa syntetiseras i hästens egen grovtarm och tillskott via foder är inte nödvändigt."
...

"Vilka lagringsförhållanden som råder påverkar fodrets vitamininnehåll och lagring i en fuktig och varm miljö minskar vitaminhalten (Ballet et al., 2000)."
...
"Resultat från Hymoller et al. (2010) påvisade att syntesen av vitamin D3 kan begränsas om ett djur bär täcke. Det bör dock nämnas att detta försök genomfördes på mjölkkor. Idag bär många hästar täcke i hagen som skydd emot hårt väder och smuts, eventuellt på bekostnad av vitaminsyntesen. Detta bör hållas i åtanke om hästen bär täcke större delen av året, men dock är resultat ifrån studier på häst är nödvändigt innan beslut fattas om huruvida vitaminsyntesen på häst kan begränsas."
...
Källa SLU

Vad finns det för studier på att mängden mineraler i grovfoder ändras under lagring? Det finns säkert, men jag har inte lyckats hitta så mycket information om det. Vitaminer känns ju väldigt ointressant i sammanhanget tänker jag, det är ju inte därför vi som analyserar vårt grovfoder gör en analys precis.
 
Jag har hört flera som brukar analysera som inte kommer att göra det just i år eftersom de har en massa "småskvättar" från olika gärden, och det skulle bli massor av olika analyser att hålla reda på (och dyrt).

Hur man gör; man kollar ju hästens hull varje dag (som vanligt) och fyller på med t ex lusern om hästen börjar falla ur det minsta lilla.

Ingen har sagt att det är fånigt att analysera vad jag ser? Jag har iaf skrivit flera gånger att det så klart inte är fel att analysera, men man måste vara medveten om alla felkällor och man kan verkligen inte dra slutsatsen: analysera=kunnig, inte analysera=okunnig. Vissa gör den kopplingen och de personerna upplever jag ofta som de mest okunniga.
Vi analyserar i år det parti som verkar sämre.Dels så kan vi inte fodra på fri tillgång som andra år och om vi nu måste ge mer kraftfoder så vill vi ha lite mer koll på hur mkt. Ett normalår går även tävlingshästarna utan kaftfoder under vintervilan men vi räknar med att inte kunna göra så i år.
 
Vad finns det för studier på att mängden mineraler i grovfoder ändras under lagring? Det finns säkert, men jag har inte lyckats hitta så mycket information om det. Vitaminer känns ju väldigt ointressant i sammanhanget tänker jag, det är ju inte därför vi som analyserar vårt grovfoder gör en analys precis.
Själva grundämnet i sig sönderfaller ju inte (om det inte är radioaktivt), men rent teoretiskt så skulle ju t ex magnesium kunna bilda olika grad av biotillgängliga föreningar under lagringstiden. Tex så är ju magnesiumcitrat mer lättillgängligt än magnesiumoxid, dvs fler av magnesiumatomerna "gör nytta" om de tillförs i form av magnesiumcitrat än om de är bundna i magnesiumoxid. Dessa studier är, vad jag vet, mest gjorda på människa. I en vanlig grovfoderanalys får man väl vanligtvis bara veta Mg-innehållet, inte vilken förening den är bunden i? Där finns ju ännu en felkälla... För att förtydliga: i analysen får man reda på att maten innehåller 100 stycken Mg, men inte i vilken slags förening de sitter i. Därför kan man inte veta om hästen kan ta vara på 30 eller 70 av dem.
 
Senast ändrad:
Eller hur gör man ett år som detta om man gör en analys och värdena inte passar de hästar man har? Utbudet är ju inte så stort om man vill köpa annat foder. Jag antar att de flesta helt enkelt får göra det bästa av situationen. Kanske vi om tio år kommer att prata om de hästar som föddes -18 och -19?

Så har jag det ständigt med extremt lättfödda hästar. Det finns för sjutton inte en enda höproducent som tar fram hö med lite energi med så bra kvalitet som jag vill ha.
Mycket lucern och t.o.m potatisprotein för att "väga upp" den mindre mängd hö och en del halm.
 
Om du syftar på fång som välfärdssjukdom så har den inte ökat. Överviktiga hästar har funnits sålänge tillgången på foder varit god.

Finns det någon källa på detta? Att den inte ökat. Både veterinärer och artiklar säger ju tvärtom.

Det är väldigt intressant då jag nämligen har helt andra erfarenheter, dock personliga, därför frågar jag.
Man visste vad fång var förr också (70-80-talet) och visste hur symptomen såg ut men av alla år vi stod i diverse stall, med mååååånga hästar, så hade vi inte en enda fet häst (jo........en gång faktiskt....fruktansvärt), de reds dagligen och mycket mer än man gör nu för tiden (generellt givetvis). Detta var ändå rena hobbyhästar. Vi hörde talas om en fånghäst men såg aldrig någon.

Jag kommer ihåg första gången jag såg en fet häst var på ett läger när en fjordhäst kom för betäckning. Stuteriägaren svor som en borstbindare och visade oss (ägaren var inte där). Vi fotade och ojjade oss. Det var en mycket ovanlig syn kommer jag ihåg. Stuteriägaren hade nog dock sett några stycken.

Idag när jag tittar på bilden av den extremt feta hästen så är det en bild av en ganska normal häst i dagens samhälle. En vanlig häst jag åker förbi när jag åker till jobbet. Jag åker förbi ungefär 20 stall.
Travstallet och ridskolan är väl de som har de hästar som har bäst hull.
 
Själva grundämnet i sig sönderfaller ju inte (om det inte är radioaktivt), men rent teoretiskt så skulle ju t ex magnesium kunna bilda olika grad av biotillgängliga föreningar under lagringstiden. Tex så är ju magnesiumcitrat mer lättillgängligt än magnesiumoxid, dvs fler av magnesiumatomerna "gör nytta" om de tillförs i form av magnesiumcitrat än om de är bundna i magnesiumoxid. Dessa studier är, vad jag vet, mest gjorda på människa. I en vanlig grovfoderanalys får man väl vanligtvis bara veta Mg-innehållet, inte vilken förening den är bunden i? Där finns ju ännu en felkälla... För att förtydliga: i analysen får man reda på att maten innehåller 100 stycken Mg, men inte i vilken slags förening de sitter i. Därför kan man inte veta om hästen kan ta vara på 30 eller 70 av dem.
@Breen Var inte så svårt att hitta källa på det jag skrev här ovanför:
"Mg oxide supplementation resulted in no differences compared to placebo. We conclude that a daily supplementation with Mg citrate shows superior bioavailability after 60 days of treatment when compared with other treatments studied."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14596323
 
Så har jag det ständigt med extremt lättfödda hästar. Det finns för sjutton inte en enda höproducent som tar fram hö med lite energi med så bra kvalitet som jag vill ha.
Mycket lucern och t.o.m potatisprotein för att "väga upp" den mindre mängd hö och en del halm.

Jag har varit i din sits. Det underlättade något med lösdrift och nu är inte den hästen i livet längre. Det borde finnas en marknad för sådant hö, vi är ju många som har hobbyhästar som inte kräver foder av samma sort som startande travhästar och liknande.
 
@Breen Var inte så svårt att hitta källa på det jag skrev här ovanför:
"Mg oxide supplementation resulted in no differences compared to placebo. We conclude that a daily supplementation with Mg citrate shows superior bioavailability after 60 days of treatment when compared with other treatments studied."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14596323
Fast det där är ju en studie på människor..
@spaderÄss Är mycket bättre på att förklara!
"Ja, det finns studier som visar att magnesiumcitrat har högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos människor. Hästar har dock ett helt annat tarmsystem än människor. Hästar har en väl utvecklad grovtarm och tar till skillnad från människor upp magnesium både i tunn- och grovtarmen. Det går därför inte att överföra resultat från studier gjorda på människor till att gälla för hästar.

Det finns inga studier av biotillgängligheten av magnesiumcitrat hos häst. Det finns däremot studier av biotillgängligheten hos andra magnesiumtillskott. Följande är från den amerikanska fodernormen, NRC 2007:

“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.”

Magnesiumoxid har således en hög biotillgänglighet hos häst, ca. 70%, vilket är mycket högre än upptaget av magnesium från t.ex. gräs och hö.

Det finns ingen anledning att anta att magnesiumcitrat skulle ha högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos häst. Även om biotillgängligheten hos magnesiumcitrat skulle vara 100% så skulle hästen få i sig betydligt mindre magnesium från magnesiumcitrat eftersom det innehåller så lite magnesium. Magnesiumcitrat innehåller nämligen endast ca. 11% magnesium. Jämför detta med magnesiumoxid som innehåller ca. 60% magnesium. Du måste således ge mer än 5 gånger så mycket magnesiumcitrat för att tillföra samma mängd magnesium som om du ger magnesiumoxid."
 
Fast det där är ju en studie på människor..
@spaderÄss Är mycket bättre på att förklara!
"Ja, det finns studier som visar att magnesiumcitrat har högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos människor. Hästar har dock ett helt annat tarmsystem än människor. Hästar har en väl utvecklad grovtarm och tar till skillnad från människor upp magnesium både i tunn- och grovtarmen. Det går därför inte att överföra resultat från studier gjorda på människor till att gälla för hästar.

Det finns inga studier av biotillgängligheten av magnesiumcitrat hos häst. Det finns däremot studier av biotillgängligheten hos andra magnesiumtillskott. Följande är från den amerikanska fodernormen, NRC 2007:

“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.”

Magnesiumoxid har således en hög biotillgänglighet hos häst, ca. 70%, vilket är mycket högre än upptaget av magnesium från t.ex. gräs och hö.

Det finns ingen anledning att anta att magnesiumcitrat skulle ha högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos häst. Även om biotillgängligheten hos magnesiumcitrat skulle vara 100% så skulle hästen få i sig betydligt mindre magnesium från magnesiumcitrat eftersom det innehåller så lite magnesium. Magnesiumcitrat innehåller nämligen endast ca. 11% magnesium. Jämför detta med magnesiumoxid som innehåller ca. 60% magnesium. Du måste således ge mer än 5 gånger så mycket magnesiumcitrat för att tillföra samma mängd magnesium som om du ger magnesiumoxid."
Ja, jag skrev i inlägget innan att det var studerat på människa ;)
Och jag skrev även att upptaget skiljer beroende på vilken förening den aktuella mineralet är bundet till. Du säger ju själv att magnesiumhalten skiljer sig mellan olika föreningar och att Mg-oxid har bättre upptag hos häst än de föreningar som finns i hö. Och det var ju hö /hösilage vi diskuterade.

Magnesium är bara ett exempel, faktum är ju att alla de olika mineralerna tas upp olika beroende på vilka föreningar de är bundna i, en del har högre biotillgänglighet och andra lägre. Även hos häst :) Felkällor, felkällor...
 
Senast ändrad:
Även om biotillgängligheten hos magnesiumcitrat skulle vara 100% så skulle hästen få i sig betydligt mindre magnesium från magnesiumcitrat eftersom det innehåller så lite magnesium. Magnesiumcitrat innehåller nämligen endast ca. 11% magnesium. Jämför detta med magnesiumoxid som innehåller ca. 60% magnesium. Du måste således ge mer än 5 gånger så mycket magnesiumcitrat för att tillföra samma mängd magnesium som om du ger magnesiumoxid."
Mängden Mg som anges i analyserna lär ju vara det "absoluta" värdet av Mg, det framgår inte vilka andra atomslag de sitter ihop med. Så det spelar ingen roll hur liten eller stor andel av föreningen som utgörs av Mg. Det som analysen visar är väl ändå mängden Mg i hösilaget, inte mängden av hela föreningen?

Däremot spelar det roll hur lättlöslig föreningen är (biotillgängligheten). Vilket är det jag har pratat om hela tiden.
 
Senast ändrad:
Själva grundämnet i sig sönderfaller ju inte (om det inte är radioaktivt), men rent teoretiskt så skulle ju t ex magnesium kunna bilda olika grad av biotillgängliga föreningar under lagringstiden. Tex så är ju magnesiumcitrat mer lättillgängligt än magnesiumoxid, dvs fler av magnesiumatomerna "gör nytta" om de tillförs i form av magnesiumcitrat än om de är bundna i magnesiumoxid. Dessa studier är, vad jag vet, mest gjorda på människa. I en vanlig grovfoderanalys får man väl vanligtvis bara veta Mg-innehållet, inte vilken förening den är bunden i? Där finns ju ännu en felkälla... För att förtydliga: i analysen får man reda på att maten innehåller 100 stycken Mg, men inte i vilken slags förening de sitter i. Därför kan man inte veta om hästen kan ta vara på 30 eller 70 av dem.

Det var studier på att mängden mineraler i grovfoder ändras under lagring som jag eftersöker, inte studier i biotillgänglighet hos människa, det har jag redan läst flertal studier om.

Nu tror jag i och för sig inte att vi tjänar på att diskutera huruvida mineraler försvinner vid lagring tjänar något till. Din synpunkt att analys av grovfoder är onödigt framgår ju väldigt tydligt.


Själv har jag stött på allt för många sjuka hästar pga felaktig utfodring, tex iron-overload, för att tycka att det är värt att spara in några hundralappar på att hoppa över grovfoderanalys. Medan jag ser att det på fullaste allvar finns de här som jämför hästars foderstat med barns dagliga matintag, så står vi nog för långt ifrån varandra för vidare diskussion.
 
Det var studier på att mängden mineraler i grovfoder ändras under lagring som jag eftersöker, inte studier i biotillgänglighet hos människa, det har jag redan läst flertal studier om.

Nu tror jag i och för sig inte att vi tjänar på att diskutera huruvida mineraler försvinner vid lagring tjänar något till. Din synpunkt att analys av grovfoder är onödigt framgår ju väldigt tydligt.


Själv har jag stött på allt för många sjuka hästar pga felaktig utfodring, tex iron-overload, för att tycka att det är värt att spara in några hundralappar på att hoppa över grovfoderanalys. Medan jag ser att det på fullaste allvar finns de här som jämför hästars foderstat med barns dagliga matintag, så står vi nog för långt ifrån varandra för vidare diskussion.

Nyfiken på var i sammanhanget du tolkar det som att en grovfoderanalys skulle hoppas över /anses onödig ?

Att ha en sådan är ju vettig . Hur panik över Järnövetskott hamnar i sammanhanget förstår jag inte alls . Var har du stött på alla dessa hästar som blivit sjuka pga järnöverskott ? Genuint intresserad så utveckla detta ?
 
Med risk för att bli halshuggen :D
Vi tar ingen analys, vi tittar på våra hästar och ser hur de mår. ”Ni kan inte se om de har brist på något etc”, nej det kan vi kanske inte men faktum är att det finns de som har en så extremt noggrant uträknad foderstat och som ändå blir sjuka av olika anledningar som man skulle kunna ha skyllt på brist i foderstaten... men alla har ju stenkoll så nej så är det ju inte :idea:
Med det sagt betyder det inte att vi struntar att tillgodose våra hästars behov, de får sina vitaminer, mineraler, så mkt hö de behöver och utifrån hull och träningsupplägg även kraftfoder av diverse slag. Således en uträknad foderstat utan grovfoderanalys. :up:
Och jag vet att folk kommer att protestera högt och lågt, jag kommer troligtvis inte att besvara era kommentarer kring det så ni behöver inte lägga så mkt vikt vid mitt inlägg. :)
Jag tycker bara att allt har blivit så himla extremt när det kommer till att allt ska analyserar in i minsta beståndsdel. Ångest, det är vad sånt här skapar. Hoppas inte hästarna känner av alla människors stress kring allt i livet, det tar de nog mer skada av än att man inte är på pricken rätt i foderstaten. ;)
 
Med risk för att bli halshuggen :D
Vi tar ingen analys, vi tittar på våra hästar och ser hur de mår. ”Ni kan inte se om de har brist på något etc”, nej det kan vi kanske inte men faktum är att det finns de som har en så extremt noggrant uträknad foderstat och som ändå blir sjuka av olika anledningar som man skulle kunna ha skyllt på brist i foderstaten... men alla har ju stenkoll så nej så är det ju inte :idea:
Med det sagt betyder det inte att vi struntar att tillgodose våra hästars behov, de får sina vitaminer, mineraler, så mkt hö de behöver och utifrån hull och träningsupplägg även kraftfoder av diverse slag. Således en uträknad foderstat utan grovfoderanalys. :up:
Och jag vet att folk kommer att protestera högt och lågt, jag kommer troligtvis inte att besvara era kommentarer kring det så ni behöver inte lägga så mkt vikt vid mitt inlägg. :)
Jag tycker bara att allt har blivit så himla extremt när det kommer till att allt ska analyserar in i minsta beståndsdel. Ångest, det är vad sånt här skapar. Hoppas inte hästarna känner av alla människors stress kring allt i livet, det tar de nog mer skada av än att man inte är på pricken rätt i foderstaten. ;)

Jag tycker det är ett billigt och sunt och smidigt redskap att för några hundralappar ta en analys på grovfodret och utifrån det få en billig hjälp ang MJ och smrp samt makro mineraler generellt.

Utöver det är det rätt så överkurs att att analysera vattnet hästen dricker och gräset i hagen osv.
Likaså att börja mixtra på mikro nivå Ang mineraler .

Om man förstår att en grovfoderanalys ger just riktvärden. Och utifrån det man kan kolla balans mj/smrp, samt utifrån makro mineralerna förstå balansen på dessa. Ca /P osv, så räcker det väldigt långt .

Jag är skeptisk till att folk tror att en analys på fodret betyder x exakt och tror att balanser skiftar pga några kilon hit eller dit osv. Än mer undrar jag utifrån just det hur så många tror på minutiös uträkning av mikro mineraler och pytsande tillskott på dessa .

För mig blir det även väldigt konstigt att så många idoga ambassadörer ang Mikro behovet samtidigt själva verkar ha /haft så mycket sjuka hästar - många foderrelaterade sjukdomar .
 
Nyfiken på var i sammanhanget du tolkar det som att en grovfoderanalys skulle hoppas över /anses onödig ?

Att ha en sådan är ju vettig . Hur panik över Järnövetskott hamnar i sammanhanget förstår jag inte alls . Var har du stött på alla dessa hästar som blivit sjuka pga järnöverskott ? Genuint intresserad så utveckla detta ?

Jag tycker TS och en del andra i den här tråden verkar tycka att just en grovfoderanalys är onödig, bara för att grovfoderanalys inte är lika med facit så är den lika bra att hoppa över.

Själv är jag nog väldigt färgad av att jag i mitt arbete som djursjukskötare verkligen dagligen stöter på hästar som har foderrelaterade åkommor och med då okunniga/ ointresserade hästägare. Jag kan verkligen se en tydlig trend där man för femton år sedan fodrade med ögat, till att man för fem år sedan oftast hade analyserat foder ( där problemet var att inte alla kunde tyda/förstå höanalysen), till idag då det har blivit löjligt/ocoolt att analysera grovfoder igen. Dags att enbart fodra med ögat igen. Det är så frustrerande att stå mittemot en hästägare som har ett pågående fånganfall på sin häst, men fnyser åt förslaget att de ska analysera sitt grovfoder, ofta med just argumentet att de minsann inte analyserar sin egen mat eller sina barns mat. Jag erkänner att jag blir provocerad av alla hästägare som dyker upp med sina dyra hästar men som verkligen inte skulle lägga pengar eller vill lära sig mer om grovfoderanalys. De tar hellre proteinbrist, zinkbrist, selenbrist eller EMS på sin häst. Jag är som sagt medveten om att jag blir provocerad av att just något så enkelt som grovfoderanalys är något som så många hästägare tycker är löjligt/ bortkastade pengar. Jag är också väl medveten om att det inte går att få fram nyttan med analys hos dessa hästägare. Den diskussionen är egentligen inte ens värd att ta med dessa hästägare, vi tycker helt enkelt för olika.

Nu ska jag inte påstå att jag i arbetet stött på "alla dessa" hästar med iron-overload, det rör sig om enstaka exemplar genom åren. Då är det ju vanligare att järnet är en bakomliggande orsak till tex EMS och zinkbrist. Men foderrelaterade åkommor kryllar det av och färre och färre verkar analysera sitt foder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 769
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 491
Senast: Linda_A
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 545
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp