Nödvändigt eller inte att analysera allt foder?

Den litteraturen om hållbarare hästar kommer från Gotland hittar du i gammal litteratur (på den tiden det var militär och adel som hade ridhäst medan vanliga hade arbetshäst eller oxe) så finns inga tävlings resultat att vissa för jag tror inte det fanns tävlingar mer än möjligen galopp i England och militär hade säkert lite i och mellan olika regemente.
Bra eller dålig handlade bara om hållbarhet och inte gång, hopp eller något annat.

Analys är inget nytt på hö, inte ens i min bok från början av 80 talet nämnde analys som något nytt i foderdelen.

Läs en gång till om kaninerna, det finns ingen info att räkna ifrån, ja jag är övertygad om att jag kunde minska antalet dödfödda och svaga om det fanns något att räkna ifrån.
Det troligaste är ju att de "dåliga" årgångarna fick för lite mat i allmänhet och därmed saknade flera olika näringsämnen, inte att de fick tex minst 1 kg torrhö per 100 kg men att det höet innehåll för lite av just ett enda mineral. Dvs den troligaste lösningen hade varit att ge mer grovfoder rent allmänt än att ge ett specifikt tillskott (som man skulle ha identifierat via en grovfoderanalys). Idag när de flesta hästar får mer än 1 kg torrt grovfoder per 100 kg kroppsvikt samt om de går ute och äter gräs iaf på dagtid under växtperioden så lär risken för näringsbrist hos en vuxen hobbyhäst vara väldigt liten.

Mina hästar är alltid ute mycket året om och även tävlingshästarna går i gräshagar hela dagarna. Men visst, har man dem inne mycket och de inte kan fylla på förråden naturligt mha gräs så är ju risken för bristsjukdomar betydligt större. Den situationen försöker jag att undvika, jag använder mina kunskaper, dvs låter hästarna äta den föda de är anpassade för i så stor utsträckning det går.

Har någon påstått att kemiska analyser är något nytt? Inte har jag gjort det iallafall.

Tragiskt att du hade problem med dödfödda och svaga kaninungar :( Det hade jag aldrig problem med när jag födde upp, men så var jag också påläst och använde de kunskerna som fanns tillgängliga om kaniners kostbehov.
 
Senast ändrad:
Jag läser inte om min umgängeskrets. Vet man inte symptomen så missas de och det uppenbaras försent som t ex när hopphästen som inte ville hoppa längre visade sig ha helt urkalkade ben på röntgen och togs bort på plats. Tänk så bra det hade varit för den hästen om hen hade haft ägare som var kunniga inom foder.
Glömde svara på den här delen av ditt inlägg. Så veterinären sa alltså att felet berodde på någons slags näringsbrist? Var, i vilka ben var urkalkningen? Vilket ämne var det brist på? Och kunde man härleda det till hästens foderstat?
 
Senast ändrad:
Vilka ämnen menar du med "mineralerna"? Analyserar du alla oorganiska ämnen som finns? Måste bli dyrt O_o
JAG skrev att vissa dömer folk för att de inte analyserar grovfodret. Och då började du "undervisa" mig i varför det är såååå viktigt med analys av just grovfodret (men inte betet och inte något annat foder). Du vet att t ex vitaminhalterna ändras i grovfodret under lagring va? Och att temperatur, fuktighet mm påverkar hur mycket det ändras? Så om analysen görs vid skörd så stämmer den inte när fodret har lagrats ett halvår. Och du vet väl att hästarna bildar egna vitaminer på somrarna (om de får gå ute och äta gräs, vilket ju varierar och är svårt att mäta på varje enskild häst... för det beror ju t ex på om hästen har regntäcke på sig, hur mycket skugga den står i osv) som sedan lagras i bl a levern och räcker i flera månader? Så du skulle egentligen behöva ta blodprover varje månad samt analysera fodret i takt med att du använder det och räkna om foderstaten i takt med att tiden går för annars tillkommer ännu fler felkällor. Det är fakta.

Menar du alltså att det du har skrivit bygger på kunskap medan det jag har skrivit inte bygger på kunskap? Eftersom jag, enligt dig, har en "vet bäst-mentalitet" men inte du...
Det är en spottstyver mot vad det kostar om hästen blir sjuk. Det är vårt ansvar att ge de hästar vi har valt att ha i våra liv bästa möjliga liv och ja, det kostar.

Nej jag började inte undervisa dig. Jag påtalade hur viktigt det är när den vanliga gamla visan om att de som analyserar stirrar sig blinda på analysen istället för att titta på hästen kom. Det här är en så vanlig missuppfattning och så fel att det inte kan få stå oemotsagt.
Varför tror du att jag inte har koll på vitaminerna? Självklart har jag det. Vilka vitaminer menar du att hästen tillverkar själv när hen går på gräs som hen inte gör övriga årstider?
Det som analyseras ändras inte vid lagring.
Nej det är inte fakta du kommer med. Det är fabler och fantasier.

Ja precis.
 
@TinyWiny jag ser faktiskt inget av det du påstår att @Eukaryot påstår, och ser inte alls att det är fabler/fantasier/dålig kunskap osv.
Det som skiljer är att nämde inte är nästintill fanatisk i att analysera vattnet hästen dricker, gräset i hagarna den går i, eller att det behövs småpytsas med microtillskott eller beställas preparat från utlandet på rutin osv.

Peder Fredricson och Carl Hester som exempel, analyserar heller inte sitt vatten eller gräset i hagarna.
De har heller inga problem med foderrelaterade sjukdomar som många har - fång, EMS, IR osv.

Jag har aldrig känt någon häst eller hört om någon häst i min närhet bland vänner, bekanta osv, som blivit allvarligt sjuk pga näringsbrist, om som sagt, man kan tillräckligt enligt det @Eukaryot nogsamt redogjort för i flertalet inlägg.
Däremot har jag nog varenda gång jag inflikat i liknande diskussioner om att analysera foder in i minsta beståndsdel, mötts av samma dryga knäppande på näsan från vissa, att jag och alla andra är okunniga deluxe och att det är "sorgligt" osv. Precis som du tycker det är så sorgligt och okunnigt och dålig djurhållning osv att alla inte har sina hästar på samma sätt som du, att vissa tex inte går ute 12 timmar om dagen eller dygnet runt. Du missar sällan att påtala det för folk.
 
@TinyWiny jag ser faktiskt inget av det du påstår att @Eukaryot påstår, och ser inte alls att det är fabler/fantasier/dålig kunskap osv.
Det som skiljer är att nämde inte är nästintill fanatisk i att analysera vattnet hästen dricker, gräset i hagarna den går i, eller att det behövs småpytsas med microtillskott eller beställas preparat från utlandet på rutin osv.

Peder Fredricson och Carl Hester som exempel, analyserar heller inte sitt vatten eller gräset i hagarna.
De har heller inga problem med foderrelaterade sjukdomar som många har - fång, EMS, IR osv.

Jag har aldrig känt någon häst eller hört om någon häst i min närhet bland vänner, bekanta osv, som blivit allvarligt sjuk pga näringsbrist, om som sagt, man kan tillräckligt enligt det @Eukaryot nogsamt redogjort för i flertalet inlägg.
Däremot har jag nog varenda gång jag inflikat i liknande diskussioner om att analysera foder in i minsta beståndsdel, mötts av samma dryga knäppande på näsan från vissa, att jag och alla andra är okunniga deluxe och att det är "sorgligt" osv. Precis som du tycker det är så sorgligt och okunnigt och dålig djurhållning osv att alla inte har sina hästar på samma sätt som du, att vissa tex inte går ute 12 timmar om dagen eller dygnet runt. Du missar sällan att påtala det för folk.
Tack :)
 
Det är en spottstyver mot vad det kostar om hästen blir sjuk. Det är vårt ansvar att ge de hästar vi har valt att ha i våra liv bästa möjliga liv och ja, det kostar.

Nej jag började inte undervisa dig. Jag påtalade hur viktigt det är när den vanliga gamla visan om att de som analyserar stirrar sig blinda på analysen istället för att titta på hästen kom. Det här är en så vanlig missuppfattning och så fel att det inte kan få stå oemotsagt.
Varför tror du att jag inte har koll på vitaminerna? Självklart har jag det. Vilka vitaminer menar du att hästen tillverkar själv när hen går på gräs som hen inte gör övriga årstider?
Det som analyseras ändras inte vid lagring.
Nej det är inte fakta du kommer med. Det är fabler och fantasier.

Ja precis.
Jag vill påstå att det är högst otroligt att du betalar för en analys av samtliga mineraler som finns i blod. Ge mig gärna en lista på dem. Det är som att skicka in ett DNA-prov och få tillbaka en fullständig analys av samtliga gener, det görs liksom inte, utan man får välja ut vilka som ska kollas.

Du som anser att du är så insatt behöver väl inte påminnas om att det finns studier på att hästar bildar vitaminer i tarmen under sommaren som sedan används under följande period? Och att näringsinnehållet ändras över tid i lagrat foder, menar du på fullt allvar att "det är fabler och fantasier"? Vill du att jag ska hjälpa dig att ta fram studierna?
 
@TinyWiny Tar ett par citat från en snabb googling som vem som helst kan göra.
"Ensilage har bevisats bevara halten vitamin A och E bättre än hö, men däremot innehåller hö en högre halt vitamin D. Försök har påvisat att plasmanivåer av vitamin
A, D och E är säsongsvarierande med lägre halt under vinterhalvåret"
...

"Lagring av retinol sker
främst i lever men kan även lagras i fettvävnad (McDowell, 1989). Det retinol som finns lagrat i levern representerar 90 procent av den totala vitamin A-halten i hästen. Frisättningen av lagrat retinol regleras av den aktuella vitaminnivån i kroppen. Greiwe-Crandell et al.
(1995) fann i sitt försök att ston som utfodrats med endast hö och kraftfoder innehållande låg halt av betakaroten efter två månader hade förbrukat allt lagrat retinol i levern. Försöket påvisade även att halten retinol i plasma var säsongsvarierande med lägre nivåer under vintern jämfört med på sommaren. Liknande försök gjorda av Mäenpää et al. (1988) fann också
skillnader av halten retinol i plasma hos ston och föl på bete under sommarhalvåret och under vinterhalvåret då de hölls uppstallade. Under vintern var halten retinol i plasma betydligt lägre än under sommaren. I försöket fördubblades även halten retinol hastigt vid betessläpp beroende på det höga innehållet av betakaroten i bete."
...
Kan lätt ta fram mer om du vill, är bara lite jobbigt att klippa in när jag surfar på mobilen. Fabler och fantasier sa du?
Källa SLU.
 
Jag vill påstå att det är högst otroligt att du betalar för en analys av samtliga mineraler som finns i blod. Ge mig gärna en lista på dem. Det är som att skicka in ett DNA-prov och få tillbaka en fullständig analys av samtliga gener, det görs liksom inte, utan man får välja ut vilka som ska kollas.

Du som anser att du är så insatt behöver väl inte påminnas om att det finns studier på att hästar bildar vitaminer i tarmen under sommaren som sedan används under följande period? Och att näringsinnehållet ändras över tid i lagrat foder, menar du på fullt allvar att "det är fabler och fantasier"? Vill du att jag ska hjälpa dig att ta fram studierna?
De här kollar jag på nya hästar.
P-ACTH
B-LPK, Leukocyter
B-EPK, Erytrocyter
B-HB, Hemoglobin
B-EVF, Hematokrit
ERY-MCV
ERY-MCHC
B-Trombocyter
Neutrofila
Lymfocyter
Monocyter
Eosinofila
Basofila
S-Natrium
S-Kalium
S-Klorid
S-Calcium
S-Fosfat
S-Magnesium
S-Järn
S-Albumin
S-Koppar
S-CK
S-ASAT
S-Urea
S-Bilirubin
S-ALP
S-GT
S-Protein
S-Kreatinin

Hästar bildar b-vitamin i tarmen men det gör de året runt. Jag undrar därför vilka vitaminer du menar att hästarna enbart tillverkar själva under sommaren. Har du studier som visar att hästar tillverkar några vitaminer i tarmen enbart under sommaren så vill jag jättegärna se dem. Jag är alltid öppen för att lära mig mer :)

Det som är fabler och fantasier är att man inte behöver göra någon analys och att man skulle kunna se på hästarna om de lider brist (förutom av protein då) innan de blir sjuka.
 
Kan du inte svara på mina frågor istället, t ex vilket/vilka näringsämnen var det brist på enligt veterinären? Det hade inget som helst med överansträngning och/eller fel typ av träning att göra?
Nej jag kan inte svara på det. Jag har bara läst om fallet och har inte pratat med veterinären själv men att det var brister som orsakade det var solklart.
 
@TinyWiny Tar ett par citat från en snabb googling som vem som helst kan göra.
"Ensilage har bevisats bevara halten vitamin A och E bättre än hö, men däremot innehåller hö en högre halt vitamin D. Försök har påvisat att plasmanivåer av vitamin
A, D och E är säsongsvarierande med lägre halt under vinterhalvåret"
...

"Lagring av retinol sker
främst i lever men kan även lagras i fettvävnad (McDowell, 1989). Det retinol som finns lagrat i levern representerar 90 procent av den totala vitamin A-halten i hästen. Frisättningen av lagrat retinol regleras av den aktuella vitaminnivån i kroppen. Greiwe-Crandell et al.
(1995) fann i sitt försök att ston som utfodrats med endast hö och kraftfoder innehållande låg halt av betakaroten efter två månader hade förbrukat allt lagrat retinol i levern. Försöket påvisade även att halten retinol i plasma var säsongsvarierande med lägre nivåer under vintern jämfört med på sommaren. Liknande försök gjorda av Mäenpää et al. (1988) fann också
skillnader av halten retinol i plasma hos ston och föl på bete under sommarhalvåret och under vinterhalvåret då de hölls uppstallade. Under vintern var halten retinol i plasma betydligt lägre än under sommaren. I försöket fördubblades även halten retinol hastigt vid betessläpp beroende på det höga innehållet av betakaroten i bete."
...
Kan lätt ta fram mer om du vill, är bara lite jobbigt att klippa in när jag surfar på mobilen. Fabler och fantasier sa du?
Källa SLU.
Ja? Det är inget konstigt eller nytt. Jag undrar vilka vitaminer du menar att hästar bara tillverkar i tarmen under sommaren.
 
I år för första gången gör vi analys då årets ensilage inte kommer från där vi bor och att vi misstänker sämre skörd.Både nyfiken och bävar 😂
 
Ja? Det är inget konstigt eller nytt. Jag undrar vilka vitaminer du menar att hästar bara tillverkar i tarmen under sommaren.
Alltså, du påstår ju att det är fantasier att näringsinnehållet ändras när det lagras :confused: Så då borde ju den infon som jag klistrade in vara ny för dig :D
Jag fortsätter att citera för att styrka mina "fantasier" som jag "fabulerat" om i mina tidigare inlägg:

"Vitamin K kan hästen syntetisera i tillräckliga mängder själv i grovtarmen och behöver därmed inte tillföras via foder. Vitaminer som räknas in i den vattenlösliga gruppen är vitamin B och C. Gemensamt för dessa vitaminer är att även dessa syntetiseras i hästens egen grovtarm och tillskott via foder är inte nödvändigt."
...

"Vilka lagringsförhållanden som råder påverkar fodrets vitamininnehåll och lagring i en fuktig och varm miljö minskar vitaminhalten (Ballet et al., 2000)."
...
"Resultat från Hymoller et al. (2010) påvisade att syntesen av vitamin D3 kan begränsas om ett djur bär täcke. Det bör dock nämnas att detta försök genomfördes på mjölkkor. Idag bär många hästar täcke i hagen som skydd emot hårt väder och smuts, eventuellt på bekostnad av vitaminsyntesen. Detta bör hållas i åtanke om hästen bär täcke större delen av året, men dock är resultat ifrån studier på häst är nödvändigt innan beslut fattas om huruvida vitaminsyntesen på häst kan begränsas."
...
Källa SLU
 
Alltså, du påstår ju att det är fantasier att näringsinnehållet ändras när det lagras :confused: Så då borde ju den infon som jag klistrade in vara ny för dig :D
Jag fortsätter att citera för att styrka mina "fantasier" som jag "fabulerat" om i mina tidigare inlägg:

"Vitamin K kan hästen syntetisera i tillräckliga mängder själv i grovtarmen och behöver därmed inte tillföras via foder. Vitaminer som räknas in i den vattenlösliga gruppen är vitamin B och C. Gemensamt för dessa vitaminer är att även dessa syntetiseras i hästens egen grovtarm och tillskott via foder är inte nödvändigt."
...

"Vilka lagringsförhållanden som råder påverkar fodrets vitamininnehåll och lagring i en fuktig och varm miljö minskar vitaminhalten (Ballet et al., 2000)."
...
"Resultat från Hymoller et al. (2010) påvisade att syntesen av vitamin D3 kan begränsas om ett djur bär täcke. Det bör dock nämnas att detta försök genomfördes på mjölkkor. Idag bär många hästar täcke i hagen som skydd emot hårt väder och smuts, eventuellt på bekostnad av vitaminsyntesen. Detta bör hållas i åtanke om hästen bär täcke större delen av året, men dock är resultat ifrån studier på häst är nödvändigt innan beslut fattas om huruvida vitaminsyntesen på häst kan begränsas."
...
Källa SLU
Intressant det därmed täcken
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 770
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp