Bukefalos 28 år!

Nordsvensk brukshäst

Jag tänker såhär. En ras såsom denna är avlad på att hästen ska hålla för hårt arbete och att den ska ha ett psyke för att arbeta hårt och tungt. Det kräver en del av hästens ägare. Jag vet inte om man som ryttare kan utmana hästen ordentligt med ridturer?

Jag har sett en del kallblod typ tinkrar med mycket hög arbetsmoral som blir ganska besvärliga när de inte får sina utmaningar.
Att kallblod är trygga bara för att de är av en viss ras är en illusion. Däremot är de kallblod som är välutbildade och förberedda för dagliga utmaningar värda sin vikt i guld. Kallblod is da shit, väl ridna eller väl körda. Nu menar jag inte att ridningen är lika med meriter på dressyrskalan. Det kan vara att klara av skogsmulleridningens alla utmaningar, om det är det man är ute efter som köpare.
Lycka till.
 
Kul att du är intresserad av den här fantastiska rasen! :) Du har redan fått jättebra information av skogaliten, och i "nordsvenskvärlden" är ett hjälpande handtag sällan långt borta. Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att få reda på vad hästen i fråga haft för sig tidigare i livet.

Jag personligen är sedan glad att de nordsvenska brukshästarna som är välkörda, och i många fall även åtminstone inridna, börjar stiga i pris. Det finns också, vad jag tycker, ett ganska stort "prishopp" mellan de som enbart är ridna och något utbildade, eller inkörda men inte utbildade, till de som är välutbildade framför vagn och som kan dra både vagn och redskap med vana, trygghet och lydnad. Och där ligger de välutbildade med rätta en bra bit högre. Det ligger otroligt mycket jobb bakom en trygg och lydig körhäst oavsett disciplin. Någon enstaka gång dyker det upp en nordsvensk som känns överprisad ur mitt perspektiv, men så är det väl alltid med allt som säljs.

Men om jag skulle köpa en häst för dess köregenskaper (helt eller delvis) hade jag varit mycket noga med att få se meriter på något vis eller få vara med när den körs för vagn och/eller redskap. Det vore otroligt tråkigt att upptäcka i efterhand att hästen inte är så trygg som den framställdes, eftersom det kan vara svårt eller rent av omöjligt att få hästen trygg och körbar igen.
 
Det är ofta en minst lika lång och kunskapskrävande process som att rida/träna en häst till enklare dressyr program som LB.

Minst skulle jag vilja säga. Ska en häst vara trygg för en icke van kusk så krävs många timmars träning. De måste till exempel vara riktig väl miljötränade, och trafikvana. En hel del hästar (inkl nordsvenskar) blir aldrig så trygga och stabila. Så man betalar även för det lynnet.

Det går sällan att jämföra en inridning med en inkörning. Det första gör du med en nordsvensk på ngn månad (ridbar då i alla gångarter ) och det andra tar oftast både längre tid och mer resurser. (motsvarande att spänna för en rockard och köra ut en sväng).
En inkörd häst kan du i princip hoppa upp på direkt och börja rida. Omvänt är inte lika enkelt.
Så körda, stabila hästar ska verkligen kosta!
 
Senast ändrad:
Minst skulle jag vilja säga. Ska en häst vara trygg för en icke van kusk så krävs många timmars träning. De måste till exempel vara riktig väl miljötränade, och trafikvana. En hel del hästar (inkl nordsvenskar) blir aldrig så trygga och stabila. Så man betalar även för det lynnet.

Det går sällan att jämföra en inridning med en inkörning. Det första gör du med en nordsvensk på ngn månad (ridbar då i alla gångarter ) och det andra tar oftast både längre tid och mer resurser. (motsvarande att spänna för en rockard och köra ut en sväng).
En inkörd häst kan du i princip hoppa upp på direkt och börja rida. Omvänt är inte lika enkelt.
Så körda, stabila hästar ska verkligen kosta!

Skulle tagga @Monsieur de Mai i inlägget innan men tiden gick ut! :banghead:
 
Det låter horribelt dyrt. Iaf i min värld får du en häst (läs: halvblod) som går minst stadiga LB/LB på lokal/regional nivå för de pengarna.

En sådan häst som du beskriver borde kosta runt 30-40k.

Detta är ett tydligt exempel på att hästen är värd det du vill betala. I min halvblodsvärld får jag högst en oinriden unghäst för 50-60k. 30-40k är vad man får ge för en äldre grundutbildad häst utan meriter och med skavanker som ev begränsar användningen.
 
I titeln står enbart nordsvensk brukshästar.

Det verkar vara en del kunnigainom nordsvensk här, så jag har en liten fundering.

Varför har inte det utvecklats en ridmodell utifrån nordsvensken? Jag tänker, finska hästen har ungefär samma grund och den är tydligen populär som ridhäst i Finland. Den har goda ridegenskaper tydligen , så pass goda att den passar i svenska ridskolor. Så utifrån den nordsvenska hästen borde det ha gått att utveckla en bra, praktisk ridhäst. Nordsvenska travare har avlat in andra raser som jag förstått. Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.
 
VARFÖR skulle man utvecka nordsvensken till ridhäst? Det finns väl typ ett hundratal andra raser att välja på, om man enbart vill rida.
Den nordsvensk jag har GÅR att rida på, men när han drar vagn/harv/kälke blir han arbetsvillig, glad, stolt och väldigt, väldigt engagerad. DE egenskaperna vill jag inte går förlorade för att man avlar på ridbarhet istället för dragvilja.
 
I titeln står enbart nordsvensk brukshästar.

Det verkar vara en del kunnigainom nordsvensk här, så jag har en liten fundering.

Varför har inte det utvecklats en ridmodell utifrån nordsvensken? Jag tänker, finska hästen har ungefär samma grund och den är tydligen populär som ridhäst i Finland. Den har goda ridegenskaper tydligen , så pass goda att den passar i svenska ridskolor. Så utifrån den nordsvenska hästen borde det ha gått att utveckla en bra, praktisk ridhäst. Nordsvenska travare har avlat in andra raser som jag förstått. Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.
Om en fjording inte längre ser ut som en fjording har man misslyckats med aveln, varför vill man förstöra en underbar ras?
 
I titeln står enbart nordsvensk brukshästar.

Det verkar vara en del kunnigainom nordsvensk här, så jag har en liten fundering.

Varför har inte det utvecklats en ridmodell utifrån nordsvensken? Jag tänker, finska hästen har ungefär samma grund och den är tydligen populär som ridhäst i Finland. Den har goda ridegenskaper tydligen , så pass goda att den passar i svenska ridskolor. Så utifrån den nordsvenska hästen borde det ha gått att utveckla en bra, praktisk ridhäst. Nordsvenska travare har avlat in andra raser som jag förstått. Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.

Det finns både nättare nordsvenskar av ridmodell och tyngre. Alla bruks. Min nordis var 156cm hög och vägde 460kg när hon blev skadad (vägd ihbg) min moders dito var lika hög men vägde över 900kg...

Min hoppade 140cm med ryttare och var het så det visslade om det. Min mors var den perfekta skogsmullehästen och en underbar körhäst som hon körde många brudpar med
 
I titeln står enbart nordsvensk brukshästar.

Det verkar vara en del kunnigainom nordsvensk här, så jag har en liten fundering.

Varför har inte det utvecklats en ridmodell utifrån nordsvensken? Jag tänker, finska hästen har ungefär samma grund och den är tydligen populär som ridhäst i Finland. Den har goda ridegenskaper tydligen , så pass goda att den passar i svenska ridskolor. Så utifrån den nordsvenska hästen borde det ha gått att utveckla en bra, praktisk ridhäst. Nordsvenska travare har avlat in andra raser som jag förstått. Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.
Nordsvenska Brukshästar fungerar redan som de är som goda hobbyridhästar, samtidigt som de är mest anpassade till att vara (bruks-) körhästar.

Egentligen finns ingen konkret anledning till varför svenska ridskolor avstår från Nordsvensk brukshäst som skolhästar.

De är friska och långlivade, lugna och trygga men ändå framåt, viktbärande samt lättfödda.

De är kroppsligt mindre lämpade för hoppning, men verka hålla för lägre höjder.

Att träna dem för dressyr är oproblematiskt, eftersom de oftast gillar att jobba med den typen av träning.

Om ridskolor i större utsträckning hade en eller några nordsvenska brukshästar i sin hästflock, så skulle de ha lättare att ge lämpliga hästar till t.ex. tyngre ryttare i största allmänhet, eller t.ex. nybörjare som är vuxna och vill börja med trygga hästar.
 
Jag har avstått från nordsvensk för jag tycker som någon annan att de behöver mycket hjärnjobb, bara ridning passar nog inte de flesta. Väldigt smarta och snälla hästar.
Skulle jag ha större intresse i tömkörning, och körning, frihetsdressyr, trick och sånt hade jag slagit till.

De jag träffat på har varit hur trevliga som helst , ena tävlas och tränas i dressyr och de andra står hos ''körgubbar'' som jobbat i skogen med dom, och en skogsmulle.
 
Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.

Ahh, men ser du......fjordingen har inte "blivit" vad den är idag. Den har återgått till vad den var FÖRE efterkrigstiden. En lätt kallblod med en mer kvadratisk byggnad.

Den skulle också förr vara både rid- och körhäst, inte främst en liten men grov arbetshäst, som den ju utvecklades till efter kriget då de var både mindre men fortfarande klarade av de lättare gårdsarbetena med en betydligt mindre mun att mätta än en större Dölehäst t.ex.

Så, vi har inte utvecklat rasen till en mer ridvänlig ras som "inte ser ut som fjordingar" (inte ett citat ur ditt inlägg utan ett ganska vanligt citat ur verkligeheten) utan återgått mer till ursprunget före de var grövre, tyngre och lämpade sig mest till körning/bruks.
De ska ha konkava huvuden, trekantiga och stora bruna ögon och ett "preg". Det gör dem jäkligt vackra.

Sedan är också folk nu mer betydligt duktigare att ta bilder på sina fjordhästar.
 
Ahh, men ser du......fjordingen har inte "blivit" vad den är idag. Den har återgått till vad den var FÖRE efterkrigstiden. En lätt kallblod med en mer kvadratisk byggnad.

Den skulle också förr vara både rid- och körhäst, inte främst en liten men grov arbetshäst, som den ju utvecklades till efter kriget då de var både mindre men fortfarande klarade av de lättare gårdsarbetena med en betydligt mindre mun att mätta än en större Dölehäst t.ex.

Så, vi har inte utvecklat rasen till en mer ridvänlig ras som "inte ser ut som fjordingar" (inte ett citat ur ditt inlägg utan ett ganska vanligt citat ur verkligeheten) utan återgått mer till ursprunget före de var grövre, tyngre och lämpade sig mest till körning/bruks.
De ska ha konkava huvuden, trekantiga och stora bruna ögon och ett "preg". Det gör dem jäkligt vackra.

Sedan är också folk nu mer betydligt duktigare att ta bilder på sina fjordhästar.
Tack snälla för alla svar, jag är inte expert på fjordingar eller nordsvenskar eller egentligen någon speciell ras, faktiskt. Jag tycker om hästar. Har jag pengar på fickan och kan köpa häst sånär jag totalt hopplös för jag kan inte lämna en häst somjag kan köpa.

@Efwa jag tycker du ska vara glad att jag tycker att rasen har utvecklat sig positivt. Haka inte upp dig på min okunskap och felaktiga ord.

@France kanske ska en utveckla nordsvensken mot ridhästhållet eftersom rasen är i princip deklarerad som utrotningshotad. Eller tycker du att det viktigaste är att ingenting ska förändras. Som jag förstått det så har de utvecklat finska hästen till en mycket populär ras i Finland.

@TeamLundVer om det finns olika typer av nordsvensk fortfarande varför har det inte gjorts någon ansträngning överhuvudtaget (??????) att skap en lättare ridtyp? Jag kan tycka att systemet med svensk avel visar brister när norrmännen lyckats utveckla fjordingen så positivt och finnarna har utvecklat finska hästen.
 
Tack snälla för alla svar, jag är inte expert på fjordingar eller nordsvenskar eller egentligen någon speciell ras, faktiskt. Jag tycker om hästar. Har jag pengar på fickan och kan köpa häst sånär jag totalt hopplös för jag kan inte lämna en häst somjag kan köpa.

@Efwa jag tycker du ska vara glad att jag tycker att rasen har utvecklat sig positivt. Haka inte upp dig på min okunskap och felaktiga ord.

@France kanske ska en utveckla nordsvensken mot ridhästhållet eftersom rasen är i princip deklarerad som utrotningshotad. Eller tycker du att det viktigaste är att ingenting ska förändras. Som jag förstått det så har de utvecklat finska hästen till en mycket populär ras i Finland.

@TeamLundVer om det finns olika typer av nordsvensk fortfarande varför har det inte gjorts någon ansträngning överhuvudtaget (??????) att skap en lättare ridtyp? Jag kan tycka att systemet med svensk avel visar brister när norrmännen lyckats utveckla fjordingen så positivt och finnarna har utvecklat finska hästen.
Om du gillar finnhästen tycker jag du ska köpa en sån och låt nordsvensken förbli en intelligent, smidig och allsidig ras som den är.
 
Om du gillar finnhästen tycker jag du ska köpa en sån och låt nordsvensken förbli en intelligent, smidig och allsidig ras som den är.
Varför är den då under hot, mindre än 200 föl per år föds i Sverige. Nordsvensk brukshästar finns snart inte i Sverige.
 
Det låter horribelt dyrt. Iaf i min värld får du en häst (läs: halvblod) som går minst stadiga LB/LB på lokal/regional nivå för de pengarna.

En sådan häst som du beskriver borde kosta runt 30-40k.

Jag tycker nog din prisbild ang halvblod är lite skev.
Men om vi skiter i det:

Om man rider in en häst lite illa och den inte är lydig eller trygg nog och far runt lite är det en enormt mkt mindre säkerhetsrisk än om man gör ett sånt halvdant jobb med en körhäst. När vagn är på kan de inte på så som många ridhästar gör idag.

Så det är värt att betala för!

Och hästar som dragit tungt(vilket e ju gärna gör om de arbetar på riktigt och inte bara drar en sulky) kan ofta lösa problem genom att vänta och lugna ner sig. Det kan vara en åtråvärd egenskap för otrygga/obalanserade ryttare. Jämfört med de hästar som agerar som deras instinkter programmerat dem: genom att fly/gå emot tryck etc.
 
Nordsvenska Brukshästar fungerar redan som de är som goda hobbyridhästar, samtidigt som de är mest anpassade till att vara (bruks-) körhästar.

Egentligen finns ingen konkret anledning till varför svenska ridskolor avstår från Nordsvensk brukshäst som skolhästar.

De är friska och långlivade, lugna och trygga men ändå framåt, viktbärande samt lättfödda.

De är kroppsligt mindre lämpade för hoppning, men verka hålla för lägre höjder.

Att träna dem för dressyr är oproblematiskt, eftersom de oftast gillar att jobba med den typen av träning.

Om ridskolor i större utsträckning hade en eller några nordsvenska brukshästar i sin hästflock, så skulle de ha lättare att ge lämpliga hästar till t.ex. tyngre ryttare i största allmänhet, eller t.ex. nybörjare som är vuxna och vill börja med trygga hästar.
Det där jag jag alltid funderat på, varför ridskolor inte använder nordsvenskar :confused:, borde vara perfekta för det ju. Min teori är tyvärr att nordsvenskar anses som lite fult och töntigt att ha :cry:. Jag har nyligen köpt en nordis och antar att folk kommer le lite överseende när vi kommer ut på tävlingsbanorna :grin:.
 
Inkörningen är värd en hel del. Det är så mycket lättare att få hästen hjälpligt inriden än inkörd. Inom ridningen har de ofta fördelen att de går rätt fort att sitta upp på och iaf mina har jag efter ganska kort tid kunnat styra runt i alla gångarter från ryggen. Blir det fel så är det rätt lätt att åtgärda.

Går man för fort fram med inkörningen och hästen får panik kan det vara snudd på omöjligt att få den trygg nog att fortsätta inkörningen på. Det får liksom aldrig hända att den drar eller skyggar med vagn bakom och för att få den så trygg krävs stor kunskap, ett gott öga och TID.

En stadigt bruks-inkörd häst som dessutom förstår hjälper uppsuttet är absolut värd 50-70.
 
Nu har jag mest bara erf av ett möderne men har inte upplevt med någon av våra att det skulle vara en krävande ras mentalt? Har central på mödernet och avkommorna är 5st efter 3 olika hingstar. Alla är sjukt lättsamma att ha med att göra och blir inte "brötiga" av att vila. Jag skulle nog behöva träffa en sån där nordsvensk som "behöver utmaningar och psykisk stimulans för att fungera". Tycker nordsvenskar är en toppenras för hobbyridning så länge man håller dem i hull och är noga med utbildningen. De jag sett som folk upplever som grova är ofta ganska många kilo överviktiga.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 452
Senast: thoora
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 105
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp