Bukefalos 28 år!

Nordsvensk brukshäst

@tara

Jag tycker det är viktigt att man förklarar hur det ser ut på riktigt om någon tror fel. Av flera anledningar.
Vi som fjordhästmänniskor är oerhört stolta och glada (varför trodde du något annat?) över vår ras men när någon tror att vi ändrat den till något den inte varit så tycker jag att det är på sin plats att utbilda den som tror det.
Annars blir det lätt att folk tror ryktena att rasen är delad i en tyngre och lättare ras och att det finns en ridmodell och en körmodell.
Faktum är ju att den är precis lika avelsmässigt bred som andra hästraser, inte uppdelad eller moderniserad.

Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker det är oerhört viktigt.
 
De flesta jag sett ligger på runt 15-25. Inte särskilt högt. Hade lätt betalat 35-40 för en som är riden tex LB utbildningmäsdigt och sen trygg i körning.
Det är ju inte direkt vanlugt med en mer högutbildad nordis i ridning med tanke på vilken ras vi pratar om. Jag hade inte betalt över 45 men som sagt, då tittar jag på en häst som är trevlig i hantering och ridmässigt på LB nivå i dressyr samt en del körd (rakt fram i skogen, tävlingskörd så höjs priset tycker jag)

Hej,

Jag ska skaffa häst och är ute efter en stabil häst som jag kan känna mig trygg på. Har kollat på nordsvenska brukshästar och tycker att det verkar vara en passande ras för mig. Dock verkar de ligga ganska högt i pris även om de inte är särskilt utbildade.

Vet ni vad detta beror på och vad tycker ni är rimligt att betala för en nordsvensk brukshäst som både är riden och körd men inte särskilt utbildad inom ridningen?

Tack på förhand!
 
Varför är den då under hot, mindre än 200 föl per år föds i Sverige. Nordsvensk brukshästar finns snart inte i Sverige.

Njae.....även om det är alldeles för få föl per år så ligger det iallfall över 200 per år.

2015 - 298 st
2016 - 247 st

Sedan betäcks det ju betydligt mer:

2015 - 410 st
2016 - 483 st

Jag förstår varför man är lite i panik för en svensk ras som man vill bevara men samtidigt är det ju inte någon som tror att fjordhästen håller på att dö ut i Sverige och vi har betydligt färre födda föl per år.
 
De flesta jag sett ligger på runt 15-25. Inte särskilt högt. Hade lätt betalat 35-40 för en som är riden tex LB utbildningmäsdigt och sen trygg i körning.
Det är ju inte direkt vanlugt med en mer högutbildad nordis i ridning med tanke på vilken ras vi pratar om. Jag hade inte betalt över 45 men som sagt, då tittar jag på en häst som är trevlig i hantering och ridmässigt på LB nivå i dressyr samt en del körd (rakt fram i skogen, tävlingskörd så höjs priset tycker jag)
Vad menar du med "körd rakt fram i skogen"?
Har du någonsom helst kunskap i hur det går till att utbilda en häst i (bruks-)körning, och hur man de facto jobbar i skogskörning?

För rakt fram är det skogskörning minst av allt handlar om. Det är komplex körning med stor precision i terrängen med noggrant definierad hastighet. Över stock och sten, runt träd och andra hinder, där hästen (och lasset) dessutom vid lassning och lossning ska kunna "finjusteras" åt alla håll, samt att hästen ska stå stilla på enbart röstkommando under arbetet.
 
Vad menar du med "körd rakt fram i skogen"?
Har du någonsom helst kunskap i hur det går till att utbilda en häst i (bruks-)körning, och hur man de facto jobbar i skogskörning?

För rakt fram är det skogskörning minst av allt handlar om. Det är komplex körning med stor precision i terrängen med noggrant definierad hastighet. Över stock och sten, runt träd och andra hinder, där hästen (och lasset) dessutom vid lassning och lossning ska kunna "finjusteras" åt alla håll, samt att hästen ska stå stilla på enbart röstkommando under arbetet.

Tillägg: de "billiga" hästarna kan vara Kallblodstravare. Raserna skilldes åt formellt 1964, men många annonsörer använder "Nordsvensk" i sina annonser även idag. Det är först när man kollar upp stammen, som man inser att den utannonserade hästen är en Kallblodstravare, och inte en Nordsvensk Brukshäst.
Många travare fungerar inte på banan av olika skäl, och säljs då som ridhästar.
Raserna skiljer sig åt en hel del numera.
 
Varför är den då under hot, mindre än 200 föl per år föds i Sverige. Nordsvensk brukshästar finns snart inte i Sverige.
Om rasen inte är vad du är ute efter så köp den inte, svårare än så är det faktiskt inte! Att ändra rasen ser jag som ett större hot än att bevara den om än färre i antal. Vill du ha en lättare häst av kallblodstyp har du både finnhäst och kallblodstravare.

Gillar du nordsvensken så köp en och jobba för att öka populariteten.
 
Vad menar du med "körd rakt fram i skogen"?
Har du någonsom helst kunskap i hur det går till att utbilda en häst i (bruks-)körning, och hur man de facto jobbar i skogskörning?

För rakt fram är det skogskörning minst av allt handlar om. Det är komplex körning med stor precision i terrängen med noggrant definierad hastighet. Över stock och sten, runt träd och andra hinder, där hästen (och lasset) dessutom vid lassning och lossning ska kunna "finjusteras" åt alla håll, samt att hästen ska stå stilla på enbart röstkommando under arbetet.
Jag menar "rakt fram i skogen", på skogsväg, landsväg, genom byn or what so ever.
Inte många nordisar idag -som säljs på annons- är arbetade i skogen
 
Tillägg: de "billiga" hästarna kan vara Kallblodstravare. Raserna skilldes åt formellt 1964, men många annonsörer använder "Nordsvensk" i sina annonser även idag. Det är först när man kollar upp stammen, som man inser att den utannonserade hästen är en Kallblodstravare, och inte en Nordsvensk Brukshäst.
Många travare fungerar inte på banan av olika skäl, och säljs då som ridhästar.
Raserna skiljer sig åt en hel del numera.
Jag fattar att du är nordisfantast och helst skulle se att de är värda hundratusentals kronor i dina ögon. Så ser dock inte marknaden ut.
Men visst. Grattis om du sålt en nordisnordis för 50' eller mer. Verkligen.

Jag hade dock inte betalat den summan.
 
När jag letade häst så var de flesta nordsvenskar inte körda överhuvudtaget. De som var gediget inkörda med olika redskap kostade över 70.000 kr. Med all rätt, tycker jag.
En utbildad häst ska kosta. En 8-åring som är riden i skogen, och inte mer än tömkörd ska inte kosta så mycket, det ska LÖNA SIG att utbilda sina hästar.
 
I titeln står enbart nordsvensk brukshästar.

Det verkar vara en del kunnigainom nordsvensk här, så jag har en liten fundering.

Varför har inte det utvecklats en ridmodell utifrån nordsvensken? Jag tänker, finska hästen har ungefär samma grund och den är tydligen populär som ridhäst i Finland. Den har goda ridegenskaper tydligen , så pass goda att den passar i svenska ridskolor. Så utifrån den nordsvenska hästen borde det ha gått att utveckla en bra, praktisk ridhäst. Nordsvenska travare har avlat in andra raser som jag förstått. Har ni sett på fjordingar, de har blivit så vackra att när jag ser bilder så tror jag knappt det är fjordingar. Jag tänker den här tuffheten hos nordsvensken kunde ha mildrats och lättat upp hästen och säkert mer saker som jag inte kan formulera.

Jag är nyfiken på vad du menar med tuffheten hos nordsvensken?
 
Jag menar "rakt fram i skogen", på skogsväg, landsväg, genom byn or what so ever.
Inte många nordisar idag -som säljs på annons- är arbetade i skogen
Nej just det, många arbetade och välutbildade Nordsvenska Brukshästar säljs på annat sätt än annons, om de överhuvudtaget säljs.

De som säljs på annons är endera föl/unghästar för avel eller för att utbilda själv, eller sådana som aldrig utbildats alls.

Det gäller för övrigt alla raser av välutbildade körhästar, inom bruksgrenar såväl som sportkörning.

Det är få hästar välutbildade hästar inom dessa användningsområden som säljs via Hästnet, Blocket eller Facebook, utan de säljs via rasföreningar, körföreningar eller genom kontakter.
 
Jag fattar att du är nordisfantast och helst skulle se att de är värda hundratusentals kronor i dina ögon. Så ser dock inte marknaden ut.
Men visst. Grattis om du sålt en nordisnordis för 50' eller mer. Verkligen.

Jag hade dock inte betalat den summan.

Uppenbarligen har du en ganska begränsad bild över hur marknaden ser ut för välutbildade körhästar.

De kostar faktiskt så mycket som 50-70 tusen, och säljs direkt när de kommer ut på marknaden.

Men eftersom du inte är intresserad av (bruks-)körda hästar, så är ju en sådan häst inte värd något för dig, precis som jag aldrig någonsin skulle betala 100.000 eller mer för en prestationsavlad varmblodig ridhäst. Jag kan ju inte rida tillräckligt bra för att kunna använda en sådan häst...
 
Jag fattar att du är nordisfantast och helst skulle se att de är värda hundratusentals kronor i dina ögon. Så ser dock inte marknaden ut.
Men visst. Grattis om du sålt en nordisnordis för 50' eller mer. Verkligen.

Jag hade dock inte betalat den summan.

Fast jag vet många som sålt gediget utbildade körhästar för runt 70. Det är både ardenner och nordisar som arbetats med i skog/jordbruk/etc.
Men som sagt är de välutbildade som säljs rätt få. Har man utbildat en sån häst behåller man den rätt ofta i sitt eget arbete. Att de sprungit framför en sulky är inte samma sak som en häst som tex arbetat i skogen. Det är rätt mycket de kan lära sig i hur saker ska göras där och rätt mkt de måste palla i form av trygghet/lydnad etc för att inte riskera skada sig själva, andra hästar eller människor med sån last i sån miljö/de arbetsförhallandena.
Det är liksom inte som att köra in en travhäst.
De som arbetar med sånt är inte helt sällan bekanta med varann privat eller via föreningar. Och de får alltid förfrågningar om hästar. Så de behöver inte annonsera.
Måste någon sälja och den inte har någon potentiell kund vet garanterat någon i nätverket en.

Trots att jag är dressyrkärring(som varit på travet och kört en del samt kört in en del) är jag djupt impad av de som är duktiga på "riktig" körning och verkligen arbetar med sina djur.
Många av dem har fattat ett och annat om det mentala och om lydnad som ryttare skulle behöva ta till sig.
Jag tycker många ryttare som är osäkra/obalanserade skulle göra mkt gott i att vara villiga att hosta upp en rejäl summa för en RIKTIGT inkörd häst(inte bara en där det oftast går bra med vagnen på ren tur som för de flesta). Just för att de mentalt oftast är jäkligt vettiga.
 
@skogaliten och @tuaphua ja men det är ju det jag sa, de bästa säljs inte på annons oftast då det är en liten nishad grupp som håller på med detta och känner varandra.

Jag fattade det som att ts var ute efter en ridhäst i första hand men trevligt om den gick att köra också. Och då gissar jag att ts vill köra rakt fram i skogen annars borde ts ha skrivit tävlungskörning eller dylikt men då varit insatt i prisklasserna lute mer.

Vi vet inte heller vad ts budget är.

Och hon frågade vad vi tyckte. Och jag skrev runt 35' för en häst som är utbildad LB och körd rakt fram i skogen (skogsväg, landsväg, byhåla mm ser jag framför mig).
Och detta är för mig oavsett ras men ev lite mer för en sportigare häst då den har bättre förutsättningar i ridning/tävling än rasen vi pratar om.
 
@skogaliten och @tuaphua ja men det är ju det jag sa, de bästa säljs inte på annons oftast då det är en liten nishad grupp som håller på med detta och känner varandra.

Jag fattade det som att ts var ute efter en ridhäst i första hand men trevligt om den gick att köra också. Och då gissar jag att ts vill köra rakt fram i skogen annars borde ts ha skrivit tävlungskörning eller dylikt men då varit insatt i prisklasserna lute mer.

Vi vet inte heller vad ts budget är.

Och hon frågade vad vi tyckte. Och jag skrev runt 35' för en häst som är utbildad LB och körd rakt fram i skogen (skogsväg, landsväg, byhåla mm ser jag framför mig).
Och detta är för mig oavsett ras men ev lite mer för en sportigare häst då den har bättre förutsättningar i ridning/tävling än rasen vi pratar om.
Du har helt rätt i att jag egentligen främst är ute efter en häst att rida på, men jag tycker det är en bonus att kunna köra eftersom det ger en mer varierad träning för hästen. Du har också rätt i att det troligtvis bara blir mest rätt fram i skogen, så egentligen behöver jag ingen häst som är utbildad särskilt mycket mer inom körning (även om det skulle kännas bättre med tanke på en hög prislapp). Men jag betalar nog mycket för att få den där lugna och trygga hästen också, det tycker jag kan vara värt ganska mycket för mig just nu :)
 
Du har helt rätt i att jag egentligen främst är ute efter en häst att rida på, men jag tycker det är en bonus att kunna köra eftersom det ger en mer varierad träning för hästen. Du har också rätt i att det troligtvis bara blir mest rätt fram i skogen, så egentligen behöver jag ingen häst som är utbildad särskilt mycket mer inom körning (även om det skulle kännas bättre med tanke på en hög prislapp). Men jag betalar nog mycket för att få den där lugna och trygga hästen också, det tycker jag kan vara värt ganska mycket för mig just nu :)


Jag hoppas du hittar en passande häst till ett pris du tycker är rimligt! Generellt "du får vad du betalar för" men för mig ligger en nordis inte över 45' då den har begränsningar ridmässigt OM vi snackar dressyr och hopp tävling (obs, undantag finns).

Och som det andra redan nämnt så är det skillnad på en trygg körhäst och på en riktigt arbetad skogshäst eller tävlingkörd häst :)

Många nordisar är trygga körhästar utan att ha arbetat i skogen eller tävlats (jag pratar nordsvemsk brukshäst, inte kallblodstravare)

Anyways, lycka till!!
 
Fast jag vet många som sålt gediget utbildade körhästar för runt 70. Det är både ardenner och nordisar som arbetats med i skog/jordbruk/etc.
Men som sagt är de välutbildade som säljs rätt få. Har man utbildat en sån häst behåller man den rätt ofta i sitt eget arbete. Att de sprungit framför en sulky är inte samma sak som en häst som tex arbetat i skogen. Det är rätt mycket de kan lära sig i hur saker ska göras där och rätt mkt de måste palla i form av trygghet/lydnad etc för att inte riskera skada sig själva, andra hästar eller människor med sån last i sån miljö/de arbetsförhallandena.
Det är liksom inte som att köra in en travhäst.
De som arbetar med sånt är inte helt sällan bekanta med varann privat eller via föreningar. Och de får alltid förfrågningar om hästar. Så de behöver inte annonsera.
Måste någon sälja och den inte har någon potentiell kund vet garanterat någon i nätverket en.

Trots att jag är dressyrkärring(som varit på travet och kört en del samt kört in en del) är jag djupt impad av de som är duktiga på "riktig" körning och verkligen arbetar med sina djur.
Många av dem har fattat ett och annat om det mentala och om lydnad som ryttare skulle behöva ta till sig.
Jag tycker många ryttare som är osäkra/obalanserade skulle göra mkt gott i att vara villiga att hosta upp en rejäl summa för en RIKTIGT inkörd häst(inte bara en där det oftast går bra med vagnen på ren tur som för de flesta). Just för att de mentalt oftast är jäkligt vettiga.
Jag håller med men jag höjer en varningens finger att dessa hästar behöver och kräver utmaningar. Jag tror inte en osäker ryttare är rätt person att ge hästen tillräckligt med utmaningar. Jag drar paralleller till att ha en grönlandshund i en lägenhet som sällskapshund...

Jag kör min häst i skog och i trafik. I mörker och i kraftigt regn. Hon möter utmaningar ständigt. Ändå kramar jag bara ut kanske hälften av hennes potential, både psykiskt och fysiskt. Då har jag en appaloosa/arab. Jag skulle känna stor press om jag hade en riktig "arbetshäst".
 
Hej,

Jag ska skaffa häst och är ute efter en stabil häst som jag kan känna mig trygg på. Har kollat på nordsvenska brukshästar och tycker att det verkar vara en passande ras för mig. Dock verkar de ligga ganska högt i pris även om de inte är särskilt utbildade.

Vet ni vad detta beror på och vad tycker ni är rimligt att betala för en nordsvensk brukshäst som både är riden och körd men inte särskilt utbildad inom ridningen?

Tack på förhand![/QUOT
 
Nordsvenskar är verkligen snälla och trygga! Tycker själv inte riktigt att dom ligger så jättehögt upp i prisklass, men det beror på vad du anser som högt också:) Kolla på blocket!:)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 452
Senast: thoora
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 105
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp