Bukefalos 28 år!

Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ja, det har jag inte protesterat emot. Sa bara att den låg bra, tråden.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Lite uppdate...


En hingst har flyttat. Resten är kvar och har varit lösa, dock inte kommit kutandes ner till oss. Tackolov!!!

I veckan har dessutom deras sto med föl varit lösa och kom traskandes i skogen en bit bakom en av våra åkrar.

Senaste version från ägaren är att okänt folk springer runt med ficklampor mitt i nätterna och klipper upp hans staket. Hur mycket jag vill tro på det låter jag vara osagt. Snarare att det är något av hjärnspökena som talat!

Annat av intresse är att han lovat mig pengar den 20e denna månaden. Hur mycket och om det verkligen kommer nåt är ju av ganska stort intresse för oss. Påpekade att med dagens ränteläge så svider det extra både i min plånbok som i mitt sinne att betala på ett lån som hans skrällen har dragit på oss. då svarar han: Ja men jag ska hjälpa dig ju...
Öhh vaddå hjälpa mig? Hur vore det om han tog ansvar för de konsekvenser han och hans rymlingar tillfogat andra.

Huuu jag har helt tappat gnistan på betäckningar och hingstfunderingar. *surar* det känns inte kul.


Kikat runt lite på ungstona och kommit fram till att jag ska dräktighetskolla samtliga igen. De är ju sprutade, men jag är lite fundersam. Brunster så här års är det ju inte alltid att det skyltas tydligt med. Tycker den ena åringen ändrat sig på ett betänkligt sätt. Kan ju vara jag som är nojjig...



Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Det är knappt man tror sina öron! Hoppas verkligen ni får tillbaka era pengar, dagens ekonomiska läge är ju verkligen inte roligt.

Och stackars alla era hästar som utsätts för dessa behandlingar från hingstarna :cry:.

Han ska hjälpa dig men har inte pengar till vare sig kastration eller slakt? Hmm, på vilket sätt tycker han att han hjälper dig, tro? Helt otroligt att inte sådana här människor går att stoppa :crazy:. Jag håller med dem som tycker att du ska kontakta Ridsport, om inte annat kanske det kan förhindra att det sker för andra i framtiden.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Skickar en stärkande tanke till dig från en medmänniska som inte kunnat sluta gapa under genomläsningen av denna tråd!

Snacka om att man känner sig lite och obetydlig ibland!

Jag är stolt över dig! Stå på dig!

Tyvärr kanske det inte ger något i pengaväg, men för självkänslan är det viktigt att känn att du gjort allt (och lite till)

Tänker lite extra på era ston som fått utså denna phykiska och fysiska stress. Hästar är ju väldigt känsliga djur! BLÄH!!!!

Jag blir bara ledsen när jag tänker på allt ni fått stå ut med!

Tänker på dig och håller tummarnba för att det skall lösa sig på bästa sätt!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hur går det Gira??

Har du fått honom att skeppa iväg hästarna än??
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Njä, i måndags var djurskyddsinspektörerna där på planerat besök. Men då såg han förståss till att inte vara hemma. Inför detta besök hade vid telkontakten påtalat att djuren skulle vara väck från gården senast på söndagen.

men som sagt han var inte hemma. Mitt i allt ringer inspektörerna till mig, eftersom hans fölunge sprang lös på vägen. Så jag fick hjälpa till att fånga in den. Med tanke på märrens juverstorlek så hade den varit ute en längre stund.

Vi såg bara 4 hästar. Möjligt är att han fått iväg en till, eller så hade han den i stallet. Inspektörerna får inte gå in i stallet om de inte har ägarens tillstånd alt. husrannsakan och då ska polis vara med.


Sto med föl har varit lösa flertalet gånger. De är nu alla i sämre skick. De hade tills i måndags inget annat än bete (hårt betade hagar) Så antar det är därför de går ut så ofta. Märren kommer aldrig bort till våra hästar, men det är ju inte bra att hon springer omkring lös och dräller på en 70 väg där många kör 90.

Inspektörerna skulle hem och fila ihop ett bra föreläggande. Men själv tror jag inte det kommer hjälpa nämnvärt. Denna killen har sedan många år mist all respekt för myndigheter.


Annan kuriosa är att han också fick påhälsning i måndags av polisen. Vilket han tydligen fått igen för någon dag sedan. Då påträffades bilen med drogpåverkade personer och fullt med stöldgods i. Månne det vara mina pengar som är på ingång :cool:. För ännu har jag inte sett röken av några mer.....


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Detta är skrattretande, fattar inte hur du orkar hålla ihop. Hur är det med dina egna hästar.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Detta är skrattretande, fattar inte hur du orkar hålla ihop. Hur är det med dina egna hästar.


Ganska bra. Förutom att ena märren varit i slagsmål med ett vildsvin natten till igår. Hon blev biten i huvudet! Fast detta har ju inte med hingstarnas framfart att göra.... Men hon har fått en ordentlig känga ovanför resp nedanför h. öga. Ett jack i nacken på vänstra sidan samt att örat är kluvet en bit. Ordentligt blodbad faktiskt. Väldigt smärtpåverkad i går så det blev Metacam. Piggare i dag och inte lika svullen. Äter bra.


Nåväl övriga hästar mår relativt väl. En åring är fortfarande ganska skygg. Fullblodsmärren är fortfarande i mycket tunt hull, men vi har introducerat henne i en liten flock med blandade åldrar. Funkar sisådär. Väldigt ranglåg, men vågar stå kvar och äta ur rundbalen när det kommer någon mer.

Har ännu inte fått blodprov taget på de som jag vill ta på. Vet. har varit ledig. men hoppas jag får tid till det på fredag. -vilket är en himlans dum dag förståss. Torsdag kanske.


Har haft ett långt samtal med hingstägarens bror, som är en väldigt reko kille. Men han kan inget göra påstår han. (konstigt! För det är denna brorsa som står som ägare på gården.) Men blod är tjockare än vatten -så är det bara.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och dina hästar, efter många motgångar brukar det komma något bra.
Hur i helsike kan ett vildsvin gå på en häst, ok jag har inga här i närheten så jag har ingen erfarenhet av dem, men går de verkligen på en häst si så där.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Våra tamgrisar (linderrödsvin, samma storlek som vildsvin) tvekar inte en sekund på hästarna.
Dessutom är de tuffa så en hästspark håller dem borta bara ett tag. Vi hade vår stora galt på rymmen o han gick frankt fram o tyckte att han skulle äta ur foderhäcken med hästarna. Han hade ju gått i hagen bredvid sen han var liten o hästar var ju inte farligt. Hästarna är inte heller rädda för grisen...men ack vad sura de blev när han ville ha mat... pang sa de o då blev nasse sur o gick tillbaka igen sen han ruskat sig lite...o då vevade han med betarna så jag är glad att han inte lyckades skära upp några ben. För de siktar på att riva sönder benen om de vill skada.
Nu är vår nasse betydligt snällare än ett vildsvin...

Lycka till Gira!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Usch vad jobbigt!

Om de inte har foder, varför tar de inte bort hästarna därifrån helt enkelt??
Det är ju djurplågeri! :mad:

Hoppas att det var dina "pengar" han har på G, det är ju ett tag sen han blev skyldig dem...:crazy:


Du verkar ha ett tålamod av guld och ett kallt huvud med tanke på allt du gått igenom.:cool:

Hoppas att det lönar sig i slutändan
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Update

I måndags var det så dags igen! Ännu ett hingstskrälle som ansåg våra marker trevligare än sina egna.

Maken ringde mig på jobbet på morgonen, då hade han fått ett sms av vår mycket tålmodige markägare som bara talade om att han sprang på åkern och skräna efter våra märrar. Varken maken eller jag kunde komma loss från våra arbeten eftersom vi satt tajt till. Vår goe markägare stängde alla hagar som gick att spärra av för att inte riskera att hingsten skulle traska rakt in till märrarna (som från början hade en stor hage mellan sig och honom).

Jag ringde djurskyddsinspektörern med en gång och numera behöver jag ju inte presentera mig mer än vad jag gör då jag ringer till nån jag känner....

Hon bara suckade. Vi konstaterade också att hingstens ägare var allt annat än anträffbar. Skämtsamt sa jag: "jag antar han sitter på fjärde våningen i det stora gula huset borta vid Oxtorget" = Stadens polishus som även inkluderar häktet. Där lär han också sitta iallafall de tre närmaste veckorna.

Nu har han överlämnat ansvaret till någon polare som inspektören ringde. Jodå, hingsten hämtades, men staketen som blivit rivna, inkl. knäckta stolpar var ju inte att förvänta sig att fanskapet såg till att bli lagat. (fattar inte varför det ska vara så förbannat roligt att veva med benen så man lyckas riva tre elrep som sitter i förstärkta ringisolatorer som i sin tur sitter i extra grova skalade tryckimpregnerade stolpar!!!!!!:devil::devil::cool:)

Eftersom det nu är en ny person som ansvarar för djurens väl och ve så får inspektörerna börja om, med nya förelägganden riktade mot denne polare.. SUCK; SUCK och SUCK igen.


Ja, jag orkade inte ens bli arg.. Ingen större idé att ödsla energi på det när jag endå inte kommer åt att skälla ut fanskapet där han nu befinner sig.

Enda glädjen är att de nu har så mycket på honom att jag vore förvånad om han inte får skaka lite galler ett tag framöver.... :grin:


Gira, still going strong.. :banana:

Jag lever på glädjen att vår ena av sista årgången travuppfödningar just vunnit ett lopp på kalmartravet :bump:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag hoppas verkilgen du får ordning och lite lugn och ro kring dej och dina hästar snart *kramar*
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Åh, hoppas fanskapet får stanna i fängelset, så att man måsta tvångsomhänderta hästarna..... känner verkligen med dig.
...... grattis till segern på banan......
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har läst igenom tråden och jag måste säga att jag beundrar dig!
Vilket tålamod, själv hade jag blivit skogstokig efter första gången.
Vet att det inte hade hjälp men du måste ha en ängelstålamod!

Kämpa på för dig och dina ston. Någon gång måste han ju förstå allvaret i situationen.

/B
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag blir, som de flesta andra här bara helt förstummad över att det inte går att göra något åt situationen.
Allt känns helt absurt.

Fantastiskt att du fortfarande orkar kämpa!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Helt vidrigt att det ska få hålla på såhår.

Hade någon grannes hingst rymt och förstör så mycket för mig hade jag ringt farbror HA tillslut :devil:



En "fördel" om hästarna blir magrare och sämre är väl att djurskyddet tar dem till slut? Frågan är hur långt det måste gå innan.

Och tillgångar har väl mannen som kronofogden kan ta?
Hästarna, bil?
Jag tycka du ska ha dina pengar! :mad:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Den här fine grannen, hans hästar och cirkusen för att få något att ske med dom får mig att tänka på musik, eller snarare en viss låt - Never ending story......

Tycker synd om er och hästarna, men håll ut. Det kan ju bara bli bättre.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Läste igenom hela tråden förr och tittar in nu för att höra vad som händer?
Någon framgång på nåt vis..?
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 624
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 164
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 865
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp