Bukefalos 28 år!

Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

:devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början.

Men först vill jag gärna påpeka att jag gärna vill ha era tankar och åsikter hur ni skulle gå till väga i följande situation.

Jag har idag alla våra hästar på bete. Runt stallet går i en hage fyra ston med föl. I en annan går 4 åringar. I nästa hage har jag 1 dräktig, en tvååring samt en 16årig märr. Kommer till stallet vid lunchtid för att kolla av alla, de kollades senast 22.00 i går kväll. Vi har folk som bor på gården och ser unghästhage + märr/föl hage från huset.

Nåväl, vad ser jag om inte fyra hästar i den hage där det ska gå tre!!!!! Funderar på om det är en av åringarna, men nej redan på 300 meters håll ser jag att den är för stor för det. På väg från bilen ser jag hur detta jäkelskap till fanstyg kastar sig över ett av stona!!! Visar sig vara grannens hingst! -ja eller en av dem. Han har 3 oreg. travhingstar samt en högdräktig märr.

Detta har hänt: han har betäckt alla 3!!! Den dräktiga visar svag brunst, men slog så sent som igår ifrån mot vår egen hingst. Valde att prova henne mot honom istället för att åka och ula ytterliggare en gång. Hon har spark resp bitskador samt ödem i v. öga. Hon har även ytliga sår på vulva. Caslicken höll.
Nästa sto har han definitivt betäckt grundligt ett flertal gånger. Caslicken har spruckit upp och slemhinnor/vävnad i vagina har bristningar och hon är kraftigt röd. Såg även med egna ögon då han betäckte under tiden jag tog ut tvååringen.

Ja tvååringen i sin tur brunstar också. Hon har blivit betäckt, har ytlig bristning i vagina och uppskuren vid vulva. Har blivit sydd och står nu på penovet.

Hingstägaren vet att hästen varit borta sedan i morse och har inte letat efter honom. Skrället var inte hanterbar. Ahhh, lustigt då. Ett helt smörgåsbord med damer..... Han tyckte att jamen han är ju fin så det blir ju bra föl....:devil::eek::devil::devil::cool:

De som bor på gården har hört lite bråk men trodde det var märrarna som rykt ihop eftersom de fördes samman för två dagar sedan.

Nog om detta. Har idag haft ut vet. som har noterat skador och behandlat såren. Men spruta dem kan vi inte göra ännu. Dessutom så sabbas avelsäsongen för mig på två av stona. Jag är ytterst tacksam över att han inte verkar ha haft sönder tvååringen invändigt.

Karlf-n inser inte vad som hänt. Han tillhör också en skara av sveriges mer tvivelaktiga medborgare....

Jag kräver givetvis att han betalar alla mina vet.kostnader. Men sen då?

Hur hade ni gjort? Bara spruta och hoppas på att de kommer om? Antagligen har vi tappat en dräktighet....
Att slå på stora trumman hjälper mig inte, för det är tveksamt om jag kommer få betalt. Distriktsvet. kan absolut inte skicka fakturan till honom för jag har ju beställt åtgärden.


Gira tvärföbannad, upprörd, ledsen, galen... u name it!


Ush :eek::eek:vad detta var en hemsk historia måste jag säga!!
Alla människor borde inte få ha hästar!!Han hade verkligen noll koll..
Tycker verkligen synd om dig och lider med dina hästar, hoppas de inte får men för livet.
Tycker du ska anmäla honom om han inte går med på att betala alla kostnader och sätta upp bättre staket till sin hingst!!
Du får skriva en rad sen och berätta hur det har gått med alla dina ston..
Lycka till så länge
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Eftersom hingst ägaren uppenbarligen inte har varken staket för att hålla hingste eller ansvar för det hade jag reagerat annorlunda.

De ston han har betäckt och tillfört skador på, hade jag;

¤ Fotograferat skadorna.
¤ Begärt skriftligt intyg ifrån veterinären över skadorna samt behandlingsplan.
¤ Fotograferat dina staket i den hagen som stona går i.

_________________________________________________

En polis anmälan är på plats, det finns lagar om hur ett hingst staket skall se ut.
Men det viktigaste i detta fallet är att lämna över de bevis du har samt tidigare företelser denna hingst hållare har gjort till en advokat, där han/hon kan föra talan gentemot den här hästägaren.
Du skall ha ersättning för veterinärvård samt för utebliven dräktighet i år, och gör du det så skall du se att han tänker mer än en gång innan han släpper ut sina hingstar. För det kommer att stå honom dyrt.
Så ring du och prata med en advokat, är inte hundra % säker men jag tror att det kan löpa över din hemförsäkring.

Hade det varit hos mig, hade jag blivit vansinnig, ledsen och kännt mig väldigt utlämnad.

Håller verkligen med..
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jaha vad ska jag säga???????

NU VAR DET DAX IGEN!!!!!!!


Hörde hur det började gnägga oroväckande mycket här i förmiddags. Så jag knatade bort för att gå snabbrond mellan alla hagar (5 olika flockar) och hör hur fölen gnäggar alldeles förfärligt och hur det dundrar i marken av och till som värsta sortens tjurrusningar...

Redan på håll ser jag att det är en häst för mycket i tantflocken. Där ska gå fyra mammor med föl samt en singelmärr. Och där går också grannens förbaskade häst!!!!!

Han har rivit staketet och sprang runt efter stona och ville betäcka. Blir galen och joggar hem för att ringa maken som sitter ute på åkern och stränglägger (är redan försenade flera dagar pga maskinhaveri) han får kuta ner till hagen medan jag direkt ringer djurskyddsinspektören och säger ganska många mindre fina saker samt att idag så kommer jag avliva hästen om inget görs! Jag kan inte åka på så hårt straff och torde som max få typ villkorligt för egenmäktigt förfarande alt djurplågeri eftersom jag inte har bultpistol hemma. Sedan talade jag om tre fina sätt som jag med lätthet kunde ta livet av hästastackaren. :crazy::devil:

Inspektören som jag har en bra dialog med skulle ta ett snack med chefsjuristen direkt och sedan med polisen.

Under tiden ringer jag polisen och drar hela historien i mycket förkortad version och säger samma sak att nu må det vara nog och jag avser skjuta/förverka/avliva/arkebusera hästen å det bestämdaste innan denna dag gått över i nästa. Påtalar att jag vet att det är brottsligt antagligen och kräver snällt att vederbörande tar tag i det hela och kollar upp skillnaden i nödvärn om jag tar daga av häst vs hund.

De skulle återkomma.

Hejåhå vad skådar inte mitt öra vid halv tre då faktiskt polisen ringer mig och säger att: vi står i alle´n vid hagen -kan du komma? Oboy!!!!! De tog mig på allvar :bump::bump::bump: De hade också hämtat två skumma kumpaner som lyste med sin frånvaro då jag var upp till grannen och knackade på tidigare på dagen. De fångade in skrället efter mycket om och men och de var lite småspaka. Poliserna stod utanför hagen mest hela tiden.. men var väldigt förstående!

Jag lyckades också få ut djurskyddsinspektören innan lunchtid och medan jag väntade på henne så upptäckte jag att grannens märr hade fölat under morgonen -obevakad.


Positivt: grannen har kastrerat hingsten -vilket uppenbarligen hjälpt föga eftersom han ändå springer och betäcker mina ston. =ett beteende som säkerligen inte kommer släppa. Han valde dessutom att lämna märren som fölat, vilken han gått ihop med.


Så nu undrar jag vad som hänt? Vad sa jag som gjorde att alla fullkomligen bara satte sig i bilarna och kom på besök?


Till den stora frågan: när kommer nästa besök? Har min märr nu resorberat ?
-hände förra året på en annan pga samma händelse då...




Gira; luttrad, förvånad, överraskad och lite till....
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Du får skriva en rad sen och berätta hur det har gått med alla dina ston..
Lycka till så länge


Resultat:

Fick spruta flera märrar med dinolytic för att slippa oönskade dräktigheter.
En åring "vägrade" kasta och vi sprutade henne flera gånger, i vintras kastade hon -tackolov!

En tvååring fick sys ihop pga betäckningsskador.
En caslicksydd märr betäcktes
En dräktig märr betäcktes. Hon knäcktes psykiskt och blev aldrig mer sig själv utan efter denna händelse blev hon hack-kyckling oavsett vilken häst hon fick gå med. Slutade med att vi körde henne på slakt då hela hästen var olycklig.
En märr resorberade (fryssemin) kördes upp till seminstation dagen efter och stod under övervakning pga den enorma stress hon visade då hingsten var lös.

Åtskilliga timmar med inkomstbortfall pga att staket måst lagas, hästar vakas över och jagande efter hingstägare.
Merkostnader för att laga staket och inlöp av mer stängselmaterial.
Alla extra besök för at ula osv....

Uteblivna föl

summa sumarum för år 2008: några hundra tusen i förlust!!!

2600:- har vi fått av hingstägaren.


Gira


2009:

Tja, har bara seminerat om en märr, men med fryst så det här blir ju inte kul om det går åt fanders... i år också.

Talade om för polisen att det är ju faktiskt lite skillnad på hans hästar vs våra. Oregad travare som inte gjort något vs ganska välstammade ston vars avkommor faktiskt inte skämts för sig...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Shit, trodde faktiskt att det ordnat upp sig, förstår dig fullt ut och tror att jag hade nog skjutit prick på hästen och tagit smällen som kommit efteråt..... hade nog inte orkar med detta mera.
Du är stark som orkar och det ska du har beröm för.
Den där hästen verkar ha en del skruvar lösa och jag tror tyvärr att enda lösningen är att den flyttar till andra ändan av landet eller till de evigt gröna.... En stor kram från mig, var stark, kämpa på.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sa polis och djurskyddsinspektören något om vad som kommer hända nu?
Kan dom äntligen beslagta hans hästar när dom sett det med egna ögon?

Önskar dig all lycka till i kampen mot denna hingstägare (numera valackägare)


/B
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

*ler* ja jag är ju inte så lättknäckt precis.

Hahaha du skulle hört polismannens frustande då jag berättade tre sätt att avliva hästen på...

1. Snittar lite snygg i halsen. -Men ojdå, hästen måste sprungit in i något och skurit upp halsen.:angel: -Koosherslakt är vanligt i vissa delar av världen!

2. Jag åker och hämtar god väns bultpistol och eftersom jag varit med och avlivat ett flertal hästar på detta vis så är nog det största problemet hur fanken jag laddar den!

3. Jag råkar helt enkelt köra på fanskapet med min egen bil, efter att den sprungit ut på 70-vägen som löper utmed tre av våra hagar. Detta är det billigaste alternativet om jag smidigt vill bli av med kroppen! 3000:- i självrisk. Dessutom får jag ju min motorhuv tillfixad ( nån av telningarna har tvättat min bil med rotviska) och nya lyktglas fram! Jämför jag detta med att ringa Palle (som kör kadaverbilen) som får komma ut och skjuta skrället och ta med sig kroppen för kadaver så blir det ju faktiskt dyrare!

:grin:


Nåväl, jag har kommit på några fagra sätt till......

Men hur som helst så förstod de allvaret i detta och att jag verkligen tänkte utföra detta dåd....:(

Var och en är sig själv närmast. De t. o m. körde upp och kollade att de stallade in skrället. Var in i det som kallas stall och glodde innan i fm och tvingas han stå där så får jag nog påpeka för inspektörens vikarie som börjar på måndag att det är föga troligt att han blir utfodrad som sig bör och får mockat en gång per dygn samt tillräckligt med strö. För nu var det mest synligt betonggolv och en ihop skottad ganska stor hög (två-tre skottkärror) med hästskit utan strö i....


Påpekade försynt för de två trevliga poliserna att det känns för jävligt att gå in på hans tomt och se alla mopeder, mc, elbil, släpar, verktyg ,bilar m.m. m.m. och veta att nästan allt är stöldgods där man aldrig kommer finna dess rättmätige ägare. De höll med till fullo.

*asg* passade också på att berätta om den 12/6 förra året då jag skällde ut amerikanen. De fick sig ett gott skratt, för denne kille är stammis hos farbror blå. -han kan nog snart ha en egen privat cell med sitt namn på dörren uppe på häktet haha


Gira, för stunden på relativt bra humör... :p
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag hade varit vansinnig!!!
Hade troligen reagerat precis som du.
DE borde ju onekeligen bli av med sina hästar. Finns inga försäkringar som kan täcka upp era förluster? Eller skicka en räkning till fogden.
Annars kan du ju ta upp det i civildomstol för att utmäta skadestånd... du borde ju helt klart vinna.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ja nu hade jag lite otur, för ägaren är bortrest och inspektören satte en lapp på dörren som jag skulle kolla. För enligt lagen ska häst ha tillsyn minst en gång per dygn. är de sjuka, skadade eller fölningsrisk så ska man titta till dem oftare. Och märren fölade ju i morse. Men de där två kumpanerna dög som ersättare så där sprack ju det.

Han har bara ett föreläggande på sig. Det krävs tre för att få ett djurförbud. Ett föreläggande är inte det lättaste att lägga sådär bara. För om han rättar till bristerna vid påpekande kan man tydligen inte lägga ett hållbart föreläggande. Utan först efter ett flertal påstötningar om ex. staket etc.


Polisen hade inget att säga öht i denna frågan. Men ser jag denna häst igen så lär jag nog få bjuda på fika nästa gång. För nu använder jag stora trumman varje gång.


Jag tror inspektörerna är lite rädda för honom och den ena är höggravid och jag förstår till fullo om hon inte vill åka ut här.

Diskuterade detta med poliserna =farlighetsgraden och den är inte låg på denna mannen. Men han verkar ha respekt om man nu kan kalla det så, för mig. Antar att det beror på att jag verkligen illvrålar och skäller ut honom efter noter. Inte många som vågar.
Men som jag sa till poliserna, jag svänger mig inte i de kretsar min gode granne gör, så därför ser han mig nog inte som farlig/hot mot hans personliga säkerhet.

Nu väntar jag bara att de ska behandla hans överklagande om de ett år och åtta månader fängelsedom han fick för inbrott och stölder/häleri m.m. så att han kan ta semester..... så vi slipper honom ett tag.



Kicket:

Han nolltaxerar, har skatteskulder hos fogden. Han går på socbidrag. Gården står på hans bror . Sen är det ju svarta pengar i rullning mest hela tiden... Så vi har bedömt att vi vinner men han kan inte ersätta våra kostnader och då är det vi som blir förlorarna.

Vi har ingen försäkring som täcker hans hästars göromål. Men däremot har jag en egen som täcker om vi hade haft omvänd situation.

*s* jisses jag har dubbla ansvarsförsäkringar samt en del annat. Är helgarderad. -eftersom vi själva dessutom har hingstar så vet jag ju att risken finns att det skulle kunna vara jag som har en rymmare och vad en hingst hinner orsaka på bara någon timme -det vet jag allt för väl numera....


Gira


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

fast inte ens utmätning av stöldgodset som pryder gården lär ge några större pengar att betala skadeståndet med, så hon får nog ingen ersättning ändå. :grin:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nr ett - kan fungera.
nr två - jag kan visa dig hur man laddar bulten, men problemet är att vi måste få tag på hästjäveln.
nr tre - stor risk för att du blir skadad när du kör ner hästen.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Inte en lugn sommar i år heller! Tycker synd om dig!

Jag hade nog övervägt att flytta hästaran åtminstone tillfälligt och hoppas på
att hans "hingst" hinner bli överkörd under tiden.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Det är helt sanslöst att skiten fortsätter.

Det vete faen om jag utövat alla dina tre avlivningsförslag...på karljäveln.:devil:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hade jag varit du hade jag tagit kontakt med media och berättat om den här helt osannolika historien. Då kanske det blir mer fart på myndigheterna.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har sträckläst tråden, sitter just nu såhär :O:O:O !!! Jag hoppas verkligen att polisen och alla myndigheter gör något åt honom nu, tycker verkligen de har gått för för för lååångt !! Det gjorde de redan efter första besöket va hingsten :O .. Du ska ha en stor eloge för din uthållighet i de hela och ditt tålamod. Kämpa på och hoppas de inte händer mer.

Mvh D
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men fy vilket scenario...:eek:

Men det är inte hästen/arnas fel att det är en idiot som äger dom....skjut gubben istället :devil:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ja, din MSc i tålamod får du av mig. Med extra cred. Direkt.

Jag hade faktiskt sett det som allmänfarlig vårdslöshet. Det ÄR farligt med så uppjagade hingstar som inte går att kontrollera. Polisen får helt enkelt komma ut de gånger hingsten är lös, det är fara för era liv om ni försöker ta den.

Polisen måste då själva avgöra hur de ska hantera situationen och det lär väl i så fall inte vara första gången de väljer att nedlägga ett oregerligt djur (älgtjurar i tätbebyggt område, ilskna hundar, grisar som löper amok etc).

Lägg över problemet i Polisens knä, de har befogenhet att varaktigt lösa problemet (avliva kusen på plats p g a oregerlighet)
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Styrkekramar! Nästan så det hade varit värt att skjuta hästen och ta det straffet för hästarnas skull :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 930
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 600
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 134
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 809
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp