Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!
*kl*
Har idag varit på återbesök på kliniken och nu lagt ut en förmögenhet till
.
Fölis ser bättre ut men åker på ännu en månads vila. Frakturen är inte helt bra och det överbelastade benet syns fortfarande fynd röntgenmässigt. Egentligen har inte fölet varit problemet under denna period. Utan det har varit mamma häst som har panikat så till den milda grad att det var inte pest eller kolera som gällde utan båda samtidigt.
Mamma häst har vunnit SM medalj i att hispa till det. En morgon då vi kom så hade hon lyckats montera ned krubban (stubbs) svetten droppade från henne och hon var skummig mellan bakbenen. Vi fattade inte vad som hänt. Boxen uppoch nervänd samt boxgrannen hispig.
Någon dag senare så ser vi att hon har ökat sekret från nosens v. borre. Ser ut som en klassisk foderhistoria. Hon äter bra och det luktar inte illa. men snorar ensidigt är något hon fortsätter med. I samma veva blöder hon ganska mycket från vagina. Ett bekymmer vi haft med henne av och till under vissa dräktigheter. Men denna gång så ser man tydligt hur det droppar. Hon tappar muskulatur och vi beslutar oss för att släppa ut dem dygnet runt i sjukhage med sällskap av ett sto + föl.
Detta går över förväntan bra och hon lugnar ner sig betydligt!
Även näsflödet minskar. ibland så har det kommit något gult mer snorliknande än vad som kan tolkas som foderrester. Så tog detta med vetten idag. Vid endoskopi hittades inget i huvudregionen däremot en tunn slemsträng nerifrån bronkerna. Röntgade skallen också. Vi diskuterade fodret , infektion m.m. Bara fått färskt slaget gräs varje dag. Ingen annan i stallet sjuk.
Nu väl hemkommen så plingade det till i mitt huvud. Kan ju vara så att hon fick en lindrig foderstrupsförstoppning som löste sig själv.Den natten då hon stökade så mycket. Kan ju vara att foderrester gått ner mot lungorna och nu ligger där lite gojs och retas, utan att utveckla pneumoni. Saken är den att när jag lastade ur mamma häst så snorade hon ut en riktig guling och den luktade INTE hallontårta!!! Så nåt skumt är det.
Kan tillägga att hon inte luktat illa ur vare sig munhåla eller andedräkt eller borrar innan. men fick lite snor på min tröja och det luktade skunk även sen det torkat. Ingen hosta så långt våra öron förmått höra. Inget rosslande.
Så det blir att ringa kliniken imorgon och ta en liten fundering kring detta och en stadig antibiotikakur.
Tänderna fick en koll, samt en dräktighetskoll gjordes och hon är fortfarande dräktig!!!!!!
-vilket jag är förundrad över. Hur mycket ska en häst tåla liksom.
Gira , som bara känner pengarna springa ifrån pånboken.