Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!
Jaha så var det då dax igen!!!!!!
Hittade nu den hingst som betäckte stona den 12/6 i hagen hos våra ettåringar!!!!!!
Där har han grundligt roat sig med att betäcka vår ena gumma! Inte en gång utan flera! Hingsten var helt fnoskig.
Åkte direkt upp till ägarens gård och han var inte hemma! ringde på mobilen, men inget svar. Smsade -inget svar.
Ringde polisen, nä viii veeeet ingenting om detta! Vem är han? Snacka att de blåljög. För på väg till hagen så gled det förbi en polisbil -vi kan ju bara gissa var den varit...
Hingsten vart ganska galen och 4 rädda små åringar som svassade runt. Efter tungt övervägande beslöt vi lämna skocken ute, skadan är redan skedd. Vi hade ingen möjlighet att fånga in dem i skymningen då de sprang hela tiden, dessutom vill inte jag riskera mitt skinn för hans skull eftersom jag vet att han inte har någon ansvarsförsäkring. Få en välriktad spark av en hormonstinn hingst kan med lätthet förpassa en till 2 meter under markytan.
Börjar morgnen idag med att ringa djurskyddsinspektören kl. fem över åtta och göra en anmälan! Fortsätter med polisen. Där kopplas jag runt i nästan två timmar och ingen vill ta i det! Hamnar hos en polis som utreder fall med barn. Han hann inte hjälpa mig just då, men gärna senare. Alla andra spelade helt ovetandes om denna hästägare. Får efter mycket om och men tag på en trevlig prick. Bestämmer tid för att komma in och upprätta en anmälan.
Har en god vän här och tillika duktig fotograf, vi har vid lunchtid idag fotodokumenterat då hingsten bestiger ena åringen samt penetrerar henne. Skönt med bildbevis.
Fortsätter jaga nämnda granne.
Klockan 18 i kväll ringer han. OM nu detta är sant så får jag spelet riktigt. Han har suttit på häktet i två dygn! Enligt egen utsago. Han har bett polisen åka ut och ge hästarna mat och vatten eftersom han inte hade någon som kunde se till dem. Hingsten ska ha varit lös sedan i förrgår och varit upp på riksvägen och vänt
-innan han i går em. äntrade vår hage.Han har upplyst polisen om sin lösa hingst.
Detta kan ju stämma med polisbilen vi såg i går kväll.
Men nu flyger fan i mig. Jag anser att om hans påstående är sant så anser vi att polisen begått tjänstefel som inte gav oss handräckning i går då vi tydligt påtalade vems hingst det var och att ägaren var saknad. Ändå blånekar de att ge oss handräckning eller att ens känna till något. Ok att de inte får röja att de har honom i förvar, men handräckning, tvi! Ja man är liten som en myra....
Jag har upplyst vederbörande om att jag talat med polisen, men inte att jag gjort en anmälan. Nu kommer jag gå vidare med att ställa krav för ekonomisk ersättning i morgon. Vilket i nuläget rör sig om ca 19 000:-.
Suck och åter suck...
På 7 veckor så har hans hingstar varit lösa minst 4 gånger (de har vi bevis på) men vi misstänker 2 ggr till. De har bevisligen lyckats betäcka fyra ston. Åsamka sårskador på 7. Oroa våra åringar så de har inte riktigt varit sig själva sedan ägaren jagade hingst på fältet utanför deras hage. De är osäkra, något stirriga och har börjat tappa i vikt. Går tätt, tätt tillsammans hela tiden.
positivt: när jag påpekade att han MÅSTE skära kulorna av gossarna så höll han med. Gav han nr. till distriktsvet. återstår att se när var, om och hur det sker...
Gira, som envist kämpar vidare.
ps. borde kanske gett honom nr. till slaktaren....