Spinoff skotträdda hundar / nyår

Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Okej då ska jag leta reda på den!

---------------------------

Nu har jag läst det också! Jag ser att du avancerat och fått till det med blockerade hundar också (som Alexs hund) Ska försöka att lägga upp en plan. Men det får så klart bli till efter nyår. Nu finns det ingen chans att hinna med :( Inte så många dagar kvar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Jag tror vi diskuterat det här förr, men det FINNS hundar det är omöjligt på.

Vet även jag att det finns hundar som det faktiskt inte är lönt att lägga träning på för att det kommer ge föga resultat och vägen dit kan vara för påfrestande för hunden.

Anser att vi faktiskt har en väldigt bra utväg i många fall, avlivning eller nerdrogning. Det finns hundar som blir så chockade att de inte klarar av tex smällare. Dessa kommer inte må bra under träning, trots myrsteg. Med myrsteg krävs det år av träning och ska man verkligen utsätta hunden för det?

Nerdrogning är det enda som hjälper dessa hundar.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

GaurdianAngel skrev:
Vet även jag att det finns hundar som det faktiskt inte är lönt att lägga träning på för att det kommer ge föga resultat och vägen dit kan vara för påfrestande för hunden.

Anser att vi faktiskt har en väldigt bra utväg i många fall, avlivning eller nerdrogning. Det finns hundar som blir så chockade att de inte klarar av tex smällare. Dessa kommer inte må bra under träning, trots myrsteg. Med myrsteg krävs det år av träning och ska man verkligen utsätta hunden för det?

Nerdrogning är det enda som hjälper dessa hundar.

Håller helt med dig.

Men hanen försökte jag ju träna, men jag kom liksom hela tiden till en viss gräns där det blev för mycket för honom, och jag lyckades inte flytta den gränsen hur jag än bar mig åt. och kanske om jag hade kunnat ta bort ALLA 'icke av mig kontrollerade' situationer med smällar/åska/skott, så kanske jag efter några år kunnat flytta den gränsen lite bit för bit utan att han upplevde så stor obehag. Men nu kan jag ju inte kontrollera situationen, och såfort det åskat t ex var vi tillbaka på ruta noll igen.

Säg att 0 är livrädd för minsta hörbar smäll, och 10 är fullständigt oberörd på nyårsafton. Vi började på 0, och efter några månader var vi på ½, dvs jag hade kommit en liten bit. Sen åskade det, och sen var jag nere på 0 igen (han blir panikslagen av åska också, fruktansvärt rädd).

Så dels förstörde det, och dessutom kom jag aldrig längre än till nivå 1, och hur jag än försökte gick det inte ens att öka till 1,00001 utan att det blev för mycket. Så kanske om han aldrig behövt utsättas för åska etc, och jag kunnat ligga på nivå 1 i några år så kanske vi kommit till 1.25 sen osv. Han hade nog hunnit dö av ålderdom innan vi var på en nivå där inga droger behövs, men jag hade teoretiskt haft en chans. Men jag kan inte styra t ex åska, och alltså har jag inte ens en teoretisk chans.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Jag tror vi diskuterat det här förr, men det FINNS hundar det är omöjligt på.
Det gör det säkert. Jag framhöll, att det inte behöver vara omöjligt, när det gäller att korrigera tidigare hundägares misstag! ;)

Att kalla det träning, när man jobbar med skotträning, känns egentligen lite smalspårigt. Det är minst lika mycket en attitydförändring, man vill åstadkomma.

Undrar om man ska jämställa åsk-rädsla och skott/smällare-rädsla? Dom skotträdda hundar jag träffat, har inte brytt sig om åskan (om jag minns rätt). Det har liksom mer varit smällar kopplat till människor, om du förstår, hur jag menar.
Det är den tanken jag utgår från, när jag "leker smällare" med hundar.

LIA
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Hade en collie förut som var helt oberörd av fyrverkerier och gevärsskott.
Däremot var han mkt åskrädd. 2-3 timmar innan det började åska blev han nervös och vägrade vika från min sida. Det gick att få kontakt med honom så han var ju inte helt vettskrämd, men han var en pålitlig "åskvarnare".
Jag gissar att det har nå´t med lufttrycket att göra.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

LIA skrev:
Det gör det säkert. Jag framhöll, att det inte behöver vara omöjligt, när det gäller att korrigera tidigare hundägares misstag! ;)

Att kalla det träning, när man jobbar med skotträning, känns egentligen lite smalspårigt. Det är minst lika mycket en attitydförändring, man vill åstadkomma.

Undrar om man ska jämställa åsk-rädsla och skott/smällare-rädsla? Dom skotträdda hundar jag träffat, har inte brytt sig om åskan (om jag minns rätt). Det har liksom mer varit smällar kopplat till människor, om du förstår, hur jag menar.
Det är den tanken jag utgår från, när jag "leker smällare" med hundar.

LIA

Jag kan bara tala för min herre, han är den första och hittills enda jag haft som brytt sig om åska. Och det är mullret han reagerar på, och 'braket' som man kan höra om/när blixten slår ner. Han blir inte orolig innan åska, men när första mullret kommer i fjärran, då börjas det. Och han blir inte bara orolig, han blir rejält RÄDD.. Inte som för raketer, men tillräckligt för att bli näranog okontaktbar.

Han är bra för att se till att dra ut TV-sladdar och så, man vet att reagerar han så går åskan en bra bit härifrån men är påväg.

Men det är alltså bara MULLRET han reagerar på, inget annat och inte innan muller t ex.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Min hund har alltid varit med oss på nyår och tittat på raketer.

Har en bearded collie hane och rasen är känd för att bli skotträdd och för att han inte skulle bli skotträdd så fick han sitta med på nyårsafton och kolla på raketerna samtidigt som vi uppmuntrade honom och sa positiva glada saker. Han har mest suttit på en stol vid balkongdörren alltså inne i huset och tittat på raketerna när dörren har varit öppen eller stängd men han har också suttit på trappen ute och kollat på raketerna...o hunden har inte reagerat någonting alls. Han kan skälla till någongång om det kommer någon riktigt högt ljud från någon raket..men han är absolut inte skotträdd utan vifftar oftast på svansen under så gott som hela nyårsaftonen.

Så min åsikt...låt hunden vara med och visa för den att det inte är något farligt. Ser hunden det som en kul grej så blir det troligen inga problem.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Om jag skulle lämna hunden hemma själv nyår så skulle jag inte ha någon hund när jag kom hem igen. Hon är livrädd för smällare och att vara hemma själv. Nej så ska vi bort någonstans så ställer min underbara mormor och morfar upp och passar henne (hon är där på vardagar när jag är i skolan och föräldrarna jobbar).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 949
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 103
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Fest eller skräck eller mitt emellan? Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)? Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 587
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 036
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp