Bukefalos 28 år!

(o)kunskapen ute i byarna

DarkInNight

Trådstartare
Blir då och då förundrad över hur låg hästkunskaperna är häromkring.

Kanske saker som för tjugo år sedan var 'sanning' men som för länge sedan är förkastat genom flera studier och nya synsätt.

Blev just så frustrerad, tur buke finns med sin källkritik och granskande av gamla sanningar :)
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Håller med dig. Men jag ser det så att så länge hästarna inte lider så är det inget problem. Av de hästägare jag känner är det ingen som sköter sina hästar på samma sätt, men de har det har fina, pigga och friska hästar allihop.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Jag resonerar som dig :)
Så länge hästarna verkar må bra är det inget jag lägger mig i även om jag själv brukar fundera lite på saken efteråt.
Ibland, om det är läge, så tar jag upp saken för en lätt diskussion (kan ju hända att jag blir motbevisad också), men det beror lite på hur situationen ser ut.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Jag håller med att gamla "sanningar" ska diskuteras. Men sedan kan jag irritera mig på att allt som är "gammalt" automatiskt också betraktas som förlegat och utan värde. Man förkastar det just för att det är gammal kunskap och utgår ifrån att det är fel.

Ofta bygger gammal kunskap på beprövad erfarenhet eftersom man inte hade tillgång till samma forskning som nu. Många gånger tycker jag att forskningen nu kan ge förklaring till det som man tidigare "visste".
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Jag blir lite lätt bekymrad över ridskolors inställning emellanåt (ridskolan ligger i en mindre ort dock lite större än en by), började ganska nyligen på ridskola igen för att komma igång och där finns både både privata hästar och ridskolehästar som ganska tydligt visar att något är fel men svaret man nästan alltid får är att "hästen är bara dum, envis eller tjurig" :confused: :( men ibland är det mycket uppenbara saker som tex att sadeln inte passar, trots det så används samma gamla sadel vecka ut och vecka in. Istället så rekommenderar ridläraren att man sätter på hästen en gummisnodd och tror att det ska lösa problemet :meh: Mycket frustrerande är rida samtidigt med ryttare som sitter och bankar och klagar på sina hästar när det egentligen med all säkerhet faktiskt är skit både med sadeln och i sadeln.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Är inte bara ute i byarna vill jag tillägga..

Och visst, så länge hästarna mår bra så. Men ibland vet man kanske inte att hästen kunde må så mycket bättre om man gjorde på ett annat sätt.
Har just upplevt det själv, eller rättare sagt, jag tyckte väl inte att ponnyn verkade må dåligt men rent teoretiskt var utfodringsrutinerna dåliga. Nu när vi bytt stall (och rutiner) så har jag fått en helt annan ponny! Full av energi och vilja :)

Och man ska absolut inte förkasta gammal beprövad kunskap, men det är otroligt frustrerande när "ny" kunskap förkastas av folk som uppenbarligen skulle ha behövt läsa på lite mer... (tänker på foderlära, träningslära osv tex)
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

För mig är jag lite av inställningen att folk får göra som de anser är bäst för sina hästar, såvida ingen lider av det.

Vi alla tänker olika, har våra rutiner, metoder etc och vi alla har olika inställningar till att prova nytt utan att det är skrivet i sten att hästarna behöver må dåligt för att man inte gör exakt så som senaste forskningen anser..Anledningen till det är att det är en fråga på individnivå där forskningsresultat aldrig är ett svar på att det funkar på allt och alla jämt, det finns alltid undantag.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Kan du ge något exempel på vad du menar?

Har jag en dålig hästhållning för att jag inte kastar mig över nya "hippa" påhitt som man ska göra med sina hästar. Tänk så mycket nytt som kommit och som alla har hoppat på trenden och sedan har visat sig inte vara så bra för hästarna, t ex vitlök.

Jag är inte gammalmodig av lathet eller av avsaknad av intelligens utan jag är akademiker och van att ligga uppdaterad i både mitt jobb och inom hästeriet, men allt nytt "köper" jag verkligen inte. Det kan ju bli på mina hästars bekostnad. Jag har haft väldigt friska hästar under mina 40 år som hästägare så varför ska jag ändra för mycket på något jag vet fungerar?!

Sen får man inte glömma att var och en blir salig på sin tro vilket vi hästmänniskor har svårt att acceptera. Vi vill gärna tala om hur duktiga vi själva är och förmedla till andra hur de ska sköta sina hästar.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Och just foderlära är ju ett väldigt bra exempel på ny kunskap då var och varannan häst får fång idag vilket de inte fick för 20 år sedan.

Jag håller fast vid mitt "gammalmodiga" tänk angående foder, utfodringsrutiner, betesutsläppsrutiner mm och har inte heller haft fång på en enda häst under 40 års aktivt hästägande med bl a många ponnyer av alla de raser.

Självklart tar jag till mig nya rön om tillskott mm men jag använder det med förstånd och i samråd med veterinär och mina "gurus".
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Jag håller helt med. Var på semenarium i helgen och de "gamla hästgubbarna" för sitt liv inte förstå varför folk gav "kohö" nu för tiden och inte "häst-hö".

Det finns både bra och dåligt med gamla läror och nya läror. Jag tar till mig det jag tycker är bra.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Blir då och då förundrad över hur låg hästkunskaperna är häromkring.

Kanske saker som för tjugo år sedan var 'sanning' men som för länge sedan är förkastat genom flera studier och nya synsätt.

Blev just så frustrerad, tur buke finns med sin källkritik och granskande av gamla sanningar :)

Ohh så kände jag med en person som jag länge och väl sett upp till.
Vi hade inte haft någon större kontakt på ganska många år förrän de tog min häst på foder.
Ganska snart såg tex hovarna förjävliga ut och det berodde bara på gammal och förlegad kunskap tyvärr :(
Tyvärr var de inte intresserade av att ta till sig nya rön :(

Men för det bör man inte förkasta allt gammalt och bara för att det har fungerat i 100 år betyder det inte att det är bra..
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Men för det bör man inte förkasta allt gammalt och bara för att det har fungerat i 100 år betyder det inte att det är bra..

Nej man ska absolut inte förkasta gammal kunskap och visdom. Jag tror tyvärr mycket (bra) kunskap går förlorad när gamla stallrävar lägger av.
Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. 'Sanningar' bör granskas och omprövas lite då och då oavsett hur gamla de är.

Men det är frustrerande när t.ex en bekant har en häst som gång på gång insjuknar i fång och den blir inte bättre.
Hästen blir dålig utav anledning när som på året. Ägaren pratar om gräs, proteiner etc, hästen får medicin men hjälper inte.
Jag frågar vad det är för värden på höet, ej analyserat. Hade själv en fungerande fånghäst vid den tiden och hade hö med otroligt lågt sockervärde.
Ägaren ville inte prova mitt Hö.
Hästen blev aldrig bra och fick till slut avlivas. Har funderat mycket över om hästens fång berodde på om höet den fick innehöll för mycket socker och om den hade kunnat leva idag om den fått annat hö. Men det vet man ju inte.

Angående fång tror jag även att andelen fånghästar inte är högre idag mot förr. Däremot så upptäcker man och konstaterar fång på en högre andel nuförtiden.
För tjugo år sedan hade min häst knappast fått diagnosen fång utan kanske snarare 'lat' eftersom han både galopperade och hoppade hinder, dock med minskad bjudning. Ja det konstaterades att han hade ett mindre fånganfall.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Och just foderlära är ju ett väldigt bra exempel på ny kunskap då var och varannan häst får fång idag vilket de inte fick för 20 år sedan.

Jag håller fast vid mitt "gammalmodiga" tänk angående foder, utfodringsrutiner, betesutsläppsrutiner mm och har inte heller haft fång på en enda häst under 40 års aktivt hästägande med bl a många ponnyer av alla de raser.

Självklart tar jag till mig nya rön om tillskott mm men jag använder det med förstånd och i samråd med veterinär och mina "gurus".

Gällande foder tänker jag just på att om man ÄR påläst och uppdaterad, så vet man att man inte ska/behöver/bör ge alla dessa konstiga foder som finns på marknaden.
Men däremot att det är viktigt att ta analys på grovfoder, se till att köpa ett som på bästa sätt möter hästen behov och sedan bara komplettera med de småsaker som behövs.

Jag vet så mycket folk som inte har en aning om hur man läser och förstår en grovfoderanalys, och sedan far de till Granngården eller liknande och bör hem säck efter säck med dyra snygga foder och ser goda ut och luktar gott.
Ett underbart mått på hur bra ett foder är, är hur mycket hästen gillar det :rofl:
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Vad är det för skillnad på ko och hästhö? Misstänker att det har med näringen och innehållet att göra?
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Kohö= mycket energi och socker så korna kan producera mycket mjölk/ växa snabbt. Ofta ett fåtal olika sorters växter i.

Hästhö: Låg energi och sockerhalt. Typ ängshö kan man säga lite förenklat.
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Hej!

Jag håller med du!

Jag känner mängder med folk med feta hästar som envisas med att ha hästarna på fri tillgång, med massor av kraftfoder och sen undrar varför hästarna är galna alternativt får fång.

Att fång ökat tror jag inte har ett dyft att göra med att folk ger "komat" utan snarare att de överskattar sina hästars behov av näring (och i samma veva underskattar hästarnas omfång "han är ju så fint musklad"). Jag misstänker också att många fånghästar tidigare inte upptäcktes, iaf är det min erfarenhet att hästar med diverse hältor fick gå och gå, medan ponnyer med samma symtom hade fång.

Sen finns det självklart folk som läser studier och forskning som andra läser bibeln, dvs helt bokstavligt och då är det verkligen upplagt för att bli fel.

För mig är det ändå läskigast med alla dessa utbildade människor som trots att de VET bättre ändå fortsätter att mata fel, träna fel och utrusta hästen fel.

/Lavinia
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Jag tycker det händer relativt ofta att "gammal kunskap", sånt som hästfolk alltid har hävdat, bevisas vetenskapligt med moderna undersökningsmetoder.

Men man måste alltid använda sitt sunda förnuft tycker jag, vare sig det gäller gammal kunskap eller nya vetenskapliga rön!
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

KL

Jag skulle enligt dags dato och alla studier utöver vetskap i sig osv vilja framhålla att fång absolut konkret är vanligare idag, med fakta belägg som understöd via forskning som pågått och utifrån pågående studier och deras fynd vidare pågår utifrån vad man sett. Det är direkt knutet till överutfodring och för lite aktivitet , parat med allmän okunskap allmänt om hur man fodrar hästar och vad de behöver i sig utöver foder, och då har fång ökat i sig inkl andra relaterade foder/allmän hästhållning/ sjukdomsdiagnoser så som IR tex, uppstått och blivit ngt allmänt etaberat bland ganska dåligt insatta hästhållare i sig. Det handlar mest om hobby hästar och dessa hästhållare, du ser aldrig i princip problemen utöver dessa hästhållnings situationer faktiskt.

skuggi: men du har väl inte heller varit ngn särskilt insatt hästägare i sig och har varit tvungen att se över /omvärdera det du trodde dig veta rätt bestämt på väldigt många plan, både hästhållning, skor eller inte skor, foder osv?
 
Senast ändrad:
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Nja jag vet inte om jag håller med dej helt och hållet. ..

Jag köpte en häst från en verksamhet som det visade sej inte hade fått gå ute fördå blev den bbara halt och på dåligt humör. ..

Hästen visade sej ha cushing, som man sa då att det hette.

Men från 22 års ålder till 27 gick hon på bete utan problem när vi tog hänsyn till hennes sjukdom.
Och då fanns det inte samma fina mediciner som det finns nu. ....

Så bara för att det är en verksamhet betyder det inte att dom vet vad som gäller. ..
 
Sv: (o)kunskapen ute i byarna

Men all utveckling går ju framåt oavsett vad det handlar om. Det är ju ytterst få personer som vill åka i en bil från 60-talet eller t o m 70 och 80-talet. Se elitidrotten - de hade ju inte kunnat göra resultat som de gör idag om inte utveckling av kläder, skor, banor mm. Så det är väl självklart att man tar till sig nya rön. Däremot tycker jag att okunskapen ligger hos "nya" hästägare som tror att de får med sig kunskapen på köpet. Hästeri kräver kunskap som du skaffar dig under en mängd år genom ett aktivt hästliv. jag har haft inackorderingsstall i många år och jag har sett så mycket vansinniga saker från unga tjejer som haft häst i ett par års tid.
Så gammal gedigen erfarenhet blandat med nya rön och forskning och en rejäl dos av sunt förnuft och ödmjukhet inför hästen - det är vad jag tror på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 688
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 579
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 787
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp