Överlevnadsstrategier för vänners bröllop

Det är väl lite den strategin jag har just nu, men det är ju också just det som leder till gnissel och irritation. Jag tror det bara skulle vara enklare att bara vara med på allt, betala allt och vara glad och inte analysera så mycket vad jag skulle kunna ha gjort av tiden/pengarna annars. Bara låta allt gå. Eller backa helt och tacka nej till allt förutom deltagande på själva bröllopet. Vilket också skulle vara lite synd, för jag gillar att vara med och planera roliga saker (jobba med just event en gång i tiden). Men just bröllop leder till så märkliga informella regler, förväntningar och press som jag inte alls är bekväm med.

Jag upplever också att bröllop är ett område som folk "ligger lite efter" i när det kommer till analys. Många av mina vänner har jag mycket gemensamt med utöver synen på bröllop, de är analytiska och någorlunda normkritiska och inte alls såhär traditionella i övrigt. Men just bröllop "ska vara" på ett visst sätt. Mina vänner är ju i sin tur påverkade av sina vänner (bridesmaidzillorna) och deras bröllop som sätter norm och skapar en uppfattning om någonting.

Nej, hu.. det lutar nog mot att backa på allt förutom deltagande. Ju mer jag tänker på det här ju mer kryper det över hela kroppen.

En reflektion, känner sig brudarna mer värda ju mer pengar andra lägger ut på evenemang för deras skull?
 
Bröllop alltså - jag är så glad över att jag är i den åldern att jag bara är vanlig bröllopsgäst när jag varit bjuden på bröllop de senaste åren och inte har några hedersuppdrag. Jag har kunnat göra precis som jag vill med möhippa utan att någon har brytt sig.

Jag har så otroligt svårt för STORA DAG grejen. Det verkar som om bröllop blir mest jobbigt. Det är sällan jag hör om nån som gifte sig och faktiskt hade KUL på sin Stora Dag om de ser bröllopet på det viset. Det är mest besvikelse över allt jobb.

Om mina barn gifter sig så skulle jag bli förvånad och en smula besviken om de föll ner i Stora Dag träsket och inte kunde ha en kul avspänd fest
 
En reflektion, känner sig brudarna mer värda ju mer pengar andra lägger ut på evenemang för deras skull?

Det tror jag inte. Jag tror att de vill ha ett stort firande och ofta samla alla sina vänner och familjer en bit bort från hemstaden. Så då blir det resa och övernattning. Ibland bor inte alla i hemstaden, även om de har bröllopet där. En har bröllopet i brudens hemland så då blir det utlandsresa. Jag tror inte att pengarna nödvändigtvis är viktigt här, utan ett stort firande, vilket dessvärre oftast leder till att det kostar lite.

Däremot tror jag att brudtärnorna upplever att de värderar bruden genom den summa de lägger på möhippan, och möhippans omfattning. Att om de planerar något billigt så tror de att bruden kommer att tycka att de gjort ett halvhjärtat jobb. Vilket jag inte tror.
 
@Anonym_85
Ja du, jag känner att jag kan inte annat än beklaga den situation du sitter i :down:
Och själv vara tacksam att alla mina vänner som gift sig (och kan tänkas gifta sig) inte verkar ha den här storhetshetsen, det hör öht inte riktigt till traditionen här omkring, utan umgänget och att de flesta ska kunna delta är det som är det viktiga.
 
Jag ska ju vara toastmadame så gott om utrymme att flika in syrliga hintar. Moahahaha.

Nej, skämt å sido. Jag är uppenbarligen inte rätt person för dessa typer av uppdrag eftersom jag inte anser att det ens är i närheten så viktigt som bruden och en stor del av det övriga sällskapet.

Är det någon som har någon idé om hur jag ska tacka nej i framtiden utan att jag får det att låta som att jag struntar fullkomligt i ditt löjliga bröllop? (OBS! Det är ju inte så jag känner fullt ut heller, jag älskar firanden och fester. Är enbart lite less just idag..)
Går det inte att komma undan med typ "det är inte riktigt min grej", bara? Jag tycker att det är konstigt om du avkrävs förklaringar för att inte vilja ha den typen av uppdrag på så uppstyrda fester.
 
Herregud. Jag har aldrig ens varit i närheten av liknande bröllop. Byta vänkrets, är den strategi jag kan komma på för TS.
Jaa, vår har varit jättesnäll med möhippor, runt 300 kr och valfritt på aktiviteterna och middag hemma hos någon lagad tillsammans. Det är väl ändå en umgängeskväll? inte en uteraggakväll.
 
Är det någon som har någon idé om hur jag ska tacka nej i framtiden utan att jag får det att låta som att jag struntar fullkomligt i ditt löjliga bröllop? (OBS! Det är ju inte så jag känner fullt ut heller, jag älskar firanden och fester. Är enbart lite less just idag..)
Det är väl bara att svara att du har så mycket om dig och kring dig den här säsongen att du inte har möjlighet till de förberedelser som detta hedersamma och oerhört viktiga uppdrag kräver. Och du kan ju inte tänka dig något annat än att gå all-in när det gäller din väns viktigaste dag i livet, så med stor sorg och skam måste du tyvärr avböja.
 
Det tror jag inte. Jag tror att de vill ha ett stort firande och ofta samla alla sina vänner och familjer en bit bort från hemstaden. Så då blir det resa och övernattning. Ibland bor inte alla i hemstaden, även om de har bröllopet där. En har bröllopet i brudens hemland så då blir det utlandsresa. Jag tror inte att pengarna nödvändigtvis är viktigt här, utan ett stort firande, vilket dessvärre oftast leder till att det kostar lite.

Däremot tror jag att brudtärnorna upplever att de värderar bruden genom den summa de lägger på möhippan, och möhippans omfattning. Att om de planerar något billigt så tror de att bruden kommer att tycka att de gjort ett halvhjärtat jobb. Vilket jag inte tror.

Jag är verkligen överlycklig över att jag tillhör en annan generation än du. Om folk gifte sig så var det borgerligt och man gick på krogen efteråt med ett gäng goda vänner, typ. Om någon hade någon form av möhippa så gick man ut ett gäng på krogen. Nu för tiden verkar det vara helt vansinnigt.
 
Är så jäkla glad att jag sluppit hela den företeelsen. Faktiskt visste jag inte ens vad det var fram tills förra året :o Om det vore svårt för mig att hyckla om evig kärlek så skulle det vara ännu svårare att sitta och kvittra om en i mina ögon ganska obetydlig bäbis...:o:angel:

Har också haft en lite avog inställning till nämnda företeelse, men ju vanligare något blir, desto svårare blir det ju att "slippa undan".
Så när någon nära vän väntat så har vi s.a.s. tagit tyglarna och gjort vår egen version av babyshower, en version mera baserad på mamman och vad hon gillar, än något amerikaniserat blå/rosa-babyfluff. Trevligt umgänge har varit det som varit i fokus, med en lite touch av baby :D
 
Jag svarade att du vet att jag älskar (brudens namn) och vill att hon ska få ett fantastiskt firande, men det har inget att göra med hur mycket pengar jag kan lägga. Som sagt, gnissel gnissel.. Det slutade med att jag åkte, såklart :meh: Inte för tärnans skull, såklart, men för vännen.

De flesta i min omgivning har det ganska väl ställt, och då drar kostnaderna iväg. Jag har råd, men skulle helst prioritera annat. Hade jag haft ansträngd ekonomi hade det varit enklare att tacka nej men nu känns det svårare eftersom jag har råd, med råge, men jag skulle helst vilja lägga mina pengar på annat..
Synd att du valde att åka ändå. Jag hade stått på mig och blir det gnissel eller gnäll pga det. Säger det mer om de där ”vännerna” än det säger om den egna personerna.
Kan de inte acceptera att man inte vill/har råd att lägga de pengarna, då skulle jag börja fundera på om det ens är vänner man vill fortsätta va vän med.
 
Synd att du valde att åka ändå. Jag hade stått på mig och blir det gnissel eller gnäll pga det. Säger det mer om de där ”vännerna” än det säger om den egna personerna.
Kan de inte acceptera att man inte vill/har råd att lägga de pengarna, då skulle jag börja fundera på om det ens är vänner man vill fortsätta va vän med.

Jag är ju inte vän med tärnorna. Jag är vän med bruden, som inte hade någon del i planerandet av hippan.
 
Det är kul med bröllop men det får ju som sagt finnas gränser för hur mycket resurs man ska lägga på andras bröllop. Det här har ju dragit iväg för rätt många har man förstått. Vid den tiden när de flesta av mina vänner gifte sig fanns det inte på kartan att ha möhippa utomlands för 6 000 kr. Jo, en av dem var utomlands. I Skagen. Alla bodde i husbil. Samma husbil. Det kostade nog 6 000. Totalt!

Min lillebror gifte sig för ett par år sen och det var tydligt att hans tilltänkta närde den här typen av drömmar. Det var rätt stora proportioner på allt från möhippa, till kläder och annat. Själva vigseln skulle också ske utomlands. Det var synd att jag inte kunde vara med när bror gifte sig men det finns definitivt gränser för hur mycket resurs jag kan lägga på någon annans bröllop. Om det var en vän som "krävde" motsvarande insats skulle jag inte tveka en sekund när jag tackade nej.
 
Min lillebror gifte sig för ett par år sen och det var tydligt att hans tilltänkta närde den här typen av drömmar. Det var rätt stora proportioner på allt från möhippa, till kläder och annat. Själva vigseln skulle också ske utomlands. Det var synd att jag inte kunde vara med när bror gifte sig men det finns definitivt gränser för hur mycket resurs jag kan lägga på någon annans bröllop. Om det var en vän som "krävde" motsvarande insats skulle jag inte tveka en sekund när jag tackade nej.
Det var inte svensexa i London och bröllop på ett österrikiskt slott med tre dagars fest. Flyg t,o.r ARN och hyrbil ? Det tackade min son och sambo ja till :crazy:. Jag fick aldrig veta hur dyrt det blev, tur det. Ett minne för livet och vansinnigt tjusigt , brudgummens far bjöd tror jag på hyran av slottet för 150 gäster . Jag hoppas det äktenskapet håller några år. Jag skulle inte ha råd med så rika vänner.
 
Jag är ju inte vän med tärnorna. Jag är vän med bruden, som inte hade någon del i planerandet av hippan.
Då hade jag definitivt inte åkt, då hade jag nog hellre valt att dra på egen "möhippa" med bruden på annat (men nu förstår jag att du åkte om jag inte missförstått dina tidigare inlägg). Inte alla som har möjlighet att göra det andra har råd/tid med. Livet är för kort för att försöka göra alla nöjda, huvudsaken är att ens vänner förstår, resten kan man strunta i.

Om det händer något liknande i framtiden, stå på dig och skit i vad de andra tycker, jag tror inte att bruden blir ledsen av det, är det en riktig vän förstår de ändå.
 
Jag och sambon tackade nej till hans kusins bröllop i sommras. Det var -inte- populärt hos den fina delen av släkten.

Jag går om jag blir bjuden och känner mig motiverad att gå, annars inte. Skulle aldrig få för mig att ingå några möhippor eller annat tjafs. Har inte tålamod för den sortens trams faktiskt.
 
Exakt samma här. Jag tycker bara det är så löjligt hela hetsen så jag hade nog absolut inte kunnat vara tyst om den saken...:cautious:

Men alltså. Det VAR verkligen en stor dag för mig i alla fall. Är det något konstigt?
Vi tycker att det var en helt grym dag, och det är definitivt något av det "största" jag gjort.

Sen ställer jag mig emot hela hysterin med "den som spenderar mest pengar vinner", men att brudparet tycker att det är en stor dag tycker inte jag är något konstigt...?
 
Men alltså. Det VAR verkligen en stor dag för mig i alla fall. Är det något konstigt?
Vi tycker att det var en helt grym dag, och det är definitivt något av det "största" jag gjort.

Sen ställer jag mig emot hela hysterin med "den som spenderar mest pengar vinner", men att brudparet tycker att det är en stor dag tycker inte jag är något konstigt...?

Är det på grund av religiösa skäl eller ekonomiska?

Allmän fundering ;
Vad är själva grejen att fira bröllop om man inte är religiös eller firar ekonomiska avtal i andra lägen?
De flesta har ju varit ihop ett tag innan själva festen, så man firar ju inte direkt att man nyss träffats...?

Möhippa/svensexa fattar jag inte alls, festen är ju redan planerad :confused:
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska vara toastmadame på en väns bröllop i sommar och tycker att det skulle vara passande med något spex under bröllopsmiddagen, men...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
20 048
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Läste tråden om vigselring, och har dessutom sett orimligt mycket bröllopsbilder i sociala medier nu i maj och juni, vilket har fått mig...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 363
Senast: ameo
·
Relationer Min bästa vän, min tärna har haft det lite jobbigt senaste 4-5 åren, gick in i väggen och har inte kommit tillbaka psykiskt, blev...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp