Bukefalos 28 år!

Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Sammet

Trådstartare
Var igår till veterinären tillsammans med stallägaren och dennes 2 islandshästar samt chaufför. Vi var hos en rätt "känd" veterinär.
Det första som skulle göras var böjprov, varpå chauffören tar hästen och ska springa. När hästen bara passar kommer veterinärens hjälpreda (en ung tjej runt 20) med pisk, iofs helt onödigt eftersom en islandshäst som jagas av en pisk riskerar mest att bli spänd och då kommer det bara mer pass... men... inte bara att hjälpredan skulle jaga på hästen, denne slog hästen på rumpan :mad: trotts att hästen rörde sig framåt, som om hon trodde man kan jaga in en islandshäst i trav. :crazy:Och veterinären reagerade inte övht så uppenbarligen var det helt ok i hennes ögon.:grin:

Efter att de vänt och kommit tillbaka till utgångspunkten (enbart framförda i pass) var jag nådigt arg så jag skakade. Jag tog hästen, vände mig om mot hjälpredan "den där tar jag" och tog pisken under hennes lågmälda förvånade protest, använde min röst och sprang med hästen i trav... Alla 5 vändorna.


Min fråga är, är det verkligen Ok att veterinärens hjälpreda ska slå en häst som faktist rör sig framåt? Eller snarare, är den attityden ok, att det är ok att slå en häst som dessutom faktist rör sig frammåt i en hastighetsmässigt hög gångart?
Att de inte har någon om helst kunskap om islandshästar är uppenbart, annars skulle de vetat att en häst som blir slagen spänner sig (vilket iofs alla raser gör), och det resulterar i mer pass... men de ska väll ändå ha vett nog att fatta att man övht inte slår en häst som faktiskt rör sig framåt i en högre gångart!? :confused:
Som sagt var, veterinären är känd så detta kan inte varit de första islandshästar som kommit in hos dom.

(att tillägga, kommer inte anmäla händelsen, men vill ventilera förekomsten av denna attityd hos veterinärer, som jag mött förr också hos andra).
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag blir ledsen och beklämd av det du skriver! Väldigt oproffsigt skött av vet. och hjälpreda!

Att överhuvudtaget bruka våld mot hästar är oproffsigt! I alla lägen förutom om hästen brukar våld, eller tänker bruka våld mot dig. Då måste du ju få försvara sig.

Till er som undrar så menar jag inte att en lätt skänkelförstärkning med spö eller sporre av en kunnig ryttare är våld!

Det du berättar om var dock dåligt skött och du gjorde en förtjänstfull insats som avbröt dumheterna! :bow:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Beklämmande:mad:...tack och lov har jag inte mött nåt sådant. Bra att du tog över...fast, frågade du hur dom tänkte? Vore intressant att fått höra svaret ;)
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag har stött på veterinärer som gör liknande saker. Skulle visa min häst under ridning en gång, han hade känts ofräsch (ej halt, utan bara.. ja, ovillig och ofräsch) ett tag och jag ville få honom kollad.
Vi går in i ridhuset och veterinären kommenderar trav. Hästen vill inte, han protesterar rejält genom att börja "skutta" och stampa. Jag svarar att detta är verkligen inte normalt, någonting är fel varpå veterinären hämtar dressyrpisk och longerpisk och börjar jaga hästen.. Självklart vägrar jag (som fortfarande sitter på) att ställa upp på att bli behandlad så och kräver att hon slutar.
Det hela slutar med att vi blir hemskickade med ett "Hästen är inte halt, han är bara tjurig".

.. Något Agria tyckte var väldigt trevligt för ända sen dess har de skyllt allt från stört rörelsemönster till hypotyreos på lynnesfel :grin:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Vi går in i ridhuset och veterinären kommenderar trav. Hästen vill inte, han protesterar rejält genom att börja "skutta" och stampa. Jag svarar att detta är verkligen inte normalt, någonting är fel varpå veterinären hämtar dressyrpisk och longerpisk och börjar jaga hästen.. Självklart vägrar jag (som fortfarande sitter på) att ställa upp på att bli behandlad så och kräver att hon slutar.
Det hela slutar med att vi blir hemskickade med ett "Hästen är inte halt, han är bara tjurig".

Och om du vägrar rida i trav, hur ska veterinären då kunna se om hästen är halt?

Det har aldrig korsat ditt sinne att ibland måste man tvinga hästen att röra sig för att kunna hitta felet och behandla det?
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Så det var någon annans hästar dar ägaren stog och titta på?
Precis.
Undrar varför i hela friden chauffören ska göra allt:confused:


Det var nog inte på första vändan som pisken togs fram- när man såg att visaren inte kunde just.. visa den rätt.

Var var hästägaren? Varför erbjöd du dig inte innan?
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och om du vägrar rida i trav, hur ska veterinären då kunna se om hästen är halt?

Det har aldrig korsat ditt sinne att ibland måste man tvinga hästen att röra sig för att kunna hitta felet och behandla det?

Exakt. Det kan ju vara knepigt att se om den ar halt om den bara skuttar och stampar.
Veterinarer har nog viktigare saker att jobba med an att uppfostra andras djur.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag "vägrade" inte rida i trav, och hästen var aldrig halt. Vi sprang på gång och gjorde böjprov utan några som helst problem. Det var ingen hälta jag sökte för, vilket står i mitt inlägg.
Min häst har aldrig betett sig så, nog för han har humör men efter tio år tror jag nog att jag känner när något är fel.
Att i ett sånt läge hämta TVÅ spön och börja puckla på hästen, det är oansvarigt!

Kan tillägga att jag bytte veterinär som konstaterade att han hade inflammation i ryggen, med andra ord svinont. Vilket veterinär ett, med spöna som "uppfostrade" min häst, missade totalt i och med detta "lynnesfel" som Agria kallar det.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Beklämmande:mad:...tack och lov har jag inte mött nåt sådant. Bra att du tog över...fast, frågade du hur dom tänkte? Vore intressant att fått höra svaret ;)


Jag tror de tänkte som man tänker om tregångare (dvs hästar utan pass och tölt), jagar man på dom tillräckligt mkt när de skrittar så byter de ju gångart till trav! :idea: :crazy:
Men självklart inte ok att slå hästen! :mad:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Så det var någon annans hästar dar ägaren stog och titta på?

Hon missade det helt, hon stod och pratade med veterinären, jag fick påpeka för hennes senare att hjälpredan slagit honom (upprepade gånger). Ägaren sa då att hon missat det och tyckte det var bra att jag tagit över.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Precis.
Undrar varför i hela friden chauffören ska göra allt:confused:


Det var nog inte på första vändan som pisken togs fram- när man såg att visaren inte kunde just.. visa den rätt.

Var var hästägaren? Varför erbjöd du dig inte innan?

Attans Axel, du har fel! För det var på första vändan, innan hästen ens hunnit halvvägs nedför första vändan. :grin:

Varpå hästen fick både rapp på resterande del av vägen och sen på tillbakavägen. När de stannade tog jag över.
Visst hade jag kunnat gorma och skrika och skälla ut hjälpredan, men det hade troligast resulterat i att veterinären blivit sur (för denna såg vad hon gjorde och accepterade det) och inte varit lika omsorgsfull i sitt arbete med att kolla igenom hästen (som fö var fullt frisk).
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Här håller jag faktist med Sthu, man ska inte slå andras hästar. Man ska fö inte slå några hästar alls men framför allt inte andras!

En häst som beter sig så, och vanligtvis inte brukar bete sig så, har ont.
Som hästägare känner man sin häst bäst, bättre än veterinären iallafall... och visst finns det ryttare som har ouppfostrade hästar, men varför utgå ifrån att det är så!?

Jag tyckte du gjorde rätt som stod på dig!
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

För några år sedan, när min mellanhäst var 1, fastnade han i ett godkänt (fabrikstillverkat) boxgaller i stallet med sin underkäke på natten. Han drog sönder 2 tänder, tack och lov mjölktänder. Vi fick åka och röntga på ATG kliniken i Boden.

Första gången han kom in på en vet.klinik, ganska nervös över allt det nya, men lugn ändå.
Veterinären gav mkt lugnande (mer än vad som behövdes imo) och skulle sen röntga. När han inte stod blixstilla utan rörde huvudet en aningens blev hon hysterisk, slet tag i hans huvud och frästa idiothäst och andra fulaord till honom... Jag hade förstått att hon blivit irriterad om hästen varit odräglig, men nu vände han på huvudet en aning när han hörde ett buller utanför röntgenrummet...
Det var inte uppskattat hos mig, å andra sidan är det inte första gången jag, eller andra, varit med om otrevligheter från denna veterinär... Efter det slutade jag åka till ATG och sponsra dom med mina pengar, utan åkte till Henrik i finland när jag bodde så långt norrut. Han är superbra, trevlig, har ett bra bemötande och de är tom billigare vad det gäller behandling och medecin. Trotts att jag åkte från Luleå till finland så blev det billigare, med bensinen inräknat, än om jag åkt till atg i boden... (Boden är knappt 4 mil från Luleå).
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och varför ägaren inte kunde visa hästen själv? Tja hon är rätt gammal, runt 60, så varför ska den äldsta springa (som dessutom vill se hur hästen rör sig) när det finns andra människor med henne?
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och varför ägaren inte kunde visa hästen själv? Tja hon är rätt gammal, runt 60, så varför ska den äldsta springa (som dessutom vill se hur hästen rör sig) när det finns andra människor med henne?

En Islandning kan vara svårt att få i trav men en kunnig horseman kan få det att gå. Min tänke är samma som Axle, var det igen som kunna trava upp hästen, som vetrinärens medhjälper?
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och varför ägaren inte kunde visa hästen själv? Tja hon är rätt gammal, runt 60, så varför ska den äldsta springa (som dessutom vill se hur hästen rör sig) när det finns andra människor med henne?

Hon kan ju inte ha varit särskilt intresserad av att se hur den rör sig, om hon inte ens noterade att hästen fick pisk flera gånger? :confused:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

hade jag varit hos veterinär med min häst och haft för avsikt att göra böjprover så hade jag nog insisterat med att springa med min häst själv och hade någon börjat piska min häst utan att först ha frågat mig hade jag blivit väldigt sur.. Hade fallet varit att jag själv inte kunde springa med hästen hade jag tagit med någon som känner hästen väl som hade kunna få fram hästen i trav.
Visst det e väl okej om man har någon som hjälper till men jag tycker endå att det e något man frågar hästägaren om först innan man tar till en pisk..
Vissa hästar kan faktiskt vara spö rädda av olika andledningar och då kan man inte bara handla utan att först prata med ägaren.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 752
Senast: scizofren
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 606
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 783
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp