Bukefalos 28 år!

Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Hästen skulle visas utan böjning första vändan (som man gör för att vetten ska veta hur hästen rör sig utan böjning), och veterinären pratade med henne och frågade om hästen, hon var upptagen med det.

Men då är frågan, spelar det någon som helst roll om hon stod och såg sin häst eller inte? Det är ju inte det jag kritiserar i tråden och jag ser inte hur det är något ni heller ska behöva kritisera, oavsett om hon sett hästen eller inte hade veterinärens medhjälpare slagit hästen den första vändan.
Sen är det inte alla som törs säga ifrån.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Håller fullständigt med dig ang piskandet.
Syftet med att inte springa själv med sin egen häst är att kunna se vad som händer vid böjprov, blir hästen halt, om så hur rör den sig osv, och för att veterinären ska kunna ge kommentarer till en och ställa frågor om hästen. När du springer med en häst så kan du själv inte se vad som händer i hästens rörelsemönster på samma sätt som om du står med veterinären (dvs bakom eller framför hästen).
Jag har jobbat hos en hel del tränare/uppfödare/turridning/ridskolor mm och de har alltid lagt över springandet på en hästskötare som de har med sig just för att de själva ska kunna se hur hästen rör sig och för att veta vad veterinären reffererar till.

Ang den som skulle springa med hästen (chauffören). Denna är en kunnig hästmänniska av vad jag förstått (har aldrig sett henne hålla på med hästar men vet att hon har egna, varit sambo med en känd travtränare och har rehab på travare) men har 3 gångare (dvs hästar utan tölt och pass). Att visa en islandshäst var nog svårare än väntat.
Jag har haft egen islandshäst och har nu återigen en egen så jag kan rasen någorlunda. Jag vet vad som händer om man psykiskt eller fysiskt stressar upp en femgångare.
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Men det hade väl bara varit och sagt till direkt innan dom ens använt den att lägga undan den för att den inte behövs? Hade jag gjort om det var min häst. Jag förstår inte riktigt problemet. Man kan ju lätt lista ut vad dom har pisken till och då är det bara att säga att dom kan lägga ner den direkt, varför vänta tills den används och då säga till?

Sen är det ju inte så självklart att ägaren inte springer med hästen själv, jag har fått bra info från vet. och hört och känt när jag sprungit med min häst om något är galet. Den som visar hästen bäst är den som får visa hästen helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Efter att ha jobbat som ass. på vet.klinik ett tag så har jag viss förståelse för att det finns spö att tillgå vid gången. Folk har fruktansvärt dålig pli på sina hästar, och det är omöjligt för veterinärerna att ägna halva arbetsdagen åt att titta på en häst som ägaren inte kan få upp i trav.
Vid såna tillfällen anser jag att det är helt okej att svischa lite med ett spö bakom hästen för att få upp energin lite. Däremot är steget därifrån till att faktiskt slå på hästen, ganska stort.

Jag anser att det är jätteviktigt att tidigt lära hästen att trava brevid ledare, just för att undvika såna här situationer. Hur menar ni att undersökningen ska kunna gå till om hästen inte går fram? Hur länge ska veterinären behöva stå och vänta på att ägaren ska uppfostra sin häst?

/Migo
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Bra svar Migo!!

TS

Men om nu ägaren står med ryggen till och pratar med veterinären när hästen springer, vem skulle titta på när hästen sprang då??
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Läs alla mina svar så har jag svarat på den frågan...
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Ja, men...
Att "jaga" in en tregångare in i traven genom att viffta med ett spö bakom den är en sak för jag håller med dig om att det inte ska dra ut på tiden bara för att hästen vägrar röra sig frammåt (så var inte fallet här men hästen passade), att jaga in en fyr eller femgångare i trav bakom den, om den visar pass, är ofta bara att få den att passa mer.
Att Slå någon annans häst, oavsett orsak (så länge det inte är frågan om att förhindra en fara eller att försvara sig själv) är aldrig ok.

Jag motsätter mig inte att de trodde att de kunde jaga in en passande häst i trav (det är snarare okunskap om hur en spänd islänning fungerar), utan att de slog hästen och det upprepade gånger. Är det verkligen ok? (och du har redan svarat på den frågan, nej det är inte ok).
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag vart mest förvånad över att de slog övht första vändan (då tror jag de slog en gång, minnet börjar avta).
När de sedan slog på hästen på väg tillbaka tog jag över när de kom tillbaka. Varför avbryta och flaxa och göra en scen, när jag helt enkelt lugnt och stilla kan överta ansvaret att springa, och förhindra att de slår?

Vad du antyder är att jag, eller möjligen ägaren/chauffören, skall ha ansvaret för att veterinärens hjälpreda slår en häst utan att någon av oss gett denna tillstånd? Och det är inte rimligt, eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Varför avbryta och flaxa och göra en scen, när jag helt enkelt lugnt och stilla kan överta ansvaret att springa, och förhindra att de slår?
man utan att ställa till med någon scen faktiskt säga lugnt utan att flaxa att 'kan ni lägga undan spöt för det stressar. Så enkelt är det faktiskt.
Vad du antyder är att jag, eller möjligen ägaren/chauffören, skall ha ansvaret för att veterinärens hjälpreda slår en häst utan att någon av oss gett denna tillstånd? Och det är inte rimligt, eller hur?

Vad jag tycker är väldigt enkelt. Ska någon av någon anledning göra någonting med min häst och tar med sig ett spö som jag av någon anledning inte vill att dom ska använda/ha i närheten, då säger jag till direkt att dom får lägga undan det. Jag väntar inte tills dom använder spöt.

Så enkelt är det faktiskt. Och ja jag tycker faktiskt man har ett visst ansvar att se vad folk gör runt omkring sin häst, även om nu dom gör fel som bara antar att hästen behöver drivas på och driver på på ett felaktigt sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag håller med dig Sammet. Om du återger det som hände korrekt så tycker jag verkligen att det var onödigt handlat av assistenten. Jag skulle nog reagerat på samma sätt som du gjorde. Jag är inte en person som ställer mig och skriker nerför gången utan skulle nog ha blivit chockad och kanske till och med smått handlingsförlamad. Jag tycker att du löste situationen bra. Att anklaga någon annan (dig, ägaren eller chauffören) tycker jag är ytterst märkligt.

Märkligt är också fallet då veterinären försöker jaga den ridna hästen i trav med två spön. Livsfarligt! Jag tycker att det tyder på ett bristande säkerhetstänk och hästvett. Den personen som håller i spöt kan väl åtminstone fråga om man tror att spöt kan vara en hjälp, vilket är det sätt jag har blivit bemött på när jag har varit hos veterinären.

Jag var inte med i någon av situationerna så jag har ingen helhetsbild av någon av dessa, vilket heller ingen annan av kommentatorerna här har. Jag kan förstås ha tolkat det fel men jag förstår inte vändningen som denna tråd har tagit.
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Tack att du förstår hur jag tänker.
Nej jag förstår itne heller riktigt hur det kommer sig att folk hakar upp sig på faktumet att jag inte sa till tidigare, det känns som om vissa tycker att jag uppenbarligen skulle sagt till innan spöet ens kommit fram... :confused:
Kan inte se varför det ska fokuseras på när jag sa till eller att chauffören/ägaren inte sa ngt, istället för faktumet att en veterinärassistent slår en häst. :crazy:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Förvisso kan det vara så att "Folk har fruktansvärt dålig pli på sina hästar"...
Vi är alla olika och har olika krav på vad vi lär våra hästar. Det är klart att det uppstår problem i en situation där hästen inte kan trava, men om vetten/assistenten blir upprörd över det, så tycker jag nästan det är tjänstefel. Alla djur är olika och jag tycker veterinärer ska nästan förutsätta att hästen är icke skolad och de hästar som är skolade, är liksom bonus i tid för veterinären. Att forsera fram ett snabbt resultat är inte vad jag som betalande kund hos veterinären är intresserad av. Därimot är jag beredd att betala per timme om så krävs. Min veterinär är nästan alltid 1h sen och det är faktiskt ok för mig för jag vet att hon tar den tid som behövs till varje djur, och dess ägare.

Att hästen bemöts med pisk in på bara kroppen som ts skriver om, helt utan en ärlig changs att förstå vad situationen handlar om, så uppfattade ialla fall jag första inlägget. Inte min uppfattning av hur jag skulle vilja själv bli behandlad.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Nej jag förstår itne heller riktigt hur det kommer sig att folk hakar upp sig på faktumet att jag inte sa till tidigare, det känns som om vissa tycker att jag uppenbarligen skulle sagt till innan spöet ens kommit fram... :confused:
Kan inte se varför det ska fokuseras på när jag sa till eller att chauffören/ägaren inte sa ngt, istället för faktumet att en veterinärassistent slår en häst. :crazy:

Det är väl självklart att man säger till innan om man inte vill att spöt ska driva på. Spöt och assistenten dök väl inte upp ur tomma intet, så varför inte bara säga då att den ska lägga ner spöt för det stressar hästen.

Är ju samma med allting när det gäller hästar, alla hanterar hästar på olika sätt och man får vara lite förebyggande och se vad som håller på att hända runt omkring hästen.

Men visst, man ska inte behöva säga till, det bör vara en självklarhet att folk frågar innan dom driver på med spöt. Men nu är det som det är, man vet aldrig vad folk får för sig att göra och då gäller det att tänka till innan det händer.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Om det hade varit min häst och veterinärassistenten hade ett spö så hade jag ju inte kopplat det till att h*n tänkte slå häst med det :eek: Snarare som det var tal om tidigare att "vifta bakom" ifall det "inte blir riktigt rätt" (även om min nu är väldigt enkel att visa för hand).

Jag hoppas inte att folk i allmänhet kopplar spö=slag. :crazy:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag håller med dig Sammet. Om du återger det som hände korrekt så tycker jag verkligen att det var onödigt handlat av assistenten. Jag skulle nog reagerat på samma sätt som du gjorde. Jag är inte en person som ställer mig och skriker nerför gången utan skulle nog ha blivit chockad och kanske till och med smått handlingsförlamad. Jag tycker att du löste situationen bra. Att anklaga någon annan (dig, ägaren eller chauffören) tycker jag är ytterst märkligt.

Märkligt är också fallet då veterinären försöker jaga den ridna hästen i trav med två spön. Livsfarligt! Jag tycker att det tyder på ett bristande säkerhetstänk och hästvett. Den personen som håller i spöt kan väl åtminstone fråga om man tror att spöt kan vara en hjälp, vilket är det sätt jag har blivit bemött på när jag har varit hos veterinären.

Jag var inte med i någon av situationerna så jag har ingen helhetsbild av någon av dessa, vilket heller ingen annan av kommentatorerna här har. Jag kan förstås ha tolkat det fel men jag förstår inte vändningen som denna tråd har tagit.

Kan bara instämma med ditt inlägg. Självfallet agerade vet.assistenten och veterinären helt fel och jag tycker Sammet hanterade det väl utefter situationen. Jag skulle dock velat göra en sak annorlunda - jag skulle hört av mig efteråt till kliniken och berätta vad som hänt och att det inte alls är uppskattat. Jag skulle be dem ta ett snack med vet.assistenten så att h*n ser till att faktiskt prata med hästägaren innan h*n tar fram spön och framför allt använder dem på hästen.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Har också bara gott att säga om finländska kliniken.
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och varför ägaren inte kunde visa hästen själv? Tja hon är rätt gammal, runt 60, så varför ska den äldsta springa (som dessutom vill se hur hästen rör sig) när det finns andra människor med henne?

På det där skulle jag vilja tillägga att ägaren aldrig ska springa med hästen den ska ju se hur hästen rör sig vid utredning. En bra veterinär talar även om vad den ser och förklarar lite om det. Skulle aldrig springa med en häst vid en hältutredning det finns veterinärassistenter för det. :D:idea:

Att spöa upp en häst vid liknande situation har jag faktiskt sett förut dock då en häst som inte direkt var medgörlig alls och faktiskt behövde talas om vem som bestämde kanske på lite fel sätt men oupfostrade hästar har man inte tid med när man har packat schema.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag hoppas inte att folk i allmänhet kopplar spö=slag. :crazy:

Nej, det är inte vad man borde anta men man kan aldrig lita på folk och man ska aldrig anta att folk är vettiga helt enkelt. Jag litar aldrig på folk längre när det gäller min häst, har sett alldeles för mycket puckon i hästvärlden för att kunna lita på folk. Därför jag hanterar min häst själv om det går.

Tränare, hovisar och vet. som man räknar med ska ha en bra syn på vad som bör göras i vilken situation kan vara totalt oförutsägbara så jag blir inte förvånad längre över sånna här grejer. Man får enligt mig räkna med det värsta och försöka förebygga och säga till innan. Det borde inte behövas men sånna här situationer bevisar bara igen att man måste anta att det värsta händer.

Jag har fö. haft en väldig tur på kliniker och haft en bra vet. med bra assistenter. Sen är min häst väldigt enkel så det kan ju haft med det att göra att det har gått så bra.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Du har helt rätt i det du säger, men jag tycker ändå inte att man kan klandra ts (eller hästägaren) för att inte ha sagt till innan spöet användes. Jag hade som sagt inte tolkat spöet som att vet.assistenten tänkte slå hästen med det, även om man egentligen som du säger inte ska lita på människor oavsett om de heter "veterinär", "hovslagare", "tränare" eller vad det nu kan vara.

Nu har det egentligen inte med trådens ämne att göra, men ändå ett bra exempel på att man inte kan lita på folk bara för att de råkar ha en utbildning:
Min förra ponny tappade balansen när han skoddes vid ett tillfälle, och då prylade min utbildade, välrenommerade hovslagare upp honom ordentligt med något slags verktyg i metall (jag minns inte exakt vad det var, kan ha varit en tång). Behöver jag säga att jag aldrig lät honom komma nära min häst igen? :crazy:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Så du menar alltså att jag skulle sagt till innan jag ens visste vad som skulle hända? Det är ju en omöjlighet.
Var realistisk... jag kan inte hoppa på alla stackars veterinärassistenter och utbrista Våga slå hästen så fort de kommer in i rummet eller ens är i närheten av en häst!!! :crazy: Jag skulle ganska snabbt bli klassad som knäpp...
Till på det var det inte min häst och att de driver på hästen tja ok det är upp till ägaren... helt onödigt eftersom en islandshäst som passar bara passar mer, men det är ägaren som får välja det. Jag kunde omöjligt veta att de skulle slå hästen i det läget, eller hur?
Jag är verkligen inte tankeläsare, även om det hade varit rätt coolt att vara...

Imo frågar man först innan man driver på någon annans häst. Du skulle aldrig acceptera att din tränare kom upp bakom dig och helt plötsligt klatschade till hästen, om din tränare ska göra det, så ska han/hon väll ändå fråga om det är ok? Och samma sak anser jag om en vet.assistent, man frågar om lov.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 796
Senast: scizofren
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 626
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp