Bukefalos 28 år!

Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag anser inte att det är ok att du lägger känslor på mig, som du inte har en aning om.
Var vänlig, sluta upp med det.

Du har ingen aning om jag tar åt mig eller inte, och om så, hur mkt jag tar åt mig.
Du var inte heller på kliniken när det utspelade hände (såvida du inte är veterinären eller assistenten) och kan därför inte på något som helst sätt uttala dig om huruvida det gick att undvika eller inte.
Ditt sätt att uttrycka det hela är i princip ett annat sätt att säga att det var ok att assistenten slog och att det är vårt fel att hon slog, för att vi inte sa till att det inte är ok. Oavsett om det är så du menar det eller ej, så är det de du faktiskt säger.
Du lägger alltså ansvaret på assistentens handlingar på mig, och/eller ägare/chaufför. Detta accepterar jag inte.
Jag är hellre utan ditt råd i den frågan och ber därför att du inte bemödar dig med att skriva mer i frågan. Tack. :)
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Var igår till veterinären tillsammans med stallägaren och dennes 2 islandshästar samt chaufför. Vi var hos en rätt "känd" veterinär...

*knapplån*

Hej, go'vänner. Jag blev ganska tidigt i tråden uppmärksammad av flera olika personer som också har svarat i tråden om den tråkiga stämningen, som bitvis bland sidorna, har infallit, med lite väl hätsk "åtal" och "försvars" - inställning.

Därför var jag inne och tog bort ett par inlägg. Men sedan har både trådskapare och andra fortsatt på samma väg.

Nu tänker jag inte strypa diskussionen mer, genom att radera fler inlägg, eftersom ingen är bättre än den andra i tonen. Utan jag ber er alla helt enkelt att tänka över "tonläget" - hur era inlägg kan läsas med "fel glasögon på", annars låser jag tråden i stället.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag har stött på veterinärer som gör liknande saker. Skulle visa min häst under ridning en gång, han hade känts ofräsch (ej halt, utan bara.. ja, ovillig och ofräsch) ett tag och jag ville få honom kollad.
Vi går in i ridhuset och veterinären kommenderar trav. Hästen vill inte, han protesterar rejält genom att börja "skutta" och stampa. Jag svarar att detta är verkligen inte normalt, någonting är fel varpå veterinären hämtar dressyrpisk och longerpisk och börjar jaga hästen.. Självklart vägrar jag (som fortfarande sitter på) att ställa upp på att bli behandlad så och kräver att hon slutar.
Det hela slutar med att vi blir hemskickade med ett "Hästen är inte halt, han är bara tjurig".

.. Något Agria tyckte var väldigt trevligt för ända sen dess har de skyllt allt från stört rörelsemönster till hypotyreos på lynnesfel :grin:

Men det är ju bara sjukt :confused: Om hästen alltid travar annars beror det självklart på något och inte ett lynnesfel! Förstår inte varför veterinärer, om någon, inte lär sig equus :confused:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag anser inte att det är ok att du lägger känslor på mig, som du inte har en aning om.
Var vänlig, sluta upp med det.
??? Vilken känsla har jag lagt på dig? Upplys mig gärna.

Du har ingen aning om jag tar åt mig eller inte, och om så, hur mkt jag tar åt mig.
Av det du skriver så tycker jag det tyder på att du tar åt dig, sen om du inte gör det, orka bry sig? Är ju min uppfattning av det du skriver.
Du var inte heller på kliniken när det utspelade hände (såvida du inte är veterinären eller assistenten) och kan därför inte på något som helst sätt uttala dig om huruvida det gick att undvika eller inte.
Med tanke på hur du skrivit så anser jag att det gick att undvika, ingen dyker upp från ingenstans och jagar och slår hästen dom uppenbart inte ens hunnit studera.
Ditt sätt att uttrycka det hela är i princip ett annat sätt att säga att det var ok att assistenten slog och att det är vårt fel att hon slog, för att vi inte sa till att det inte är ok. Oavsett om det är så du menar det eller ej, så är det de du faktiskt säger.
Kom aldrig någosin och påstå att jag tycker det är okej att slå hästar. Därför jag tycker att som ägare att man har ett ansvar på sig att berätta vad man vill och inte. Vill man inte ta det ansvaret så måste man inte men då blir det också missförstånd.
Du lägger alltså ansvaret på assistentens handlingar på mig, och/eller ägare/chaufför. Detta accepterar jag inte.
Jag är hellre utan ditt råd i den frågan och ber därför att du inte bemödar dig med att skriva mer i frågan. Tack. :)
Du lägger ansvaret på dig, annars skulle du inte ta åt dig på det här sättet. Inte jag som lägger ansvaret på dig, tyvärr. Men det hade nog varit lättare att hantera för dig kanske. :)

Du vill ha ett svar att du har rätt, assistent och vet. har fel. Ingen har något ansvar för hästen dom har med sig eller behöver berätta hur hästen bäst visar sig. Får du inte det svaret så ska man inte skrva något anser du, då kanske du inte heller ska starta tråden.

Jag anklagar inte någon, missförstånd och dåligt uppmärksamat, ni var endå 3 pers där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag anser inte att det är ok att du lägger känslor på mig, som du inte har en aning om.
Var vänlig, sluta upp med det.

Du har ingen aning om jag tar åt mig eller inte, och om så, hur mkt jag tar åt mig.
Du var inte heller på kliniken när det utspelade hände (såvida du inte är veterinären eller assistenten) och kan därför inte på något som helst sätt uttala dig om huruvida det gick att undvika eller inte.
Ditt sätt att uttrycka det hela är i princip ett annat sätt att säga att det var ok att assistenten slog och att det är vårt fel att hon slog, för att vi inte sa till att det inte är ok. Oavsett om det är så du menar det eller ej, så är det de du faktiskt säger.
Du lägger alltså ansvaret på assistentens handlingar på mig, och/eller ägare/chaufför. Detta accepterar jag inte.
Jag är hellre utan ditt råd i den frågan och ber därför att du inte bemödar dig med att skriva mer i frågan. Tack. :)

Anse att Worthless hade inte så Worthless råd att komma med.
Kan vara bra att ta dennas ord till hjärtat :idea:
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och framför allt 3) Veterinären själv satt och åt lunch på vår betalda veterinärtid... sätter h*n den ribban så får den också ha en låg ribba själv när det kommer till att hålla tiden åt andra hållet...

eller så satt veterinären och kastade i sig en lunch som blivit försenad pga andra liknande förseningar i schemat tidigare på dagen.

Jag förstår att du är upprörd men jag måste hålla med de svar du fått som säger att hade ni varit lite påpassliga och uppmärksamma så hade ni fått grepp om assisterande med pisk och sagt ifrån redan när denna tog pisken.
Nu blev det som det blev, och i min erf. blir det alltid bäst om man själv visar hästen vid hand och har sina medhjälpare vid sidan om som bevittnar. Det du möjligtvis missar är exakt hur hästen rör sig just då, men det är väl därför du är inne på klinik för att ngn ska bedöma det åt dig? Liksom.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Håller helt med dig i allt du skriver. Själv springer jag alltid med mina hästar, om det inte är en extremt lätthanterlig kuse och jag har med mig egen medhjälpare som jag vet kan sköta saker och ting.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Hästen ja rider hade flugit i taket om någon sprang bakom och dessutom slog henne :crazy:

Man gör bara inte så! Vet man som hästägare att hästen har svårt att trava vid visning så tar man väl själv med spö och ev hjälpreda. :grin:

Annars får väl vet fråga om man behöver hjälp..
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Är det inte sånt man lär islandshästar? Ett rapp betyder skritt, två= tölt, 3= trav, 4= galopp och 5 för flygande pass!? Eller glömde ju grisepass som många islandshästar gärna väljer när man leder dom och det måste då vars 0 rapp?

vem gör så:crazy:? Ingen jag känner iaf.

Kl.

Sammet jag har svårt att tro att vet assistenten gjorde detta för att vara elak. Denna trodde väl att h*n gjorde rätt? Att h*n inte visste att det skapar mer spänningar hos en passtaktig (vilket leder till ännu mer pass) häst visar på okunskap. Vilket kan diskuteras då det känns som en sådan grundläggande grej att känna till om, ffa om man jobbar som veterinär och vetassistent.

Hoppas att du tog upp detta med dem så att det inte behöver hända igen.

Och det som tidigare nämnts att man ska säga till innan, hade nog inte jag heller gjort då jag inte associerar spö (Pisken/pinnen)=slag Bara att den finns där och som en förlängd arm. man har ju alltid spö när man visar hästen vid hand, men man behöver sällan använda den (bara att den finns där är en förstärkning), om man har en väldigt seg häst lr en tregångare som inte vill gå fram ordentligt då är det bra att man har spö med sig, kanske behöver man dutta till nån gång och såfort hästen svarar så slutar man såklart. men att använda sig av spöt på en passtaktig häst är bara dumt (i de fall man vill att hästen ska komma i trav- motsatt effekt).

Tillägg: det bästa är nog att själv springa med sin häst, eller någon som känner den hästen bra, då slipper man denna problematik.
 
Senast ändrad:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Ja jag hoppas verkligen det :laugh:! Men man vet väl aldrig vilka folk det finns där ute... Med sina "sanningar" sas :grin:.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 794
Senast: scizofren
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 626
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp