Bukefalos 28 år!

Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

På det där skulle jag vilja tillägga att ägaren aldrig ska springa med hästen den ska ju se hur hästen rör sig vid utredning. En bra veterinär talar även om vad den ser och förklarar lite om det. Skulle aldrig springa med en häst vid en hältutredning det finns veterinärassistenter för det. :D:idea:

Precis min åsikt och det skrev jag lite senare också i ett inlägg. Som ägare (det avr inte min häst denna gång men när jag är med min häst hos vetten) vill ju jag se hur hästen rör sig och höra vad vetten säger.

Att spöa upp en häst vid liknande situation har jag faktiskt sett förut dock då en häst som inte direkt var medgörlig alls och faktiskt behövde talas om vem som bestämde kanske på lite fel sätt men oupfostrade hästar har man inte tid med när man har packat schema.

Sen är det ju skillnad på ouppfostrad och ouppfostrad...
Veterinären har en viss tid inbokad för hästen, då hinner man med vad man hinner med... Så behöver man visa hästen vid hand under den tiden och inte hinner mer tja... då får väll hästägaren bita i det sura äpplet och ta det då... EN dyr lektion i att visa häst vid hand hos veterinären...
(sen kan tilläggas att vi fick vänta på veterinären trotts att vi var i tid för de hade tagit lunch som drog ut över vår tid... :crazy:)
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Om det hade varit min häst och veterinärassistenten hade ett spö så hade jag ju inte kopplat det till att h*n tänkte slå häst med det :eek: Snarare som det var tal om tidigare att "vifta bakom" ifall det "inte blir riktigt rätt" (även om min nu är väldigt enkel att visa för hand).

Jag hoppas inte att folk i allmänhet kopplar spö=slag. :crazy:


Nej det anser jag också att man inte ska behöva, inte ens hos veterinären.
Ett spö ÄR och skall användas som en förfining av hjälperna, inte som ett redskap för att åsamka smärta och få sin vilja igenom...
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Så du menar alltså att jag skulle sagt till innan jag ens visste vad som skulle hända? Det är ju en omöjlighet.
Jo, man får tyvärr förutse att folk är puckon annars händer sånt här.
Var realistisk... jag kan inte hoppa på alla stackars veterinärassistenter och utbrista Våga slå hästen så fort de kommer in i rummet eller ens är i närheten av en häst!!! :crazy: Jag skulle ganska snabbt bli klassad som knäpp...
Jag är realistisk, därför ser jag till och förebygger allt så ingenting blir fel. Jag blir hellre klassad som knäpp och överdrivet nojjig istället för att riskera att någon använder spöt på ett felaktigt sätt faktiskt.
Till på det var det inte min häst och att de driver på hästen tja ok det är upp till ägaren... helt onödigt eftersom en islandshäst som passar bara passar mer, men det är ägaren som får välja det. Jag kunde omöjligt veta att de skulle slå hästen i det läget, eller hur?
Varför detta hysteriska försvarandet för? Har jag anklagat dig för någonting eller vad? Jag skriver bara att sånt här händer om man inte ser till att stoppa det i tid. Att ser man att någon står nära hästen så är det inte svårt att säga till männskan att lägga undan spöt. Sen vem som säger det är väl skitsamma, den som tar på sig ansvaret för hästen har väl också ansvaret att se till att allt är som det ska.

Är jag med en kompis på klinik med dens häst så tar ju inte jag på mig ansvaret att säga till hur saker och ting ska vara, jag litar ju på att kompisen säger till vad som är okej och inte okej.
Jag är verkligen inte tankeläsare, även om det hade varit rätt coolt att vara...
Som sagt igen, man måste förutse vad som ev. kan hända och agera innan. Man får ha det som vana för att minimera riskerna att hästen blir felaktigt behandlad. Tråkigt men det är så det är.
Imo frågar man först innan man driver på någon annans häst. Du skulle aldrig acceptera att din tränare kom upp bakom dig och helt plötsligt klatschade till hästen, om din tränare ska göra det, så ska han/hon väll ändå fråga om det är ok? Och samma sak anser jag om en vet.assistent, man frågar om lov.
Är ju det jag skriver att jag tycker är fel och därför säger jag till innan det hänt. Har jag skrivit att det är okej att slå hästar någonstans eller vad? Denna händelse visar ju bara återigen att man ska inte lita på folk, oavsett vad dom jobbar med. Är ju bara att lära sig och ta med sig det till nästa gång.

Och ingen gör någonting med min häst utan att fråga mig först, dom i stallet jag står i vet mycket väl om hur nojjig och noga jag är med min häst, och ja jag har blivit klassad som knäpp många gånger och föredrar det än att folk hanterar min häst felaktigt.

Jag tycker bara det är konstigt att folk blir förvånade över att sånt här händer, det är så lätt att förebygga det genom att ha en blick över vad folk runt omkring än sysslar med och vad dom håller i händerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Som jag skrev, hon dök upp från tomma intet med ett spö i handen och började jaga på hästen. Innan dess var hon inte aktuell, hon fanns inte i rummet.
Sen kom hon och skulle jaga på hästen och det kände jag inget behov av att stoppa, det kunde ägaren ansvara för. Men när hon började slå ansåg jag att hon gått över en skarp tröskel.

Jag personligen anser att jag, om jag betalar för en tid, inte betalar för att min häst ska bli piskad, och då anser jag att jag ska kunna lita på det kända kliniken och känna mig trygg med att min häst är där. (som sagt var, denna gång var det inte min häst)
Jag har varit in med min ena häst på denna klinik och då gick allt lugnt och stilla till.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Av din beskrivning tycker jag inte det låter särskilt upprörande. En häst som vägrar ta framåtdrivande får uppmuntran att göra så av pisken. Det är ju inte något idogt piskande som beskrivs. De som handhar hästen meddelar för sent att hästen inte tar (ett) spö på rätt sätt (utan spänner sig) och situationen har uppstått.

Att veterinärer ska ha oändlig tid att stå och vänta på att den som handhar hästen kan reda ut situationen tycker jag är helt ohållbart. Jag som (annan) patient har inte tid med att andra ska uppfostra eller låta uppfostra sina hästar väl inne på kliniken. Är det tre före mig och ingen av hästarna kan stå still, kan springa, ö h t lyda - då kommer jag ju som nummer fyra i kön att vara där hela dagen?!

Nej, hanterar man hästen får man ha så mycket pli på den att man 1) kan se till att hästen gör det veteriären behöver för att kunna utreda/behandla 2) meddelar vad som behövs för att det ska fungera. Svårare än så är det väl egentligen inte?
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och jag hävdar fortfarande

1) Man frågar om lov innan man slår någon annans häst, det är vett och etikett samt en självklarhet. Det finns inget "kanske" eller "men om" i detta.

2) Man skall ha tålamodet, det är trotts allt hästägaren som betalar för tiden, inte för att få hästen slagen. Sen gör man det man hinner. Inte mer. Är man så dålig att man inte kan sätta den gränsen att "Ni har betalt till klockan X och det är så länge jag kan tänka mig att behandla en häst som krånglar" ja då får man skylla sig själv som veterinär. Självklart är det ok om det drar över ifall det hittas något hos hästen.

Och framför allt 3) Veterinären själv satt och åt lunch på vår betalda veterinärtid... sätter h*n den ribban så får den också ha en låg ribba själv när det kommer till att hålla tiden åt andra hållet...
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och jag hävdar fortfarande

1) Man frågar om lov innan man slår någon annans häst, det är vett och etikett samt en självklarhet. Det finns inget "kanske" eller "men om" i detta.
Många anser det som fullt normalt att hästen blir pådriven med spö. Jag hör till dem. Mina hästar är heller inte spörädda. Hade de varit det och det kommit en assistent med spö, skulle jag informera om att min häst är spörädd.

2) Man skall ha tålamodet, det är trotts allt hästägaren som betalar för tiden, inte för att få hästen slagen. Sen gör man det man hinner. Inte mer. Är man så dålig att man inte kan sätta den gränsen att "Ni har betalt till klockan X och det är så länge jag kan tänka mig att behandla en häst som krånglar" ja då får man skylla sig själv som veterinär. Självklart är det ok om det drar över ifall det hittas något hos hästen.
När jag är hos veterinär, betalar jag för att åtgärden ska göras. Hästen ska självklart inte bli slagen utan anledning. Men om hästen ska visas i trav, förstår jag om vet och ass tycker att den behöver drivas fram. Är dock också medveten om att pisk sällan får en islänning att "ramla över" från pass till trav. Inte heller att fortsätta att "dra" den framåt i pass utan enligt min erfarenhet är det bättre att gå ner till skritt och göra om övergången till trav - om hästen faktiskt kan trava vilket inte alltid är fallet med islandshästar.
Och framför allt 3) Veterinären själv satt och åt lunch på vår betalda veterinärtid... sätter h*n den ribban så får den också ha en låg ribba själv när det kommer till att hålla tiden åt andra hållet...
Ja, och man kan undra varför vet behövde ha sin lunch så sent. Kanske för att någon annan dragit ut på tiden pga att hästen inte samarbetade?

Sammanfattningsvis: Jag tycker det är normalt att driva på en häst för att den ska visa trav. Jag tycker (faktiskt) att det är OK att använda spö till detta ändamål.
Jag var å andra sidan inte med vid den beskrivna situationen och kan därför inte ta ställning till om jag tycker att det gjordes på ett OK sätt eller inte. Kan ha varit rätt, kan lika gärna ha varit fel.
Kommunikationen fungerade uppenbarligen inte eftersom du blivit upprörd av situationen.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Som jag skrev, hon dök upp från tomma intet med ett spö i handen och började jaga på hästen. Innan dess var hon inte aktuell, hon fanns inte i rummet.
Så hon sprang in från ingenstans och började jaga och slå hästen utan att ens ha stannat upp och tittat hur det gick? Känns tyvärr inte troligt för mig.

Ingen dyker upp från ingenstans, det var väl dåligt uppmärksammat helt enkelt, inget mer med det. Och det som hände det hände. Visst, assistent borde ha frågat men det gjorde den inte och det var fel. Förstår inte denna hysterin över det hela. Det blir så när man inte kommunicerar med varandra och berättar hur hästen fungerar.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Nu får du ge dig, "dålig uppmärksamhet", hur mycket uppmärksam måste man vara egentligen. Jag lovar att du inte kan vara 110% uppmärksam på din omgivning.
Hon kan ha stått var som helst, med spöt kom hon från ingenstans och en hästägare ska inte behöva förvänta sig att ens häst blir slagen om den inte travar... Fasrten fanns, det var gångarten det var fel på.

Och det spelar ingen roll, man frågar innan man slår någon annans häst, så är det bara. Speciellt innan man slår en häst som tillhör någon som betalar för något, de är där för att få sin häst behandlad med respekt. Noll i vett och etikett och kundvård måste jag säga att denna assistent har.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

De travare som jag stött på som börjat trippa i passgång har alla börjat trava när man drivit på mera.
Assistenten trodde väl att islänningar funkade likadant.
Jag har svårt att bli upprörd över att en häst får en pet med en pisk. Uppenbarligen blev inte hästen heller upprörd, eftersom du fick den så avslappnade så den travade vändan därpå.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Jag förstår inte om du frågar eller kommenterar? :)
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Möjligt, å andra sidan så är ju traven den starka gångarten hos alla travare, det är ju deras huvudgångart.
Dock är området (dvs här) rikt på islandshästar så det lär inte vara första gången de fick in en islandshäst, de borde vara in sådana rätt ofta.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och du är säkert på att assistenten är erfaren? De flesta av de nya assistenter jag träffat på på klinik har varit rätt teoretiska, (eller inte ens det, om jag ska vara ärlig.)
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Det här måste väl ändå vara problemet....

Hur menar man att ett par rapp får hästen att trava och inte passa?

Är det inte sånt man lär islandshästar? Ett rapp betyder skritt, två= tölt, 3= trav, 4= galopp och 5 för flygande pass!? Eller glömde ju grisepass som många islandshästar gärna väljer när man leder dom och det måste då vars 0 rapp?

Blir beklämd över hur dåligt utbildad denna assistent var....
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

De travare som jag stött på som börjat trippa i passgång har alla börjat trava när man drivit på mera.
Assistenten trodde väl att islänningar funkade likadant.
Jag har svårt att bli upprörd över att en häst får en pet med en pisk. Uppenbarligen blev inte hästen heller upprörd, eftersom du fick den så avslappnade så den travade vändan därpå.

Men det gäller ju att driva rätt och är man inte hästmänniska kan det ju vara svårt....och just hästmänniska borde man ju vara när man söker sig till en hästklinik..

Trippa är ju inte samma som att passa, eller? Min arab hade garanterat inte slutat galoppera i gången om han fått "pet med pisk"

Jag är inte heller upprörd, jag bara undrar hur man tänker när man "utan att veta hur man gör" bara kör på...
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Nu får du ge dig, "dålig uppmärksamhet", hur mycket uppmärksam måste man vara egentligen. Jag lovar att du inte kan vara 110% uppmärksam på din omgivning.
Klart att jag också kan missa saker, men då anser jag att jag får skylla mig själv om jag inte uppmärksammat vilka som står såpass nära min häst som dom ändå måste göra för att kunna slå till hästen. Och hade någon flängt in på det sättet med spöt och börjat jaga på hästen hade jag nog stannat och frågat va f*n männskan höll på med.

Hon kan ha stått var som helst, med spöt kom hon från ingenstans och en hästägare ska inte behöva förvänta sig att ens häst blir slagen om den inte travar... Fasrten fanns, det var gångarten det var fel på.
Nej, i en normal värld med vettiga männsikor så är det så kanske, men nu är det inte så. Folk är oförutsägbara och har lärt sig olika saker och agerar på olika sätt. Därför berättar man innan något händer hur hästen är. Då behöver det inte bli såhär.

Folk kan inte dyka upp från tomma intet, tyvärr liksom.

Och det spelar ingen roll, man frågar innan man slår någon annans häst, så är det bara. Speciellt innan man slår en häst som tillhör någon som betalar för något, de är där för att få sin häst behandlad med respekt. Noll i vett och etikett och kundvård måste jag säga att denna assistent har.

Jag har aldrig ifrågasatt att man ska fråga innan man rör någon annans häst. Men jag anser fortfarande att man måste kommunicera med folk omkring sig, gör man inte det så blir det såhär.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och jag anser att jag ska ha rätten att Inte behöva säga en sådan självklarhet som att man inte ska slå hästen.
Jaga på, ja, slå nej.
Det är en självklarhet och något jag ska kunna förvänta mig.
Sen vad jag inte kan förvänta mig är knappast Mitt fel utan assistentens.
 
Sv: Onödigt "våldsamt" hos veterinären

Och jag anser att jag ska ha rätten att Inte behöva säga en sådan självklarhet som att man inte ska slå hästen.
Jaga på, ja, slå nej.
Det är en självklarhet och något jag ska kunna förvänta mig.
Sen vad jag inte kan förvänta mig är knappast Mitt fel utan assistentens.

Visst, men då får du nog tyvärr också förvänta dig att det blir sånna här missförstånd. Förstår inte vad det är för fel att vara övertydlig. Är man inte tydlig så får man skylla sig lite själv, man vet ju hur olika alla behandlar hästar.

Det lär hända flera gånger då, med hovisar och liknande. Otroligt viktigt att reda ut från början vad som är okej och vad som inte är okej. Är man rädd att bli klassad som pucko för att man är övertydlig så får man räkna med missförstånd.

Att du tar åt dig så mycket tyder ändå på tycker jag att det faktiskt gick att undvika. Annars så hade du inte hamnat i sån galen försvarsställning.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 789
Senast: scizofren
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 626
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp