Ord man inte kan översätta

Hmm, kanske i närheten. Men om jag vill beskriva en bok eller genre som "grim" tycker jag inte det når hela vägen fram. :)

"Mörk och obehaglig" eller "rå och obehaglig" kanske funkar för att beskriva en genre (eller väder 🤣)? Jag håller med dig om att det inte riktigt finns ett bra ord för grim i svenskan, det behövs ett par stycken för att få fram känslan.
 
Det finns ingen bra översättning för ”beslut”, exempelvis beslut från försäkringskassan eller Skatteverket.

Om man kollar i en ordbok översätts beslut främst med decision men det funkar inte som substantiv.

Fast Decision AR ett noun (Substantiv)

https://wordtype.org/of/decision

Screen Shot 2022-11-02 at 10.24.25 AM.png
 
Jag saknar en svensk motsvarighet till "grim". Jag gillar ju böcker med den inriktningen och känner att det är svårt att beskriva på svenska. Även "His face looked grim." eller liknande. Allvarlig räcker inte till och "grym" betyder det ju inte heller i just detta avseende.

Dystert/dyster duger inte?
 
Lagom är ett ord jag tycker är svårt att översätta bra på engelska, ”just enough” tycker inte jag får samma mening.

Enough har inte riktigt samma mening som "lagom" (Jag alskar ordet, avkomman som bor i Florida har en hoodie dar det star "LAGOM" i stora bokstaver :D) men har i USA anvander vi "Just right" (The temperature is just right now) Det ar ett uttryck som anvands som lagom.

Jag tycker ändå inte ”slumpmässig” blir helt rätt. Använder nog random ganska så mycket!!

Det ar ett ord jag har mycket svart att oversatta till Svenska. Som du sager, slumpmassigt skaver ganska rejalt ibland.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska översätta min titel på uppsatsen till engelska. Min titel är på svenska "Ska bibliotekarier bli övervakare nu? En kvalitativ...
Svar
18
· Visningar
1 067
Senast: Youma
·
Kultur Vilka scenföreställningar har ni sett nyligen, och vad planerar ni att se? Jag trycker att jag hinner se alldeles för lite teater, opera...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 828
Senast: Halfrek
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 909
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp