Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har 0 problem med att en hund är reserverad om den inte är det pga rädsla/skygghet.
Där ligger mitt problem, att många inte gör skillnad på reserverad och rädd/skygg/misstänksam, och därmed skyller de senare på just att hunden är "reserverad". Jag har inte heller problem med reserverade hundar, men då är min definition av sådana "neutralt ointresserade". Hundar som är trygga och inte bryr sig. Inte hundar som stålsätter sig, tolererar med missnöje eller är stilla men hatar livet under tiden hantering sker.
Jag vet inte riktigt vad du läste i mitt inlägg?
Det var mer som en fortsatt tanke på ägaren med stackel på sin Shiba, då det är en ras som är rätt välkänd för att vara just "reserverad" och ha "integritet", vilket gör att den finner mycket obehag i annars vardagliga situationer.

Jag ställer mig bara frågande till om det är etiskt att fortsätta avla fram mentaliteter som inte mår bra av vårt moderna samhälle där de behöver hantera och bli hanterade av främlingar.
 
Appropå oseriös avel
32930
 
Där ligger mitt problem, att många inte gör skillnad på reserverad och rädd/skygg/misstänksam, och därmed skyller de senare på just att hunden är "reserverad". Jag har inte heller problem med reserverade hundar, men då är min definition av sådana "neutralt ointresserade". Hundar som är trygga och inte bryr sig. Inte hundar som stålsätter sig, tolererar med missnöje eller är stilla men hatar livet under tiden hantering sker.

Det var mer som en fortsatt tanke på ägaren med stackel på sin Shiba, då det är en ras som är rätt välkänd för att vara just "reserverad" och ha "integritet", vilket gör att den finner mycket obehag i annars vardagliga situationer.

Jag ställer mig bara frågande till om det är etiskt att fortsätta avla fram mentaliteter som inte mår bra av vårt moderna samhälle där de behöver hantera och bli hanterade av främlingar.

Jag förstår faktiskt inte vad som är fel med "tolerera med missnöje" när det handlar om invasiv hantering hos till exempel en veterinär, eller när det handlar om främlingar som tar sig lov.
Jag gillar att det finns raser med temperament som passar alla och anser att man får ta det onda med det goda, sas. Så länge det inte går till överdrift givetvis. Ingen hund ska behöva gå runt och vara nervös, rädd eller missnöjd i vardagen.
 
Lite OT.
@Fisherling jag tror jag lät superdefensiv i min sista post och det var inte riktigt meningen, jag tror bara att det är en svår balansgång i vissa hundraser, shiban är en av dem. :)
 
Hur länge har dom haft valpen?? Det jag reagerar på har jag ändrat till rött...

Hundvalp
Med tårarna rinnande ner för kinden har vi tagit det tuffa beslutet att sälja våran pälskling.

Han heter Charlie och är 9 veckor. Charlie är en blandning mellan bordercollie, västsibirisk laika, schäfer, samojed och tollare.

Varför vi måste ta detta tuffa beslut är pga att en utav våra barn blivit allergisk. Charlie är verkligen en gosig, snäll och underbar hund med mycket energi. Vi vill att han ska ha det bäst så vi är väldigt måna med vart han hamnar. Vi vill att han kommer till en familj som kan ge honom all den kärlek och uppmärksamhet han behöver och som vet hur dessa raser fungerar, vi vill helst att du/ni har bra hundvana och kan aktivera honom på bästa möjliga sätt. Han går bra ihop med andra hundar, han älskar allt och alla. Ifall han får så myser han mer än gärna i soffan.

Ifall detta låter intressant så skicka gärna iväg ett mail och berätta vem du/ni är och vad ni har att erbjuda våran älskling.
Bilder finns att få.

Mvh Charlie
 
Jag förstår inte att korsa raser sådär, och förstår inte heller vad den betänkta kundkretsen skulle vara? Vallhund, skällande fågelhund, brukshund, slädhund och apporterande fågelhund låter ju blandat hit och dit?
 
Hur länge har dom haft valpen?? Det jag reagerar på har jag ändrat till rött...

Hundvalp
Med tårarna rinnande ner för kinden har vi tagit det tuffa beslutet att sälja våran pälskling.

Han heter Charlie och är 9 veckor. Charlie är en blandning mellan bordercollie, västsibirisk laika, schäfer, samojed och tollare.

Varför vi måste ta detta tuffa beslut är pga att en utav våra barn blivit allergisk. Charlie är verkligen en gosig, snäll och underbar hund med mycket energi. Vi vill att han ska ha det bäst så vi är väldigt måna med vart han hamnar. Vi vill att han kommer till en familj som kan ge honom all den kärlek och uppmärksamhet han behöver och som vet hur dessa raser fungerar, vi vill helst att du/ni har bra hundvana och kan aktivera honom på bästa möjliga sätt. Han går bra ihop med andra hundar, han älskar allt och alla. Ifall han får så myser han mer än gärna i soffan.

Ifall detta låter intressant så skicka gärna iväg ett mail och berätta vem du/ni är och vad ni har att erbjuda våran älskling.
Bilder finns att få.

Mvh Charlie
Det är ofta det står att valpar och unghundar går bra ihop med andra hundar, senast igår såg jag en annons om en rottismix på runt 6 månader som gick såå bra ihop även med andra hanar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 225
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 341
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 903
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp