Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man ska skaffa en sådan valp kan det kanske vara läge att göra det när mamma, pappa och två tonårsbarn jobbar/pluggar hemifrån pga coronan. Och ”hoppas” på att situationen varar länge.
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".
Vad är en "skk-kennel"?

B är helt ok att avla på, inget problem alls men C skulle jag aldrig sätta i avel vilket vi inte heller gjorde med syrrans cocker.
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".

A och B = ua, dvs HD-fria höftleder.

Antingen är man skk-ansluten -vilket de verkar vara- eller inte, så vad med citationstecken?
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".

Både A och B är fria höfter, så det finns ingenting att fundera på att ta en hund med B-höft i avel.

Däremot om stora delar av avelsdjurens kullsyskon/nära släkt har höftfel, och endast avelsdjuret är friröntgat, då tycker jag absolut att man ska tänka sig för om man verkligen ska ta det djuret i avel (förutom då alla andra delar som måste stämma utöver höftstatus)
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".
B är ju fritt så varför skulle man inte avla på det? Vet inte hur avelsbasen ser ut på storpudel men man smalnar av den extremt om man bara ska avla på A, dessutom ska dom väl ögonlysas också (?) så där kan det falla bort några stycken också och sen ska man gärna hålla inavelsgraden låg också.
 
Jag sitter och snokar på uppfödare och hittade en som överlag verkar seriös men alla BPH-beskrivna hundar jag hittar därifrån har gått BPH utan skott. Instinktivt vill jag dra öronen åt mig för att jag får känslan att det kan finnas skotträdsla i linjerna som de försöker dölja, men jag vet inte... Vad tänker ni som kan det här?
 
Jag sitter och snokar på uppfödare och hittade en som överlag verkar seriös men alla BPH-beskrivna hundar jag hittar därifrån har gått BPH utan skott. Instinktivt vill jag dra öronen åt mig för att jag får känslan att det kan finnas skotträdsla i linjerna som de försöker dölja, men jag vet inte... Vad tänker ni som kan det här?
Jag hade varit skeptisk ja och skulle vilja ha en bra förklaring till det.

Men så tycker ju jag att man inte ska kunna avstå skott (om hunden verkar väldigt rädd borde det isf vara beskrivaren som stoppar skott).
 
Jag sitter och snokar på uppfödare och hittade en som överlag verkar seriös men alla BPH-beskrivna hundar jag hittar därifrån har gått BPH utan skott. Instinktivt vill jag dra öronen åt mig för att jag får känslan att det kan finnas skotträdsla i linjerna som de försöker dölja, men jag vet inte... Vad tänker ni som kan det här?

Ser jag en hund som de avstått skott på (oavsett BPH eller MH) så ser jag den hunden som skotträdd. En kennel med massa ”avstår skott” hade fått mig att avsp från den kenneln.
 
Känns desperat av skk med dispensen från hälsoundersökningar. De flesta kliniker har lösningar för ägare som behöver komma in. Alternativet är att vänta med att para.
Ska man para behöver man också ta med i ekvationen bristen på propofol. Blir det snitt kan man vara tvungen att välja alternativa narkosmedel. Hur tänker ni i de här fallen? @Malibu_Stacy
 
Känns desperat av skk med dispensen från hälsoundersökningar. De flesta kliniker har lösningar för ägare som behöver komma in. Alternativet är att vänta med att para.
Ska man para behöver man också ta med i ekvationen bristen på propofol. Blir det snitt kan man vara tvungen att välja alternativa narkosmedel. Hur tänker ni i de här fallen? @Malibu_Stacy

Håller med! Tycker det är sjukt dåligt med dispensen. Det är ju inte så att vi är i total lockdown, utan som du säger så finns lösningar hos de flesta vet. Och har man inte fixat de grundläggande hälso/mentalkraven trots att man tänker para så BÖR (tyvärr är det ju inte alltid så...) hunden vara väldigt ung, så då kanske man kan vänta ett löp eller två med att para.

Gillar SVFs svar om dispensen:

Med anledning av Svenska Kennelklubbens beslut att medge en generell dispens från krav i grund- och registreringsregler om att, innan parning, inkomma med resultat av exempelvis ögonlysning, HD, ED och liknande undersökningar samt krav om känd mental status under april och maj 2020 vill Sveriges veterinärförbund (SVF) kommentera detta enligt följande:

SVF anser att dispensen är djupt olyckligt och att beslutet riskerar att få negativa konsekvenser på hälsa och välfärd hos avkomma från föräldradjur som inte undersökts enligt praxis.

Att kullen kan beläggas med framtida avelsspärr löser inte eventuella hälso- eller välfärdsproblem hos drabbade hundar. SVF vill även tydliggöra att det i Statens Jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt framgår att djur inte får användas i avel om de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas, regler som inte får frångås även om SKK ger dispens från sina egna regler.

SVF uppfattar dessutom beslutet som överflödigt eftersom majoriteten av Sveriges veterinärkliniker har fullgoda lösningar för djurägare i riskgrupper som behöver besöka veterinär. Vi uppmanar SKK att omvärdera sitt beslut å det snaraste.
 
Känns desperat av skk med dispensen från hälsoundersökningar. De flesta kliniker har lösningar för ägare som behöver komma in. Alternativet är att vänta med att para.
Ska man para behöver man också ta med i ekvationen bristen på propofol. Blir det snitt kan man vara tvungen att välja alternativa narkosmedel. Hur tänker ni i de här fallen? @Malibu_Stacy
Vi använder alltid alfaxan på kejsarsnitt då det i studier visat mindre påverkan på valparna initialt (i överlevnad var det dock ingen skillnad på propofol vs alfaxan). Rent subjektivt tycker jag att valparna kommer ut skrikandes betydligt oftare sedan vi gick över till alfaxan för några år sedan.
Svårare kommer det dock bli om alfaxan inte heller går att få tag på (den ena beredningen är redan restnoterad). Lägger till: vi kommer fortfarande kunna söva och snitta även utan alfaxan och propofol, men det kommer vara större risk för valparna då (ej för tiken). Så som man gjorde förr.


Blev också upprörd när jag läste om dispensen på SKK och ser inte problemet. Jättebra att förbundet gått ut så tydligt. Hoppas SKK drar tillbaka detta.
 
Håller med! Tycker det är sjukt dåligt med dispensen. Det är ju inte så att vi är i total lockdown, utan som du säger så finns lösningar hos de flesta vet. Och har man inte fixat de grundläggande hälso/mentalkraven trots att man tänker para så BÖR (tyvärr är det ju inte alltid så...) hunden vara väldigt ung, så då kanske man kan vänta ett löp eller två med att para.

Gillar SVFs svar om dispensen:

Jag visste inte att SKK medgett dispens, det är ju helt sjukt!!!? Hur f*n tänkte de då?
 
Vi använder alltid alfaxan på kejsarsnitt då det i studier visat mindre påverkan på valparna initialt (i överlevnad var det dock ingen skillnad på propofol vs alfaxan). Rent subjektivt tycker jag att valparna kommer ut skrikandes betydligt oftare sedan vi gick över till alfaxan för några år sedan.
Svårare kommer det dock bli om alfaxan inte heller går att få tag på (den ena beredningen är redan restnoterad). Lägger till: vi kommer fortfarande kunna söva och snitta även utan alfaxan och propofol, men det kommer vara större risk för valparna då (ej för tiken). Så som man gjorde förr.


Blev också upprörd när jag läste om dispensen på SKK och ser inte problemet. Jättebra att förbundet gått ut så tydligt. Hoppas SKK drar tillbaka detta.
Jag har ingen vana av att jobba med Alfaxan, men det är ju bra att det fungerar. Eftersom jag är så gammal har jag varit med om att snitta tikar på både Pentothal och Domitor/ketalar. Det gick ju oftast bra, men betydligt tröttare valpar.
 
Jag sitter och snokar på uppfödare och hittade en som överlag verkar seriös men alla BPH-beskrivna hundar jag hittar därifrån har gått BPH utan skott. Instinktivt vill jag dra öronen åt mig för att jag får känslan att det kan finnas skotträdsla i linjerna som de försöker dölja, men jag vet inte... Vad tänker ni som kan det här?
Jag har några gånger hamnat i diskussion med hundägare eller uppfödare till hundar som gått BPH utan skott. Samtliga gånger har det handlat om hund som i vardagen är skotträdd eller så ljudkänslig att ägaren är rädd att den ska bli även skotträdd. Med andra ord ser jag "bph utan skott" som just skotträdd hund. Har man en oberörd hund finns det ingen som helst anledning att avstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 327
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 866
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 933
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp