Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
I samma annons står det även:

VÅRA VALPAR ULTRALJUDSUNDERSÖKS, AV KARDIOLOG, REDAN I MODERLIVET!

Är inte så insatt i avel själv, men menar dem att valparnas hjärtan undersöks med UL inne i livmodern? Är det ens möjligt? Mer än att se om de slår typ? 🤔

Alltså det kan ju vara så att det råkar vara en kardiolog som gör dräktighetsultraljudet, men de får det att låta som om det görs en fullständigt hjärtundersökning på fostrena vilket självfallet är helt omöjligt. Man ser att hjärtat slår, that’s it
:grin: Otroligt missledande annons. Snacka om att lura sina valpköpare på flera sätt. Det hade ju varit betydligt mer relevant att göra hjärt-UL på föräldrarna inför parning.
Frågan är också varför de tycker att det är så viktigt att skriva ut att valparna har undersökta hjärtan? Jag trodde alla sjukdomar eliminerades med deras blandning?
 
Alltså det kan ju vara så att det råkar vara en kardiolog som gör dräktighetsultraljudet, men de får det att låta som om det görs en fullständigt hjärtundersökning på fostrena vilket självfallet är helt omöjligt. Man ser att hjärtat slår, that’s it
:grin: Otroligt missledande annons. Snacka om att lura sina valpköpare på flera sätt. Det hade ju varit betydligt mer relevant att göra hjärt-UL på föräldrarna inför parning.
Frågan är också varför de tycker att det är så viktigt att skriva ut att valparna har undersökta hjärtan? Jag trodde alla sjukdomar eliminerades med deras blandning?
Så tänkte jag med, att det råkar vara en kardiolog bara. Riktigt fult! Och med stora bokstäver dessutom..? O_o
 
AmStaff / Alabai blandras säljes.
Jag som ändå har hyfsad koll på hundraser undrar vad alabai är för något?
De var billiga, bara 5000 så man kanske skulle slå till? Eller är Aussie/pudelblandningen för 22k bättre?
 
Nä precis.. och tyvärr finns det väl köpare som går på det där. "Åh så bra, vår nya familjemedlem kommer aldrig behöva gå till veterinären! :love:" :crazy:
I samma annons står det även:

VÅRA VALPAR ULTRALJUDSUNDERSÖKS, AV KARDIOLOG, REDAN I MODERLIVET!

Är inte så insatt i avel själv, men menar dem att valparnas hjärtan undersöks med UL inne i livmodern? Är det ens möjligt? Mer än att se om de slår typ? 🤔

Känns som om att det skulle vara olagligt med sådan falsk marknadsföring. :banghead:

Dessutom funkar inte hjärtundersökning så utan du måste röntga hjärtat genom hundens liv då sjukdomen kan dyka upp rätt så sent.
 
Känns som om att det skulle vara olagligt med sådan falsk marknadsföring. :banghead:

Dessutom funkar inte hjärtundersökning så utan du måste röntga hjärtat genom hundens liv då sjukdomen kan dyka upp rätt så sent.
Man får ju god lust att skriva nåt till annonsören, men om man ens lägger ut en sån där lär det väl bli för döva öron..
 
Man får ju god lust att skriva nåt till annonsören, men om man ens lägger ut en sån där lär det väl bli för döva öron..

Du lär väl få "jodå blandraser är automatiskt friskare för dom är mindre inavlade och därmed ärvs inte några sjukdomar ned!" och "vi var faktiskt hos en kardiolog och hon sa att allt såg bra ut och valparnas hjärtan fungerar så dom ska så därmed är deras hjärtan helt felfria!"
 
Du lär väl få "jodå blandraser är automatiskt friskare för dom är mindre inavlade och därmed ärvs inte några sjukdomar ned!" och "vi var faktiskt hos en kardiolog och hon sa att allt såg bra ut och valparnas hjärtan fungerar så dom ska så därmed är deras hjärtan helt felfria!"
Ungefär så tänker jag mig med. Är nog ingen idé..
 
D3511D9D-B3D4-4DD5-8004-36EA1BE56AB2.jpeg

Har ni sett detta? Lär ju inte minska efterfrågan på poo-hundar...
 
Visa bifogad fil 50017
Har ni sett detta? Lär ju inte minska efterfrågan på poo-hundar...
Läste det i morse och vill bara slå huvudet i bordet. Undrar vilken kennel som har fått "äran" att sälja på kronprinsessparet en sån hund. Tror det kommer blåsa upp rejält nu i renrassverige iom detta beskedet. Tror att de kommer få ta emot rätt mycket kritik för valet av hund.
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".

Inom dansk svensk gårdshund är avel på HD C godkänt så länge kombinationen får ett förväntat HD index på 100 eller mer. Om jag inte missminner mig ska kullar även mellan HD A/B djur också ha ett förväntat HD index över 100.
 
Läste det i morse och vill bara slå huvudet i bordet. Undrar vilken kennel som har fått "äran" att sälja på kronprinsessparet en sån hund. Tror det kommer blåsa upp rejält nu i renrassverige iom detta beskedet. Tror att de kommer få ta emot rätt mycket kritik för valet av hund.

Hade som skrivit ut att dom skaffat blandrasvalp är det en sak (det är fortfarande BYB dock), men att skriva ut ett namn som om att den vore renrasig hjälper ju absolut inte. Och ja efterfrågan lär väl öka med, :crazy: känner också vad är fel med en liten dvärgpudel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 335
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 890
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 933
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp