Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad sägs om renrasigt och SKK-reggat, där rasklubben rekommenderar att hanar får max(!) 30 avkommor för att undvika matadoravel osv. Stor känd uppfödare väljer då att använda hane som redan har 40 avkommor, en bror med närmare 60 avkommor och en annan med närmare 30 avkommor. De tre hanarna plus en helsyster har tillsammans fler barnbarn än jag orkat räkna och visst, alla avkommor osv är inte i Sverige, men de allra flesta är det, och i Norden är det skitsvårt(!) att hitta hundar utan dessa hanar nära i stammen. Så fin, bred avelsbas det blir med sådant avelsarbete...
 
Såg en sån där bild om planerade kullar på fb, storpudel. Står att hanen är HD B och tiken A. Hur ser ni som kan på att avla på B? Jag kan typ inget om avel, men trodde att man bara vill föra det bästa vidare..? Det är en "skk-kennel".
Verkligen inget konstigt. HD A och HD B är utan anmärkning och således lämpligt att använda i avel. HD C är mer tveksamt och beror på rasen. Vet ex att HD C är godkänt för avel på schnauzer i syfte att öka avelsbasen. Rasklubben har helt enkelt landat i slutsatsen att den smala avelsbasen är ett större problem än ev C-höfter. En trade off som ibland är nödvändig.

Det är inget oseriöst i att avla på A och B höfter. Inte heller ALLTID på C-höfter om det tydligt framgår varför man behöver göra det.
 
Jag sitter och snokar på uppfödare och hittade en som överlag verkar seriös men alla BPH-beskrivna hundar jag hittar därifrån har gått BPH utan skott. Instinktivt vill jag dra öronen åt mig för att jag får känslan att det kan finnas skotträdsla i linjerna som de försöker dölja, men jag vet inte... Vad tänker ni som kan det här?
För mig är det absolut en red flag om det systematiskt undviks att genomföra test för skott. Det är ju då uppenbart att det är något som man inte vill ska synas. Hade velat ha en bra förklaring på varför
 
Jag visste inte att SKK medgett dispens, det är ju helt sjukt!!!? Hur f*n tänkte de då?
Inte alls. SKK:s beslut är ett riktigt haveri och visar ytterligare en gång att SKK främst är en organisation som sätter uppfödarnas väl och ve i första rum. Hundarnas hälsa är sekundärt. Precis som organisationens lama inställning till trubbnosar där man främst är intresserad av att smeka trubbnosuppfödare medhårs.

Personligen överväger jag starkt att gå ur SKK och ser inte längre organisationen som någon kvalitetsstämpel trots att de själva gärna framhåller sig så.

Generellt är jag emot lagstiftning men anser att eftersom kennelklubben gör så lite för att komma till rätta med med vissa hälsoproblem så är lagstiftning på sin plats i detta fall. SKK har alldeles för mycket inflytande över frågor som man sedan arbetar alldeles för lamt med.
 
Senast ändrad:
Tack för svar, alla. Jag känner mig ibland som att jag avskriver kennlar för minsta lilla :nailbiting: , så det känns bra att få bekräftat att jag inte var helt ute och cyklade. Stryker den kenneln från listan, för i mina ögon finns det ingen ursäkt god nog att avstå skott på mentalbeskrivning om man påstår sig ha stabila hundar.
 
Vad sägs om renrasigt och SKK-reggat, där rasklubben rekommenderar att hanar får max(!) 30 avkommor för att undvika matadoravel osv. Stor känd uppfödare väljer då att använda hane som redan har 40 avkommor, en bror med närmare 60 avkommor och en annan med närmare 30 avkommor. De tre hanarna plus en helsyster har tillsammans fler barnbarn än jag orkat räkna och visst, alla avkommor osv är inte i Sverige, men de allra flesta är det, och i Norden är det skitsvårt(!) att hitta hundar utan dessa hanar nära i stammen. Så fin, bred avelsbas det blir med sådant avelsarbete...

Men fy fan, rent ut sagt. :down: Det borde verkligen införas en avelsspärr för hanar, på samma vis som det är för tikar när de fått ett visst antal kullar. Då kanske det skulle finnas en bra början till att få bukt med problemet att samma hanar används om och om igen tills var och varannan hund är släkt på något vis och rasklubbar börjar beklaga sig över den lilla genpoolen...
 
Men fy fan, rent ut sagt. :down: Det borde verkligen införas en avelsspärr för hanar, på samma vis som det är för tikar när de fått ett visst antal kullar. Då kanske det skulle finnas en bra början till att få bukt med problemet att samma hanar används om och om igen tills var och varannan hund är släkt på något vis och rasklubbar börjar beklaga sig över den lilla genpoolen...
Helt enig... och nu har rasen öppen stambok så det går att mönsta in nya (vilket görs ibland) och det finns utan tvekan hundar som är helt obesläktade med de här välanvända linjerna. Meeen de som avlar på de här linjerna är inte på något sätt intresserade av annat och flera av de som gillar dem påstår att det är uppfödarna av de obesläktade hundarna som "förstör rasen" :meh: Just den uppfödare jag nämnde nu tror jag visserligen inte har sagt sådant, men ja, snacket går så.
 
Nu har till och med en skk uppfödare tydligen hakat på coronatrenden och ska ta hutlösa priser. En annons på dvärgpudlar som igår kostade 20 tusen kostar idag 30 tusen.
Ja, varför ska inte dom uppfödarna tjäna pengar? Eller är det bara uppfödare av papperslösa hundar som får tjäna pengar på sitt "arbete! ?
 
Ja, varför ska inte dom uppfödarna tjäna pengar? Eller är det bara uppfödare av papperslösa hundar som får tjäna pengar på sitt "arbete! ?

Fast att höja priserna så drastiskt till synes bara för att gemene man plötsligt fått dille på att köpa valp känns inte jätteseriöst, och jag tror att det var det @Nota såg som negativt. Men det verkar helt klart vara ett känsligt ämne det här med valppriser eftersom det garanterat kommer flera stingsliga svar om man har mage att tycka att vissa tar sjukt mycket betalt... :meh:
 
"Alla våra hundar är en korsning av Cavalier King Charles Spaniel (75%) och Amerikansk Cocker Spaniel s k Amris (25%). För oss är det här den idealiska korsningen då ingen av alla våra hundar med avkommor haft någon rastypiskt sjukdom; Cavalierens alla rassjukdomar verkar "elimineras" genom denna korsning och det gör att vi har friska, sunda hundar och vi slipper oroa oss för våra kära fyrbenta familjemedlemmar. Inga höga veterinärkostnader och en kär vän för livet!"

Tänk va bra, sjukdomarna elimineras!
 
"Alla våra hundar är en korsning av Cavalier King Charles Spaniel (75%) och Amerikansk Cocker Spaniel s k Amris (25%). För oss är det här den idealiska korsningen då ingen av alla våra hundar med avkommor haft någon rastypiskt sjukdom; Cavalierens alla rassjukdomar verkar "elimineras" genom denna korsning och det gör att vi har friska, sunda hundar och vi slipper oroa oss för våra kära fyrbenta familjemedlemmar. Inga höga veterinärkostnader och en kär vän för livet!"

Tänk va bra, sjukdomarna elimineras!
Rekommenderar en enkel grundkurs i genetik.
 
"Alla våra hundar är en korsning av Cavalier King Charles Spaniel (75%) och Amerikansk Cocker Spaniel s k Amris (25%). För oss är det här den idealiska korsningen då ingen av alla våra hundar med avkommor haft någon rastypiskt sjukdom; Cavalierens alla rassjukdomar verkar "elimineras" genom denna korsning och det gör att vi har friska, sunda hundar och vi slipper oroa oss för våra kära fyrbenta familjemedlemmar. Inga höga veterinärkostnader och en kär vän för livet!"

Tänk va bra, sjukdomarna elimineras!

Jamen där har vi ju de magiska blandraserna! T.om multigenetiska sjukdomar såsom hjärtproblem och sjukdomar relaterat till anatomi som öronproblem bara borta sådär!

Och hur vet dom att det inte kommer att få höga veterinärkostnader i framtiden? Vad om valparna utvecklar ögonproblem eller har dåliga höfter?
 
Jamen där har vi ju de magiska blandraserna! T.om multigenetiska sjukdomar såsom hjärtproblem och sjukdomar relaterat till anatomi som öronproblem bara borta sådär!

Och hur vet dom att det inte kommer att få höga veterinärkostnader i framtiden? Vad om valparna utvecklar ögonproblem eller har dåliga höfter?
Nä precis.. och tyvärr finns det väl köpare som går på det där. "Åh så bra, vår nya familjemedlem kommer aldrig behöva gå till veterinären! :love:" :crazy:
 
I samma annons står det även:

VÅRA VALPAR ULTRALJUDSUNDERSÖKS, AV KARDIOLOG, REDAN I MODERLIVET!

Är inte så insatt i avel själv, men menar dem att valparnas hjärtan undersöks med UL inne i livmodern? Är det ens möjligt? Mer än att se om de slår typ? 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 342
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 902
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 934
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp