Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu håller jag på att läsa in mig på prissättning och detta var ett exempel som jag stötte på;
Pris = handpenning 3000 kr, avdraget på totala köpesumman sedan. (11500kr för hanar. 12500 kr för tikar. 14000 kr beroende på om någon valp får en extra fin och ovanlig teckning).

Det här är för fina Chiweenie-valpar :idea:

Jag häpnar... :banghead::banghead::banghead:
Vad är kriteriet för att en teckning ska vara ”extra fin och ovanlig”? Vem avgör det, det ligger väl o betraktarens ögon? O_o
 
Nu håller jag på att läsa in mig på prissättning och detta var ett exempel som jag stötte på;
Pris = handpenning 3000 kr, avdraget på totala köpesumman sedan. (11500kr för hanar. 12500 kr för tikar. 14000 kr beroende på om någon valp får en extra fin och ovanlig teckning).

Det här är för fina Chiweenie-valpar :idea:

Jag häpnar... :banghead::banghead::banghead:
WOW, den var ny! 😱 Vad är det för hälsostatus på en sån kan man undra. Jag har varit både förvånad och lättad rätt länge över att inte se tax+fralla/mops.
 
Just nu ligger det mittelspitzvalpar på Blocket. 15 000 kr (vilket är priset för en mittel med stamtavla) och oregistrerade. Jag hoppas verkligen att valpspekulanter i coronatider inte är såpass desperata och obetänksamma att de köper en sådan hund. :( Uppfödaren till den kullen är känd inom mittelspitz för att vara oseriös och står inför en förmodad kommande uteslutning i SKK efter att ha sysslat med blandrasavel vid sidan av sin SKK-avel.
 
Senast ändrad:
Just nu ligger det mittelspitzvalpar på Blocket. 15 000 kr (vilket är priset för en mittel med stamtavla) och oregistrerade. Jag hoppas verkligen att valpspekulanter i coronatider inte är såpass desperata och obetänksamma att de köper en sådan hund. :( Uppfödaren till den kullen är känd inom mittelspitz för att vara oseriös och står inför en förmodad kommande uteslutning i SKK efter att ha sysslat med blandrasavel vid sidan av sin SKK-avel.
Vill du pm:a en länk till mig? Låter som att det är samma person som trakasserat "min" mitteluppfödare :meh:
 
Idag såg jag en ägare till en pudeltik skriva att hen inte ville att hens valpar skulle hamna hos fördömande utställningsfixerade människor, och därför hellre upplät sin hund till blandrasavel för då blir alla valpar älskade familjemedlemmar :up: :banghead:

Är det inte lite väl fåfängt att tro att man skulle dra till sig just utställningsfixerade köpare om man själv ogillar utställning och inte har meriterat sin hund där? Jag tror inte man blir BIS varje gång bara för att man är pudel liksom. Älskade familjemedlemmar tror jag dessutom absolut att även utställningshundar är. Konstigt argument...
 
Idag såg jag en ägare till en pudeltik skriva att hen inte ville att hens valpar skulle hamna hos fördömande utställningsfixerade människor, och därför hellre upplät sin hund till blandrasavel för då blir alla valpar älskade familjemedlemmar :up: :banghead:

Är det inte lite väl fåfängt att tro att man skulle dra till sig just utställningsfixerade köpare om man själv ogillar utställning och inte har meriterat sin hund där? Jag tror inte man blir BIS varje gång bara för att man är pudel liksom. Älskade familjemedlemmar tror jag dessutom absolut att även utställningshundar är. Konstigt argument...

Trist läsning. Vad tror sådana människor att folk Gör med sina hundar innan/under/efter utställningarna egentligen?
 
Trist läsning. Vad tror sådana människor att folk Gör med sina hundar innan/under/efter utställningarna egentligen?
Ja det undrar jag också. Jag kan förstå att man är kritisk till avel som prioriterar utställningsresultat framför viktigare parametrar såsom mentalitet, hälsa och rasspecifika arbetsmeriter – det är vi nog många som är – men utställning i sig är ju faktiskt inte något ont? Det verkar florera en hel del missuppfattningar, som att man måste ställa ut om hunden har stamtavla och att man inte kan ställa ut utan att skada hunden på något sätt och att hundarna själva omöjligt kan tycka att det är roligt?

Sedan behöver man ju självklart inte tycka om utställning, lika lite som man behöver tycka om agility eller viltspår eller HtM.
 
Ja det undrar jag också. Jag kan förstå att man är kritisk till avel som prioriterar utställningsresultat framför viktigare parametrar såsom mentalitet, hälsa och rasspecifika arbetsmeriter – det är vi nog många som är – men utställning i sig är ju faktiskt inte något ont? Det verkar florera en hel del missuppfattningar, som att man måste ställa ut om hunden har stamtavla och att man inte kan ställa ut utan att skada hunden på något sätt och att hundarna själva omöjligt kan tycka att det är roligt?

Sedan behöver man ju självklart inte tycka om utställning, lika lite som man behöver tycka om agility eller viltspår eller HtM.

Precis!
En hund som inte trivs med utställning vinner inga titlar dessutom. Jag hade ju en dröm om att ställa min shiba när jag först köpte henne - jojo! 😅
 
Idag såg jag en ägare till en pudeltik skriva att hen inte ville att hens valpar skulle hamna hos fördömande utställningsfixerade människor, och därför hellre upplät sin hund till blandrasavel för då blir alla valpar älskade familjemedlemmar :up: :banghead:

Är det inte lite väl fåfängt att tro att man skulle dra till sig just utställningsfixerade köpare om man själv ogillar utställning och inte har meriterat sin hund där? Jag tror inte man blir BIS varje gång bara för att man är pudel liksom. Älskade familjemedlemmar tror jag dessutom absolut att även utställningshundar är. Konstigt argument...

Alltså de pudelägare jag känner ställer ju inte ut sina pudlar, jag skulle tro att den stora majoriteten pudelägare inte ställer ut öht. Det väl en omskrivning för att tiken är sånt skräp att hon inte lyckas hitta nån hane som vill para med den i egna rasen... :meh:
 
Idag såg jag en ägare till en pudeltik skriva att hen inte ville att hens valpar skulle hamna hos fördömande utställningsfixerade människor, och därför hellre upplät sin hund till blandrasavel för då blir alla valpar älskade familjemedlemmar :up: :banghead:

Är det inte lite väl fåfängt att tro att man skulle dra till sig just utställningsfixerade köpare om man själv ogillar utställning och inte har meriterat sin hund där? Jag tror inte man blir BIS varje gång bara för att man är pudel liksom. Älskade familjemedlemmar tror jag dessutom absolut att även utställningshundar är. Konstigt argument...

Tja det sprids ju en del propaganda om hund- och utställningsfolk. Sen faller väl s.k "vanligt folk" som har noll erfarenhet med detta för propagandan.

Alltså de pudelägare jag känner ställer ju inte ut sina pudlar, jag skulle tro att den stora majoriteten pudelägare inte ställer ut öht. Det väl en omskrivning för att tiken är sånt skräp att hon inte lyckas hitta nån hane som vill para med den i egna rasen... :meh:

Det är också en möjlighet att hen kanske blev nobbad och tog det som att "utställningsfixerade" är fördomsfulla. Bara för att valparna ska vara till sällskap så betyder det inte att man ska skippa alla hälsotester, mentalitet och ignorera hur en pudel bör se ut.
 
Pudelägaren förtydligade att hen fått känslan att blandrasägare låter hunden vara hund istället för accessoar. Hur man har lyckats få den känslan vet jag inte, men sorgligt är det!

Det är dessutom extra tragikomiskt med tanke på hur många som garanterat köper doodlar/poos/etc. för att det är trendigt med den typen av hund och inte för att de är speciellt intresserade av hundlivet i allmänhet. Grattis liksom, du bidrar till precis den marknad du påstår att du hatar. :idea:
 
Det är dessutom extra tragikomiskt med tanke på hur många som garanterat köper doodlar/poos/etc. för att det är trendigt med den typen av hund och inte för att de är speciellt intresserade av hundlivet i allmänhet. Grattis liksom, du bidrar till precis den marknad du påstår att du hatar. :idea:

Eller hur?

Som jag sa innan så har personen fallit för propaganda eller fortfarande sur över att folk kräver mer när det kommer till att avla fram sällskapshundar.
 
Bara tanken på att hålla mina pudlar i utställningsfrisyr...:eek:

Jag är lite halvroad av utställning, ställde ut min isländska fårhund en del. Men det får räcka med rallylydnad för mellanpudeln och mig. Tyvärr ser det inte ut att bli några tävlingar i år, men vi tränar på.
 
Fick den här artikeln i mitt flöde just. Visserligen från Svensk Damtidning som väl kanske inte räknas som den mest seriösa journalistiken men artikeln belyser problematiken kring kronprinsessans valp. Har inte läst så mycket om valpen i ”vanlig” media, har ni det?
 
Fick den här artikeln i mitt flöde just. Visserligen från Svensk Damtidning som väl kanske inte räknas som den mest seriösa journalistiken men artikeln belyser problematiken kring kronprinsessans valp. Har inte läst så mycket om valpen i ”vanlig” media, har ni det?
Det var en trevlig och väl avvägd artikel. Kennelklubben gjorde bra ifrån sig. (Och nej, jag har inte sett något i vanlig media)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 223
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 330
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 903
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp