Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Irish doodle, antar att det är irländsk setter då? Känns ju spontant som att det blir rätt fula som vuxna. Men jag tycker att de flesta doodles är fula med konstig päls.
Varifrån kommer det första d-et i doodle om det inte är en labrador inblandad? Eller har doodle blivit någon sorts samlingsnamn för blandraser (där det kanske ingår labrador eller pudel)? Setter - pudel borde väl bli pooter eller setodle?
 
Varifrån kommer det första d-et i doodle om det inte är en labrador inblandad? Eller har doodle blivit någon sorts samlingsnamn för blandraser (där det kanske ingår labrador eller pudel)? Setter - pudel borde väl bli pooter eller setodle?
Doodle har blivit mer av ett samlingsnamn tror jag. Goldendoodle ska ju bara vara golden och pudel men d:et har bara hängt med från labradoodle eftersom det är "originalet".
 
Eller har doodle blivit någon sorts samlingsnamn för blandraser (där det kanske ingår labrador eller pudel)?

Ja. I stort sett allt som det är pudel i benämns nu med -doodle eller -poo för det är så trenden ser ut.
 
Om man har en renrasig hane som är friröntgad - hur sjutton tänker man då när man föreslår blandras avel i en annons?
18120C00-8AA6-4DD9-BE87-B9B12883CA3C.jpeg
 
Men varför.... VARFÖR?!? Hur lågt kan man sänka sig för pengar? Och - hur ofta kan en hanhund para? Finns det begränsningar, eller kan den ta sig an en tik eller fyra om dagen? Stackars hund.....
Den kan para så mycket som den orkar, men flera per dag är sällsynt. Nån måtta på sexualdriften brukar det vara.
Däremot tänker jag att det känns rättvanskligt att para hej vilt med allt som rör sig utan hälsokontroller (för det verkar de inte kräva av tikägarna eller testa själva)
Jag tänker främst på herpes som inte är kul att få på en dräktig tik.
 
En annons på blocket om en person som letar efter en labbevalp, men den vill helst bli sponsrad med hunden eller möjligtvis få den på avbetalning. Det utlovas ”fina meriter” på hunden men samtidigt står det också att personen är sjuk och inte så rörlig så den behöver en assistanshund?
Så förvirrande.
 
En annons på blocket om en person som letar efter en labbevalp, men den vill helst bli sponsrad med hunden eller möjligtvis få den på avbetalning. Det utlovas ”fina meriter” på hunden men samtidigt står det också att personen är sjuk och inte så rörlig så den behöver en assistanshund?
Så förvirrande.
Nåja, jag tycker du spetsar till annonsen lite i din text jämfört med vad hen faktiskt skriver; önskemål om avbetalning eller "kanske" någon vill sponsra står det ju. Inte en begäran om spons. Assistanshund ses väl också som en merit (däremot hur hunden och föraren ska nå dit utan rejält tilltagen budget...)

Jag håller med om det problematiska att köpa ett djur och (vad det verkar) inte ha en större summa för plötsliga utgifter. Men att ta upp en sjukpensionär som söker hund att förfasas eller skratta åt tycker jag är rätt otrevligt och, i min värld, inte i samma klass som de exempel på oseriös avel som tas upp i tråden. Jag hoppas att personen som skrivit annonsen inte ser inlägget.
 
Nåja, jag tycker du spetsar till annonsen lite i din text jämfört med vad hen faktiskt skriver; önskemål om avbetalning eller "kanske" någon vill sponsra står det ju. Inte en begäran om spons. Assistanshund ses väl också som en merit (däremot hur hunden och föraren ska nå dit utan rejält tilltagen budget...)

Jag håller med om det problematiska att köpa ett djur och (vad det verkar) inte ha en större summa för plötsliga utgifter. Men att ta upp en sjukpensionär som söker hund att förfasas eller skratta åt tycker jag är rätt otrevligt och, i min värld, inte i samma klass som de exempel på oseriös avel som tas upp i tråden. Jag hoppas att personen som skrivit annonsen inte ser inlägget.
Jag tycker att det är märkligt att lägga upp en sådan annons, ja. Om man inte ens har råd att köpa en hund eller tigger om spons så blir det svårt att betala för utbildning av hunden (den blir ju inte assistanshund av sig själv) och även löpande kostnader och oförutsägbara avgifter. Personen kanske är jätteseriös och har en plan för det men att lägga ut annons på det sättet tycker jag är fel väg att gå. Känns som någon som vill ha en hund gratis bara.
 
Jag tycker att det är märkligt att lägga upp en sådan annons, ja. Om man inte ens har råd att köpa en hund eller tigger om spons så blir det svårt att betala för utbildning av hunden (den blir ju inte assistanshund av sig själv) och även löpande kostnader och oförutsägbara avgifter. Personen kanske är jätteseriös och har en plan för det men att lägga ut annons på det sättet tycker jag är fel väg att gå. Känns som någon som vill ha en hund gratis bara.
Men på vilket sätt är det relevant i en tråd om oseriös-avel?
 
Men på vilket sätt är det relevant i en tråd om oseriös-avel?
Eftersom vi har diskuterat blocketannonser i denna tråd, och därmed både oseriös avel och oseriösa människor (eftersom det är de som ligger bakom oseriös avel), så tyckte jag att mitt inlägg passade bäst i denna tråd. Annonsen låg dessutom uppe under valpannonser på blocket vilket var anledningen till att jag råkade se den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 340
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 898
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 934
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp