Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att begära ett pris är ju inre samma sak som att få det, betalar man 45 000 för en blandras borde man beställa en läkartid istället. :cautious:

Nog för att en del ljuger i annonserna, men det står ju ofta priser på 30-40-45 tusen kronor, och i annonsen står nu är bara en valp kvar av X ... :P

Och glöm inte artikeln om uppfödaren som fick tusen folk i kö på två timmar.. :meh:
 
Nog för att en del ljuger i annonserna, men det står ju ofta priser på 30-40-45 tusen kronor, och i annonsen står nu är bara en valp kvar av X ... :P

Och glöm inte artikeln om uppfödaren som fick tusen folk i kö på två timmar.. :meh:
Visst, men man skriver ju knappast att "nu har vi en kull bullshit för 45 000 kr som vi vill flyttar hemifrån, skynda fynda innan de sålt slut trots att ingen ringt ännu." Om de gick åt som smör i solsken skulle de ju inte behöva annonsera ens?

De flesta rasuppfödare har nog redan kö på sina valpar och behöver inte annonsera, min kompis hade tur att få tinga en valp innan coronan bröt ut men det var redan då lång kö på den kullen.
 
Att begära ett pris är ju inre samma sak som att få det, betalar man 45 000 för en blandras borde man beställa en läkartid istället. :cautious:

Men det är ju en pudelmix och de är tydligen värda sin vikt i guld :idea: :banghead: Annonsen ser ut att vara borta nu så förmodligen nappade nån på erbjudandet. :crazy: Just cavalier i en blandning som oftast marknadsförs som frisk och mysig familjehund ger mig rysningar med tanke på vilka hälsoproblem den rasen dras med...
 
[...] De flesta rasuppfödare har nog redan kö på sina valpar och behöver inte annonsera, min kompis hade tur att få tinga en valp innan coronan bröt ut men det var redan då lång kö på den kullen.

Jag tror också det. Min rasklubb har mer eller mindre stängt valpförmedlingen. Det har bara varit ett fåtal kullar ens kommit upp där sedan i våras och dessa har passerat igenom snabbt. De vibbar jag har fått är att många har en lång lista med seriösa intressenter så fort det blir känt att de planerar valpar.
 
Visst, men man skriver ju knappast att "nu har vi en kull bullshit för 45 000 kr som vi vill flyttar hemifrån, skynda fynda innan de sålt slut trots att ingen ringt ännu." Om de gick åt som smör i solsken skulle de ju inte behöva annonsera ens?

De flesta rasuppfödare har nog redan kö på sina valpar och behöver inte annonsera, min kompis hade tur att få tinga en valp innan coronan bröt ut men det var redan då lång kö på den kullen.

Såklart, precis det jag menar.

Men det verkar ju onekligen som att annonserna försvinner, så jag antar att valparna säljs.

Blev ju förmodligen inte värre för dem när kungafamiljen köpte doodle heller...
 
Japug, Doxiepoo och pompillon, folk är uppfinningsrika!
Sen tyckte jag rivningsannonsen kom lämpligt bredvid den här annonsen 🤣
1730E68F-1574-4A05-AFF2-A2308FD9A976.jpeg
 
Såg att ”arga snickaren” har köpt en Labradoodle. Känns som att kändisar höjer statusen ytterligare på dessa blandraser när de lägger ut bilder på sociala media..
Inte direkt "kändis" men en ganska känd svensk twitterprofil jag följer visade det sig att de tydligen föder upp sådana. Blir överlag förvånad över att så många verkar tro att det ska vara någon sorts mirakelgrej med blandraser.

Jag kan noll och ingenting om hundavel men tycker det känns som en självklarhet att det inte bara går att välja hit och dit vilka egenskaper (de bra) man vill ska ärvas ner.

Sen är det väl inte heller svartvitt. Vissa renraser känns ärligt talat (för en novis som mig) att de bara borde beläggas med avelsförbud och läggas ner om man inte vill "spä ut" med andra raser. Känns t.ex inte okej att avla på djur som inte kan andas ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 262
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 564
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 917
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp