Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visserligen köpesannonser.
Men gillar alla optimister som vill köpa någon av dom trendiga småraserna.
Många vill även att det ska vara en tik som ska vara ung men inte valp och hon ska vara rumsren och kunna vara ensam hemma och kosta en bråkdel av vad dom kostar som valpar 😂
En av alla annonser:
dvärgpudel eller mellanpudel.
Önskvärt att den kan vara ensam ett par timmar och att den är försäkrad. Jag jobbar mycket hemifrån (även efter Corona) och kan också ha med mig hund på kontoret när jag är där. Jag bor i lägenhet och har landställe där jag tillbringar mycket tid.
Är beredd att åka över hela Sverige för att träffa/hämta rätt hund.
Max 5000 kr

Hur har folk kunnat missa vilken efterfrågan det är?
 
Visserligen köpesannonser.
Men gillar alla optimister som vill köpa någon av dom trendiga småraserna.
Många vill även att det ska vara en tik som ska vara ung men inte valp och hon ska vara rumsren och kunna vara ensam hemma och kosta en bråkdel av vad dom kostar som valpar 😂
En av alla annonser:
dvärgpudel eller mellanpudel.
Önskvärt att den kan vara ensam ett par timmar och att den är försäkrad. Jag jobbar mycket hemifrån (även efter Corona) och kan också ha med mig hund på kontoret när jag är där. Jag bor i lägenhet och har landställe där jag tillbringar mycket tid.
Är beredd att åka över hela Sverige för att träffa/hämta rätt hund.
Max 5000 kr

Hur har folk kunnat missa vilken efterfrågan det är?

Jag mötte en kvinna i motionsspåret strax innan jul som blev lyrisk i min Dvärgschnauzer. Hon berättade att familjen sååå gärna ville ha hund och frågade lite om rasen. Sen berättade hon glatt att de hade skaffat en Shih tzu på 4 mån för ett litet tag sen men hade lämnat tillbaka den redan dagen därpå för den hade bajsat löst inne flera ggr (kraken var kanske stressad eller så hade de stoppat till den nått dumt)

Nu ville hon gärna köpa en annan hund men hon ville inte ha valptiden. Så hon undrade om man kunde betala uppfödaren lite extra så den hade kvar valpen i 6-8 månader.

Jag tänkte i mitt stilla sinne "ja, om du bajsar pengar". Dvärgarna är inte helt billiga de heller längre och jag tror inte en uppfödare nöjer sig med ett par tusenlappar extra för arbetet.
 
Jag mötte en kvinna i motionsspåret strax innan jul som blev lyrisk i min Dvärgschnauzer. Hon berättade att familjen sååå gärna ville ha hund och frågade lite om rasen. Sen berättade hon glatt att de hade skaffat en Shih tzu på 4 mån för ett litet tag sen men hade lämnat tillbaka den redan dagen därpå för den hade bajsat löst inne flera ggr (kraken var kanske stressad eller så hade de stoppat till den nått dumt)

Nu ville hon gärna köpa en annan hund men hon ville inte ha valptiden. Så hon undrade om man kunde betala uppfödaren lite extra så den hade kvar valpen i 6-8 månader.

Jag tänkte i mitt stilla sinne "ja, om du bajsar pengar". Dvärgarna är inte helt billiga de heller längre och jag tror inte en uppfödare nöjer sig med ett par tusenlappar extra för arbetet.
Men jösses folk, varför bara inte inse att djur inte är något för dom 😢
 
Nya "rasen",Cobberdog. En mix av labrador, pudel, cockerspaniel, irländsk vattenspaniel, soft coated wheatenterrier och lagotto.

Går det att få in mer raser i en mix?

Står som en variant av labradoodel. Uppfödaren fick inte sina avkommor godkända så gav dom ett eget namn och startade en egen klubb.
Jag har faktiskt gått kurs med en Australian Cobberdog. Den var allergisk mot i princip all mat så den fick torkad kokos som godis, vilket den knappt var intresserad av och den ville inte leka, utan var mest bara... Där.
 
Precis. Jag kunde inte förstå vad det var som ens lockade att skaffa hund.
Det kanske passade bra in i villa, vovvo och volvokonceptet?

Där vi bor står det två Volvos på varje uppfart typ och det är många som har hund...
Jag mötte en kvinna i motionsspåret strax innan jul som blev lyrisk i min Dvärgschnauzer. Hon berättade att familjen sååå gärna ville ha hund och frågade lite om rasen. Sen berättade hon glatt att de hade skaffat en Shih tzu på 4 mån för ett litet tag sen men hade lämnat tillbaka den redan dagen därpå för den hade bajsat löst inne flera ggr (kraken var kanske stressad eller så hade de stoppat till den nått dumt)

Nu ville hon gärna köpa en annan hund men hon ville inte ha valptiden. Så hon undrade om man kunde betala uppfödaren lite extra så den hade kvar valpen i 6-8 månader.

Jag tänkte i mitt stilla sinne "ja, om du bajsar pengar". Dvärgarna är inte helt billiga de heller längre och jag tror inte en uppfödare nöjer sig med ett par tusenlappar extra för arbetet.
Funderade på vad som skulle vara rimligt att ta. Nu vill ju personen inte bara ha förvaring av valpen utan självklart ska valpen också uppfostras och tränas. Det borde kosta i alla fall det dubbla mot vad hunddagis kostar i månaden. Det blir en jäkla massa pengar.
 
Funderade på vad som skulle vara rimligt att ta. Nu vill ju personen inte bara ha förvaring av valpen utan självklart ska valpen också uppfostras och tränas. Det borde kosta i alla fall det dubbla mot vad hunddagis kostar i månaden. Det blir en jäkla massa pengar.
Ett hunddagis ligger väl på 3500:-/mån iaf för en heltid?
Då förvaras och rastas bara hunden under typ 8-9 timmar.

Plussar man sen på för pälsvård för en DS, kloklippning, träning, mat, försäkring mm så borde man hamna på minst 6-7000:-/mån. Då hamnar man på 36 000:- lågt räknat...plus valppriset.

Fan....man kanske skulle erbjudit sig att ha valpen i ett halvår?:o
 
Inte så roliga förutsättningar heller, tänk om man vill flytta eller dylikt? Och betalar man 4000 oavsett om man köper/är fodervärd? Inget om ras och inget om ålder heller?
Ålder och ras framgår inte och sam sagt inte riktigt vad det är för typ av deal heller. 4000 låter ju extremt billigt (framförallt nu för tiden) för ett köp men samtidigt kan jag inte tolka "ett för evigt hem" på något annat sätt. Samtidigt som det är viktigt att du bor nära eftersom ägaren ska fortsätta avla på hunden.

Egentligen inte förvånad över att folk inte kan skriva annonser oavsett vad det gäller. Man har ju sett några typ "blå volvo säljes 25 tusen" under åren :meh:
 
En annons på blandrasvalpar. Det är tredje kullen efter ägarens två hundar. De två har fått 14 valpar uppdelat på två kullar innan.

Mamman border collie/labrador/amstaff. Pappan border collie/labrador/sydafrikansk mastiff.

9000 kr styck och annonsen är uppdaterad med att de fått otroligt många mail och att alla valpar nu är tingade.

På ett sätt kan jag fatta att folk håller på med det här när man själv har två hundar. Så är det bara att para dessa och det resulterar i ~60 000 kr kashing i kassan. Detta är alltså tredje kullen och har svårt att tro att det inte blir fler efter det. Nu är ja ingen expert men det känns ju inte ultimat att få så många avkommor efter samma två individer.
 
En annons på blandrasvalpar. Det är tredje kullen efter ägarens två hundar. De två har fått 14 valpar uppdelat på två kullar innan.

Mamman border collie/labrador/amstaff. Pappan border collie/labrador/sydafrikansk mastiff.

9000 kr styck och annonsen är uppdaterad med att de fått otroligt många mail och att alla valpar nu är tingade.

På ett sätt kan jag fatta att folk håller på med det här när man själv har två hundar. Så är det bara att para dessa och det resulterar i ~60 000 kr kashing i kassan. Detta är alltså tredje kullen och har svårt att tro att det inte blir fler efter det. Nu är ja ingen expert men det känns ju inte ultimat att få så många avkommor efter samma två individer.
Nej verkligen inte :/
På tal om det finns en kvinna som annonserar ut sin shih tzu precis överallt hela tiden.
Han är 1,5 år och har många kullar sen innan. Hon verkar helt desperat han läggs ut om och om och om igen ibland flera gånger samma vecka på blocket både under avel och säljesannonser.
 
Nu vi har den nya kullen på gång. Våra små godingar är väldigt sociala och kärleksfulla valpar som upväxt hos oss i en positiv och social miljö. De älskar att mysa speciel med barnen och fäller inte päls.
Vid leverans är de avmaskad,vaccinerad, chippad och veterinärbesiktad hos en legitimerad distriktveterinär i Stockholm .

Legitimerad distriktsveterinärer det är grejer det 😂
 
Nu vi har den nya kullen på gång. Våra små godingar är väldigt sociala och kärleksfulla valpar som upväxt hos oss i en positiv och social miljö. De älskar att mysa speciel med barnen och fäller inte päls.
Vid leverans är de avmaskad,vaccinerad, chippad och veterinärbesiktad hos en legitimerad distriktveterinär i Stockholm .

Legitimerad distriktsveterinärer det är grejer det 😂
Och i Stockholm!!!
Jag har hört att där är jobbar bara de allra skickligaste och bästaste veterinärerna 😲
 
"X är en 7 månaders blandras (blandning av karelsk björnhund, plotthund och jämthund) som vi haft i ca 1 vecka. Tyvärr kan vi inte behålla honom vilket vi är oerhört ledsna över då han är väldigt intelligent och har mycket personlighet.

X är väldigt snäll och tillgiven och har lätt för att lära. Han behöver en stark ledare som kan ta tag i hans uppfostran, vilket vi inte kan. Har en 13-årig tjej boendes hemma som han helt tar kontroll över. Han går fint i koppel med andra men inte med oss.

Önskar att han kommer till en hundvan familj som kan fostra honom och ge honom det han behöver så att han kan uppnå sin fulla potential. I rätt familj kommer han att bli den finaste, trognaste hund man kan få. Skulle inte vilja något hellre än att behålla honom men tyvärr är det omöjligt.

Kan tänka mig att gå ner i pris för rätt person, bara han kommer till någon som ger honom ett bra hem, vilket vi så gärna själva skulle vilja göra."

Utannonserad för 5 000 kr.

Känns som en stackars hund som redan blivit en vandringspokal :cry:
 
Nu vi har den nya kullen på gång. Våra små godingar är väldigt sociala och kärleksfulla valpar som upväxt hos oss i en positiv och social miljö. De älskar att mysa speciel med barnen och fäller inte päls.
Vid leverans är de avmaskad,vaccinerad, chippad och veterinärbesiktad hos en legitimerad distriktveterinär i Stockholm .

Legitimerad distriktsveterinärer det är grejer det 😂
För att snacka om valpar som inte fäller päls - wow :eek:
:rofl:
 
Just som @Fetaost skriver har jag sett flertalet som frågar hur de ska lära sin valp att inte göra av sig inne samt lära den att vara ensam hemma.

Jag hänger på en del labrador grupper på fb här i australien och i min stad.

Gemensamt för dessa frågor i grupper är att de oftast haft valpen hemma mindre än 3 DAGAR!! Folk är dumma i huvudet........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 270
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 598
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp