Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gissa rasen!
Den är "renrasig" och verksam i avel här i Sverige och SKK har godkänt.

Screenshot_20210207-211639_Facebook.jpg
 
Jag kan förtydliga att detta INTE är ett utavlingsprojekt och att SKK troligtvis inte har en aning om den här hundens härkomst.

Tyvärr känner jag väl till både uppfödaren och importören som mönstrat in den i SKK. Jag har köpt hundar av båda. Och de tillhör inte den seriösa skaran. Jag VET att det avlas på klådhundar, hund med missbildad rygg, hundar med aggressioner, Pannus och EPI. Det avlas också på bra hundar men det avlas i stor mängd. Jag vet också att man åker över sundet och förröntgar en stor andel av kullar för att sedan låta bli att röntga de dåliga här.

När jag läste om den här hunden så fattade jag direkt vilka som låg bakom fast det inte stod i texten. En slagning på avelsdata bekräftade vem som satt den i avel här.

Det är en blandras med delvis totalt okänd härstamning. Det kan vara 6 raser i den tom.
 
Jag kan förtydliga att detta INTE är ett utavlingsprojekt och att SKK troligtvis inte har en aning om den här hundens härkomst.

Tyvärr känner jag väl till både uppfödaren och importören som mönstrat in den i SKK. Jag har köpt hundar av båda. Och de tillhör inte den seriösa skaran. Jag VET att det avlas på klådhundar, hund med missbildad rygg, hundar med aggressioner, Pannus och EPI. Det avlas också på bra hundar men det avlas i stor mängd. Jag vet också att man åker över sundet och förröntgar en stor andel av kullar för att sedan låta bli att röntga de dåliga här.

När jag läste om den här hunden så fattade jag direkt vilka som låg bakom fast det inte stod i texten. En slagning på avelsdata bekräftade vem som satt den i avel här.

Det är en blandras med delvis totalt okänd härstamning. Det kan vara 6 raser i den tom.
Hur fan kan den då gk av skk? Dom vill ju ha en stamtavla i original på importer.
 
Hur fan kan den då gk av skk? Dom vill ju ha en stamtavla i original på importer.
Ja du...SKK har nog inte tittat närmare på något utan bara låtit det gå på administrativ rutin.

Hunden har orginalstamtavla från RSV2000. Det är en Schäferklubb i Tyskland som SKK har godkänt att mönstra in hundar ifrån. Jag har själv importerat hundar med stamtavla i RSV, men det var många år sen. Då var RSV en bra organisation.
Sen blev det tjafs. Man upptäckte ekonomiska ogentligheter och de flesta övergav RSV, även jag. Kvar blev en mycket liten klick som nu verkar pyssla med expimentell avel.
SKK sätter nog bara ok på stamtavlan och reggar av ren rutin.

Men nu är väldigt många uppfödare i landet vansinniga. Tyvärr ser jag också att några få har lockats att testa den här hanen.

Så här ser det ut i linjerna bakom hans far.
Helt obegripligt att en hund 2021 har HELT okänd stam. Specielt hos Schäfer där man varit extremt noga med att stamboksföra i över 100 år

Screenshot_20210208-075446_Chrome.jpg
 
Blir det inte en väldigt konstig exteriör om man parar den med schäfertikar?

Den är ju verkligen inte byggd som en typisk schäfer (bruksschäfer).

Jag är verkligen ingen utställningsmänniska men vet viss påverkan har ju ändå exteriören på hållbarheten.

Jo det blir det.
Och jag håller helt med dig.

Svenska staten har redan provat att avla kombon Malle/Schäfer men lade ner projektet då det inte tillförde något.
 
Ja du...SKK har nog inte tittat närmare på något utan bara låtit det gå på administrativ rutin.

Hunden har orginalstamtavla från RSV2000. Det är en Schäferklubb i Tyskland som SKK har godkänt att mönstra in hundar ifrån. Jag har själv importerat hundar med stamtavla i RSV, men det var många år sen. Då var RSV en bra organisation.
Sen blev det tjafs. Man upptäckte ekonomiska ogentligheter och de flesta övergav RSV, även jag. Kvar blev en mycket liten klick som nu verkar pyssla med expimentell avel.
SKK sätter nog bara ok på stamtavlan och reggar av ren rutin.

Men nu är väldigt många uppfödare i landet vansinniga. Tyvärr ser jag också att några få har lockats att testa den här hanen.

Så här ser det ut i linjerna bakom hans far.
Helt obegripligt att en hund 2021 har HELT okänd stam. Specielt hos Schäfer där man varit extremt noga med att stamboksföra i över 100 år

Visa bifogad fil 64478

Men ser de inte att det inte är en schäfer?
 
Hur menar du?
SKK har inte sett hunden. Och de har nog inte kollat upp stamtavlan eller ens lagt en blick på den.

Det är uppror i diverse Schäfertrådar på Facebook.
Jag är ledig i dag. Jag ska köpa popcorn!

Jag menar de som vill använda honom i avel. De måste ju ha sett honom. Har inte folk reagerat? Eller är det det som händer nu?
 
Jag menar de som vill använda honom i avel. De måste ju ha sett honom. Har inte folk reagerat? Eller är det det som händer nu?
De som vill använda honom vet nog. Det är så uppenbart.
Än så har han tre kullar varav två hos uppfödarens bästa vänner som är de som tagit hit hunden.
Sen hos en kennel som jag haft ett mycket gott öga till innan. Varför de har hoppat på detta vet jag inte.
De som tagit hit honom har alltid varit lite udda i aveln och stått lite utanför. Få av de stora har parat med deras hundar så det är väl först nu som detta upptäckts.
 
Ja du...SKK har nog inte tittat närmare på något utan bara låtit det gå på administrativ rutin.

Hunden har orginalstamtavla från RSV2000. Det är en Schäferklubb i Tyskland som SKK har godkänt att mönstra in hundar ifrån. Jag har själv importerat hundar med stamtavla i RSV, men det var många år sen. Då var RSV en bra organisation.
Sen blev det tjafs. Man upptäckte ekonomiska ogentligheter och de flesta övergav RSV, även jag. Kvar blev en mycket liten klick som nu verkar pyssla med expimentell avel.
SKK sätter nog bara ok på stamtavlan och reggar av ren rutin.

Men nu är väldigt många uppfödare i landet vansinniga. Tyvärr ser jag också att några få har lockats att testa den här hanen.

Så här ser det ut i linjerna bakom hans far.
Helt obegripligt att en hund 2021 har HELT okänd stam. Specielt hos Schäfer där man varit extremt noga med att stamboksföra i över 100 år

Visa bifogad fil 64478
Men detta är väl inte samma hund som i inlägget på fb?
Denna och Hot är ju inte alls så mallelika som Junker?

Also, är det verkligen en nyhet för schäferfolket att man korsar med malle utomlands? 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 274
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 617
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp